فرش و بازار الکترونیکی//پایان نامه به کارگیری بازار الکترونیکی

فرش و بازار الکترونیکی

با گسترش روزافزون تجارت الکترونیک، خریدهای اینترنتی به میزان چشمگیری رواج یافته است. آگاهي و استفاده از تجارت الكترونيكي براي همه شركت­ها و ارگان­هايي كه سعي در ارضاي نيازهاي مشتريان­شان در اسرع وقت و تامين برنامه ها و اهداف خود دارند، امري ضروري به نظر مي­رسد. یکی از کالاهایی که با سفارش و خرید اینترنتی می‌تواند بازار خود را پررونق کند فرش دستباف ایرانی است.
این کالا از دیرباز به عنوان اصلی‌ترین کالاهای صادراتی ایران به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد فروش اینترنتی آن می‌تواند تأثیر چشمگیری در میزان فروش این کالا داشته باشد. ارتباط مستقيم ميان خريدار و فروشنده بدون محدوديت زماني و مكاني، دستيابي سريع به اطلاعات در حجم وسيع، صرفه جويي هاي زماني و مكاني، کاهش هزينه­هاي بازاريابي نسبت به بازاريابي سنتي، دسترسي جهاني و مشتري گرايي، به­طوري­كه استفاده از فن­آوري اينترنت باعث تسهيل در قيمت­گذاري و طراحي تعيين مشخصات كالاها به صورت بر­خط سبب افزایش فروش و صادرات فرش و در نتیجه افزایش سرمایه­گذاری و اشتغال­زایی خواهد شد (Kotler & Armstrong,2003).

2-8. نمونه ای از بازارهای الکترونیکی عمومی

نقش تجارت الکترونیک در جهان امروز غیر قابل انکار است. همچنین باید نسبت به نقش آن در سال­های آینده با دقت نگریست و از قدرت آن به خوبی استفاده کرد. در راه استفاده مؤثر از ابزارهای تجارت الکترونیکی از مهمترین عوامل داشتن اطلاعات کافی در مورد قابلیت‌ها و سناریو‌های مختلف آن است. در میان برنامه‌های تجاری ای که بر پایه تجارت الکترونیکی بنا شده‌اند می‌توان موارد مختلفی را یافت که هر کدام نشان­دهنده یکی از قابلیت‌های تجارت به صورت الکترونیکی هستند. در این میان وب‌گاه‌هایی که خدمات فروشگاه‌های الکترونیکی را ارائه می‌دهند نقش برجسته‌ای در تجارت الکترونیکی پیدا کرده‌اند. به طوری که آمارهای خیره کننده‌ای در این زمینه تا کنون به انتشار رسیده‌است (صباح­پور،1389).

2-8-1. ebay

در میان وب­گاه­های فروشگاهی، یک نوع خاص از فروش الکترونیکی به نام حراجی الکترونیکی بسیار پرقابلیت و موفق نشان داد. به طوری که سایت eBay به عنوان یکی از نمونه‌های موفق حراجی الکترونیکی توانست در سال ۲۰۰۶ حدود ۵۰ میلیارد دلار مبادلات مختلف را امکان پذیر کند که در صورتی که این سایت وجود نمی‌داشت تقریبا هیچ یک از این معاملات انجام نمی‌شدند. تاسیس این شرکت توسط آقای پیرامیدیار در سال 1996 انجام شده‌است که یک ایرانی الاصل است و در کشور آمریکا زندگی می‌کند (Wiki,2008).

این شرکت که حدود ده سال از فعالیت آن می‌گذرد به موفقیت‌های بسیار گسترده جهانی دست پیدا کرده‌است که باعث شده‌است بتواند شرکت‌های بسیار بزرگ دیگری را در زمینه تجارت الکترونیک خریداری کند. مثل شرکت PayPal، Skype و Gumtree که هر کدام از نمونه‌های بسیار موفق تجارت الکترونیکی هستند (Wiki,2008). تعداد ثبت­نام کنندگان در وب‌گاه این شرکت در سال ۲۰۰۶ به ۱۸۰ میلیون نفر می‌رسیدند و از این تعداد ۷۲ میلیون کاربر فعال وجود داشته‌اند که به طور قطع این تعداد تا کنون افزایش فراوانی داشته‌ است (Miller,2006). شعار این شرکت بسیار مرتبط با یکی از فواید اصلی تجارت الکترونیک است. پیروزمندانه خرید کنید و هر چیزی که وجود دارد را می‌توانید از eBay بگیرید ! (Wiki,2008)

وجود سیستم‌های شهرت و اعتبار مشتریان و همچنین استفاده از سیستم‌های پرداخت امن اینترنتی و سریع در آن از جمله سیستم PayPal از دلایل دیگر موفقیت گسترده eBay بوده‌اند. در مورد شعار دوم هم قابل ذکر است که موارد بسیار عجیبی بر روی این وب‌گاه تا کنون قرار گرفته‌اند. از جمله چندین جت جنگنده و حتی یک دانه معمولی ذرت بو داده که به قیمتی حدود5/1 دلار به فروش رفت. در طول این سال‌ها تنها فعالیتی که این وب‌گاه به آن پرداخته‌است حراجی الکترونیکی نبوده ‌است. بلکه در این وب‌گاه سرویس‌های بسیار زیادی وجود دارند از جمله امکان فروش با قیمت ثابت که تجارتی در حال رشد در eBay است (PayP, 2008).