نشست خبری اولین کنفرانس بازی های رایانه ای؛ چالش ها و فرصت ها برگزار شد

امروز صبح، نشست خبری اولین «کنفرانس بازیای رایانه ای؛ چالشا و فرصتا» با حضور حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیای رایانه ای برگزار شد. کنفرانس مورد بحث، اهداف بزرگی رو دنبال می کنه که آگاهی سازی عمومی یکی از اصلی ترین چالشای اون واسه برگزار کنندگانه.

کنفرانس نامبرده به وسیله دانشگاه اصفهان، با مشارکت بنیاد ملی بازیای رایانه ای و با پشتیبانی شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) و مخابرات استان اصفهان در تاریخ ۲۸ الی ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ برگزار می شه و همزمان با اون، چهار اتفاق جانبی دیگه هم جریان پیدا میکنه.

در ادامه با سایت ما همراه باشین.

دکتر جواد راستی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و دبیر کنفرانس چالشا و فرصتا در اول این نشست به نقش موثر بخش بازیای ویدیویی اشاره کرد و گفت کل درآمد این صنعت، همین حالا هم از کل درآمد سینما و موسیقی بیشتره و تا سال ۲۰۱۷، گردش مالی صنعت بازی به بیشتر از ۱۰۰ میلیارد دلار می رسه.

رقم خیلی زیادی که سهم ایران الان از اون بسیار ناچیز و کمه. اما در آینده ایران چه سهمی از این بازار رو اشغال می کنه؟ واسه رسیدن به اینجور نقطه ای، اول باید جامعه ایرونی با اینجور مدیومی آشنا شه. بازیا دیگه به صرف سرگرمیای چند دقیقه ای ساخته نمی شن، بلکه اهداف مهم تری رو دنبال می کنن.

طی این کنفرانس، بازیا از سه محور، فنی، هنری و انسانی مورد بررسی قرار می گیرن که به گفته دکتر جواد راستی، تاکید روی مورد سوم بیشتر از قبل میشه و مقالات روانشناختی بسیاری در این مورد نوشته شده.

دکتر جواد راستی، دبیر کنفرانس بازیای رایانه ای؛ چالشا و فرصتا

ایشون میگه: «محورهای روان شناسی، جامعه شناسی و مدل سازی احساس از جمله مواردیه که به اونا می پردازیم. از طرفی به دلیل تعاملی بودن رسانه بازی، تاثیرگذاری اون در مخاطب بسیار بیشتر از دیگر رسانه ها هستش.»

هیئت برگزاری این کنفرانس تشکیل شده از ۷۰ کارشناس میشه که منتخبی از اعضای هیئت علمی بیشتر از ۱۰ دانشگاه در داخل و خارج کشور هستن. هم اینکه، طی همکاری دانشگاه اصفهان با ۲۰ ژورنال جور واجور علمی، نشر مقالات برتر این کنفرانس فرآیندی ساده تر داره.

دکتر راستی در مورد دلایل نبود موفقیت بازی سازه های ایرونی هم اظهاراتی داشت. ایشون میگه اگه ایرانیا در این بخش موفق نبوده ان به دلیل کمبود استعداد در کشور نیس، بلکه اونا به درستی نتونسته ان طرحای تجاری رو درون یه بازی گذاشته و روش درست درآمدزایی رو پیاده کنن.

حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیای رایانه ای

کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیای رایانه ای در جواب به سایت ما دور و بر با به کار بردن عبارت «بازی رایانه ای» در نام این اتفاق و البته در نام بنیاد ملی اقرار داشت که بدیش اینه به دلیل عادی شدن این عبارت میان مدیران دولتی، تغییر عبارت به «بازیای ویدیویی» بسیار سخته.

بازیای ویدیویی مفهومی کامل تر رو شامل می شن اگه بازیای رایانه ای فقط به پلتفرم رایانه یا کامپیوترای شخصی اشاره دارن. شاید در زمونه ای نه خیلی دور، بنیاد ملی بازیای رایانه ای تموم فعالیت خود رو روی این پلتفرم به ثمر میرسونه اما حالا بازیای موبایل که اصلا در رده بندی بازیای رایانه ای نمی گنجند، کلی فعالیت این سازمان رو شکل داده.

این تصویر غلط از عبارت «بازیای ویدیویی» به هر حال اشتباهی قبول شده اما انگار فعلا امکان تغییر اون واسه مدیران بنیاد ملی بازیای رایانه ای جفت و جور نیس. قبل از اینم در زمان برگزاری پنجمین جشنواره بازیای رایانه ای این مبحث مطرح شد و متین ایزدی، دبیر جشنواره در گفتگو با سایت ما نسبت به این مسئله بیان آگاهی کرده بود.

واسه به دست آوردن جزییات بیشتر در مورد کارگاه های آموزشی، رویدادهای جانبی، اهداف کلی و هم اینکه فرستادن مقاله می تونین به سایت این اتفاق مراجعه کنین.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *