کلمات کلیدی متن چگونه تعیین میشود؟

جایگاه درست کلمات کلیدی

معمولا به کار گیری کلمات کلیدی در متن به هدف سئو در اختلاف با کاربری مطلب و انتقال درست مفاهیم هستش. استفاده زیادتر از اندازه یه کلمه یا عبارت در متن میتونه موجب ناراحتی کاربران هنگام مطالعه شه. وبسیما اصلا پیشنهاد نمی کنه که متن خود رو با کلمات کلیدی بمباران کرده یا از جملات تکراری استفاده کنین چون مهمترین چیز واسه یه سایت رضایت کاربرانه.

با این وجود بخشای موثر و مهمی هستن که موقع نوشتن یه مطلب جدید بهتره به اونا توجه کرده و کلمات کلیدی خود رو در اونا بکار بگیرین. با اینکار شما میتونه کلمه مورد نظر خود رو واسه روباتای گوگل به عنوان کلید واژه معرفی کرده و جایگاه مناسبی در نتایج جستجوی گوگل به دست بیارین.

قبل از شروع به نوشتن یا سئو یه مطلب به موضوع مورد نظر فکر کرده و کلمات کلیدی مناسب واسه اون رو مشخص کنین، بعد با در نظر گرفتن مقاله انتخاب کلید واژه مناسب بهترین گزینه رو شناسایی کرده و تمرکز خود رو هنگام نوشتن روی اون بذارین.

۷ بخش مهم واسه قرار دادن کلمات کلیدی

۱- عنوان نوشته

کلید واژه مورد نظر خود رو دست کم یه بار در عنوان صفحه ذکر کنین و تا حد امکان در اول اون. عنوان صفحات هم واسه موتورهای جستجو و هم واسه کاربرانی که به دنبال موضوع خاصی هستن مهمه.

کلمات کلیدی در عنوان صفحه

یکی از فاکتورهای گوگل واسه رتبه بندی یافته های اندازه علاقه کاربران به یه صفحه خاصه. استفاده درست از کلمات کلیدی در کنار انتخاب عنوان جذاب میتونه تعداد کلیک صفحه شما رو در یافته های بالا برده و در مرور زمان موجب بهبود رتبه شما شه. پیشنهاد میکنیم واسه توضیحات بیشتر مقاله ۷ نکته طلایی در سئو عنوان صفحه رو بخونین.

۲- تگای HTML

عنوان بخشای جور واجور یه نوشته یا همون تگای HTML بر اراده کردن موتور جستجو واسه انتخاب کلمات کلیدی یه صفحه بسیار موثر هستن. قرار دادن کلمه مورد نظر شما در تگ h1 و h2 صفحه میتونه نقشی کلیدی در سئو نوشته شما داشته باشه. لزومی نداره که عنوان صفحه و تگ h1 برابر باشه ولی فرق بسیار زیاد میان اونا میتونه موجب مشکوک شدن یا پریشونی و گیجی روباتای گوگل در انتخاب کلمات کلیدی نوشته شما شه. چگونگی استفاده و ترتیب استفاده سرفصلا در مقاله ای با عنوان تگای HTML بطور کامل بررسی شده.

۳- کلمات کلیدی در محتوای نوشته

بطور حتم مهمترین مکان واسه قرار دادن کلمات کلیدی محتوای نوشته هستش. چیجوری ممکنه شما در مورد موضوع خاصی بنویسین ولی در هیچ جای نوشته اون کلمه رو بکار نبرین؟

به کار گیری کلید واژه در متن به معنی بمباران نوشته نیس، لازم نیس که هر یک خط در میان عین عبارت رو تکرار کنین، شما می تونین با استفاده کلمات در رابطه و یا ترکیبای جور واجور هم در نتایج جستجوی گوگل رتبه مناسبی به دست بیارین و هم به خوانندگان سایت خود احترام بذارین. گوگل قادر به تشخیص کلمات هم معنی، در رابطه و هم اینکه ترجمه انگلیسی عبارته. مثلا سه کلمه “ورزش”، “ورزشی” و “Sport” میتونن تاثیر مشابهی در تعیین کلید واژه صفحه شما بوسیله گوگل داشته باشن.

بکار بردن زیادتر از اندازه یه کلمه یا عبارت در متن موجب میشه گوگل اون رو به عنوان یه عبارت عمومی یا حرف ربط مانند “از”، “در”، “است” و چیزای دیگه ای به جز اینا بشناسه، در نتیجه کلید واژه صفحه شما نخواد بود.

۴- نشانی صفحات

به کار گیری کلمات کلیدی در نشانی صفحه تاثیر کمتری به نسبت بقیه موارد داره، ولی نکته قابل توجه اون هستش که همین نشانی در خیلی از سایتا و مخصوصا زمانیکه کاربران نشانی شما رو مستقیما کپی میکنن به عنوان انکر تکست لینک شما شناخته میشه و حضور کلید واژه در اون میتونه بر پیشرفت صفحه در آینده بسیار اثر داشته باشه. البته به شرطی که صفحه شما اونقدر موثر و جذاب باشه که کاربران به بقیه پیشنهاد بدن.

۵- نام تصویر و متن جانشین

متن جانشین یا همون Alt Tag مهمترین عامل واسه سئو یه تصویر در موتور جستجوی گوگله. هم اینکه استفاده کلمات کلیدی در این بخش میتونه بر سئو نوشته هم اثر داشته باشه. اگه تصاویر شما به صفحه ای از سایت یا حتی یه سایت دیگه لینک شده باشن ارزش عنوان لینک یا alt attribute هم بسیار بالا هستش. واسه سئو تصاویر سایت خود به مقاله ۴ نکته اساسی در بهینه سازی تصاویر مراجعه کنین.

۶- لینکای داخلی و خارجی

هر صفحه از سایت شما باید با کمتر از چهار کلیک از هرجای دیگه سایت قابل دسترسی بوده و بهتره که دارای لینکای خروجی به صفحات در رابطه سایت خودتون یا سایتای دیگه باشه. به کار گیری کلید واژه در این لینکا بر سئو صفحه اثر میذاره به شرطی که صفحه مقصد رابطه مفهومی و معنایی با این کلمه داشته باشه. بطور مثال لینک دهی به سایت وبسیما با عبارت “خرید خودرو” کار درستی در سئو نوشته شما نیس.

خیلی از کاربران اینترنتی مطالب رو بدون ذکر منبع در سایت خود قرار داده و همیشه تلاش میکنن تا حد امکان لینک خروجی از سایت خود نداشته باشن. در حالیکه معرفی منابع کمکی، اشاره به منبع یا صفحات در رابطه هم واسه کاربران و هم موتورهای جستجو ارزشمنده.

۷- کلمات کلیدی در توضیحات متا

برابر اعلام گوگل و بینگ توضیحات متا تاثیری بر رتبه بندی یافته های جستجو ندارن. ولی همونطور که می دونیم این موتورها قادر به تشخیص کلمات کلیدی در توضیحات متا یا Meta Description هستن. هم اینکه جمله بندی مناسب و قرار دادن اطلاعات مربوط به موضوع صفحه در اون میتونه تشویق کننده کاربران واسه کلیک روی لینک شما باشه.

کلمات کلیدی در توضیحات متا

همونطور که در تصویر می بینین اگه کلمات کلیدی در توضیحات متا قرار داشته باشن به شکل Bold نشون داده می شن که موجب جلب توجه بیننده میشه. همین تغییر ساده میتونه شانس شما رو واسه جذب بازدیدکننده زیاد کنه.

۰- متای کلمات کلیدی

به کار گیری کلمات کلیدی در بخش Meta keywords که هنوز در خیلی از افزونه های سئو و سیستمای مدیریت محتوا هست هیچ تاثیری بر سئو سایت شما نخواد داشت. پس بهتره به این بخش توجهی نکرده و از زمان خود واسه بازبینی متن و رفع غلطای املایی بهره ببرین.

سخن پایانی

رعایت تموم نکات بالا و استفاده درست از کلمات کلیدی به معنی قرار گرفتن شما در رتبه اول گوگل یا حتی صفحه اول نیس. کلمه انتخابی شما، اندازه رقابت، کیفیت رقبا، اعتبار سایت، لینک ورودی، اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی، سرعت سایت و … همه بر رتبه بندی نتایج جستجوی گوگل موثر هستن. به بیان دیگه رعایت نکات بالا در به کار گیری کلمات کلیدی واسه کسب رتبه مناسب در نتایج جستجوی گوگل چیزی لازمه ولی کافی نیس!