شاخص های زنجیره تامین چابک
شاخص های تعیین کننده در زنجیره تامین چابک در جدول 2-4 به اختصار بیان شده اند:
جدول 2-4 شاخص های تعیین کننده زنجیره تامین چابک
شاخصهای تعیین کننده | زنجیره تامین چابک |
هدف اصلی | برآورد تقاضا با بیشترین سرعت |
نوع محصول | کالاهای مد |
تقاضای بازار | فرار و بی ثبات |
تنوع محصول | زیاد |
حاشیه سود | بالا |
هزینه قالب | هزینه های حضور در بازار |
استراتژی تولید | ظرفیت تولید بسیار منعطف جهت پاسخ به نوسانات تقاضا |
استراتژی کنترل موجودی | نگهداری موجودی و اطمینان جهت برآورد تقاضاهای پیش بینی نشده |
استراتژی موعد تحویل | کاهش بسیار زیاد در موعد تحویل حتی اگر موجب افزایش هزینه شود |
استراتژی تامین مواد | انتخاب تامین کننده بر مبنای کیفیت، انعطاف پذیری و سرعت عمل |
استراتژی حمل و نقل | انتخاب روشهای حمل و نقل سریع و قابل اطمینان |
2-6-9- مدل های زنجیره تامین چابک
یاری از محققان مجموعه ای از نگرش های مفهومی را در زمینه چابک سازی زنجیره های تامین مطرح نموده اند، که مراجع مختلف و مدل های تکامل یافته گوناگونی را در بر می گیرد.
مدل 1 : مدل کریستوفر و ون هوک[1]
کریستوفر و ون هوک (2000) چابکی زنجیره تامین را بر اساس مدل ارائه شده در شکل 2-9 سنجیده اند.لذا، بر مبنای سایر آثار مربوطه، ارکان و توانمند سازی های اصلی چابکی را به چهار دسته تقسیم می کند:
- روابط همکارانه : این استراتژی زنجیره تامین عبارت است از توانایی برای جذب خریداران و تامین کنندگان برای کار به صورت همکاری، و مشترکا توسعه محصولات و سیستم اطلاعات
- یکپارچگی فرایند : یکپارچگی فرایند به عنوان اساس زنجیره تامین بدین معناست که زنجیره تامین محور و مرکز ی از شرکاست که به یک شبکه متصل می شوند و با انجام فعالیتهای مشخص، هدف خاصی را به طور مشترک دنبال می کنند.
- یکپارچگی اطلاعات : این مورد به عنوان زیر بنای زنجیره تامین، توانایی استفاده از فناوری اطلاعات برای تسهیم داده ها میان خریداران و تامین کنندگان و در نتیجه ایجاد موثر زنجیره های تامین مجازی را در بر می گیرد.گفتنی است زنجیره تامین مجازی مبتنی بر اطلاعات هستند نه مبتنی بر موجودی انبار.
- حساسیت نسبت به مشتری : این مورد به عنوان اساس و محور زنجیره تامین، توانایی ادراک یا شناخت و پاسخگویی به نیازهای جاری مشتری و نیز تغییر جامع و عدم اطمینان را شامل می شود.
[1] Christopher , Van Hoek