به این ۱۰ شیوه می توانید فرضیه استارتاپی خود را بیازمایید

میشه گفت ایده های نو وقتی به موقعیت تسلط بر بازار می رسن که ً تبدیل به کلیشه شده باشن. این اتفاقیه که به نظر دیوید تتن واسه خود ایده «کار و کاسبی ناب» هم اتفاق افتاده؛ فلسفه ای که براساس اون واسه پیدا کردن مدل کار و کاسبی، به کار و کاسبی به چشم یه آزمایش علمی نگریسته می شه. این معنی کار خود رو به عنوان یه ایده نو شروع کرد و بعد اونقدر معروف شد که حالا اونو از بدیهیات این بخش می شماریم. بخاطر این، خیلی از مشاوران بخش استارتاپا به مراجعه کنندگان خود پیشنهاد می کنن قبل اینکه دست به کار شن، ایده های خود رو به شکلای جور واجور و اقسام روشای جورواجور بیازمایند.

اما رقابت اینجاس که واسه آزمودن فرضیه خود از چه روش هایی می تونیم بهره بگیریم؟ در ادامه ۱۰ مورد از این روش ها رو می خونید:

قدم اول: امتحان مسئله و بازار

۱- بلاگ نویسی در مورد موضوع واسه عموم

این کار به شما کمک می کنه از طرف مخاطباتون بازخورای کیفی و شخصی دریافت کنین. بعدا واسه جمع آوری بازخورای کمی (مثل یافته های و معیارای قابل امتحان) به اونا نیاز دارین. هم اینکه باید گفتگوی روبرو با مشتریان رو هم مورد توجه بذارین.

۲- طرح سوال روی ابزارای آنلاین بحث و گفتگو

به اون چیزی که کاربران واسه گفتن دارن گوش کنین. خیلی از مشتریان دوست دارن بازخورا خود رو به گوش شما برسانند، اما باید کسی باشه که در مرحله اول از اونا چیزی سوال کنه. به سراغ پلتفرمای سؤال و جواب آنلاین، یا تالارای گفتگو برید و از کاربران سؤال سوال کنین. می تونین با سؤالای کلی مثل اینا شروع کنین: «چیجوری می شه این مشکل رو برطرف کرد؟»، «شرکتای سرمایه گذار خطرپذیر و سرمایه گذاران خصوصی واسه مدیریت رابطه با مشتری (CRM) از چه ابزارایی استفاده می کنن؟». این کار باعث می شه هم رقبا و هم مشتریان خود رو بهتر بشناسین.

۳- نظرسنجی از راه پیشنهادای تشویقی

رسوندن نظرسنجی به دست پایگاه مشتریان، راه فوق العاده ای واسه بازخور گرفتن و باخبر شدن از نیازای آنانه. مثلا، پیشنهادایی مثل «۲۰ درصد تخفیف هنگام عرضه اولیه» ی محصولی که هنوز عرضه نشده، خیلی راحت به شما نشون میده مشتری تا چه حد خواهان اون محصوله و چقدر درخواست واقعی واسه اون هست.

۴- ثبت پیش سفارش

پلتفرمای جمع سپاری مالی مثل Indiegogo و Kickstarter امتحان و اندازه گیری درخواست بازار واسه اجناس و خدمات رو تا حد زیادی آسون کردن کردن. با توصیف ویژگیای محصول خود و ارائه اون در برابر میلیونا مخاطب، کارآفرینان میتونن دید تقریباً مناسبی از عکس العمل احتمالی جمعیت خارج از اون پلتفرم هم به دست بیارن. از طرف دیگه، بازخورا و سؤالای آنی که روی این پلتفرما مطرح می شه می تونه به استارتاپا کمک کنه مشکلات احتمالی کارشون رو پیدا کنن و قبل از رشد، اونا رو برطرف کنن.

۵- به کار گیری تبلیغات آزمایشی

از پتانسیل پلتفرمای تبلیغاتی آنلاین استفاده کنین. واسه این پلتفرما تبلیغاتی متنوعی تدارک ببینین که مخاطب رو به صفحه ای با ثبت نام ایمیلی و یا حتی ثبت پیش سفارش جهت بدن. امتحان کنین ببینین کدوم تبلیغا موثر تر هستن. حتی می تونین مثلاً نام محصول خود رو با در نظر گرفتن اندازه تبدیل تبلیغات جور واجور انتخاب کنین.

فقطً به ایمیل جمع کردن اکتفا نکنین. جمع آوری داده از راه نظرسنجیای کوچیک رو هم امتحان کنین. تحلیل درخواست مشتریان از این روش نتیجه به مراتب بهتری در بر داره.

قدم دوم: بررسی راه حل

۶- امتحان کردن نسخه های مختلفی از سایت

طراحی و تجربه کاربری، به طور قطع در نگاه مشتری به کار و کاسبی شما و اجناس اون نقش مهمی داره. پس مدلای مختلفی رو روی اون امتحان کنین. با هر بار امتحان، داده های به دست اومده از رفتار کاربران رو سبک سنگین کنین. کمپینای A یا B هم می تونن نتیجه خوبی داشته باشن به این معنا که دو گزینه رو در برابر همدیگه امتحان، و گزینه بهتر رو انتخاب کنین.

۷- صحبت کردن با کاربران واقعی محصول بتا

کسائی که محصول بتای شما رو تست می کنن به طور بالقوه می تونن نقش طناب نجات شما رو داشته باشن. با به کار گیری ابزارای جورواجور بقیه رو به امتحان کردن کار و کاسبی خود تشویق کنین.

قدم سوم: بازاریابی

۸- تحلیل چگونگی استفاده کاربران از سایت

بررسی کلماتی که بیشترین توجه رو از طرف مخاطبان شما دریافت می کنن می تونه دید خوبی نسبت به بازار هدفتون به شما بده. گوگل آنالتیکس سایت خود رو زیر و رو کنین، و از تموم اطلاعات اون مثل رهگیری، اطلاعات جمعیت شناختی، بخش بندی علاقمندیا و تحلیلای برابر، آخر بهره رو ببرین.

۹- موشکافی موفق ترین کمپین بازاریابی

درست همونجوریکه باید کاربران پایانی خود رو بشناسین، درک رفتار افراد تأثیرگذاری که بر کاربران پایانی تون موثر هستن هم مهمه. ابزارای مختلفی واسه تحلیل شبکه های اجتماعی وجود دارن که می تونن در این کار به شما کمک کنن، از جمله Copromote و Bottlenose.

۱۰- امتحان کردن آمادگی برگشت مشتری

برنامه های برگشت مشتری (referral) می تونن راه فوق العاده ای واسه جذب مشتریان جدید، در عین حفظ مشتریان قبلی باشن. این نوع آمادگی باعث می شن مشتریان فعلی تون، مشتریان بیشتری به شما برگشت بدن. مثلا، پیشنهاد تخفیفی که می تونین از راه مشتری فعلی تون به کسائی که از سمت اون به شما برگشت داده می شن بدین، باعث می شه اون شما رو به دوستان و آشنایانش هم معرفی کنه و این زنجیره به همین ترتیب ادامه یابد. در واقع این، یه جور برنامه ریفرال یا برگشت مشتری حساب می شه.

شاید یکی از موفق ترین برنامه های برگشت مشتری رو Dropbox به اجرا درآورده س. این شرکت با ذکاوت خاص خود، انگیزه ای دوجانبه به کاربران خود بخشید. به عبارت دقیق تر، کسی که از راه لینک برگشت در این پلتفرم ثبت نام کنه فضای بیشتری دریافت می کنه و از طرف دیگه با این کار به فضایی که برگشت دهنده در اختیار داره هم اضافه می شه.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *