پلی استیشن ۵ و ایکس باکس جدید؛ انتظارات و پیشبینی‌ها

۲۰۲۰ سالیه که شاید تماشاگر عرضه پلی استیشن ۵ هستیم و طبق عادت بعید انگار ایکس باکس جدید از قافله عقب بمونه. پس می تونیم با اطمینان بگیم به زودی تماشاگر یه تغییر نسل اساسی در کنسولا هستیم. هرچند استارت نسل نهم کنسولا رو نینتندو با عرضه کنسول فوق العاده اش یعنی سوییچ زده؛ اما بدون دو غول ژاپنی و آمریکایی، نسل جدید هنوز به طور رسمی شروع نشده. اما سوال اصلی اینجاس که کنسولای نسل آینده چیجوری هستن و چه پیشرفتایی دارن؟

روشنه که با در نظر گرفتن دنیای بازیا در چند سال گذشته، پیشرفت کنسولا فقط گرافیکای قوی و تصاویر فوق العاده نیس. با گسترده شدن دنیای استریمرا و توجه بی سابقه به این موضوع روشنه که سونی و مایکروسافت علاوه بر قدرتای داخلی کنسولشان، تمرکز زیادی روی بحث استریم دارن. از طرفی نباید واقعیت مجازی و واقعیت اضافه رو از یاد ببریم. دو مبحثی که شاید اول راه باشن اما پتانسیل بالایی دارن. در مقاله ای که پیش رو دارین تلاش کردیم به کنسولای نسل بعد و ویژگیای احتمالی شون بپردازیم. با ما همراه باشین.

پلی استیشن ۵ و ایکس باکس ۲؟

یکی از موضوعات باحال درباره کنسولای نسل بعد نامشونه. پیش بینی نام پلی استیشن بعدی ساده س!. سونی از الگوی به طور کامل مشخص در مورد نام گذاری کنسولای خود پیروی کرده. از پلی استیشن ۱ تا پلی استیشن ۴ تنها یه عدد بوده که تغییرات کلی رو در نام کنسول شرکت ژاپنی رقم زده. پس کار سختی نیس که کنسول بعدی سونی رو پلی استیشن ۵ پیش بینی کنیم.

اما این موضوع درباره کنسول بعدی مایکروسافت صدق نمی کنه. بر خلاف حریف ژاپنی، مایکروسافت همیشه روندی دور از ذهن رو واسه انتخاب نام کنسولای خود پیش گرفته. با در نظر گرفتن اینکه خیلی بعیده کنسول بعدی مایکروسافت عنوان ایکس باکس رو حذف کنه؛ تشخیص پسوند این کنسول کار آسونی نیس. ایکس باکس ۷۲۰ نامی بود که قبل از عرضه ایکس باکس وان پیش بینی می شد. بعیده اینجور عنوانی رو واسه کنسول بعدی ایکس باکس ببینیم. یکی از پیش بینیا عنوان ایکس باکس تو (۲) است. البته با این انتظار که مایکروسافت می خواد روندی عادی واسه نام گذاری کنسول خود داشته باشه. البته اصلا بعید نیس که نام ایکس باکس بعدی خیلی دور از انتظار ما باشه. همونطور که کمتر کسی پیش بینی می کرد مایکروسافت واسه کنسول نسل هشتم خود، پسوند وان رو انتخاب کنه.

چه وقتی منتظر کنسولای نسل بعد باشیم؟

سونی پلی استیشن ۴ رو سال ۲۰۱۳ به بازار فرستاد. نسل هشتم شاید ۷ سال زمان میبره. عددی که تنها یکسال کمتر از سالای قدرت نمایی ایکس باکس ۳۶۰ در نسل هفتم کنسولا بود. اما این تنها یه حدسه.

یکی از آدمایی که در مورد پیش بینی زمان عرضه کنسولا عالی عمل کرده، دیمین تانگ، مدیرعامل تحقیقات و پیشرفت تکنولوژی آسیاست. تانگ خوب تونست تاریخ عرضه پلی استیشن اسلیم و پلی استیشن پرو رو پیش بینی کنه. طبق اظهاراتی که از تانگ در وال استریت ژورنال منتشر شده پلی استیشن ۵ در سال ۲۰۱۸ عرضه می شه.

البته شاید کمی دور از ذهن به نظر برسه. با اینکه تانگ در پیش بینیای قبلی خود خوب عمل کرده، اما عرضه پلی استیشن ۵ در سال ۲۰۱۸ ممکن نیس. هیچ خبری از عرضه پلی استیشن ۵ و جزئیات احتمالی اون وجود نداشته. با اینکه سری نگه داشتن اطلاعات یه کنسول به طور کامل طبیعیه، اما معمولا همه کنسولا قبل از عرضه جزئیات خاصی رو به صورت پنهونی واسه ناشران بزرگ خود ارسال می کنن. پس بعیده ناشران از این جزئیات باخبر شده باشن و حتی ذره ای از این اطلاعات به بیرون درز نکرده باشه. از همه اینا گذشته، عرضه تعداد خیلی از بازیا واسه پلی استیشن ۴ به سال ۲۰۱۹ افتاده. پس بعیده پیش بینی تانگ درست از آب دربیاد.

مدیرعامل یوبی سافت یعنی ایو گیلموت هم با ما موافقه. اون تو یه مراسم که نوامبر ۲۰۱۷ برگزار شده بود گفت:

با در نظر گرفتن اینکه سونی، پلی استیشن ۴ پرو رو سال گذشته و مایکروسافت، ایکس باکس وان ایکس رو امسال منتشر کرده؛ فکر می کنیم دست کم دو سال با دیدن چیزی جدید فاصله داریم. البته این تنها تحلیل ماست. ما هیچ اطلاع پنهونی ای از این موضوع نداریم.

تحلیلگر Wedbush Securities، مایکر پچر به USgamer اعلام کرده که توقع داره کنسول بعدی سونی و مایکروسافت رو در سال ۲۰۲۰ مشاهده کنه. این اعلام توجه به وسیله مت پیسکاتلا –تحلیلگر گروه NPD- هم مورد تایید قرار گرفته.

پس طبق گذشته این دو شرکت می تونیم توقع داشته باشیم که این دو کنسول در سال ۲۰۱۹ معرفی شن و تاریخ ورودشون به بازار سال ۲۰۲۰ باشه. هرچند بعضی از پیش بینیا نشون دهنده اون هستش که مایکروسافت یه سال بعد از کنسول جدید سونی، ایکس باکس جدید رو عرضه می کنه.

 

کنسولای نسل بعد چه راهی رو پیش می گیرن؟

نسلای جور واجور کنسولا شکل و شمایل متفاوتی داشتن. نسل چهارم با کارتریجا کار می کرد. نسل ششم مربوط به دیسکا بود و نسل هفتم سیستم بازیای آنلاین رو عرضه کردن. نینتندو هم طبق عادت گذشته حالتای خاص و جدیدی رو به سوییچ اضافه کرده. اینکه سوییچ می تونه با حفظ کیفیت بازیا به صورت قابل حمل هم مورد استفاده قرار بگیره. موضوعی که بعید نیس یکی از اهداف دو غول آمریکایی و ژاپنی باشه.

اما هنوز نمی تونیم با اطمینان بگیم که نسل آینده بیشتر روی کدوم ویژگی مانور میده. یکی از موضوعاتی که حتمی به نظر می رسه پشتیبانی از تصاویر ۴K واقعیه. یقینا کنسولای نسل بعد باید بهتر از پلی استیشن پرو و ایکس باکس وان ایکس عمل کنن. ما میدونیم که پلی استیشن پرو با کیفیتی بالاتر نسبت به پلی استیشن ۴ عمل می کنه اما تجربه واقعی از ۴K رو به ارمغان نمی آورد. پس شک نداشته باشین یکی از اهداف اصلی سونی به ارمغان آوردن تجربه ای کامل از تصاویر ۴K است.

از طرف دیگه، مایکروسافت با اینکه از قافله رقابت در نسل هشتم کنسولا از سونی عقب افتاده، اما شاید قوی ترین کنسول تاریخ رو واسه خود می دونه. مطمئنا ایکس باکس وان ایکس با همه ویژگیای فوق العاده ای که داره قوی ترین کنسول حال حاضر دنیاست. پشتیبانی کامل از تصاویر ۴K یکی از مهم ترین ویژگیای این کنسول هستش. اما سوال اینجاس که مایکروسافت به دنبال پیشرفت نیس؟

موضوعی که اینجا مهم جلوه می کنه، اینه که سونی از بلند پروازی مایکروسافت مطلعه. پس هیچ بعید نیس غول ژاپنی مثل حریف آمریکایی خود، به چیزی بالاتر از ۴K فکر کنه. پس در این مورد هرچیزی ممکنه. وقتی صحبت از ترافلاپا می شه سونی خود رو عقب تر از مایکروسافت می بینه. به نظر مایکل پچر، یکی از بخشای رقابتی سونی و مایکروسافت همین ترافلاپا میشه. عددی که هرچه قدر بالاتر باشه، پردازش تصاویر با کیفیت بالاتر رو به ارمغان می آورد.

به نظر مایکل پچر، سونی تلاش می کنه تا در کنسول آینده خود از مایکروسافت پیشی بگیره. ایکس باکس وان ایکس الان از ۶ ترافلاپ پشتیبانی می کنه و به نظر پچر در نسل آینده این عدد واسه پلی استیشن ۵ عددی بین ۸ تا ۱۰ ترافلاپ میشه.

یکی دیگه از زمینه هایی که جای پیشرفت زیادی داره، موضوع واقعیت مجازی و تکیه به تکنولوژی استریمینگه.

 

واقعیت مجازی و اضافه

پاول کیلداف تیلور، یکی از بنیانگذاران Mode 7 به USgamer در این باره گفته:

هم پلی استیشن VR و هم Gear VR به نظر خطرای موفقی بودن و روشنه که درخواست واسه دسترسی به واقعیت مجازی هست. پس اگه واقعیت مجازی یکی از اصلی ترین اجزای کنسولای نسل بعد باشن، تعجب نمی کنم. این موضوع می تونه با پیشرفت در کارایی باشه و شاید هدستی باندل شده.

شرکتای زیادی در حال کار روی هدستای واقعیت مجازی هستن. فیسبوک در حال ساخت Oculus VR جدید و ارزون قیمت تره که به زودی عرضه داره. Magic Leap در آخر از هدست واقعیت مجازی خود پرده برداشت. گوگل هم برنامه های VR خود رو به صورت جدی دنبال می کنه.

سونی در مورد فروش هدست واقعیت مجازی خود موفق عمل کرده. فروش دو میلیون نسخه ای هدست هاش آنقدری موفقیت آمیز بوده که بخشی از بودجه خود رو به تولید بازیای واقعیت مجازی اختصاص بده پس موضوع به کار گیری واقعیت مجازی در کنسول نسل بعد سونی بعید نیس.

اما بزرگترین مانع بر سر راه واقعیت مجازی قیمت بسیار بالای اون هستش. تحلیل کنندگان بر این عقیده ان که اگه پلی استیشن ۵ بتونه هدستای واقعیت مجازی خود رو در نسل بعد، به صورت باندل شده در جعبه کنسول اصلی به فروش برسونه، به طور حتم قیمت کلی اون پایین تر میاد و این موضوع شاید قدم بلندی در گسترده شدن واقعیت مجازی داشته باشه. البته این موضوع باعث بالاتر رفتن قیمت پلی استیشن می شه. موضوعی که پلی استیشن ۳ و رقابت با ایکس باکس ۳۶۰ باعث شکست سونی شد.

اما موضوعی که به احتمال زیاد عملی می شه، حذف سیمیه که از هدست واقعیت مجازی به کنسول یا کامپیوترا وصل می شه. مثلا الان اچ تی سی وایو رندر تصاویر رو واسه هدست واقعیت مجازی خود به صورت بی سیم انجام میده. به نظر ایجاد این تغییر در هدستای واقعیت مجازی کنسولای نسل بعد با احتمال بالایی انجام می شه.

یه سریای دیگه از انتظارات هم از هدست واقعیت مجازی پلی استیشن هست که کمی دور از ذهن هستن. مثلا پشتیبانی کامل از ۴K در هدستای واقعیت مجازی با عملی شدن فاصله زیادی داره. این که واسه هر دو چشممون توانایی ۴K رو اجرا کنن چیزی مثل اجرا ۸Kه که حتی کنسولای نسل بعد هم شاید نمی تونن به طور کامل از اون پشتیبانی کنن.  اما می تونیم توقع داشته باشیم که سونی با کارایی هوشمندانه ما رو از واقعیت مجازی در نسل بعدی راضی نگه داره.

اما موضوع درباره ایکس باکس جدید کمی متفاوت به نظر می رسه. مایکروسافت الان اعلام کرده که ایکس باکس وان ایکس از هدستای واقعیت مجازی مختلفی پشتیبانی می کنه. موضوعی که مایکروسافت رو خیلی مصر در به کار گیری واقعیت مجازی نشون نمی ده چون خودش هدستی رو به تولید نرسانده.

در حالی که پلی استیشن با هدست واقعیت مجازی خود در حال پیشرفته، بعیده که مایکروسافت وارد این رقابت نشه. البته می تونیم موضوع هولو لنز مایکروسافت رو در نظر داشته باشیم. موضوعی که می تونه واسه بازیا بسیار جذاب باشه و ممکنه ایکس باکس بعدی ازش استفاده استفاده کنه. شاید چیزی مثل کینکت، اما با مدل فروش بهتر.

گذشته از واقعیت مجازی ممکنه مایکروسافت از تکنولوژی صدای چشمی هم استفاده کنه. الان به کار گیری Dolby Atmos، ۴K و HDR انجام شده و صدای چشمی پیشرفته در کنسول بعدی مایکروسافت دور از انتظار نیس.

استریم بازیا

نسل بعد شاید کنسولایی واسه استریم بازیا داره. این کنسولا حتما به وسیله سونی، مایکروسافت و نینتندو ساخته نمی شن. طبق گزارشی که The Information یه چند وقت پیش منتشر کرده، گوگل در حال کار روی سرویسی واسه استریمه که با اسم رمز Yeti شناخته می شه. این سرویس با دریافت مبلغی اجازه استریم بازیای جور واجور رو به کاربران میده.

اما چند مشکل اساسی سر راه استریم بازی هاست و اونم تاخیر در استریمه که حتی در اینترنتایی با سرعت بسیار بالا هم میشه دید. مشکل بعدی پهنای باند لازم واسه ارائه استریما با کیفیت مطلوبه.

کیلداف تیلور در این باره میگه:

تا جایی که من می دونم، هنوز هیچ تکنولوژی وجود نداره که بتونه بدون ذره ای تاخیر، تجربه ای رو به کاربران ارائه دهد که انتظارش رو دارن. راحتی کنسولا با وجود بازیایی که توانایی دانلود شدن دارن خوب ثابت شده است. پس فکر نمی کنم که نسل بعد ما رو از اون [یعنی فضای راحتی که کنسولا جفت و جور کردن] دور کنه. وقتی که شما خود سیستم رو داشته باشین، استریم بازیا هیچ سود قابل تاملی براتون نداره.

