چگونه جوهره ی برند شرکت خود را در ۱۵ کلمه اظهار کنیم

موضوعات

برچسبا

سرفصلای مقاله

 

  • نگاهی به آناتومی پیام شرکت جهت نوشتن جوهره­ ی برند
  • خلق جوهره­ ی برند با در نظر گرفتن چیزی که پشت پرده س و شما نمی­ببینن
  • ۴ درجه ­ی سختی خلق جوهره ­ی برند
  • خلق جوهره­ ی برند، وقتی که نمی ­تونید از یه طبقه ­ی محصول صرف نظر کنین
  • جهت خلق جوهره­ ی برند به هیچکی اعتماد نکنین

 

امتیاز این پست

جوهره­ ی برند به عنوان یکی از ارکان برندینگ معرفی می ­شه و به شما کمک می ­کنه بتونین برند خود رو جایگاه یابی کنین، و به بهترین و کوتاه ترین راه ممکن اونو معرفی کنین.
بیایید فرض کنیم پخش و پخش مجلات و اخبار مربوط به برند شما، به وسیله خروجی ­های زیادی صورت می­ گیرد. این عامل فرصت خیلی خوبیه جهت افزایش نمایش برند و در برابر دید قرار دادن اون. پس در این شرایط چیجوری خود و برندتون رو در ۱۵ کلمه معرفی می­ کنین ؟  “x (نام برند شما)، …. …. …. …. …. …. …. …. …. ” کلماتی که در مورد برند خود در این نقطه چین­ ها قرار دادین، با دیدگاهی که از برندتون دارین، هم خوانی داره و طنین انداز و معرف ویژگی­ های منحصر به فرد برندتون می ­باشه؟
سناریویی دیگه : فرض کنین یکی از مشتریان خوشحال شما بین درست کردن کباب روی باربیکیو، در حال گوش کردن به صحبت مهمون دیگه ایه که در مورد چالشی در کار و کاسبی خود صحبت می­ کنه، که اتفاقا به نظر می ­آید برند شما قادر به حل این مشکل باشه.
پیام برند کار و کاسبی شما به چه صورت جفت و جور شده؟ این توانایی رو داره که به آسونی به خاطر بمونه تا مشتریان­تون بتونن در اینجور شرایطی ازش استفاده کنن؟
یا بیایید فرض کنیم، شما تصمیم گرفته ­اید اسپانسر یه برنامه­ ی رادیویی باشین، و به اندازه­ ۱۰ تا ۱۵ ثانیه واسه معرفی برند خود زمان دارین. در این شرایط چی در مورد برند خود خواهید گفت؟ تموم چیزی که در این برنامه دید شده به وسیله ….(نام برند شما) پشتیبانی شده که …. …. …. …. …. …. …. . در این جاهای خالی­ چه عباراتی رو قرار می­بدین ؟ چیزی که می­ گویید به اندازه ­ی کافی روشن و مختصره که مخاطبان شما موقع رانندگی عاشق اون شن؟
اگه بازاریابان با سناریوهای اینطوری تو ذهن ­شون، شروع به نوشتن توضیح مختصری از برندشون کنن، توضیحات به یادماندنی­ و مختصرتری می نویسن.
حالا، به عنوان یه شرکت B2B، ممکنه هیچ وقت در برنامه ­های رادیویی تبلیغ نکنین (بگذریم که بعضی از شرکت­ ها این کار رو می ­کنن)، اما چکیده کردن توضیحات شرکت ­تون به خاطر به دست آوردن جوهره­ ی برند، هدف مهم و گرانقدری واسه این عمل میشه. این کار شما رو مجبور می­کنه کلمات زائد و بزرگ نمایی آمیز رو از توضیحات خود خط بزنین. و به این صورت پیام شما بیشتر نمایان گر و طنین انداز دیدگاه ­هاتون در مورد برند، میشه. اطلاعاتی مثل این در برندبوک و به عنوان راهنمایی جهت ادامهراه برند مستند می شه.

نگاهی به آناتومی پیام شرکت جهت نوشتن جوهره­ ی برند

در زیر دو نمونه از مدلای تبلیغ اسپانسری در برنامه­ های رادیویی، واسه یه شرکت فرضی عنوان شده : (فرض رو بر اون می­گذاریم که این شرکت در مورد بازاریابی ایمیلی فعالیت داره )

  • ۱۰ ثانیه ­ای : ……(نام برند)، مختص کمک به کار و کاسبیای کوچیک و غیرانتفاعی واسه ایجاد ارتباطی قوی با مشتریان از راه بازاریابی ایمیلیه.
  • ۱۵ ثانیه ­ای : …….، مختص کمک به کار و کاسبیای کوچیک و غیر انتفاعی واسه ایجاد ارتباطی قوی با مشتریان از راه بازاریابی ایمیلی و بازدید آنلاینه.

 

این نمونه­ ها به ترتیب، در آخر شامل ۲۰ و ۲۳ کلمه، یا در شرایط حذف نام شرکت و .COM به ترتیب ۱۴ و ۱۷ کلمه­ ای هستن.
یا ممکنه این شرکت فرضی توضیحات مربوط به برند خود رو به عنوان یکی از تیترهای اصلی (۱۲ کلمه، با حذف نام شرکت) در مجلات منتشر می­کنه :”… (نام شرکت)، اعمال نفوذ با بازاریابی ایمیلی، بازاریابی اتفاق و وسیله بازدید و مبحث اینترنتی.”
و در قسمت پاورقی مجلات انتشاری که عبارتی در تموم صفحات تکرار می ­شه، شرکت اونقدر هیجان زده می­ شه که از عبارتی بیشتر از ۸۰ کلمه استفاده می­ کنه : و ممکنه اطلاعاتی مثل تعداد مشتریان، سابقه ­ی فعالیت، تموم نقاط و امکانات و کانال­ های دسترسی به شرکت، هدف و ماموریت شرکت، در بعضی موارد معرفی اجناس و خدمات شرکت و مواردی مثل این رو در بر بگیره.

خلق جوهره­ ی برند با در نظر گرفتن چیزی که پشت پرده س و شما نمی­ببینن

وقتی شما بیانیه ­ی مختصری مانند تبلیغ رادیویی یا مطالب مربوط به مجلات منتشر شده رو مشاهده می ­کنین، اونا به نظر بسیار ساده می ­آیند، طوری که ممکنه فرض کنین طرح کردن اونا کار بسیار آسونی بوده. اما واسه خیلی از شرکت ­ها حذف کردن هر کلمه و واژه جهت کوتاه ساختن عبارات شامل پیام تبلیغی، مانند شکنجه شدن، دردناکه.
به  مدیران خط کالاهایی فکر کنین، که به واسطه­ ی حذف اجناس شون، احساس ندیده گرفتن شدن می ­کنن!
وقتی تو یه تبلیغ کوتاه فقط نام محصول اصلی رو عنوان می ­کنین، دور از تصور نیس اگه مدیران بقیه خطوط اجناس شرکت احساس کنن خدمات و محصولاتشون ارزش کافی رو نداره، درسته که با این کار شما تونسته اید پیام برند رو به صورت خلاصه به مخاطباتون برسونین، اما این کار براتون عواقبی هم داره.
وقتی روی پیام برند کار می کنین، به اینجور مواردی هم توجه کنین و بدونین تموم کارکنان شما توقع دارن بخشی از پیام برندی باشن که براش فعالیت می کنن .
اما این، موردی غیر عادی نیس و فت و فراوون پیش اومده که شرکت ­ها حتی بخشی از گروه مشتریان و خریداران خود رو از پیام حذف کردن و امکان ایجاد رابطه با اونا رو فدای ایجاد پیامی خلاصه کرده ­ان. نمی ­توان گفت کار اونا اشتباه بوده چون که این اختصار منتهی به اون شده که پیامشان به یاد موندنی تر شده و در نتیجه به هدف اولیه جلب نظر مشتریان خود دست یافته ­ان.
وقتی شرکت ­ها در بخش ­های مشخص و ثابتی با هم رقابت می ­کنن، بعضی از اونا در برابر وسوسه ­ی خلق طبقه ­ای جدید تسلیم می­ شن. در این مورد کافیه شرکت­ ها کمی هوشمندانه عمل کنن، کافیه نگاهی دوباره به هویت برند خود بیاندازند تا بتونن طبقات جدیدی از اجناس رو بسازن یا به روشی جدید به گروه متفاوتی از مشتریان خدمت رسانی کنن.
ایجاد و اثبات طبقه ­های جدید، کار پر مشغله ­ای واسه برنده ها میشه. چون که هر چقدر هم که واسه اون پول خرج کنین، بازم مشتریان شما رو با محصول اصلی تون می ­شناسن و  ممکنه اجناس جدید شما رو قبول نکنن یا در بدترین شرایط برند شما رو ، دارای صلاحیت لازم واسه فعالیت در طبقه ­ی جدید اجناس ندونن، در این شرایط تغییر تصور اونا نیازمند تلاش بسیار و صرف هزینه ­ای زیاد میشه.
مواردی وجود دارن که لازمه طبقه ­ی جدیدی از اجناس رو بوجود بیارین، اما از وارد کردن اون در توضیح ۱۵ کلمه ­ای برندتون یا اولین کلمه ­ای که به مخاطباتون می ­گویید، دوری کنین. اگه طبقه بندی جدیدی از اجناس خود رو راه اندازی کرده­ اید، اتفاق مورد پسند اون هستش که مخاطباتون هنوز با این وجود جدید آشنا نشده ­ان و در اینترنت به دنبال اون نمی­ گردند. پس در توضیح کوتاه جوهره­ ی برند، تمرکزتون رو بر مشکلی که می­ خواهید جهت رفع اون دست به کار شین، بذارین.

مشکلی

واسه نوشتن جوهره­ ی برند تموم تمرکز خود رو بر طبقه بندی کالاهایی بذارین که مخاطبان ­تون شما رو با اونا به خاطر می­ بیارن، و تلاش کنین با ایجاد رابطه بین اون اجناس و برندتون، پیام رو تو ذهن مخاطبان موندگار کنین.

 

۴ درجه ­ی سختی خلق جوهره ­ی برند

رقابت خلق جوهره ­ی برند و ایجاد توضیحی کوتاه در مورد شرکت با تعداد اجناس افزایش می ­یابد؛ هم اینکه اگه اجناس در طبقه بندی جدیدی قرار بگیرن این پیچیدگی بیشتر از قبل افزایش می ­یابد. اگه شرکتی چندین محصول و طبقه­ ی کالایی داشته باشه که تموم اونا هم شناخته شده و پر طرفدار باشن، خلق جوهره ­ی برند خیلی سخت تر بوده و نیازمند تلاش بیشتریه.
هر چی تعداد محصولاتتون بیشتر باشه، توصیف و ارائه ­ی جوهره­ ی برندتون سخت تر و مبهم تر می­ شه. واسه آسون­ تر کردن این مورد بهتره خیلی به خود سخت نگیرید . اگه یه محصول اصلی دارین، از اینکه فقط اون محصول رو تبلیغ کنین، نترسین. بعضی از برنده ها از تله ­ی طبقه بندی چتری جهت خلق جوهره­ی برند ساده و بر اسا یه نام و صنعتی مانند صنعت بهداشتی و مواردی اینطوری استفاده می کنن.
اگه خیلی شناخته شده نیستین، و دو یا چند خط محصول برابر اما بی ربط به هم دارین، انتخاب سختی پیش رو دارین. بیشتر شرکت ­ها واسه حل این مشکل از راه قدیمی طبقه بندی چتری استفاده می ­کنن، که عیب اون اینه که با بیشتر خریداران برند خیلی در رابطه نیس.
واسه نوشتن جوهره­ ی برند خود به یه نکته مهم توجه کنین، از واژه ­هایی استفاده کنین که مخاطبان­ تون معمولاً از اونا واسه جست و جو در مورد شما و برندتون استفاده می­ کنن، چون که اگه وگرنه عمل کنین و کلمات و واژه­ ها رو به درستی انتخاب نکنین، هنگام جستجو افراد در گوگل، برند شما مجبوره با موارد بسیار دیگری رقابت کنه تا به بالاترین جایگاه لیست برسه، چون که واژه ­ای که مخاطبان واسه جست و جوی خود تایپ کرده ­ان چیز دیگه ایه؛ حتی اگه به واقع دنبال محصول شما بوده ­ان. پس حتماً از واژه­ هایی که مخاطبان ­تون به کار می­ گیرند، استفاده کنین. واسه انجام درست اینکار می تونین از گوگل آنالیتیک کمک بگیرین.

خلق جوهره­ ی برند، وقتی که نمی ­تونید از یه طبقه ­ی محصول صرف نظر کنین

بعضی وقتا شرایطی به وجود می ­آید که شرکتی در چندین جنبه – محصول بسیار خوب عمل کرده و تموم این اجناس هم از استقبال تقریباً خوبی بهره مند بوده و شناخته شده هستن، در واقع شرکت نمی ­تونه هیچ کدوم از مزیت­ های چندگانه ­ی خود رو حذف کنه تا به عبارت ۱۵ کلمه ­ای جوهره­ ی برند خود برسه. در این شرایط باید چیکار کرد ؟
اول جدولی درست کنین و تموم حالات و گزینه ­های ممکن رو بنویسین، لازم نیس تموم گزینه ­ها ۱۵ کلمه ­ای باشن، از عبارات کمتر و بیشتر هم استفاده کنین و تلاش کنین ترکیب ­های مختلفی از جوهره­ ی برند بسازین و در هر کدوم ، یک یا چند گزینه از اجناس – خدمات ­تون رو بذارین. بعد در ستون مقابل محدودیت­ های هر کدوم از گزینه ­های پیشنهادی رو دید کنین.
این محدودیت و نقوص می ­تونه شامل عواملی مثل این باشه : بسیار کلی و بدون در نظر گیری جنبه ­های جذاب محصول، هیچ انگیزه ­ای واسه مبادرت به عمل ایجاد نمی­ کنه، خیلی طولانیه، کلمات حشو زیادی داره، واژه­ ها بسیار کلی انتخاب شده ­ان و منظور رو به درستی نمی­ رسونن، با شعار برند متناقضه و… .
بهترین روش اون هستش که روی حل مشکل و کسی که از حل شدن اون نفع می ­برد، تمرکز کنین. به این صورت احتیاجی نیس تموم تمرکز خود رو بر آوردن نام طبقات اجناس مهم خود و خلق ترکیبی فوق­ العاده از اونا، صرف کنین.
در واقع نیاز نیس تموم این اطلاعات رو در جوهره ­ی برند خود بذارین؛ چراکه موقعیت­ های مناسب تر دیگری واسه این کار دارین . در معرفی برندتون در مطبوعات می ­تونید شکلای جور واجور خدمات خود رو نام ببرین، یا حتی در توضیحات پاورقی و صفحه ­ی اطلاعات مجله­ ها می ­تونید به صورت جداگونه شرحی از شرکت و برند خود بدین. اما لازمه برند خود رو در تبلیغات اسپانسری واسه رادیو یا بقیه کانال ­های ارتباطی، به صورت کوتاه ، به درد بخور و جذاب معرفی کنین. تعریف شخصیت برند هم میتونه در این مورد به شما کمک کنه.

 

جهت خلق جوهره­ ی برند به هیچکی اعتماد نکنین

ممکنه شما بر اثر مشورت با آدمایی که در بخش­ ی برندسازی تجربه و تخصص کافی ندارن، جوهره­ ی برند مختصری بنویسین که اتفاقاً نشون دهنده ­ی چیزیه که به اون افتخار می ­کنین، اما اونقدر گسترده س که هیچ کمکی به فهمیدن کاری که شرکت شما انجام می ­دهد و آدمایی که در خدمت اون هستن، نمی­کنه. اگه خوانندگان از اول متوجه نشن که این خبر به اونا رابطه پیدا می ­کنه یا خیر، به خوندن ادامه نمی­ بدن.
اما شرکت­ ها بعضی وقتا اونقدر به پیشنهادات غیر حرفه ­ای اعتماد دارن که فکر می ­کنن جوهره­ ی برندشون بسیار اثرگذاره. به خاطر همین حتی به دنبال گرفتن بازخورد از مخاطبان هم نمی ­روند. یادتون باشه در هر شرایطی دوباره به مخاطبان خود مراجعه کنین تا از تاثیرگذاری مناسب جوهره­ ی برندتون مطمئن شین.
وقتی شرایط تبلیغ در مطبوعات و مجلات خوب رو دارین، حیفه به دلیل نبود تعریف درست جوهره برند، این فرصت مناسب رو از دست بدین.
از اصولی که در این مقاله عنوان شد استفاده کنین تا  جوهره ­ی برند خود رو به بهترین راه نوشتن کنین و از لحن و صدای برند متناسب با شرکت ­تون استفاده کنین، و حتما اونو روی مخاطبان ­تون آزمون کنین و بازخورد بگیرین. ببینین اونا چه استنتاجی در مورد راه حلی که واسه مشکل ارائه داده ­اید و کسائی که مشکل­ شون رو حل کرده ­اید، دارن. وقتی اونا به درستی به سوالات ­تون جواب دادن، بدونین که به هدف­تون دست یافته­ اید.
راه حل

Share

مهسا احمدپور

از وقتی که با بازاریابی آشنا شدم ترکیب علم و هنر اون برام جذاب بود، و همیشه در تکاپوی پیدا کردن جنبه های جور واجور و جدید اون بوده ام. و حالا مشتاقانه خیلی زیاد راه ناتموم یادگیری علم بازاریابی و شناخت هنرهای عجیب اونو دنبال می کنم.
فیلم و موسیقی، کتاب و بازاریابی، پیاده روی و فوتبال، المانای لذت بخش زندگی من هستن.

پیاده روی

مطالب در رابطه

 

فروردین ۱۷, ۱۳۹۸

بیشتر از ۱۰۰سوالی که باید هنگام طراحی سایت از خود سوال کنین


 

فروردین ۱۲, ۱۳۹۸

راهکارهایی واسه بازاریابی محتوا و ساخت محتوایی که بازدید کنندگان پسند می کردن

بازاریابی محتوا


 

اسفند ۱۰, ۱۳۹۷

ویژگیای یه ایمیل تبلیغاتی خوب و ۱۴ نشونه ایمیل تبلیغاتیSpam


 

اسفند ۴, ۱۳۹۷

جایگاه یابی برند چیه و چگونگی نوشتن بیانیه برند پوزیشنینگ


۱ Comment

  1. اردیبهشت ۵, ۱۳۹۷ در ۳:۲۱ ب.ظ

    ممنونم واسه سایت عالیتون

    جواب

دیدگاهتون رو بنویسین لغو جواب

نشانی ایمیل شما منتشر نمیشه. بخشای موردنیاز علامت گذاری شدن *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

سایت

ذخیره نام، ایمیل و سایت من در مرورگر واسه وقتی که دوباره دیدگاهی می نویسم.

لطفا جواب رو به عدد انگلیسی وارد کنین:

۲ × پنج =