رو در رو با مدیر عامل گوگل: هوش مصنوعی، کسب درآمد از سخت افزار و آینده جستجو

وقتی که «لری پیج» خبر از ایجاد ساختار آلفابت داد و خود در راس امور شرکت مادر قرار گرفت، ساندار پیچای جایگاه اونو پر کرد و تبدیل شد به مدیر عامل گوگل.

حال نشریه «فوربس» با مدیر عامل الان گوگل به گفتگو نشسته و در مورد مسائل و موضوعات مختلفی با اون به صحبت پرداخته که در ادامه می تونین اونو مطالعه فرمایید.

فوربس: شما دستیار گوگل رو معرفی کردین که در واقع، نوع جدیدی از جستجو هستش. این دستیار چیجوری می خواد خود رو در سیر تکامل گوگل جای دهد؟ 

ساندار پیچای: مشغول پیشرفت قابلیتای خاصی مثل نمودار علم، درک زبون طبیعی، شناخت تصاویر، درک صدا و ترجمه بوده ایم. اما در سه سال گذشته بود که فهمیدیم به وسیله هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می تونیم همه این موارد رو بهتر کنیم و حالا، همه اونا به شکل خاصی بهتر شدن.

اما چیجوری می تونیم از این ویژگیا استفاده کرده تا به شما کمک کنیم؟ تصور می کنم مثل اینه که در طول روز، کسی بیاد و به شما بگه «چیجوری میتونم به شما کمک کنم؟». حال اینکه چیجوری تموم این موارد رو انجام دادیم، داستانی طولانیه.

«پیشرفت یه دستیار مجازی، نیازمند موندگاری همیشگی در تکامل اون هستش»

پیشرفت یه دستیار مجازی، نیازمند موندگاری همیشگی در تکامل اون هستش. ما حالا همه چیز رو در صحبت می بینیم، صحبت ای میان کاربر و گوگل و این وسط تلاش می کنیم به اونا کمک کنیم. به این شکل، هر کاربر گوگل خودشو داره. این اصل داستانیه که حالا در اون قرار گرفتیم.

این یه تغییر جهت بزرگ در چگونگی جستجوئه. البته خود بحث جستجوی گوگل هم در وقتی، تنها ده لینک آبی رنگ رو به نمایش می کشید اما حالا ارتقاءهایی پیدا کرده. دگرسویی الان چقدر مهم به نظر می رسه؟ 

تصور نمی کنم که فرق ایجاد شده از اول تا کنون خیلی تغییر عمقیی رو شامل شده باشه. مکانی که می خوایم به اون برسیم، یه تکامل بزرگه. هم اینکه بلندپروازانه و سخت تر.

به چه دلیل سخت تره؟ 

یافته های جستجو همیشه چیزی رو به نمایش کشیده ان. ده سال پیش، لینکی رو براتون پیدا می کردیم و اونو به شما نشون می دادیم. کار ما اینجا تموم می شد. امروز، شما می خواین بلیت سینما جفت و جور کنین و یا میزی در رستوران رزرو کنین و ما کمک تون می کنیم. این تعامل، به شکل صوتی صورت میگیره که از دید علم کامپیوتری، سخت تر و البته بلندپروازانه تره.

چند سال پیش لری پیج به همراه بقیه اعضای ارشد گوگل گفتن که موتور جستجوی گوگل تا وقتی که شما سوالی نپرسیده باشین، کاری با شما نداره. تلاشای الان شما با این اعلام نظر در اختلاف نیس؟ 

قسمت بزرگی از داشتن یه گفتگو، به همین موضوع برمیگرده. بعضی وقتا دستیارتان، قبل اینکه سوال کنین موضوعی رو با شما مطرح می کنه. من تمایل دارم دستیارم به من یادآوری کنه که روز مادر نزدیکه و بعد اطلاعاتی در مورد اون در اختیارم بذاره. به بحث مثل یه صحبت دوطرفه نگاه کنین.

در سالای گذشته تا کنون، تماشاگر دگرسویی نوع استفاده کاربران از کامپیوترای شخصی به تلفنای هوشمند بوده ایم. حالا باید تماشاگر این دگرش از تلفنای هوشمند به هوش مصنوعی باشیم؟ معنی این چیه؟

تا کنون پردازش کامپیوتری بیشتر دستگاه-محور بوده. از نظر من، این موضوع خیلی بعید نیس که در آینده معنی پردازش کامپیوتری به کاری که می خوایم انجام بدیم در رابطه شه. شما مشکلی دارین، اونو مطرح می کنین و حل می شه. قادر به حل کردن مشکل خود میشین چون که دستگاه های هوشمند بسیاری در اختیار شمان. ما می تونیم دستگاه های هوشمند بیشتری بسازیم چون به هوش مصنوعی دسترسی پیدا کردیم.

حالا در سطوح ابتدایی هوش مصنوعی هستیم که سطحی بسیار هیجان انگیز هم هستش.

هوش مصنوعی در تموم اجناس گوگل مورد استفاده قرار می گیره؟ 

همین حالا اونو مشاهده می کنین. تمرکز خاصی بر این مبحث داشته ایم. هدف و ماموریت خاص ما، این بوده که کاربران قادر شن اطلاعات خودشون رو به شکلی درست سازماندهی کنن. این اتفاق با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به صورتی به طور کاملً بهتر انجام می شه. «گوگل فوتوز» یکی از بهترین مثال هایشه اما در ۱۵ ماه گذشته، ما ویژگی Smart Reply رو هم به اپلیکیشن اینباکس اضافه کردیم.

کارتای Google Now یکی دیگه از مثال هایشه. ویژگی Goals رو به تقویم اضافه کردیم؛ قابلیتی که شما واسه تقویم هدفای خود رو توضیح می دید و بعد اون به شما کمک می کنه تا بتونین راحت تر به اونا دست پیدا کنین.

کلا، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی رو به همه اجناس خود راه می دیم. اما ساختار کالاهایی مثل دستیار گوگل، دستگاه Home و اپلیکیشن Allo بیشتر محاوره ایه و شما رو به طور کامل درگیر خود می کنه.

شما ابزارهایی دارین که هوش مصنوعی خالص هستن. مانند AlphaGo. اینا در آینده چیجوری به کار میان؟ 

کارای ساده ای حالا می تونیم با اونا انجام بدیم اما تا دو الی سه سال آینده، به نتیجه های مهم تری می رسیم. با Deep Mind (شرکتی انگلیسی که گوگل اونو خریده س) و حتی بعضی تیمای داخلی خودمون، در حال انجام پروژه هایی هستیم تا از هوش مصنوعی به شکل دراز مدت استفاده کنیم.

آلفاگو، یکی از بهترین مثالای قدرت هوش مصنوعیه. به وسیله تیمی تشکیل شده از ۶ یا ۷ نفر از مهندسان با چند دکتر همکاری داشته ایم تا از هوش مصنوعی در امور پزشکی و درمان بعضی بیماریا استفاده کنیم. بیشتر این بیماریا، اگه در مراحل ابتدایی شناسایی شن، قابل درمان هستن. حالا به وسیله وسایل جدیدی که به یادگیری ماشینی مجهز شدن، پزشکان با دقت بسیار بالاتری می تونن بیماریا رو شناسایی کنن.

همه اینا البته زمان می بره و باید بارها بررسی شه. اما قدرت پایانی این تکنولوژیا، باور نکردنیه.

می گن باید از هوش مصنوعی بترسیم. باید بترسیم؟ 

«ما چت بات پیشرفت نمی دیم. تکامل خود گوگل رو سرعت می بخشیم»

سوال خوبیست. شخصاً تصور می کنم که حالا، در سطوح واقعاً ابتدایی هوش مصنوعی هستیم. بیشتر فکر می کنم که هوش مصنوعی توانایی کمک کردن به افراد رو داره. اگه به همین صورت با اون تعامل کنین، شدیدا به درد بخور میشه. همه باید در مورد چگونگی به کار گیری اون با احتیاط باشیم اما کلا، من به این فناوری خوشبین هستم.

اجناس و سرویسایی که در I/O معرفی کردین نو نیستن. مایکروسافت و فیسبوک قبلاً در مورد چت باتا گفتن و آمازون هم قبلا اکو رو ساخته. گوگل چیجوری به دنبال جدا کردن خوده و به چه دلیل فکر می کنین در برابر رقبا موفق می شه؟ 

ما بات پیشرفت نمی دیم. تکامل خود گوگل رو سرعت می بخشیم. اینا مواردی هستن که مردم عادی از ما میخوان، اما وظیفه ما این بوده که بهتر از رقبا انجامشون بدیم. این هدف اصلیه.

ما تمایزهای یکتایی داریم که از بین اونا میشه به نمودار علم، هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و خود جستجو اشاره کرد. مهمه که شما بتونین همه اینا رو یه جا به دست کاربر برسونین. این دقیقاً همون نقطه ایه که ما با بقیه متفاوت هستیم.

می گین که قرار نیس گوگل دست به پیشرفت باتا بزنه. فرق دستیار گوگل با یه چت بات چیه؟

امروز یه چت بات نسخه ای خاص از فعل و انفعالاتیه که بعضی شرکتا انجام میدن. اما ما می خوایم گوگلی رو در اختیار کاربر بذاریم که در بطن محتوای موبایل، ساعت، خودرو و خونه شما قرار گرفته و براش فرقی نکنه از چه محصولی بهره می گیرین. کار ما، اینه که خود گوگل رو به بهترین شکل در اختیارتون بذاریم.

تصور می کنین دستیارهای تعاملی در کجا به کار افراد میان؟ در خودرو یا تلویزیون؟

هیجان زدیم که یادگیری ماشینی رو به شکل فراگیرتر مورد استفاده قرار می دیم. اما با گذشت زمان، می خوایم یادگیری ماشینی رو به شکل APIها بر بستر رایانش ابری در اختیار همه بذاریم. تصور کنین که مشکلات بسیاری در جهان هست که تیمای زیادی در سراسر جهان در حال پیدا کردن راه حلی واسه اونا هستن و می تونن از این ویژگیا بهره گیرند.

اینجور حجمی از استفاده، واقعاً منو حیرت زده می کنه و فکر می کنم یه موقعیت بسیار بزرگه.

دستیارهای هوشمند تعاملی  یه تغییر بزرگ در چگونگی ایجاد رابطه با بقیه هم ایجاد کردن. واسه همینه که فیسبوک و مایکروسافت به سراغ چت باتا رفته ان. به نظر شما این واقعاً یه تغییر بزرگ در پردازش کامپیوتریه؟ 

واسه نظر دادن در این رابطه کمی زوده. همین حالا ۲۰ درصد از جستجوهایی که به وسیله موبایلای اندرویدی صورت می گیرن، از راه صوت هستن. به نظرم تغییر هیجان انگیزی در راه س که چند سال دیگه به ما می رسه. در اون زمان، میتونم بگم که تغییری بزرگه.

ما رو با خود به چهار یا پنج سال آینده ببرین. چه مواردی تغییر می کنن؟ 

«لری پیچ فردیه که همیشه می خواد استانداردها رو بالاتر برده و مرزها رو جا به جا کنه»

نمیشه به این سادگی گمانه زنی کرد. دلم می خواد در جایگاهی باشیم که افراد، کمکی که به اونا می کنیم رو احساس کنن. تصور می کنم مهم ترین کاری که از دستمون بر میاد، ایجاد یه تغییر با معنی در زندگی افراده. اینکه فقط بتونیم بعضی امور ساده رو با سرعت بالاتری انجام بدیم، خیلی مقبول نیس.

گوگل نشون داده که اول یه محصول – سرویس رو ارائه میده و بعد به درآمدزایی از اون فکر میکنه. تا کنون فکر کردین که چیجوری می خواین از دستیار گوگل و صحبت ای که با کاربر دارین، پول در بیارین؟ 

ما همیشه به برآورده و بر طرف کردن نیاز کاربران فکر کردیم. خیلی از نیازها و اطلاعات، به شکل ذاتی تجاری هستن. وقتی که اطلاعات لازم کاربر به کسب و کارا در رابطه باشه، سرویس دهنده ها میخوان تا کاربران رو به طرف خود جلب کنن و اینجاس که موقعیتا جفت و جور هستن.

به هر حال شما در آینده از چگونگی الان جستجو دور میشین که حالا درآمد بسیار خوبی براتون داره. این نگران کننده نیس؟ 

در این چند سال همیشه این سوال رو پرسیده ایم. دگرسویی به سمت به کار گیری موبایل، بدون مشکل پیش رفت. من به مسائلی که در راه س به عنوان موقعیت نگاه می کنم.

تصور می کنم که قبل از رونمایی رسمی اجناس و سرویسای خود در I/O، اونا رو به لری پیج نشون دادین. عکس العملش چی بود و چه رهنمودهایی به شما داد؟ 

من و لری سال هاست که به شکل بسیار نزدیکی با هم کار می کنیم. در مورد همه مسائلی که پیشرفت می دیم، با هم صحبت می کنیم. اون فردیه که همیشه می خواد استانداردها رو بالاتر برده و مرزها رو جا به جا کنه.

جریان تیم سخت افزاری که حالا زیر نظر مدیر عامل قبلی موتورولا، «ریک اُستروله» کار می کنه چیه؟ 

ما همیشه سخت افزار پیشرفت دادیم. در سراسر شرکت و در پروژه های جور واجور این کار رو کردیم. حالا تنها یه اتحاد میان تیمای سخت افرای ساختیم.

پس در آینده میشه تماشاگر سخت افزارهای بیشتری از طرف گوگل بود؟ 

سخت افزارهای بهتر. گوگل هوم یه مثال عالی اون هستش.

همونجوری که میدونید در حال شکل دادن یه اکوسیستم کامل واقعیت مجازی هستیم. فهمیدیم که واسه رسیدن به اهداف خود باید روی تیمای سخت افزاری بیشتر سرمایه گذاری کنیم.

تیمی که گوگل گلس رو پیشرفت داده بود الان به تیم کلی پیوسته. انتظار میره که نسل دوم این گجت پیشرفت یابد؟ 

قرار نیس دوباره همون پروژه تکرار شه. در حال تحقیق هستیم و می خوایم ببینیم پردازش کامپیوتری با در نظر گرفتن نیاز کاربران به کدوم سمت و سو میره، و بعد خودمون به همون سمت بریم.

گوگلی که حالا زیر نظر ساندار به فعالیت مشغوله، با گوگل یه سال پیش چه تفاوتایی می کنه؟ 

شخصاً و از نظر من، تصور می کنم که تمرکز تازه تری بر ماموریت خود پیدا کردیم. به شکلی جدی تر می خوایم یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی رو به همه اجناس خود تزریق کنیم. گوگل از شرکتی که اولویتش موبایل بود، به شرکتی تبدیل می شه که با اولویت هوش مصنوعی سر و کار داره و حالا کاربران باید بتونن طعم اونو بچشند. با به کار گیری علوم کامپیوتری پیشرفته این موضوع رو به حقیقت بدل می کنیم، چون که اهمیت بالایی برامون داره.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *