اقتصاد دیجیتالی:/پایان نامه درباره تجارت الكترونيك و بیمه

دانلود پایان نامه

انقلاب و اقتصاد دیجیتالی:

اقتصاد دیجیتالی، اقتصادی است که بر اساس فناوری های دیجیتالی مثل شبکه های ارتباطی دیجیتالی نظیر، اینترنت، اینترانت، اکسترانت و ون رایانه و نرم افزارها و دیگر ابعاد فناوری اطلاعات شکل گرفته است. اقتصاد دیجیتالی برخی مواقع تحت عنوان اقتصاد اینترنتی، اقتصاد نوین یا اقتصاد وب مطرح می شود. اقتصاد نوین، شبکه های دیجیتالی و زیر ساختهای ارتباطی یک سیستم عمومی را برای ارتباط، همکاری و تبادل اطلاعات بین مردم و سازمان ها فراهم می کند. (معمارنژاد،1387،ص57)

طبق نظر چوی ووینستون[1] این سیستم دارای مشخصات زیر است:

معرفی محصولات دیجیتالی نظیر بانک های اطلاعاتی، اخبار و اطلاعات، کتاب، مجلات، برنامه های رادیویی و تلویزیونی، فیلم، بازیهای الکترونیکی، لوح فشرده موسیقی و نرم افزار که از طریق تجهیزات رایانه ای و زیر ساخت های دیجیتالی در هر زمان و در هر مکان قابل تحویل هستند.

مصرف کنندگان و شرکتها به سمت  انجام معاملات مالی الکترونیکی از طریق پول الکترونیکی و پول دیجیتالی که به وسیله تجهیزات رایانه ای و نیز سیستم های تلفن همراه قابل نقل و انتقال هستند، هدایت می شوند.

قابلیت استفاده از رایانه و شبکه های رایانه ای در کالاهای فیزیکی مثل خانه و اتومبیل افزایش یافته و بدین ترتیب امکان دسترسی به شبکه  ها در همه جا فراهم می شود(choi,whinstone,2000,p32)

در اقتصاد دیجیتالی بین فناوری ارتباطات در اینترنت و دیگر شبکه ها هم گرایی ایجاد شده و در نتیجه در جریان اطلاعات و فناوری در اقتصاد همراه با تغییرات وسیع سازمانی و استفاده از تجارت الکترونیکی تسهیل می شود. اقتصاد دیجیتالی یک انقلاب اقتصادی را خلق می کند که بر اساس آن می توان به نرخ تورم        پایین تری دست یافت. سیستم های تجارت الکترونیکی بر پایه وب، انقلاب دیجیتالی را از طریق ایجاد مزیت رقابتی در سازمان ها شتاب می بخشند. (معمارنژاد،1387،ص57)

2-7 ) استفاده از تجارت الکترونیکی حرکتی به سوی اقتصاد دیجیتالی:

یکی از موضوعات قابل توجه سازمان ها این است که چگونه اجزای مورد نیاز برای حرکت  به سوی اقتصاد دیجیتالی و استفاده از منافع مزیت رقابتی تجارت الکترونیکی را به کار گیرند. در این مرحله باید شبکه های ارتباطی را به عنوان بخشی از زیر ساخت های مورد نیاز مورد توجه قرار دهند، چرا که قسمت اعظم     فعالیت های تجارت الکترونیکی از طریق ارتباط رایانه ها با شبکه اینترنت و اینترانت صورت می گیرد.

از بنگاه ها یک درگاه یا پرتال شرکتی را به کار می گیرند که این درگاه شبکه ای مشتریان، کارکنان و شرکای تجاری به منظور دست یابی به اطلاعات و برقراری ارتباط با بنگاه می باشد.

به کارگیری اینترانت، اکسترانت و اینترنت توسط بنگاه ها یکی از راه های حرکت به سوی اقتصاد دیجیتالی است که امکان انجام فعالیت های مختلف تجارت الکترونیکی را به بنگاه می دهد. جدول 2-1 مقایسه ای بین شرکت های سنتی و شرکت های دیجیتالی را ارائه می دهد. (همان منبع،ص66).

 

جدول 2-1) مقایسه بین شرکت های سنتی و شرکت های دیجیتالی(معمارنژاد،1387،ص57)

بنگاه سنتی بنگاه دیجیتالی
فروش در فروشگاه فیزیکی فروش بر خط یا آنلاین
فروش کالاهای قابل لمس فروش کالای دیجیتالی
برنامه ریزی تولید و موجودی داخلی پیش بینی موجودی به صورت بر خط یا آنلاین
بروشور و کاتالوگ کاغذی بروشور و کاتالوگ هوشمند الکترونیک
بازار داد و ستد فیزیکی بازار داد و ستد الکترونیکی یا فضای مجازی بازار
استفاده از شبکه های خصوصی و انتقال الکترونیکی  داده ها (EDI) استفاده از اینترنت و اکسترانت
حراجی های محدود و فیزیکی حراجی بر خط یا آنلاین در هر زمان و مکان
معاملات و خدمات دلالی معاملات و خدمات الکترونیکی
اسناد معامله کاغذی اسناد معامله الکترونیکی
مزایده و مناقصه کاغذی مزایده و مناقصه الکترونیکی
تولید بر مبنای پیش بینی تقاضا تولید بر مبنای سفارش
تولید انبوه کالاهای استاندارد تولید انبوه کالاهای مطابق میل و سلیقه و سفارش مشتری
بازاریابی فیزیکی بازاریابی مجازی و الکترونیکی
تبلیغات محدود و کند تبلیغات وسیع و سریع در شبکه های رایانه ای و  اینترنت
زنجیره عرضه خطی زنجیره عرضه غیرخطی و قطبی
نیاز به سرمایه هنگفت برای تولید انبوه نیاز به سرمایه کم به دلیل تولید مطابق سفارش و دریافت وجه کالا قبل از تولید و پس از دریافت سفارش
نیاز به هزینه ثابت بالا نیاز به هزینه ثابت پایین
ارزش ایجاد شده برای مشتریان کمتر از هزینه انجام شده (ارزش< هزینه) ارزش ایجاد شده برای مشتری معادل هزینه انجام شده (ارزش= هزینه)

برای فهم تجارت الکترونیکی و تاثیر آن بر سازمان ها، لازم به ذکر است که محیط های کسب و کار امروزی برای پاسخگویی بیشتر تحت فشار بوده و تجارت الکترونیکی دارای نقش بالقوه ای در پشتیبانی از این مسئولیت ها و پاسخگویی ها است. عوامل فنی، اجتماعی، قانونی و اقتصادی در محیط الکترونیکی رقابت را در محیط های کسب و کار افزایش داده اند. به نحوی که نتیجه این رقابت افزایش قدرت مصرف کنندگان و مشتریان است. این عوامل محیطی می توانند تغییرات سریعی را در سازمان ایجاد کنند، به عنوان مثال جانز استرانگ[2] مدیر شرکت هواپیمایی کوآنتاس بر این باور است که:

[1] Choi and Winston

[2] John Strong

دانلود پایان نامه
این نوشته در مقالات و پایان نامه ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.