نگاهی به تاریخچه شخصیت بتمن در بازی های ویدیویی

نزدیک به هشتاد سال از خلق یکی از مهم ترین شخصیتای تاریخ کامیک بوک یعنی «بتمن» میگذره. طی این چند سال این ابر مرد خفاشی، راه خود رو به سمت رسانه های دیگری مانند سینما و بازیای کامپیوتری هم باز کرده.

نام بتمن به عنوان یکی از بهترین ابر قهرمانان تخیلی در فهرست خیلی از سایتا و نشریات معتبر جای گرفته و محبوبیت این شخصیت پر رمز و راز، باعث تزریق مقدار خیلی زیادی پول به صنعت سرگرمی شده.

با وجود اون که نمیشه از درخشش بتمن در دنیای سینما، اونم با سه گانه تاریخی «شوالیه تاریکی» کریستوفر نولان بیخیال شد، اما بازیای ویدیویی همیشه جایگاه اصلی بتمن در دنیای سرگرمیای دیجیتال به حساب میان.

بیشتر از سی سال از عرضه اولین بازی بتمن گذشته و این شخصیت در طول این چند سال، سفر بزرگی رو میان سبکا و سازندگان جور واجور تجربه کرده. سرنوشت بتمن در دنیای بازیای ویدیویی، دست کمی از بالا و پایینای زندگی شخصی این ابرقهرمان نداره.

جدا از بررسی گذشته حضور بتمن در هنر هشتم، به این سوال می پردازیم که بتمن، بهترین کارکرد رو میان ابرقهرمانای کامیک بوکی در بازیای ویدیویی به جای گذاشته یا نه؟

درحاشیه

انگار بتمن فقط واسه پیروزی ساخته شده! اولین حضور بتمن در بازیای ویدیویی، به سال ۱۹۸۶ و منتشر کردن یه بازی موفق با نام همین ابرقهرمان واسه کامپیوترای خونگی، اونم فقط در اروپا شروع شد.

بازی بتمن، یه عنوان ماجراجویی با دوربین ایزومتریک بود که داستان تلاش بتمن واسه نجات رابین رو روایت می کرد. استقبال خوب منتقدان و طرفداران باعث شد تا مقدمات خودنمایی این ابرقهرمان در دنیای بازیای ویدیویی، جفت و جور شه.

بازی Batman: The Caped Crusader

نسخه بعدی سری بتمن با پسوند The Caped Crusader، واسه بازارهای آمریکا که زادگاه این ابرقهرمان بودن هم عرضه شد. بازی از اولین دست عناوینی بود که به شما امکان دنبال کردن داستان، به انتخاب خودتون رو می داد.

در The Caped Crusader می تونستید تا طبق سلیقه خودتون، داستان دستگیر کردن جوکر یا پنگون که هر دو از دشمنان مهم بتمن هستن رو دنبال کنین؛ واکنشا نسبت به این بازی اون قدر خوب بود که در فاصله کمتر از یه سال، بتمن به استقبال کنسولای زمان خودش بره.

بیشتر از سی سال از عرضه اولین بازی بتمن گذشته و این شخصیت در طول این چند سال، سفر بزرگی رو میان سبکا و سازندگان جور واجور تجربه کرده.

برابر رسم اون زمان، تجربه هر کدوم از نسخه های بازی بتمن که در سال ۱۹۸۹ میلادی عرضه می شدن، با توجه پلتفرم شما، به طور کاملً متفاوت بود.

سیستم پرش باحال بازی که در نسخه NES اون وجود داشت، در کنار همزمانی عرضه اون با فیلم دوست داشتنی بتمن تیم برتون، باعث شد تا بتمن به یکی از پر فروش ترین بازیا در سال عرضه خودش تبدیل شه؛ جدا از اینا، این عنوان موفق به کسب جایزه بهترین بازی سال از طرف تعدادی از مجلات شد تا حضور دراز مدت این شخصیت در بازیای ویدیویی تضمین شه.

Batman Return of the Joker در واقع از گرافیک بالایی در زمان عرضه استفاده میکرد

در بین حد فاصل سالای ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ میلادی، پنج نسخه از بازیای بتمن روونه بازار شدن. بتمن اون چند سال هم به عنوان یه ابرقهرمان در دنیای دو بعدی بازیا، تحت تاثیر موفقیتای سری بازیای مگامن قرار گرفت. بازی Batman: Return of the Joker در واقع یه کلون مگامن با تم دنیای دی سی و ابر قهرمون محبوب خود یعنی بتمن بود.

بازیای Batman Returns و The Adventures of Batman and Robin در فاصله کمی از همدیگه منتشر شدن. هر کدوم از دو بازی با در نظر گرفتن پلتفرم خود، تغییرات زیادی نسبت به بقیه نسخه ها در پلتفرمای دیگه داشت. جالبه بدونین که نسخه DOS بازی Batman Returns، تجربه ای مثل یه بازی ماجراجویی اشاره و کلیک بود.

عنوان Justice League Task Force ، اولین حضور بتمن به عنوان یه شخصیت جانبی در بازیای ویدیویی بود. بتمن این بار تحت یه بازی مقابله ای در کنار بقیه ابرقهرمانان لیگ عدالت حضور داشت تا از دنیا در مقابل حمله شخصیت «دارک ساید» (Darkseid) دفاع کنه.

استودیو Sunsoft که تجربه زیادی در ساخت بازیای بتمن داشت، پیشرفت این قسمت رو هم رو دوش گرفت. جالبه بدونین که بلیزارد هم Sunsoft رو در ساخت این بازی کمک می کرد

Sunsoft هم دیگه بازی بتمنی رو نساخت تا سرنوشت این ابرقهرمان به گونه دیگری رقم بخوره.

به دلیل شباهت زیاد بازی به قسمت دوم استریت فایتر و هم اینکه ضعف در سیستم مبارزات، بازی انتظارات فروش ناشرین خود رو برآورده نکرد و Sunsoft هم دیگه بازی بتمنی رو نساخت تا سرنوشت این ابرقهرمان به گونه دیگری رقم بخوره.

جدا از شروع موفق بتمن در سال ۱۹۸۹، مرد خفاشی کارکرد متوسطی در اولین دوره حضور خود در دنیای بازیای ویدیویی داشت. با وجود استقبال مردم از فیلمای بتمن در اون چند سال، ضعف سخت افزارای موجود و جدی نگرفتن این شخصیت در دنیای بازیای ویدیویی باعث شد تا بتمن در بیشتر اوقات یه مثل سازی از بازیای موفق هم سبک، واسه کسب درآمد بیشتر از طرفدرای سینه چاک خودش باشه.

اگه از طرفدرای شخصیت بتمن باشین، مطمئنا Batman: The Animated Series واسه شما نوستالژی بزرکی میشه

ً بهترین مکان واسه خود نمایی بتمن در اون چند سال، انیمیشنای تلویزیونی این شخصیت بودن. فیلم سینمایی Batman & Robin به یه فاجعه تموم عیار تبدیل شد تا برادران وارنر نزدیک به یه دهه سراغ ساخت فیلم سینمایی از این شخصیت نرن.

سری انیمشن بتمن با نام Batman: The Animated Series، حتی موفق به کسب یه جایزه امی مهم هم شد تا بتمن بازیای ویدیویی در اون چند سال، زیر سایه انیمشنای این ابر قهرمون قرار بگیره. طوری که این شخصیت، غیبت پنج ساله ای رو در ویدیو گیم تجربه کرد.

بی خطر تر از همیشه

با شروع قرن جدید و ورود به نسل ششم کنسولای بازی، زمینه حضور بتمن به عنوان یه کاراکتر سه بعدی جفت و جور شد. در اول بسیاری بر این باور بودن که محوبیت کاراکترهایی مثل بتمن و اسپایدرمن در کنار سخت افزار قوی تر کنسولای اون زمان، باعث حضور و موفقیت زیاد این شخصیتا در دنیای بازیای ویدیویی می شه.

Batman Beyond: Return of the Joker از هر دید یه فاجعه حساب می شد

همونطور که قبل از این گفته شد، بازیای بتمن در اون چند سال، زیر سایه انیمشنای این شخصیت محبوب قرار گرفته بودن. بتمن با بازی Batman Beyond: Return of the Joker که براساس انیمیشن بلندی به همین اسم ساخته شده بود، دوباره به دنیای بازی برگشت.

بازی تقریباً واسه تموم کنسولای محبوب اون زمان مثل پلی استیشن ۱ و نینتندو ۶۴ عرضه شد. البته بر خلاق موفقیت بازی اسپایدرمن در همون سال، بتمن با بدترین واکنشای ممکن از سمت منتقدین و طرفداران مواجه شد.

بازی به معنی کلمه یه فاجعه تموم عیار بود. مبارزات تکراری در کنار مشکلات فنی زیاد، باعث شد تا این عنوان، تنها بازی ساخته شده از سری Batman Beyond حساب شه. بازی به اندازه ای مشکل داشت که انگار موقع ساخت اون، همیشه اسلحه ای روی سر سازندگان بازی در یوبی سافت بوده!

Batman: Dark Tomorrow به نظر بعضیا، یکی از بدترین بازیای ساخته شده در کل تاریخه!

بد بیاریای بتمن به همین جا ختم نمی شد. قسمت بعدی با نام Batman: Dark Tomorrow، بر خلاف نسخه های قبلی بتمن که همه با الهام از فیلم یا انیمیشن خاصی ساخته شده بودن، داستان اختصاصی خود رو داشت.

البته حتی این موضوع هم کمکی به نجات این ابر قهرمون بدشانس در بازیای ویدیویی نکرد. این بازی که واسه کنسولای ایکس باکس اورجینال و گیم کیوب عرضه شده بود، رکوردای جدیدی رو در رسیدن بهای پایین واسه یه بازی ابر قهرمانی به نام خود ثبت کرد. سایت معروف گیم اینفورمر، نمره ۰٫۷۵ از ۱۰ رو به بازی اختصاص داد و بتمن جدید رو «غیر قابل بازی و پر از باگ» توصیف کرد.

البته نسخه دیگری از بتمن با نام Batman : Rise of Sin Tzu در همون سال عرضه شد که وضعیت بهتری نسبت به Dark Tomorrow داشت. تم کامیک بوکی بازی در کنار مبارزات دو نفره اون باعث شد تا بازی با واکنشای بهتری نسبت به Dark Tomorrow مواجه بشه.

در سال ۲۰۰۵ میلادی شخصیت سینمایی بتمن با نقش آفرینی کریستین بیل و حضور کارگردان مطرحی به نام کریستوفر نولان، جون دوباره گرفت. بتمنی نولان، به نظر بسیاری، قابل لمس ترین تجربه حضور این شخصیت در فیلمای سینمایی بود.

Batman Begins انگار اولین بازی بتمن با صحنه های سینماتیک و جدی تر بود

شرکت برادران وارنر که هنوز و بعد از گذشت بیست سال اعتقادی به استقلال بازیای ویدیویی ابرقهرمانی از سینما نداشتن، بازی بعدی رو با همون نام فیلم یعنی Batman Begins روونه بازارا کردن. این بازی در واقع یه کپی تموم عیار از تموم صحنه های فیلم سینمایی هم نام خودش بود.

در کنار الهام گرفتن از نامایی مثل اسپلینتر سل و متال گیر سالید، بازی با وجود چند صحنه کم خوب، در آخر در حد یه عنوان متوسط موند. خیال برادران وارنر در سود دهی بالای بازیایی که براساس فیلمای سینمایی ساخته می شن، هم شکست تا شرایط واسه حضور بتمن در هنر هشتم به عنوان یه فرانچایز جداگونه، جفت و جور شه.

برگشت از تاریکی

در زمونه ای که کامیک و فیلمای سینمایی بتمن، جدی و تاریک تر از همیشه بودن، بازی Lego Batman واسه جذب هواداران جوون تر این فرانچایز در نظر گرفته شده بود. با تجربه ای که سازندگان این بازی از ساخت سری بازیای «لگو» داشتن، Lego Batman هم به موفقیتای زیادی رسید.

نزدیک به ۸۰ شخصیت قابل بازی در Lego Batman هست!

در این بازی شما امکان کنترلر شخصیت بتمن و بقیه قهرمونای DC رو در اختیار داشتین. داستان جذاب و طنز بازی در کنار المانایی از گیم پلی که فقط در دنیای لگو ممکن بودن، باعث شد تا دو نسخه دیگه از سری Lego Batman تقریباً واسه هر پلتفرمی عرضه شه.

بعد از حضور بتمن و بقیه قهرمونای دنیای DC در بازی Mortal Kombat vs. DC Universe، می رفت تا دوران طلایی بتمن در صنعت بازیای ویدیویی با عرضه بازی Batman: Arkham Asylum شروع شه.

در سال ۲۰۰۷ برادران وارنر عزمشونو جزم کردن تا برند بتمن در بازیای ویدیویی رو وارد مرحله جدیدی کنن. قبل از این سری بتمن حتی در بهترین روزای خود هم در آخر تجربه تقریباً خوب و نزدیک به متوسطی رو ارائه می داد، اما ً دارندگان امتیاز این برند سرگرمی معتبر، خواهان رسیدن بتمن به بالاترین سطح ممکن بودن.

حتی محیط فیلمای بتمن نولان هم به تاریکی تیمارستان آرکام نبودن.

استودیو Rocksteady که قبل از این، نام شناخته شده ای در صنعت بازی سازی نبود، وظیفه ساخت قسمت جدید بتمن رو رو دوش گرفت. همه چیز از همون اول کار فوق العاده به نظر می رسید. سازندگان بازی قول یه تجربه فوق العاده از قسمت جدید بتمن رو به هواداران داده بودن.

