آموزش ریدایرکت کردن، انواع آن و هر آنچه درباره‌اش باید بدانید

با ریدایرکت (Redirect) و نوعای جورواجور اون آشنایی دارین؟ می دونین که چیجوری و در چه شرایطی باید تغییر راه درست کرد؟ این مطلب شما رو با این مبحث مهم و هر اون چیزی که باید درباره اون بدونین آشنا می کنه.

اگه بخواین نشانی وب سایتتون رو تغییر بدین و از یه نشانی جدید استفاده کنین چه بر سر نشانی قدیمی تون و مشتریائی که ازش استفاده می کردن و می کنن میاد؟ یا اگه بنا به هر دلیلی نشانی چند صفحه رو عوض کرده باشین و بخواین کاربراتون در پیدا کردن نشانی جدید به در بسته نخورن چیکار باید کرد؟ در اینجور شرایطی ابزاری با نام ریدایرکت (Redirect) به کارتون میاد.

با مطالعه این مطلب جواب سؤالات زیر رو پیدا می کنین و با زیر و بم این وسیله مهم و کاربردی آشنا میشین:

• ریدایرکت چیه؟

• به چه دلیل باید از ریدایرکت استفاده کنیم؟

• چه انواعی از ریدایرکت هست؟

• موقع ایجاد ریدایرکت باید به چه نکاتی توجه شه؟

• چیجوری ریدایرکت بسازیم؟

پر روشنه که قبل از هر چیزی باید با تعریف ریدایرکت آشنا شیم.

ریدایرکت چیه؟

ریدایرکت یا تغییر راه روشی واسه انتقال بازدیدکنندها و موتورهای جستجو به آدرسی به غیر از آدرسیه که به دنبال اون بودن. یعنی به وسیله ریدایرکت، کاربر و موتور جستجو رو به یه نشانی دیگه انتقال می دیم.

ریدایرکتا رو معمولاً با کدهای سه رقمی مانند ۳۰۱، ۳۰۲ و ۳۰۷ می شناسیم. ریدایرکتای هر سایت نقش مهمی در سئوی اون بازی می کنن؛ پس آشنایی با ریدایرکت، شکلای جور واجور اون، شرایط مقتضی واسه به کار گیری هر کدوم از اون شکلای جور واجور و امتیازات هر یک نسبت به دیگری لازمه.

به چه دلیل باید از ریدایرکت استفاده کنیم؟

بیشترً از ریدایرکت در وقتی استفاده می شه که در سایتتون تغییراتی ایجاد کردین و نمی خواین ترافیک باارزشتان رو از دست بدین یا کسی با خطای ۴۰۴ مواجه شه. از جمله مهم ترین دلایل به کار گیری ریدایرکت عبارت ان از:

۱٫ محتوای تکراری دارین؛ یعنی محتوایی که از راه نشانیای مختلفی در گوگل ثبت شده و گوگل نمی تونه فهمیده باشه که کدوم یکی محتوای اصلیه. با به کار گیری یه ریدایرکت ۳۰۱ واسه نشانیای تکراری و برگشت اونا به آدرسی که شامل محتوای اصلیه می تونین این مشکل رو حل کنین.

۲٫ دامنه وب سایتتون رو تغییر دادین: با تغییر نشانی وب سایتتون طبیعتاً نمی خواین که بک لینکایی که به سختی به دست آورده اید رو خیلی راحت از دست بدین. در این حالت با یه ریدایرکت دائمی از نشانی قدیمی به نشانی جدید می تونین همه اون منافع رو واسه خودتون حفظ کنین.

بک لینک

۳٫ چندین دامنه دارین: اگه می خواین مالک همه دامنه های کلیدی برند خود باشین یا مثلاً با ثبت دامنه های جور واجور، ترافیک اشتباهات رایجی که در تایپ نام دامنه تون پیش میاد رو از دست ندین می تونین همه اونا رو به نشانی اصلی ریدایرکت کنین.

۴٫ بعضی نشانیا رو حذف کردین: وقتی که صفحه یا صفحاتی حذف می شن باید با ریدایرکت ۳۰۱ اونا رو به یه صفحه جانشین برگشت داد.

به کار گیری ریدایرکت واسه محتوایی که حذف شده یا نشانی اون تغییر کرده ضرورتیه که هم واسه بازدیدکنندگان سایت و هم واسه موتورهای جستجو مهمه:

• بازدیدکنندها: طبیعتاً به دنبال رقم زدن بهترین تجربه کاربری واسه کاربران سایت خود هستین؛ به این منظور، نباید وقتی که به دنبال نمایش محتوایی هستن که قبلاً در نشانی الف در دسترس بوده با خطای ۴۰۴ مواجه شن، بلکه باید به طور خودکار به نشانی ب انتقال داده بشن.

• موتورهای جستجو: لازمه که جابجایی یا حذف محتوا و از پایهً هر تغییری رو به اطلاع موتورهای جستجو برسونین. از این روش، مدیریت بهتر و مؤثرتری بر کیفیت و کمیت ایندکس شدن سایتتون دارین. اینجور سیاستی واسه داشتن کارکرد مطلوب در سئو لازمه.

بیشتر بدونین: بک لینک چیه؟ چیجوری بک لینک بگیریم که جریمه نشیم؟

ریدایرکت چه انواعی داره؟

ریدایرکتا رو میشه کلا به دو دسته سمت سرور (server-side) و سمت کاربر (client-side) تقسیم کرد. می تونین از هر دو نوع ریدایرکت به روشای مختلفی استفاده کنین؛ اما در این مورد باید احتیاط به خرج بدین، چون که انتخاب ریدایرکت اشتباه می تونه مشکلاتی رو در مورد سئو واسه شما بسازه.

مشکلات

۱٫ ریدایرکتای سمت سرور

ریدایرکت سمت سرور یکی از راه های تغییر مسیره که طی اون با درخواست نشانی، یه کد وضعیت HTTP به شکل کد ۳– از طرف سرور فرستاده میشه. در این حالت، آدرسی که بازدیدکننده و موتورهای جستجو به اون منتقل می شن از راه سرور مشخص می شه.

عادی ترین کدهای وضعیت HTTP از این قرارند:

• ریدایرکت ۳۰۱: Moved Permanently (جابجایی دائمی محتوا؛ بیشترً بهترین گزینه واسه سئو هستش)

• ریدایرکت ۳۰۲: Found / Moved temporarily (جابجایی موقتی محتوا با اعلام پیدا شدن اون)

• ریدایرکت ۳۰۳: See Other (دیدن منبعی دیگه)

• ریدایرکت ۳۰۷: Temporarily Redirect (ریدایرکت موقتی)

• ریدایرکت ۳۰۸: Permanent Redirect (ریدایرکت دائمی)

ریدایرکت ۳۰۱: Moved Permanently

ریدایرکت ۳۰۱ چیه؟

ریدایرکت ۳۰۱ یه ریدایرکت سمت سروره که کاربر رو در حالی از نشانی «الف» به نشانی «ب» انتقال میده که به موتورهای جستجو اعلام می کنه که محتوای نشانی «الف» به طور دائمی و واسه همیشه به نشانی «ب» منتقل شده.

معمولاً بهترین گزینه شما واسه به کار گیری ریدایرکت همین ریدایرکت ۳۰۱ه. ً به این نکته هم باید اشاره کنیم که به خاطر همیشگی بودن ریدایرکت ۳۰۱، بیشتر مرورگرها این تغییر مسیرها رو در حافظه خود ذخیره می کنن (cache)، پس این مورد رو موقع تنظیم و تست ریدایرکتا در خاطر داشته باشین.

نقش ریدایرکت ۳۰۱ در سئو

تقریباً همه کارشناسان و اهل فن در این مورد اتفاق نظر دارن که ریدایرکتای ۳۰۱ چیزی بین ۹۵ تا ۹۹ درصد page authority یا اعتبار نشانی قدیمی رو به نشانی جدید انتقال میدن. حواستون باشه که با اینکه بازدیدکننده سایت شما فرق خاصی رو بین ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۲ احساس نمی کنه، اما واسه موتورهای جستجو هر کدوم از این دو نوع ریدایرکت معنی به طور کاملً متفاوتی داره.

ً مراقب باشین که در شرایطی که ریدایرکت دائمی نیس از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده نکنین. اگه از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنین و بااین حال بخواین که ظرف مدت کوتاهی تغییر راهی که ایجاد کردین رو خط بزنین باید هفته ها یا حتی ماه ها منتظر بمونین تا نشانی اصلی دوبارهً به ایندکس موتورهای جستجو برگرده.

ریدایرکت ۳۰۲: Found / Moved temporarily

ریدایرکت ۳۰۲ چیه؟

ریدایرکت ۳۰۲ یکی از شکلای جور واجور ریدایرکت سمت سروره که در حالی کاربر رو از نشانی «الف» به نشانی «ب» انتقال میده که به موتورهای جستجو اعلام می کنه که محتوای نشانی «الف» موقتاً به نشانی «ب» منتقل شده.

نقش ریدایرکت ۳۰۲ در سئو

ریدایرکت ۳۰۲ به خاطر ماهیتی که داره هیچ اعتباری رو از نشانی قدیمی به نشانی جدید انتقال نمی ده. طبیعتاً ازآنجایی که بیشترً به دنبال انتقال اعتبار نشانی قدیمی به جدید هستیم و فقط ریدایرکت ۳۰۱ اینجور قابلیتی داره، پس با احتمال خیلی کم از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده می شه.

کارشناسان سئو واسه جواب به این سؤال که اگه ریدایرکت سئو به مدت زمان طولانی بمونه (مثلاً ۶ ماه) چه اتفاقی میفته تحقیقات و بررسیایی رو انجام دادن و به این نتیجه رسیدن که در صورت حفظ این ریدایرکت به مدت طولانی، موتورهای جستجو اونو به عنوان یه ریدایرکت ۳۰۱ حساب می کنن و کم کم اعتبار نشانی قدیمی رو هم به نشانی جدید انتقال میدن.

موقعیتایی که می تونین در اونا از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنین عبارت ان از:

• وقتی که محتوای یه نشانی موقتاً به نشانی دیگری انتقال داده شده؛

• وقتی که می خواین بازدیدکنندگان رو براساس موقعیت جغرافیایی یا زبون منتخبشان به نشانی دیگری انتقال بدین. البته گوگل به کار گیری این روش رو پیشنهاد نمی کنه؛ اما به هر حال در این شرایط میشه از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کرد؛

• وقتی که یه سایت دسکتاپ و یه سایت موبایلی جدا از هم دارین و می خواین بازدیدکنندگانی که سایت موبایلی رو در محیط رایانه های معمولی باز می کنن به سایت دسکتاپ انتقال بدین و برعکس.

موبایل

ریدایرکت ۳۰۳: See Other

ریدایرکت ۳۰۳ چیه؟

ریدایرکت ۳۰۳ یکی از شکلای جور واجور ریدایرکت سمت سروره که از فرستان دوباره فرما با به کار گیری دکمه برگشت مرورگر جلوگیری می کنه؛ در واقع، ریدایرکت ۳۰۳ نشون میده که درخواستای بعد درخواست قبل به نشانی موقتی قبلی باید با به کار گیری راه GET HTTP انجام بگیره. از ریدایرکت ۳۰۳ فقط باید واسه فرمای سایت استفاده شه.

نقش ریدایرکت ۳۰۳ در سئو

ریدایرکت ۳۰۳ نقشی در سئو نداره، چون که موتورهای جستجو کاری به درخواستای POST ندارن. پس واسه تغییر راه بعد از انتقال محتوا از ریدایرکت ۳۰۳ استفاده نکنین؛ چون که این نوع ریدایرکت به این منظور ساخته نشده.

ریدایرکت ۳۰۷: Temporarily Redirect

ریدایرکت ۳۰۷ چیه؟

ریدایرکت ۳۰۷ یکی از شکلای جور واجور ریدایرکت سمت سروره که برابر HTTP 1.1 ریدایرکت ۳۰۲ حساب می شه. ریدایرکت ۳۰۷ با هدف کسب اطمینان از دچار تغییر نشدن روش HTTP (که واسه ایجاد درخواست استفاده میشن) در شرایطی که سرور با یه ریدایرکت به اون جواب میده ایجاد شد. در این حالت اگه از GET HTTP استفاده شده باشه، GET به عنوان بخشی از ریدایرکت به نشانی جدید منتقل می شه و اگه از POST استفاده شه، POST به عنوان یه تیکه از ریدایرکت به نشانی جدید منتقل می شه. اینجا واسه درک بهتر فرق ریدایرکت ۳۰۲ با ریدایرکت ۳۰۷ باید توضیحی رو به این بخش اضافه کنیم. اگه توضیحات این قسمت زیادتر از اندازه پیچیده به نظر می رسه قسمت بعد رو بخونین.

فرق ریدایرکت ۳۰۲ و ریدایرکت ۳۰۷

اینترنت براساس قرارداد HTTP یا HyperText Transfer Protocol بوجود اومده. این قرارداد الان دو نسخه داره که با اسمای ۱٫۰ و ۱٫۱ شناخته می شن. نسخه ۱٫۰ کاربر رو با کد وضعیت Moved Temporarily یا اعلام انتقال موقت به صفحه دیگه انتقال میده، اما در نسخه ۱٫۱ با کد وضعیت Found یا پیداشده در صفحه دیگری به درخواست کاربر جواب داده می شه.

ریدایرکت ۳۰۲ در هر دو نسخه کار می کنه، اما ریدایرکت ۳۰۷ فقط با نسخه ۱٫۰ سازگاره. پس میشه این طور نتیجه گرفت که کارکرد ریدایرکت ۳۰۲ در مقایسه با ریدایرکت ۳۰۷ بهتر شده و کامل تره.

نقش ریدایرکت ۳۰۷ در سئو

از ریدایرکت ۳۰۷ هم مشابه با ریدایرکت ۳۰۲ باید وقتی استفاده شه که محتوا موقتاً به یه نشانی دیگه منتقل شده. در عین حال با در نظر گرفتن مزیتی که در بالا واسه ریدایرکت ۳۰۲ شمردیم و هم اینکه با در نظر گرفتن این نکته که هنوز چگونگی برخورد موتورهای جستجو با ریدایرکتای ۳۰۷ زیاد روشن نیس، بهتره که از ریدایرکت ۳۰۲ واسه انتقال موقت استفاده شه.

بیشتر بدونین: سئوی محلی چیه و چیجوری باعث افزایش درآمد شما می شه؟

ریدایرکت ۳۰۸: Permanent Redirect

ریدایرکت ۳۰۸ چیه؟

ریدایرکت ۳۰۸ نسخه دائمی ریدایرکت ۳۰۷ حساب می شه و همونجوریکه از یه ریدایرکت دائمی انتظار میره، این ریدایرکت هم اعتبار نشانی قبلی رو به نشانی جدید انتقال میده.

نقش ریدایرکت ۳۰۸ در سئو

ریدایرکت ۳۰۸ هم مثل ریدایرکت ۳۰۷، روش HTTP استفاده شده رو حفظ می کنه. مشابه با ریدایرکت ۳۰۷، چگونگی برخورد موتورهای جستجو با ریدایرکت ۳۰۸ هم اون اونقدر روشن نیس؛ پس پیشنهاد می شه که واسه نشون دادن جابجایی دائمی محتوا از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنین.

۲٫ ریدایرکتای سمت کاربر

ریدایرکت سمت کاربر به ریدایرکتایی می گن که تغییر راه در اونا از راه مرورگر کاربر انجام میشه. به کار گیری ریدایرکتای سمت کاربر چند نقطه ضعف داره که از مهم ترین اونا میشه به این موارد اشاره کرد:

• سئو: شاید با به کار گیری ریدایرکتای سمت سرور، اعتبار صفحه انتقال داده نشه؛ چون که شاید در ریدایرکتایی که به وسیله جاوا اسکریپت درست می شن ربات موتور جستجو اصلاً نتونه وجود اونا رو تشخیص بده، یا اینکه به خاطر زمان رفرش (Refresh Time)، اون ریدایرکت رو به عنوان یه تغییر راه در نظر نگیره. یادتون باشه که موتورهای جستجو واسه تشخیص ریدایرکتای جاوا اسکریپت باید بتونن اونو اجرا کنن؛ درحالی که معمولاً منابع اونا واسه اجرای جاوا اسکریپت محدوده. به خاطر همین بیشترً شناسایی و پردازش این ریدایرکتا یه مدت زمان میبره. در مورد رفرشای متا: اگه زمان رفرش «۰» تعیین شه موتورهای جستجو به احتمال زیاد اونو به عنوان ریدایرکت ۳۰۱ تلقی کرده و اعتبار اونو انتقال میدن. اگه می خواین مطمئن باشین که موتورهای جستجو به سرعت ریدایرکتاتون رو شناسایی می کنن باید از ریدایرکتای سمت سرور استفاده کنین. اگه نشانی محتوا واسه همیشه تغییر کرده از ریدایرکت ۳۰۱ و اگه این تغییر موقتیه از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنین.

• دکمه برگشت: ریدایرکتای سمت کاربر در کارکرد دکمه برگشت مرورگر مشکل ایجاد می کنن. وقتی که کاربر از دکمه برگشت استفاده می کنه فوراً به آدرسی که ریدایرکت روی اون تنظیم شده منتقل می شه.

• پشتیبانی مرورگر: همه مرورگرها از ریدایرکتای سمت کاربر پشتیبانی نمی کنن.

به دلایلی که در بالا ذکر شد از پایهً به کار گیری ریدایرکتای سمت کاربر پیشنهاد نمی شه؛ در عین حال به خاطر تکمیل اطلاعات شما نوعای جورواجور این نوع از ریدایرکتا رو هم توضیح می دیم:

– متا رفرش (Meta Refresh)

– جاوا اسکریپت

حتما بخوانید :   فاکتورهای احتمالی رتبه بندی موتور جستجوی گوگل – ۱

ریدایرکت متا رفرش

در ریدایرکت متا رفرش از راه قرار دادن یه کد متا در قسمت HEAD صفحه از مرورگر می خوایم که پس از چند ثانیه، صفحه مورد نظر رو رفرش کرده (دوبارهً بارگذاری کنه) یا نشانی دیگری رو بارگذاری کنه.

مثلا، اگه بخوایم پس از بارگذاری صفحه، کاربران رو به نشانی http://domain.com/other-url/ انتقال بدیم می تونیم از کد زیر استفاده کنیم:

ریدایرکت با به کار گیری جاوا اسکریپت

در این نوع از ریدایرکت، عمل تغییر راه با به کار گیری کدهای جاوا اسکریپت انجام می شه. مثلا:

در تنظیم ریدایرکت باید به چه نکاتی توجه کرد؟

به خاطر ایجاد بهترین تجربه کاربری واسه کاربران و حفظ بیشترین مقدار اعتبار صفحات موقع به کار گیری ریدایرکت به چند تا نکته مهم زیر به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین:

۱٫ در صورت امکان از ریدایرکت استفاده نکنین

بله، درست خوندین: تا جایی که امکان داره از ریدایرکت استفاده نکنین. کلا ریدایرکت باعث افزایش زمان بارگذاری صفحه و هدر رفتن منابع موتورهای جستجو در مرور صفحات سایت شما می شه. در عین حالا که ریدایرکت بخش طبیعی هر وب سایتیه، اما باید در به کار گیری اون خساست به خرج بدین.

۲٫ به صفحات در رابطه و متناسب تغییر راه بدین

موقع به کار گیری ریدایرکت باید به این نکته مهم حواستون باشه که نشانیای قدیمی رو نباید به هر نشانی بی ربطی تغییر راه داد. اینم از دیدگاه کاربران و هم به خاطر اهمیتی که موتورهای جستجو واسه اون قائل هستن ضرورت داره. در صورت تنظیم ریدایرکت به یه نشانی بی ربط، خطر نبود انتقال ارزش و اعتبار نشانی قدیمی به نشانی جدید رو به جون خریده اید. این معمولاً به پدیده ای منجر می شه که به اون خطای soft 404 می بگیم.

۳٫ از ریدایرکت زنجیره ای استفاده نکنین

وقتی که از ریدایرکت استفاده می کنین مراقب باشین که ریدایرکت شما زنجیره ای نشه. ریدایرکت زنجیره ای وقتی اتفاق میفته که نشانی «الف» به نشانی «ب» تغییر راه میده و دوبارهً نشانی «ب» هم به یه نشانی سوم تغییر راه پیدا کرده و این روند ادامه پیدا می کنه. دوری از به کار گیری اینجور ریدایرکتایی به دو دلیل لازمه:

• گوگل معمولاً ۳ تا ۴ ریدایرکت رو دنبال می کنه؛ پس از اون واسه جلوگیری از گیر افتادن تو یه زنجیره ناتموم از ریدایرکتا (redirect loop) دست از تلاش برمی داره.

• ازآنجایی که کل اعتبار صفحات ریدایرکت شده انتقال پیدا نمی کنه، داشتن زنجیره ای از صفحاتی که پشت سر هم ریدایرکت می شن باعث کاهش هر چی بیشتر انتقال ارزش صفحه اصلی به مراتب پایین تر می شه.

مثلا تصور کنین که نشانی «الف» به نشانی «ب»، نشانی «ب» به نشانی «ج»، و نشانی «ج» هم به نشانی «د» تغییر راه میده. حالا اگه فرض کنیم که در هر ریدایرکت ۵ درصد از اعتبار صفحه رو از دست می دین، در اینصورت در نشانی «د» داریم: ۰٫۹۵ x 0.95 x 0.95 = 0.857

۴٫ به نسخه منتخب نشانی سایت خود ریدایرکت بدین

لازمه که یه نسخه از نشانی سایت خود رو انتخاب کنین (مثلاً با www یا بدون اون) و همیشه از همون استفاده کنین. استفاده همیشگی از نسخه منتخب نشانی سایت باعث نبود نیاز به ریدایرکتای غیرضروری می شه که به نوبه خود باعث کاهش page authority می شن. اینجا به نکات مهمی می پردازیم که موقع لینک دادن باید مورد توجه قرار بدین.

۵٫ نشانی با www یا بدون www

نوع نشانی مورد نظر خود رو هر چی سریع تر انتخاب کنین و نشانیای دیگه رو به اون تغییر راه بدین. مثلاً اگه به کار گیری نشانی دارای www رو ترجیح می دین، لازمه که با به کار گیری ریدایرکت ۳۰۱ همه درخواستای بدون www به نشانی www دار تغییر راه داده شن. یادتون باشه که www.example.com و example.com از دید موتورهای جستجو دو سایت جدا از هم به حساب میان. واسه ایجاد ریدایرکت می تونین از کد زیر در فایل .htaccess سایت خود استفاده کنین:

RewriteCond %{HTTP_HOST} *!^www*.example.com [NC] RewriteRule (.*) http://www.example.com/$1 [L,R=301]

این کد باعث می شه که همه نشانیا به نسخه ای که www داره تغییر راه داده شن، اما فقط در صورتی تغییر راه انجام می شه که www وجود نداشته باشه. دقت کنین که باید نشانی example.com رو به نشانی سایت خودتون تغییر بدین.

۶٫ HTTP یا HTTPS

اگه از HTTPS استفاده می کنین لازمه که با به کار گیری ریدایرکت ۳۰۱  همه نشانیای HTTP دار رو به نسخه HTTPS اونا تغییر راه بدین.

۷٫ با اسلش یا بدون اسلش (/)

در مورد قرار داشتن یا نداشتن علامت اسلش انگلیسی بعد از نشانیای صفحات سایت خود هم باید تصمیم بگیرین. دقت کنین که www.example.com/page-a و www.example.com/page-a/ از نظر موتورهای جستجو دو نشانی متفاوت هستن. وقتی که هر دو نشانی ً یه صفحه هستن و از نشانی canonical یا حالت noindex استفاده نکردین، در این صورت محتوای تکراری دارین.

۸٫ حروف کوچیک و بزرگ

بعضی وقتا مردم موقع لینک دادن اشتباهیً از ترکیبی از حروف کوچیک و بزرگ انگلیسی استفاده می کنن. مثلا، https://www.example.com/about-Us/. اگه کسی با اینجور لینکی وارد سایت شما شد باید با به کار گیری یه ریدایرکت ۳۰۱ به نسخه ای از نشانی شما انتقال داده شه که همه حروف اون کوچکه تا از بروز مشکلاتی مانند محتوای تکراری و خطای ۴۰۴ جلوگیری شه.

۹٫ با نشانی منتخب سایت بک لینک بگیرین

مردم اون طوری به سایت شما لینک میدن که خودشون تمایل دارن و بیشترً واسه نظر شما اهمیتی قائل نمی شن. مثلاً چه بسا با نشانی http://yourdomain.com/contact به صفحه تماس شما لینک بدن، درحالی که نشانی منتخب شما http://www.yourdomain.com/contact/ است. توجه کنین که اگه تنظیمات رو به درستی انجام داده باشین در آخر کاربران به نشانی منتخب شما ریدایرکت می شن، اما این وسط مقداری از اعتبار صفحه از دست میره. پس بک لینکایی که دریافت می کنین رو زیر نظر بگیرین و با وب سایتایی که از نسخه ای به جز نسخه منتخب نشانیاتون استفاده کردن در تماس باشین.

۱۰٫ واسه نشانی کمپینایی که موقتاً پایان یافته ان از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنین

خیلی از وب سایتا صفحات خاصی رو واسه تقویت و پشتیبانی از کمپینای آنلاین و آفلاین خود در نظر می گیرن. معمولاً این نشانیا پس از پایان کمپین فقطً با به کار گیری ریدایرکت ۳۰۱ تغییر راه داده می شن؛ اما این کار در بیشتر موارد غلطه، چون که شاید یه ماه بعد دوباره بخواین کمپین مورد نظر رو فعال کنین.

اگه کمپین بازاریابی شما موقتاً غیرفعال شده و در آینده دوباره به سراغ اون خواهید رفت از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنین تا نشانی اون موقع نیاز بازم در موتورهای جستجو وجود داشته باشه.

۱۱٫ واسه نشانی کمپینایی که دیگه هیچوقت از اونا استفاده نمی کنین از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنین

اگه به طور کاملً مطمئنین که دیگه هیچوقت از یه کمپین استفاده نمی کنین می تونین با خیال راحت نشانی اونو با یه ریدایرکت ۳۰۱ به در رابطه ترین نشانی موجود در وب سایتتون تغییر راه بدین؛ اما اگه ذره ای در این مورد دودلی دارین از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنین.

۱۲٫ مدیریت و نظارت بر ریدایرکتا رو از یاد نبرین

داشتن صدها و هزاران ریدایرکت می تونه (بسته به روش ایجاد ریدایرکت) باعث کندی قابل توجه سایت شما شه. هم اینکه، بعضی وقتا ریدایرکتای قدیمی نقش کلی ای رو در ایرادات عجیب سایت رو دوش دارن. پس همه چیز رو در آسونترین حالت ممکن حفظ کنین و تا می تونین از ریدایرکتای کمتری استفاده کنین. هر از چندگاهی بررسی کنین که وجود کدوم ریدایرکتا لازمه و کداما رو میشه حذف کرد. فقط نشانیایی باید تغییر راه داده شن که بک لینک یا ترافیک ارجاعی (referral traffic) زیادی دارن. بقیه نشانیایی که ریدایرکت شدن اما بک لینک و ترافیک زیادی ندارن رو می تونین خط بزنین.

۱۳٫ IP سایت خود رو ریدایرکت کنین (canonical کردن IP)

canonical کردن IP به روند به کار گیری ریدایرکت واسه انتقال کاربر از IP به نام دامنه می گن. هدف از این کار جلوگیری از تکراری به نظر رسیدن محتواست.

اگه سایت شما به درستی پیکربندی نشده باشه، هیچ بعید نیس که هم از راه نشانی IP و هم با نام دامنه اون در دسترس باشه. اینجور وضعیتی علاوه بر بد کردن تجربه کاربری، سایت شما رو از دو روش در دسترس موتورهای جستجو قرار میده و پس باعث می شه که محتوا تکراری به نظر برسه. اما خبر خوب اینه که رفع و مراجعه این مشکل ابداً آسونه. اگه از سرور Apache استفاده می کنین کافیه که کد زیر رو به فایل .htaccess سایت خود اضافه کنین:

RewriteEngine On RewriteCond %{HTTP_HOST} ^123.123.123.123 RewriteRule (.*) http://www.example.com/$1 [R=301,L]

دقت کنین که باید ۱۲۳٫۱۲۳٫۱۲۳٫۱۲۳ رو با IP سایت و example.com رو با نام دامنه سایت خود جانشین کنین.

چیجوری ریدایرکت بسازیم؟

قبلاً بخش کلی ای از ریدایرکتا از راه سرور انجام می گرفت؛ اما امروزه بیشتر سیستمای مدیریت محتوا (CMS) هم امکان ایجاد ریدایرکت رو خیلی راحت در دسترس کاربران قرار دادن.

پیکربندی ریدایرکت در CMS این مزیت رو داره که واسه آدمایی که سابقه ای در مدیریت سیستم یا پیشرفت وب نداشتن راحت تره؛ اما در عین حال بی هزینه نیس. مثلا، اگه CMS دچار اشکال شه چه بسا ریدایرکتا از کار بیفته؛ یا ازآنجایی که واسه اجرای هر ریدایرکت باید محتوای صفحه بارگذاری شه، بیشترً این ریدایرکتا کندتر هستن. هم اینکه، ریدایرکتای CMS و ریدایرکتای سرور می تونن در کنار هم وجود داشته باشن و پس امکان پریشونی و گیجی و اشتباه دوبرابر می شه.

پس همیشه پیشنهاد می شه که ریدایرکتای خود رو در سطح سرور بسازین و فقط در صورتی از ریدایرکتای CMS استفاده کنین که هیچ راه مناسب دیگری واسه ایجاد تغییر راه وجود نداشته باشه.

– با به کار گیری عبارات منظم ایجاد ریدایرکت رو آسون تر کنین

عبارات منظم (Regular Expression یا regexes) در واقع زبانی هستن که به کمک اون میشه با به کار گیری الگوهای خاصی در متن جستجو کرد. مثلا، به خاطر جستجوی اعداد تو یه قطعه متن میشه از عبارت [۰-۹] استفاده کرد؛ یا filename.html? برابر با filename.htm و filename.html میشه.

به کار گیری عبارات منظم در ایجاد ریدایرکت بسیار به درد بخور و نافعه؛ چون که به کمک اونا می تونین با ایجاد یه ریدایرکت چندین تغییر راه بسازین. مثلا تصور کنین که ساختار آدرسی مثل این دارین:

• /blog/category-1/

• /blog/category-2/

• /blog/category-3/

در این صورت به جای ایجاد سه ریدایرکت متفاوت می تونین با به کار گیری عبارت منظم زیر همه این دایرکتوریا رو پوشش بدین:

/blog/(.*)/

– در وب سرور Apache ریدایرکت بسازین

اگه از وب سرور Apache استفاده می کنین باید از RewriteEngine که بخشی از ماژول modrewriteه استفاده کنین. این ماژول به صورت پیش فرض در Apache بارگذاری می شه، اما اگه بنا به هر دلیلی این بارگذاری انجام نشد می تونین با دستور زیر اونو در پیکربندی Apache خود وارد کنین:

RewriteEngine On

پس از بارگذاری این ماژول با به کار گیری قالب زیر می تونین ریدایرکت بسازین:

RedirectMatch 301 /blog/(.*)/ /news/$1/

کد بالا به Apache میگه که باید همه زیر مجموعه های /blog/ رو به نشانی جدید /news/ منتقل کنه.

واسه ایجاد خودکار کدهای لازم واسه درج در فایل .htaccess می تونین از این وسیله ساده و موثر استفاده کنین.

حرف آخر

ریدایرکت وسیله ساده اما ارزشمندیه که در اختیار صاحبان وب سایتا قرار داره، اما باید به درستی و فقط در صورت ضرورت ازش استفاده کرد. با در نظر گرفتن اون چیزی که از این مطلب آموختید می تونین با ایجاد ریدایرکتای مناسب و نیاز به تقویت و بهبود سئوی سایت خود کمک کنین؛ تجربه کاربری بهتری رو واسه بازدیدکنندگان وب سایتتون رقم بزنین و اعتبار خود رو بازم حفظ کنین.

مشاهده نسخه pdf مقاله: آموزش ریدایرکت کردن، شکلای جور واجور اون و هر چیزی که درباره اش باید بدونین