البته این موضوع به این معنی نیس که کنسول استریم بازیا ایده بدی باشه. مشکل فقط ترجیح کاربران و همینطور کمبود امکانات فعلی واسه استریم بی اشکال بازی هاست. شاید دو نسل بعد –یعنی نسل دهم- بتونیم این انتظار رو به صورت عملی مشاهده کنیم. چون که زمان زیادی می گذره و پیشرفتای شایانی در موردای زیرساختای اینترنت در همه جای دنیا می بینیم.

جرمی دانهم از شرکت سایونیکس در این باره میگه:

استریم بازیا در ده سال آینده تبدیل به یه نقطه قوت قابل توجه می شه و شاید به طور کامل بازار کنسولا رو بعد از نسل آینده (شاید نسل دهم) به خود اختصاص میده. این موضوع به طور خاص با پیشرفت در سخت افزارا، بالا رفتن قیمت پردازندهای گرافیکی و گسترش زیر ساختای پیشرفته شبکه در سرتاسر دنیا اتفاق می افته.

هرچند، با در نظر گرفتن اهمیت بازار فیزیکی، فکر نمی کنم این موضوع به معنی خلاص شدن بازار فیزیکی یا خرده فروشیا در نسل نهم باشه. خصوصا در کشورایی که از اینترنت خوب بهره مند نیستن.

فقط بازیای دیجیتالی؟!

خیلی بعیده که فعلا تماشاگر حذف دیسکا از کنسولا باشیم. حتی کنسولای نسل بعد. با اینکه ESA در گزارشی از وضعیت فروش بازیا اعلام کرده که ۷۴ همه بازیای فروخته شده از راه دیجیتالی انجام شده، اما ناشران قدیمی به فروش فیزیکی بازیا باور زیادی دارن. بلیک یورگنسن دسامبر سال ۲۰۱۷ در کنفرانس Nasdaq گفت:

شاید به مدت طولانی دیسکا درایوا رو در کنسولا می بینیم. بر این عقیده ام که مصرف کننده خودش تصمیم میگیره که بازی رو چیجوری جفت و جور کنه و ممکنه به این معنی باشه که دیگه مغازه ای سر خیابانشان وجود نداره که از اون روش بازی رو جفت و جور کنه و تصمیم میگیره واسه جفت و جور بازی نسخه دیجیتالش رو جفت و جور کنه.

یکی دیگه از دلایلی که شاید کنسولا بازم به پشتیبانی از دیسک درایو در کنسول هاشون ادامه گسترده شدن بازیای ۴Kه. بر خلاف تلویزیونای سه بعدی که با اقبال چندانی رو به رو نشدن، به نظر می رسه تلویزیونای ۴K از اقبال بسیار خوبی بهره مند هستن. طبق گزارشی که یه چند وقت پیش منتشر شده بود، بیشتر از نصف خریدای تلویزیونای دیجیتال مربوط به خرید تلویزیونای ۴K و اولترا اچ دی بوده. بازیای ۴K روز به روز حجیم تر می شن. بیشتر این بازیا بیشتر از ۱۰۰ گیگابایت حجم دارن. عددی که الان واسه دانلودش، حتی با بهترین اینترنتا شرایط سختی دارین.

قدرت داخلی کنسولای نسل بعد چیجوریه؟

مطمئنا کنسولای نسل بعد به طور کامل جدید و متفاوت هستن. بازیا، سرویسا و سیستم عاملای جدیدی دارن. اصلا هم مهم نیس که نامشون پلی استیشن ۵ باشه یا ایکس باکس ۲. چیزی که مهمه اینه که هردو کنسولی هستن که در نسل بعد پا به پای هم رقابت می کنن. اما در این رقابت، نیاز به نیرویی دارن تا اونا رو پیش ببره.

الان هر دو غول اصلی کنسولا، یعنی سونی و مایکروسافت در آخرین کنسولشان از APU استفاده کردن که براساس معماری جگوار شرکت AMDه. APU تراشه ای تکیه که از ترکیب تراشهای پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی روی یه تراشه تشکیل شده. این تراشه رو بعضی وقتا SOC که مخفف System-on-a-chipه هم می گن. معماری جگوار به وسیله AMD از سال ۲۰۱۳ شروع شده که حالا شاید کمی قدیمی به نظر برسه. هر دو شرکت این فرصت رو دارن تا مثل نینتندو، به سمت انویدیا برن. نینتندو از تراشه تگرا در سوییچ استفاده کرده. اما بعیده که سونی و مایکروسافت با AMD قطع همکاری کنن.

اینم بگیم که مایکروسافت در دعوت به همکاری که تازگیا منتشر کرده، به دنبال مهندس الکترونیک بود. ممکنه این دعوت واسه کنسول بعدی مایکروسافت باشه. موضوعی که بعید نیس و این مطلب رو بازگو می کنه که شاید مایکروسافت می خواد به طور جدی تری به ساخت قطعات سخت افزاری کنسول بعدی خود فکر کنه.

احتمالاتی هست که سونی و AMD در مورد ساخت CPU و GPU -واسه استفاده در پلی استیشن ۵- به صورت گسسته با هم به تفاهم برسن. این سیستم انرژی زیادی می خواد اما به طور حتم در مورد پردازشای گرافیکی شدیدا قوی تر عمل می کنه. این موضوع در TweakTown تایید شده اما بیشتر از این خبری در دست نیس. از طرفی باید این موضوع رو هم در نظر داشته باشیم که کنسولای خونگی شک نداشته باشین به دنبال ارائه بهترینا هستن. اما آلودگی صوتی و انرژی مصرفی از مهمترین مسائلیه که همیشه مورد توجه سونی و مایکروسافت و همه منتقدین بوده. پس این موضوع تا حدی رد می شه.

حالا بیایید فرض کنیم که هم کنسول نسل بعد مایکروسافت و هم پلی استیشن ۵ بخوان از یه APU دیگه و با همکاری AMD استفاده کنن. در این صورت شاید سیستمی براساس معماری Zen و سری Ryzen از پردازندهای مرکزی AMD می بینیم. AMD در E3 2016 از معماری Zen رونمایی کرد و مشخص بود که شاید تو یه دستگاه واسه انجام بازیای ویدیویی مورد استفاده قرار بگیره.

با به کار گیری این معماری، کنسولای نسل بعد باید از رم بالاتری بهره ببرن. شاید ۱۶ گیگابایت GDDR5 (و شاید هم GDDR6!)، و درایو بلوری ۴K. به کار گیری حافظه یه ترابایت شاید یه دست کم حساب شه. چون که یقینا بازیای نسل بعد حجم بالایی دارن.

البته می تونیم کمی رویا پردزانه تر به کنسولای نسل بعد نگاه کنیم. در مراسم CES سال ۲۰۱۸، AMD دو Ryzen-Vega رو نشون داد که APU هستن: Ryzen 5 2400G و Ryzen 3 2200G. هم اینکه نقشه راه پردازنده جدید خود یعنی Zen 2/3 و پردازنده گرافیکی Navi رو اعلام کرد. Zen+ تراشه بازنگری شده از Ryzenه که امسال منتشر می شه. در حالی که Zen2 در سال ۲۰۱۹ و Zen 3 در سال ۲۰۲۰ عرضه می شن. Navi واسه سال ۲۰۱۹ برنامه ریزی شده، همراه با Vega که قطر اون از ۱۴ نانومتر به ۷ نانومتر رسیده.

تراشه ای که پلی استیشن ۴ پرو و ایکس باکس وان ایکس ازش استفاده می کنن براساس پردازنده ای ۱۶ نانومتریه. تراشه کوچکتر به معنی کارایی بهتر و مصرف انرژی کمتره. به کار گیری معماری جدیدتر به وضوج منتهی به سیستمای قوی تر هم می شه. پس یه APU جدید با ادغامی از Zen+ و Vega یا Zen 2 و Navi می تونه منتهی به سیستمی بسیار قوی واسه نسل بعدی کنسولا شه.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که همه این قدرتا وقتی ناشران و پیشرفت دهندگان نتونن با اون کار کنن به طور کامل الکی و بی معنی میشه. وضعیت بد پلی استیشن ۳ در نسل هفتم به خاطر همین موضوع بود. کنسولی که از نظر قدرت چندین برابر قوی تر از ایکس باکس ۳۶۰ بود اما به حدی پیچیده بود که ناشران و پیشرفت دهندگان نمی تونستن خیلی راحت ازش استفاده کنن. موضوعی که اصلی ترین دلیل عقب موندن پلی استیشن ۳ از ایکس باکس ۳۶۰ در شروع نسل هفتم بود. پس سونی نباید با پلی استیشن ۵ اشتباهات گذشته خود رو تکرار کنه.

دانهم در این باره میگه:

از نگاه یه پیشرفت دهنده، یه نرم افزار عالی و وسیله پیشرفت خوب می تونه تغییرات اساسی رو در دنیا رقم بزنه. هرچه قدر انتقال بازیا در پلتفرمای جور واجور، بدون اون که نیاز باشه از اول اونو بسازیم، برامون ساده تر باشه؛ عالی ترین پیروزیه که یه استودیو می تونه به دست بیاره. قدرت فوق العاده س، اما راهی موثر واسه تحتِ کنترل قرار دادن این قدرت فوق العاده تره.

و باید منتظر موند…

حدس و فکر درباره شکل و شمایل پلی استیشن ۵ و کنسول نسل بعد مایکروسافت، قدرتشون و تواناییا و ویژگیایی که به ارمغان می یارن هیجان انگیزه. نینتندو الان با کنسول جدید خود یعنی سوییچ این نسل رو شروع کرده. اما خیلی بعیده که مایکروسافت و سونی بخوان با ویژگیای مشابه نینتندو به رقابت با این شرکت قدیمی و محبوب بپردازند.

مثل همیشه نینتندو واسه غالب شدن بر دوره ای خاص و با ویژگیایی جدا تمرکز کرده که سوییچ تونسته این شرکت ژاپنی رو در این سربلند کنه. اما پلی استیشن ۵ و ایکس باکس بعدی هم ویژگیای جدا خود رو دارن.

کلیداف تیلور در این باره میگه:

حدس من اینه که سوییچ یکی دیگه از حرکات سنتی نینتندو واسه سرمایه گذاری روی برهه ای خاصه نه چیزی واسه قدرت نمایی طولانی. پس حدس میزنم نمونه های مشابهی از مایکروسافت و سونی نمی بینیم.

انگار پلی استیشن ۵ و کنسول نسل بعد مایکروسافت شباهتای زیادی به چگونگی کارکرد پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان داشته باشن. اما با قدرتی به مراتب بالاتر. اما چی باعث می شه که کنسولای نسل بعدی سونی و مایکروسافت قوی تر و خاص تر باشن؟ چی باعث می شه تا اونا رو کنسولی مشابه با پلی استیشن ۴ پرو و ایکس باکس وان ندونیم؟ جواب مشخص نیس. باید نزدیک به دو سال دیگه صبر کنیم تا ببینیم این دو غول بزرگ چه برنامه ای برامون دارن.

شما چه فکر می کنین؟ به نظر شما پلی استیشن ۵ و ایکس باکس بعدی چیجوری هستن؟ نظراتتون رو با ما در میان بذارین.

بیشتر بخونین:

  • سونی از پایان عمر پلی استیشن ۴ میگه
  • سونی به شایعات مربوط به پلی استیشن ۵ جواب داد
  • دیجیتال فاندری باور داره پلی استیشن بعدی تا اواخر ۲۰۱۹ عرضه نمیشه

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *