انواع زنجیره تأمین-پایان نامه درباره برنامه ریزی منابع سازمانی

دانلود پایان نامه

انواع زنجیره تأمین

در شرکت‌های تولیدی سنتی كالاها پس از تولید در انبارها و مکان‌های دیگر انبار می‌شدند كه این زنجیره تأمین را پیچیده‌تر می‌کرد. اگر شركت از یك مدل تجاری ساخت بر مبنای سفارش استفاده كند، هیچ نیازی برای انبار کردن محصولات ساخته شده وجود نخواهد داشت اما در عین حال نیاز برای انبار مواد خام و اجزاء سازنده وجود خواهد داشت. بنابراین، واضح است كه زنجیره‌های تأمین به ماهیت شركت وابسته است. انواع مختلف زنجیره تأمین را می­توان به طُرُق زیر دسته بندی نمود:

الف) ساخت تجمعی برای ذخیره كردن: مدل زنجیره تأمین ساخت تجمعی برای ذخیره كردن بر تقاضاهای جهت دار مشتری در زمان واقعی به منظور ذخیره كارای موجودی كالای ساخته شده تمركز دارد. این تجمع ذخیره اغلب از طریق استفاده از یك سیستم اطلاعاتی انجام می‌شود كه به طور کامل یكپارچه است. از طریق برنامه‌ريزي منابع بنگاه یا به عبارتی ERP می­توان اطلاعات تقاضاهای زمان واقعی را كه می­تواند برای تعدیل و توسعه برنامه­ها و برنامه­های عملیاتی تولید استفاده شود را جمع آوری كرد و نسبت به ذخیره اقلامی اقدام نمود كه مورد نیاز مشتریان است. این گونه سیستم­ها به صورت یكپارچه­ای فعالیت‌های برنامه ریزی توزیع، ساخت، برنامه ریزی تفصیلی، كنترل موجودی، هماهنگی تأمین با چندین كانال توزیع، جریان اطلاعات صحیح درباره تقاضا، سرمایه گذاری، ظرفیت موجودی، برنامه ریزی تفصیلی نقل و انتقال و … را انجام می­دهد.

ب) ذخیره كردن مستمر: ایده این مدل بر پایه از نو پر کردن موجودی تخلیه شده به طور مداوم به وسیله کار کردن به طور نزدیكی با تأمین كنندگان و یا واسطه­ها استوار است. بنابراین، ارتباط محكمی بین فرایند اجرای سفارش و فرآیند تولیدی مورد نیاز است. این مدل کاربردی‌ترین مدل برای محیط­هایی با الگوهای تقاضای ثابت است.

ج) ساخت برای سفارش: مفهوم این مدل بر پایه سفارش برای مونتاژ كردن بلافاصله پس از دریافت سفارش استوار است. این مدل به مدیریت مفید موجودی­های اجزاء و تحویل تداركات مورد نیاز طی زنجیره تأمین نیاز دارد. یك راه حل برای غلبه بر این نیاز استفاده چندمنظوره از دستگاه‌ها برای تولید كالاست. یكی از مزیت‌های اصلی این نوع مدل ادراكی است كه هر مشتری می‌تواند از محصول مورد نیاز خود تجسم كند. به علاوه اینكه هر مشتری كالاهای خود را سریعاً دریافت می‌کند (چوپرا و میندل، 2007، 89).

د) مونتاژ كانالی: با یك تعدیل جزئی در مدل ساخت بر مبنای سفارش، مونتاژ كانالی[1] به دست می‌آید. در این مدل بخش‌های هر محصول همان طور كه در كانال توزیع حركت می‌کند جمع آوری و مونتاژ می‌شوند. برای مثال، می‌توان بعضی شرکت‌های رایانه‌ای كه در زنجیره توزیع بخش‌های رایانه، آن‌ها را خریداری و مونتاژ و سپس تحویل مشتری می‌دهند را نام برد. بنابراین، سفارش رایانه‌ای مشتری تنها باید برای قرار گرفتن در یك وسیله برای تحویل جمع شوند.

ز) زنجیره تأمین جهانی: زنجیره تأمینی كه تأمین كنندگان و یا مشتریان را در كشورهای دیگر درگیر خود می‌کند به عنوان زنجیره تأمین جهانی شناخته می‌شود. دلایل اصلی كه چرا شرکت‌ها وارد زنجیره تأمین جهانی می‌شوند عبارتند از:

قیمت‌های پایین‌تر مواد، خدمات و نیروی انسانی؛ دسترسی به محصولات و فناوری كه در داخل در دسترس نیستند؛ كیفیت بالای محصولات بازارهای جهانی؛ استراتژی‌های فروش جهانی شركت؛ تشدید رقابت جهانی كه در نتیجه منجر به كاهش هزینه شركت می‌شود؛ نیاز به توسعه حضور خارجی و بازرگانی بین‌المللی. برخی از مشکلاتی كه ممکن است در زنجیره‌های تأمین جهانی وجود داشته باشد عبارتند از: مشكلات حقوقی، دستمزدها و مالیات‌های دادوستد، اختلاف فرهنگی و زبانی، تغییرات سریع در نرخ‌های پول‌های رایج تبادلی و عدم ثبات سیاسی (الوانی و میر شفیعی، 1389، 28-35).

[1] Channel assembly

دانلود پایان نامه
این نوشته در مقالات و پایان نامه ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.