فصل ۱۰ – پیگیری و ارزیابی موفقیت

سئو و بهینه سازی سایت

سئو

فصل ۱۰ – پیگیری و آزمایش موفقیت

علی بلوری

۵

۰

۰ ۱۱۰۱

سرفصلای راهنمای کامل سئو و بهینه سازی سایت

اصول مقدماتی سئو

موتورهای جستجو چیجوری عمل میکنن؟

کاربران چیجوری از موتورهای جستجوگر استفاده می کنن؟

به چه دلیل بازاریابی موتورهای جستجو لازمه؟

طراحی و پیشرفت سایت براساس اصول سئو

تحقیق کلمات کلیدی

چیجوری تجربه کاربری و محتوا بر رتبه سایت تاثیر می ذارن؟

افزایش محبوبیت و تعداد بک لینکا

بک لینک

وسیله ها و خدمات موتورهای جستجو

باورهای نادرست درباره موتورهای جستجو

 

این مطلب به وسیله سمیرا سرباز ویرایش شده.

بزرگان دنیای بهینه سازی سایت و سئو از قدیم و ندیم گفتن که اگه بتونین چیزی رو آزمایش کنین، می تونین اونو بهبود هم بدین. در سئو، آزمایش کار یکی از مهم ترین وسیله ها واسه موفقیته. کارشناسان حرفه ای سئو همیشه داده های رتبه بندیا، برگشتا، لینکا و دیگر موارد رو به دقت زیاد بررسی می کنن تا بتونن روش هدف دارای سئو رو بهتر تحلیل کرده و راه موفقیت رو صاف کنن.

اول چه معیارهایی رو آزمایش کنیم؟

با وجود اینکه که هر کار و کاسبی بخش فعالیت خاص خودشو داره و هر سایت با معیارهای خودش پیش میره، ولی این وسط معیارهایی وجود دارن که انگار واسه بیشتر کسب و کارا صدق می کنن. فهرستی که در این مطلب ارائه می ‍بدیم از این دسته معیارهاست و فارغ از اینکه در جه کار و کاسبی ای مشغول به فعالیت هستین، می تونین ازش استفاده کنین. اینجا به بررسی معیارهایی می پردازیم که واسه کار سئو حیاتی هستن. با ما همراه باشین!

سهم موتورهای جستجو از بازدیدها

آخر هر ماه، درصد مشارکت هر کدوم از منابع جور واجور ترافیک سایت خود رو اندازه گیری کنین، از جمله:

بازدید مستقیم: ترافیک از طرف تایپ شدن نشانی سایت به وسیله کاربر، بوک مارکا و چیزای دیگه ای به جز اینا.

بازدید هدایت شده: ترافیک مربوط به لینکا در فضای وب، ایمیلای تبلیغاتی، پیشنهادهای خاص، کمپینا و چیزای دیگه ای به جز اینا. (بازدید هدایت شده در بعضی منابع به صورت ترافیک ارجاعی هم اومده. اگه به چشمتون خورد تعجب نکنین!)

بازدید از راه جستجو: ترافیک مربوط به کاربرانی که از راه موتورهای جستجو وارد سایت شما می شن.

اگه شکلای جور واجور ترافیک وبسایتتان رو خوب شناخته و آمار و ارقام هر کدوم رو داشته باشین خیلی راحت می تونین نقاط ضعف خود رو شناسایی کرده و معیاری واسه امتحان وضعیت خود داشته باشین. اگه ترافیک سایت به شکلی قابل توجه زیاد شده اما از طرف لینکای کم اهمیت اومده، شاید بهتر باشه که خیلی هیجان زده نشید. از طرف دیگه هم ترافیک مربوط به موتورهای جستجو به شکل معنی داری کاهش پیدا کنه، ممکنه دچار مشکل شید. بهتره واسه آزمایش تلاش هاتون هم جهت با بازاریابی و برنامه ریزی به قصد بهبود ترافیک، از این داده ها استفاده کنین.

اندازه برگشت به موتورهای جستجوی جور واجور

حدود ۹۵ درصد جستجوهای آنلاین در آمریکا به وسیله سه موتور جستجوی اصلی (گوگل، بینگ و یاهو) انجام می شه. در بیشتر کشورای خارج از آمریکا (البته به جز چین و روسیه، بیشتر از ۸۰ درصد جستجوها مربوط به گوگله. اینکه بدونین ترافیک شما از سمت کدوم موتور جستجو اومده، از چند جنبه جور واجور مهمه:

کارکرد رو با سهیم بازار مقایسه کنین!

اندازه سهم هر موتور جستجو از ترافیک سایت تون رو با سهم بازار مربوط به اون مقایسه کنین.

مشکلات رو از دور ببینین!

مشکلات

اگه ترافیک سایت شما به صورت یهویی افت کنه، دونستن اون که سهم کدوم موتور جستجو بالا یا پایین شده واسه رفع مشکل بسیار مهم میشه. اگه ترافیک از طرف همه موتورهای جستجو پایین اومده باشه، مشکل شاید از سایت شماس. اما اگه مثلا ترافیک از طرف گوگل پایین اومده اما این واسه موتورهای جستجوی دیگه به وضع قبلی باشه، ممکنه رتبه شما از طرف گوگل پایین اومده باشه یا حتی جریمه شده باشین.

ارزش هدف دار به دست بیارین!

این احتمال همیشه هست که کارایی که واسه بهبود سئوی سایت خودتون انجام می دین روی یه موتور جستجو یه تاثیر و روی موتور دیگه تاثیر دیگری داشته باشن. مثلا، بعضی تاکتیکای سئوی روی صفحه (on-page) مثل به کار گیری کلمه کلیدیای بهتر روی بینگ و یاهو بهتر جواب میدن تا روی گوگل. از طرف دیگه، گرفتن لینک از بعضی دامنه های خاص یا سایتای زیاد، واسه گوگل مهم تره تا واسه بقیه. اگه بتونین نیازها و حساسیتای جور واجور موتورهای جستجو رو بشناسین و بر مبنای اونا عمل کنین، شاید می تونی در صفحات یافته های همه موتورهای جستجو موقعیتی مناسب داشته باشین.

 بازدید بر مبنای جستجوی واژه ها و عبارات مشخص در موتورهای جستجو

کلمه کلیدیایی که ترافیک مشخصی رو به سایت شما می فرستند، یکی از دیگر از بخشای مهم روند تحلیل سایت هستن. خیلی خوبه که به صورت منظم این کلمات و عبارات رو رصد کرده تا بتونین روندهای جدید جستجو رو کشف کنین، کارکرد خود رو براساس این کلمات کلیدی سبک سنگین کنین، و اون عبارتایی رو کشف کنین که هنوز به اونا فکر نکردین و می تونن ترافیک زیادی به سایت شما بفرستن.

بهتره که به دنبال اون عبارتایی بگردین که هم جزو عبارات و کلمات بسیار جستجو شده عام نیستن اما به نسبت دیگه کلمات، حجم جستجوی بالایی دارن. باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که کاربران رو در راه اشتباه هدایت نکنین چون اصلاح این مشکل خیلی سخت و هزینه برمیگرده. ترافیک از سمت موتورهای جستجو در ۱۵ سال گذشته افزایش زیادی داشته، بخاطر این توجه دقیق به عبارات جستجو شده اهمیت خیلی بیشتری پیدا کرده. به عباراتی که در برههای وقتی مشخصی بیشتر در کانون توجه هستن (مثلا در آخر هفته، اول ماه یا تعطیلات رسمی) هم دقت کنین.

اندازه تبدیل براساس عبارت یا کلمه جستجو شده

اندازه تبدیل اگه یادتون باشه قبلا هم موضوع بحثمان بوده. اما اگه مایل باشین یه مرور خیلی سریع داشته باشیم: کاربرانی که وارد سایت شما می شن یکی نیستن. بعضی از اونا بعد از چند دقیقه سایت شما رو ترک می کنن. یه سریای دیگه کمی در سایت شما می گردن و می رن. یه سریای دیگه هم از خدمات و یا اجناس شما استفاده می کنن و واقعا به مشتری شما تبدیل می شن.

اندازه تبدیل دقیقا به این معنیه: چند درصد از کاربرانی که وارد سایت شما شدن رو تونسته اید به چیزی که دلتون می خواد تبدیل کنین؟ هر چی این رقم واسه سایت شما بالاتر باشه یعنی موفقیت سئو و بازاریابی سایت شمام بیشتر بوده. یکی از بهترین راه های هدایت کاربران از موتورهای جست و جو به وبسایتتان به کار گیری کلمات کلیدی مناسب در سئو و بهینه سازیه.

وسیله ها و خدمات موتورهای جستجو

با وجود اینکه رصد کلمه کلیدیا و عبارات جستجو شده واسه بررسی اندازه تبدیل خیلی مهمه، فقط به این یه روش اکتفا نکرده و خود به دنبال راه های جدید باشین. با جستجوی دقیق تر، به داده هایی دست پیدا می کنین که به شما بهتر خواهند گفت تبدیل در سایت شما چیجوری شروع شده و چیجوری تموم می شه.

تعداد صفحاتی که دست کم یه بار از سمت موتورهای جستجو باز می شن

دونستن تعداد صفحاتی که از مستقیما از موتورهای جستجو ترافیک می گیرن، از اساسی ترین بخشای رصد کارکرد سئو حساب می شه. با دونستن این عدد، می تونیم بدونیم چه تعداد و کدوم یکی از صفحات سایت ما در موتورهای جستجو ایندکس شدن. واسه بیشتر سایتای بزرگ (سایتایی که بیشتر از ۵۰۰۰ صفحه دارن)، ایندکس شده همه صفحات بسیار مهم بوده و بالا و پایین بودن این عدد به معنی موفقیت یا شکست اونا هستش. وقتی که روی مسائلی مثل معماری سایت، رد و بدل لینک، نقشه سایت و یکتا بودن محتوا و داده های متا کار می کنیم، بالا رفتن ترافیک نشونه ای از اینه که صفحات بیشتری از سایت ما وارد یافته های موتورهای جستجو شدن.

با اینکه داده ها و معیازهای بسیار مهم دیگری هم وجود دارن، مواردی که اینجا گفتیم همونایی هستن که واسه کسب بهترین خروجی از کمپینای سئو باید اعمال شن.

با بعضی از وسایل تحلیلی مورد نیازتون آشنا شید!

حالا این همه در مورد اهمیت کلمات کلیدی حرف زدیم و مشخص کردیم که یکی از لازمه های اصلی سئوی شماس. بیایید در ادامه نگاهی به وسیله تحقیق و بررسی کلمات کلیدی بندازیم. در این بخش دو سری وسیله واسه شما معرفی کرده ‍ایم که بخشی از اونا اصطلاحا پولی هستن و واسه اینکه با اونا کار کنین باید مبلغی رو پرداخت کنین. بخش دیگه ابزارهایی که معرفی کردیم مجانی هستن و خیلی راحت واسه عموم در دسترس ان.

وسایل پولی:

Moz Analytics
Omniture
Fireclick
Mint
Sawmill Analytics
Clicktale
Coremetrics
Unica NetInsight

وسایل مجانی:

Yahoo! Web Analytics
Google Analytics
Clicky Web Analytics
Piwik Open Source Analysis
Woopra Website Tracking
AWStats

وسیله تحلیل مورد استفاده شما هر چی باشه، پیشنهاد می کنیم نسخه های مختلفی از صفحات حود رو تست کرده و براساس اون یافته ها واسه بهبود اندازه تبدیل سایت خود دست به کار شین. این تست کردن می تونه مقایسه دو نسخه جور واجور هدر (Header) سایت با یه وسیله مجانی یا به کار گیری یه وسیله گرون واسه تست کردن صدها حالت جور واجور یه صفحه باشه.

موشکافی با به کار گیری وسایل گوگل

موشکافی

Google Site Query

با به کار گیری این وسیله، می تونین تعداد و فهرست صفحاتی از یه دامنه رو که ایندکس شدن ببینین. می تونین با به کار گیری یه سری پارامترهای خاص، به جزئیات بیشتری دست پیدا کنین. مثلا، دستور “site:novin.com/blog inhurl:سئو ” اون صفحات ایندکس شده ای رو نمایش میده که در وبلاگ نوین هستن و کلمه “سئو” در نشانی اونا هست. این عدد نوسانات خود رو داره اما ملاک سرانگشتی مناسبی واسه امتحان وضعیته.

نوسانات

Google Trends

در گوگل ترندز می تونین حجم جستجو و محبوبیت کلمه کلیدیا رو در طول زمان دیده و با هم مقایسه کنین. واسه دیدن داده های بیشتر از جمله آمارهای عددی مربوط به این کلمات، کافیه وارد حساب کاربری خود در گوگل شده و بعد گوگل ترندز رو باز کنین.

Blog Search Link Query

اپراتور معمولی link query گوگل همیشه خوب عمل نمی کنه، اما link query جستجوی وبلاگا همیشه یافته های باکیفیتی ارائه کرده که براساس تاریخ و موضوع قابل مرتب شدنه. با مطالعه این مطلب می تونین درباره این queryا بیشتر بدونین.

وسایل موشکافی بینگ

Bing Site Query

درست مثل گوگل، بینگ هم به شما امکان میده که queryای خود رو به یه سایت خاص محدود کرده و فهرست و تعداد صفحات ایندکس  شده اون سایت رو به شما نمایش دهد. البته به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این اعداد و ارقام نوسان زیادی دارن و بخاطر این ممکنه داده ها کیفیت خیلی بالایی نداشته باشن.

Bing IP Query

در بینگ هم اینکه می تونین queryای خود رو به یه نشانی آی پی مشخص محدود کنین. این query به شما صفحاتی رو نمایش میده که این موتور جستجو در اون نشانی آی پی پیدا کرده. این کار می تونه واسه پیدا کردن سایتای دیگری که روی آی پی مورد نظر شما قرار گرفتن به کار رود.

Bing Ads Intelligence

این توانایی شامل وسایل زیادی واسه تحقیق درباره کلمه کلیدیا و بررسی وضعیت محاطبانه که واسه جستجو و نمایش تبلیغات ساخته شدن. اینجا به توضیح چگونگی کار این وسیله ها نخوایم پرداخت اما حتما ارزشش رو داره که به سراغ اونا رفته و تواناییای اونا رو که می تونن به سئوی سایت شما کمک کنن امتحان کنین.

اجرا و به کار گیری این داده ها

دونستن تعدادی اعداد و ارقام به تنهایی نمی تونه به شما کمک کنه مگه اینکه شما اونا رو به درستی درک کرده و بتونین با به کار گیری اونا تغییرات و اصلاحات لازم رو در کار خود پیاده کنین. در ادامه، به بعضی از مهم ترین اتفاقایی که می تونن واسه این اعداد بیفته پرداخته و پیشنهادهایی واسه معنی کردن و عکس العمل به اونا ارائه کردیم.

چیجوری از وبلاگ خود کسب درآمد کنیم؟

نوسان در تعداد کلیکا

اعدادی که در queryای “site” و “link” نشون داده می شن معمولا خیلی دقیق نیستن و پیشنهاد می کنیم خیلی نگران نوسانای گاه و بیگاه در این بخش نباشین، مگه اینکه مستقیما به کم شدن ترافیک سایت شما در رابطه شن. مثلا، به طور کامل طبیعیه که لینکای یه سایت بزرگ با رتبه بالا از طرف یکی از موتورهای جستجو روزانه بین ۸۰۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰۰ بار کلیک شن. اما اینجور نوسانی خیلی ارتباطی به رشد یا کاهش محبوبیت لینکا نداره.

اگه کم شدن این کلیکا با کم شدن معنی دار ترافیک از طرف موتورهای جستجو همزمان شه، شاید می تونین نتیجه گیری کنین که کیفیت و جذابیت محتوای شما کم شده یا با جریمه های موتورهای جستجو، هک یا بدافزارهایی احتمالی مواجه هستین. یه بررسی دقیق با به کار گیری وسیله تحلیل سایت خودتون یا کنسول جستجوی گوگل می تونه به شما در پیدا کردن مشکل کمک کنه.

سقوط ترافیک از طرف یه موتور جستجو

اگه یکی از موتورهای جستجو ترافیک کمتری به طرف سایت شما می فرستد، احتمال داره یکی از این موارد واسه شما اتفاق افتاده باشه:

    1. ممکنه به دلیل تخلف از قوانین و شرایط موتورهای جستجو، به وسیله اونا جریمه شده باشین. واسه اینکه بدونین در صورت بروز اینجور مشکلی چیکار باید بکنین، پیشنهاد می کنیم مطلب قبلی رو بخونین.
    2. مشکلی

  1. شاید تصادفا دسترسی رباتای خزنده موتورهای جستجو رو بسته باشین. فایل robots.txt و برچسبای رباتای متای خود رو دوباره بررسی کرده و نگاهی به وسایل وبمستری اون موتور جستجو بندازین تا مشکلات احتمالی رو کشف کنین.
  2. موتور جستجوی مورد نظر شاید در الگوریتم هاش تغییری اعمال کرده که به این خاطر دیگه سایت شما مقبولیت قبلی رو نداره. این اتفاق معمولا وقتی میفته که لینکای به طرف سایت شما ارزش خود رو از دست داده باشن.

سقوط ترافیک از طرف چند موتور جستجو

شاید کاری کردین که زاس رباتای خزنده یا ایندکس شدنا بسته شده. دلیل این اتفاق می تونه مشکلی در فایل robots.txt یا برچسبای رباتای متا، مشکلی از طرف هاست، مشکل DNS یا موارد فنی دیگه باشه. پیشنهاد می کنیم با پیشرفت دهنده سایت، ادمین یا ارائه دهنده خدمات میزبانی سایت خود صحبت کرده و نگاهی دقیق هم به وسایل وبمستری و تحلیلی سایت خود هم بندازین.

نوسان در رتبه سایت

بالا یا پایین رفتن رتبه یه سایت، چیزیه که همه روزه میلیونا بار واسه میلیونا سایت اتفاق میفته و چیز خیلی نگران کننده ای نیس. الگوریتمای رتبه بندی تغییر می کنن، رقبا لینک می گیرن و لینک از دست میدن، و حتی موتورهای جستجو هم در ایندکس کردن، خزیدن و رتبه بندی دچار اشتباه می شن. اما اگه تغییر در رتبه سایت شما بزرگ و معنی داره، بهتره بررسی دقیقی انجام بدین تا دریابید که در جایی قوانین و مقررات موتورهای جستجو رو زیر پا گذاشته اید یا خیر (در این باره در بخش قبلی به صورت جداگونه توضیح دادیم) و ببینین که تازگیا لینک به دست آورده اید یا از دست داد ه اید. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که بالا رفتنای تاگهاین می تونن به خاطر وجود محتوای جدید یا افزایش موقتی بازدید سایت شما اتفاق بیفته و خیلی پایدار نیستن.

بازدید سایت

در صورت مشاهده نوسانات کوچیک، دستپاچه نشید. در صورتی تغییر قابل توجه بوده، وقتی نگران شید که از این اتفاق دست کم چند روز گذشته باشه. اگه دارین تازگیا سایتی رو راه اندازی می کنین،

تغییرات مثبت در معیارهای مربوط به لینکا، بدون بهبود رتبه

خیلی از صاحبان سایتا فکر می کنن بعد از انجام کمی کار معمولی سئو مثل بهینه سازیای روی صفحه (on-page)، گرفتن لینک و چیزای دیگه ای به جز اینا، می تونن خیلی سریع یه یافته های مطلوب شون برسن. اما بدیش اینه واقعیت به اینجا ختم نمی شه. معمولا زمان زیادی لازمه که سایتا، صفحات و محتوای جدید به رتبه های مورد نظرشون دست پیدا کنن. جتی گرفتن لینکای زیاد هم نمی تونه به سرعت به بهتر شدن فوری وضعیت شما منجر شه. یادتون باشه موتورهای جستجو نه فقط باید در همه  صفحاتی که به جایی لینک شدن “بخزند”، بلکه باید اونا ایندکس و پردازش کنن. پس بدونین معیارها و رتبه هایی که به دنبالشون هستین روزا و شاید هفته ها با چیزی که تو ذهن دارین فاصله دارن.

در آخر…!

شادباش می بگیم! شما مطالعه راهنمای اولیه سئو رو به پابان رسونده اید!  شاید الان آماده هستین که چیزی که در این مطالب آموخته اید رو واسه بهتر شده های جستجو و وضعیت خود در موتورهای جستجو به کار ببرین. وقت عمل شده! و هم اینکه اگه سوال یا مشکلی واسه شما اتفاق، حتما در بخش نظرات به ما اطلاع بدین تا به کمک متخصصین سئو، هر چی سریع تر اونو حل کنیم!

موضوع مرتبطسئو و بهینه سازی سایت

 

باورهای نادرست درباره موتورهای جستجو