نتیجه تلاش سازندگان منتهی به تولید یه بازی در سبک مهیج ماجرایی بتمن با پسوند Arkham Asylum شد. بازی واسه پلی استیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰ و پی سی عرضه شد. داستان بتمن جدید با فرار دشمن قدیمی اون یعنی جوکر از تیمارستان آرکام، شروع شده و شما به عنوان بتمن، وظیفه پیدا کردن اونو رو دوش دارین.

جدا از پیدا کردن جوکر، بتمن با تعداد خیلی از شخصیتای منفی کامیک بوکای شهر گاتهام در این تیمارستان روبرو شده و ماجراهای مختلفی رو پشت سر می ذاره. هم اینکه در طول بازی شما توانایی ارتقای قابلیتا و گجتای بتمن رو داشته تا راحت تر، توانایی خنثی کردن نقشه های شوم جوکر رو داشته باشین.

بسیار از اسمای آشنا در کتابای مصور بتمن در بازی قابل مشاهده بودن

گرافیک بازی، ترکیب قدرتمندی از واقع گرایی و استایل کامیک بوکی بود. همه اینا Batman: Arkham Asylum رو تبدیل به عنوانی کرد که خیلی از طرفدرای شوالیه تاریکی، منتظرش بودن.

بازی در زمان عرضه رکوردای جالبی رو بر جای گذاشت و به موفق ترین بازی با محوریت یه شخصیت کامیک بوکی پیش منتقدان تبدیل شد؛ رکوردی که به دست نسخه دوم از همین سه گانه بتمن دوباره شکسته شد.

بعد از واکنشای فوق العاده نسبت به Batman: Arkham Asylum، ساخت ادامه واسه این بازی اصلا دور از انتظار نبود. Batman: Arkham City در سال ۲۰۱۱ میلادی و بازم به سازندگی استودیو Rocksteady، واسه پلتفرمای عادی اون زمان عرضه شد.

Batman: Arkham City دنیای بسیار بزرگ تری رو واسه کشف و گشت و گذار جفت و جور کرده بود.

بازی به یه تجربه دنیای باز زیبایی تبدیل شده بود که دنیای وسیع تری از گاتهام رو واسه کشف در اختیار ما قرار می داد. تقریباً همه نکات خوب Batman: Arkham Asylum به اندازه قابل توجه ای در Arkham City بهبود پیدا کرده بودن.

از باس فایتای هوشمندانه گرفته تا معماهای جذاب ریدلر و شخصیتای قابل بازی مانند کت وومن و رابین، همه بتمن جدید رو به یکی بهترین بازیای عرضه شده در نسل هفتم کنسولای بازی تبدیل کردن.

با عرضه دو بازی فوق العاده، بتمن به یکی از محبوب ترین اسامی میان طرفداران بازیای ویدیویی تبدیل شده بود. سری Arkham  جدا از این که عنوانی جداگونه از فیلمای سینمایی بتمن بود، حتی به نظر بسیاری، در مورد داستان گویی هم از نمونه سینمایی خود بهتر عمل کرده و تجربه عمیق تری از قصه گویی رو ارائه می داد.

داستان Batman: Arkham Origins مانند قسمت قبلی تنها تو یه شب اتفاق می افتاد.

بر خلاف طرفداران که انتظار نسخه سوم از سری Arkham رو می کشیدن، شرکت برادران وارنر فقط از یه مقدمه واسه این سری رونمایی کرد. داستان بازی Batman: Arkham Origins پیش درآمدی بر دو قسمت ابتدایی سری Arkham  بود.

در اون زمان به نظر می رسید که وارنر قسمت جدید بتمن رو به اندازه کافی جدی نگرفته. از نبود حضور صداپیشگان و نویسنده اصلی سری گرفته تا ساخته شدن بازی به دست استودیو دیگه یعنی شعبه مونترال وارنر، همه خیلی از طرفداران سری رو از همون اول ناامید کرده بود.

آخر بازی در سال ۲۰۱۳ میلادی به بازار اومد و تا حدودی در برآورده کردن توقع هواداران شکست خورده موند. اضافه شدن بخش چند نفره و سیستم جابجایی سریع در بازی، به نظر خیلی از منتقدان الکی بوده و بخش گیم پلی اونم، چیزی نبود که سری Arkham و بازیای مهیج ماجرایی رو به سمت جلو هدایت کنه.

Batman: Arkham Origins Blackgate گرافیک فوق العاده ای با استاندرادای کنسولای دستی داشت.

همزمان با عرضه Batman: Arkham Origins واسه پی سی و کنسولای خونگی اون زمان، نسخه به طور کاملً متفاوتی از بتمن با نام Batman: Arkham Origins Blackgate واسه کنسولای دستی عرضه شد.

ایده گیم پلی و  دوربین ۲٫۵ بعدی در اول بسیار هیجان انگیز به نظر می رسید، اما بازی در آخر با عکس العمل متوسطی از طرف منتقدان روبرو شد. وارنر در ادامه واسه جبران فروش کم این عنوان، Blackgate رو واسه پی سی و کنسولای خونگی هم پورت کرد.

سری Injustice با وجود سبک مقابله ای خود، داستان غنی تری از فیلم Batman Vs Superman داشت.

با درخشش بازآفرینی مجموعه مورتال کمبت در سال ۲۰۱۱، شایعه هایی مبنی بر ساخت یه بازی با محوریت ابرقهرمانای دنیای DC به دست استودیو NetherRealm به گوش می رسید.

Injustice: Gods Among Us یه بازی مقابله ای با گیم پلی ای نزدیک به سری مورتال کمبت بود. ایده داستانی باحال در کنار حضور قوی شخصیتایی مثل بتمن و سوپرمن، باعث شدن تا ادامه ای از این بازی در سال ۲۰۱۷ واسه کنسولای نسل هشتم عرضه شه.

با ورود به نسل هشتم بازیای ویدیویی، از آخرین قسمت از مجموعه Arkham با نام Batman: Arkham Knight رونمایی شد. قدرت بالای کنسولای جدید در کنار برگشت دوباره صداپیشه بتمن و Rocksteady ، این بازی رو به یکی از مورد انتظار ترین عناوین اتفاق E3 سال ۲۰۱۵ تبدیل کردن.

Batman Arkham Knight یکی از تاریک ترین قصهای بتمن رو روایت می کرد

در  Arkham Knight واسه اولین بار امکان بازی با هارلی کویین و بت گرل جفت و جور شد. حتا اتوموبیل معروف بتمن با نام بت موبیل هم در بازی حضور داشت. یکی از نکات باحال مربوط به بازی در اون روزا، مربوط به جزییات استفاده شده در طراحی ماشین بتمن بود. به نظر سازندگان، ماشین بتمن در این بازی، جزییاتی در اندازه یه بازی کامل واسه ایکس باکس ۳۶۰ داشت.

سیستم مقابله در بازی بهتر شده و امکان همراهی رابین در انجام مراحل جفت و جور شده بود. Arkham Knight واقعا، داستان تراژدیکی رو از پایان این ابرقهرمان روایت می کرد تا سری Arkham به بهترین شکل ممکن به پایان برسه.

واقعیت مجازی، کامیک بوک و بقیه ماجرا

برگشت بتمن این بار به صورت یه مجموعه ماجرایی و به دست استودیو نام آشنا Telltale انجام شد. گرافیک بتمن جدید به یه کامیک بوک زنده مثل بوده و مانند بقیه بازیای قبلی Telltale، انتخابا روی سرنوشت بتمن و داستان ماجرا، تاثیر مستقیمی می ذارن.

این بار شما خود سرنوشت بتمن تو یه کامیک بوک زنده رو رقم می زدین

کارکرد Batman: The Telltale Series به اندازه ای خوب بود که بسیاری، آینده کتابای مصور رو در تبدیل شدن اونا، به آثار این چنینی ببینن. یه چند وقت پیش قسمت اول از فصل دوم این سری واسه تموم پلتفرمای عادی عرضه شد.

بعد از گذشت سالای کم فروغ، بتمن آخرسر به نمادی واسه آینده بازیای ویدیویی ابرقهرمانی تبدیل شده. انگار سازندگان در آخر به پتانسیل فوق العاده بالای بازیای ویدیویی، واسه ارئه یه داستان و تحربه غنی پی برده و این دست بازیا و صنعت بازی سازی، بیشتر از هر زمان دیگری به وسیله ناشرین و مردم، جدی گرفته می شه.

بتمن و واقعیت مجازی؟ زمان به ما نشون میده

با پیشرفت تکنولوژی و ظهور فناوریایی مانند واقعیت مجازی، باید تماشاگر تغیرات بزرگی به خصوص در بازیایی کامیک بوکی که جلوه و روایت چشمی در اونا اهمیت زیادی دارن، باشیم. طوری که به نظر من، حتی تبدیل شدن بازیای ویدیویی به خونه ابرقهرمانای کامیک بوکی به جای کتابای مصور در آینده ای نزدیک، اتفاق عجیبی نیس.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *