کتاب ادبیات تبلیغ

کتاب ادبیات تبلیغهمونطور که در مقالات گذشته به چگونگی نوشتن عنوان مناسب آگهی تبلیغاتی و انتخاب متن مناسب واسه آگهی پرداختیم در این مقاله بطور مشخص هدف گذاری در نوشتن آگهی و راه های جلب توجه مشتریان رو بررسی می کنیم. از همین رو با معرفی کتاب ادبیات تبلیغ نوشته رابرت بلای و ترجمه منیژه شیخ جوادی در نظر داریم مطالب به درد بخور و مهم ای رو واسه در ک بهتر تبلیغات و جادوی کلمات در این تجارت به شما معرفی کنیم. در ادامه بخشایی از این کتاب رو هم تقدیم حضورتون می کنیم تا دید بهتری نسبت به محتوای اون به دست بیارین.

به کار گیری کتاب ادبیات تبلیغ نوشته رابرت دابل یو.بلادی، واسه دو گروه از نویسندگان تبلیغ خوبه: ادبیات تبلیغ واسه مبتدیان، که یه راهنمای کامل ساده و شفاف در مورد تجارت و روشای مورد استفاده در برنامه ریزیای تبلیغاتیه و حرفه ایا هم با در اختیار داشتن اون از یه منبع بسیار مهم بهره مند می گردن.

راهنمای نویسندگان تبلیغات، باید به صورت کتابی ریشه ای  نه فقط واسه افراد تازه کار و جوون بلکه  واسه سرپرستان آژانسای تبلیغاتی و هم اینکه مدیران شرکتا در بیاد.

خوندن کتاب ادبیات تبلیغ واسه همه دست اندر کاران دنیای تبلیغات پر فایده س نویسندگان تبلیغات،مدیران تولید، سرپرستان خلاق، نویسندگان آزاد،مدیران تبلیغاتی … و حتی سرمایه گذاران. این کتاب با ده ها روش موثر شما رو در نوشتن متن آگهی، تبلیغات تلوزیون و رادیویی و پستی کمک میده، که نتیجه اون جلب توجه بیشتر مخاطبان و افزایش اندازه فروش شما هستش.

دیوید اوگیلوی در مورد این کتاب گفته بود: من هیچ نویسنده تبلیغاتی رو سراغ ندارم که با خوندن این کتاب پیشرفتی در کارش حاصل نشه، از جمله خود من.

در ادامه بخشی از این کتاب که  میتونه در نوشتن درست تبلیغات چاپی و حتی در فضای اینترنت مورد استفاده شما قرار گیرد رو با هم می خونیم.

آشنایی با نوشتن تبلیغات

یه نویسنده متنای تبلیغاتی، فروشنده ایه که پشت ماشین تحریر می شینه و این بهترین تعریفیه که تا کنون به گوش من رسیده. بزرگترین اشتباهی که می تونین در نقش یه نویسنده تبلیغات مرتکب شید اینه که در مورد تبلیغات، چون افراد عادی قضاوت کنین، در اینصورت شاید یه هنرمند و یا بازیگر موفقی بشوید اما هیچوقت انتظار نداشته باشین که به صورت یه فروشنده موفق بدرخشید و تبلیغات شما وقت مشتری و خودتون رو به هدر میده.

اجازه بدید تا کمی بیشتر توضیح بدم. هرزمان که افراد عادی در مورد تبلیغات صحبت می کنن، به  آگهی  های بامزه و سرگرم کننده ،غیرمعمول و یا بحث انگیز اشاره می کنن;مثلا نمایش پرزرق و برق نوشیدنی پپسی کولا،بوسیله مایکل جکسون (خواننده معروف) که مردم با دیدن اون می گن «واقعا از اون خوشمون اومد!»

اما هدف از تبلیغات این نیس که مورد مورد پسند و علاقه مردم قرار گیرد، تنها فروش کالا مطرحه.

یه نویسنده تبلیغاتی حواس جمع به علاقه مردم اهمیتی نمی ده، البته چه بهتر که کار اون از نظر مردم خو شایند باشه اما تبلیغات وسیله ای واسه رسیدن به هدف و هدف چیزی جز افزایش اندازه فروش و افزایش سود واسه تبلیغ کننده نیس. این نکته ای روشن و ساده س!، اما به نظر میرسه خیلی از نویسندگان تبلیغات و افراد حرفه ای در این مورد ،از درک اینجور نکته روشنی غافلند.اونا به خلق تبلیغاتی هنرمندانه، کاتالوگای قشنگتر و آگهیایی می پردازن که از نظرکیفیت هنری با بهترین فیلمای بلندقابل رقابت هستن، اما خیلی از اونا درزمان این روش هدف خود رو،  یعنی افزایش فروش واین واقعیت که اونا فروشندگانی در پشت ماشین تحریر هستن  و نه یه جفت و جور کننده فیلم سینمایی رو به دست فراموشی می سپارند.

نویسنده تبلیغات که فطرتا هنر مند و دوستار هنره، به طور طبیعی به طرف تبلیغاتی گرایش پیدا میکنه که از نظر زیبایی، جذاب و دلفریبه، اما زیبایی یه تبلیغ، به معنی موثر بودن اون نیس. بعضی وقتا یه تبلیغ خیلی کم بها که بدون رنگ و روغن و به زبانی ساده  و روشن به گوش شنونده می رسه بزرگترین تاثیر ممکن رو بر جای می نهد.

البته این بدین معنی نیس که همه تبلیغات شما در کیفیتی ناچیز و محدود انجام شه و یا این نوع تبلیغات دارای بهترین فروش ممکن هستن. منظور من اینست که شکل، طنین و تجسم ذهنی تبلیغات شما باید در کالایتان مشخص شه، نه چیزی که در تبلیغات مد روزه و یا از نظر زیبایی شناسی مقبول طبع هنرمندان و هنر دوستانیه که از بازاریابی و فروشندگان به هر قیمت ممکن دوری می کنن.

در مجله بازاریابی بی واسطه (می ۱۹۸۳)، لوترابراک که یه نویسنده تبلیغاته با ارائه نمونه شفاهی نشون میده که در دنیای تبلیغات، خلاقیت در مقابل هنر فروشندگی قرار میگیره. براک به یه شرکت تبلیغاتی اشاره میکنه که با صرف مبلغ زیادی سرمایه، به جفت و جور یه بروشور شیک و نفیس می پردازه که از چهار رنگ شفاف ترکیب شده و نقش برجسته ای از این شرکت در میان بروشور قرار گرفته و بوسیله پست مستقیما به دست مخاطبان می رسه.اما براک گزارش میده که این تبلیغ اصلا موثر نبوده.

مخاطبان فقط تشویق و تعریف زیادی در مورد «مونحصر به فرد بودن روش ارسال تبلیغ» اما نه در مورد منحصر به فرد بودن کالا، نثار شرکت کردن.

فرستاده پستی بعدی به صورت یه نامه فروش دو صفحه ای بود و یه کارت جواب (کارتی که نشانی شرکت روی اون نوشته شده و خریدار رو به جواب دادن تشویق می کنه) این عمل ساده،اندازه فروش رو تا ۸% بالا برد.

چیجوری عنوان تبلیغ توجه رو به خود جلب می کنه؟

در همه اشکال تبلیغات « تاثیر اول »-اولین چیزی که خواننده می بینه، می خواند و یا می شنوه می تونه به معنی کم و یا موفقیت تلقی شه. این تاثیر اول دقیقا چیه؟

در تبلیغات چاپی:عنوان و جاذبه بشریه، که نقش تاثیر اول رو بازی می کنه.

  • تو یه بروشور: جلد
  • در آگهی رادیویی و تلوزیونی: اولین لحظات پخش اون
  • دربسته پستی :نوشته روی پاکت و یا اولین جمله های نامه
  • در آگهیای مجلات: اولین پاراگراف
  • درنمایش کالا: اسلایدهای اولین

هر قدر هم که کلمهاتون راضی کننده و کالای شما ممتاز باشه، آگهی شما قادر به فروش اون نخواد بود مگه اینکه توجه مخاطب رو به خود جلب کنه. بیشتر کارشناسان تبلیغاتی باور دارن که یه عنوان پر جاذبه که توجه همه رو به خود جلب کنه، کلید این معماه.

به صورت میانگین ،تعداد آدمایی که عنوان رو می خونن،پنج برابر خوانندگان متنه.

وقتی که عنوان خود رو می نویسید واقعا ۸۰ سنت از یه دلار خود رو خرج کردین و اگه با به کار گیری عنوان تبلیغ خود موفق به فروش کالا نشید،۸۰% پول رو به هدر دادین. همونجوری که جون کاپل اعلام میکنه:«بهترین عنوان،متوجه چیزهای مورد علاقه شخصی افراد می شه و یا اخبار رو به گوش اونا میرسونه»

بیایید چند نمونه رو بررسی کنیم:

«چیجوری دوست تازه ای پیدا کنیم و روی بقیه تاثیر بذاریم؟».این نمونه ای باحال از تاثیر عنوان پر جاذبه س که با چیزهای مورد علاقه شخصی افراد در ارتباطه. این عنوان به شما نوید میده که با خوندن این آگهی و خرید کالا ، نه فقط دوستان جدیدی پیدا می کنین بلکه از کلام نافذی بهره مند میشین. خوب مقاومت در مقابل اینجور عنوانی غیر ممکنه کسی رو می شناسین که در جستجوی پیدا کردن دوستان جدیدی نباشه.

تازگیا تبلیغ شرکت غذایی کرافت شدیدا مورد توجه خانمهای خونه دار قرار گرفت. عنوان اون بدین صورت بود:«چیجوری میشه با چند پنی غذای مناسب جفت و جور کرد؟» اگه شما علاقه مند به تغذیه درست خود و خونواده تون باشین اما در عین حال هم نگران بودجه ناچیز خود هستین پیام این آگهی رو بدون واسطه میگیرین.

هر کدوم از این عنوانا ، امتیازی رو به مصرف کننده تقدیم می کنه، هریک به شما قول میده که اطلاعات به درد بخور و موثر رو در قبال وقتی که واسه خوندن آگهی صرف کردین و پولی رو که در قبال خرید کالا پرداخته اید، در اختیارتون بذاره.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *