گوگل بزرگترین اسپمر نتایج جستجو

اسپم یافته های جستجو بوسیله گوگل

گوگل تنها ۱۳ درصد از صفحه خود رو به یافته ها به درد بخور جستجو اختصاص می ده! گوگل تموم تلاش خود رو انجام می ده تا روند جستجوی مطالب در اینترنت ساده و سریع باشه. شما عبارت مورد نظر خود رو در صفحه اصلی گوگل جستجو میکنین و انتظار لیستی از یافته های مربوط به اون و به رنگ آبی رو دارین ولی درمقابل گوگل به شما بخشایی از تبلیغات گوگل، نقشه گوگل و اجناس گوگل رو پیشنهاد می ده. این اتفاق واسه عبارات فارسی و با در نظر گرفتن محدود بودن تجارت گوگل در ایران کمتر دیده میشه ولی واسه یه شهروند آمریکایی یا کانادایی یافته های جانبی ارائه شده بوسیله گوگل خیلی زیاده.

Aaron Harris مدیرعامل شرکت Tutirspree به بررسی صفحه نتایج جستجوی گوگل با هدفی ساده پرداخته. مثلا واسه یه مک بوک ۱۳ اینچی تنها ۱۳ درصد محتویات صفحه مربوط به یافته های واقعی جستجوی شماس. مثلا اگه شما عبارت auto mechanic رو جستجو کنین بیشتر از نصف صفحه کاربر رو تبلیغات گوگل اشغال خواهند کرند و شما واسه مشاهده یافته های بیشتر و بهتر حتما باید در صفحه اسکرول کنین. فرض کنین که عبارت مورد نظر شما مربوط به یه فیلم یا سریال باشه در اینصورت تبلیغات موجود در یوتیوب هم به اون اضافه می شه.

گوگل اسپم

نمایش تبلیغات گوگل در کنار یافته های واقعی

به عنوان مثالی دیگه اگه با گوشی همراه خود در گوگل عبارت “Italian food” رو جستجو کنین و در نزدیکی شهر نیویورک باشین. در اول یه تبلیغ به شما نشون داده می شه که نصف تصویر رو گرفته، اگه کمی پایین بیایید لیستی از یافته های Zagat گوگل رو مشاهده کرده و در ادامه با لیستی از یافته های Google local بهمراه نقشه مواجه میشین. واسه رسیدن به یافته های واقعی و جمع آوری شده از صفحات اینترنتی شما باید تقریبا به اندازه ۴ برابر صفحه نمایش گوشی هوشمند خود اسکرول کنین.

حتما بخوانید :
آموزش استفاده از نسخه جدید کنسول جستجوی گوگل برای سئو سایت

آینده ای مبهم در انتظار گوگل

بنظر میرسه که گوگل هر روز با سخت گیری نسبت به وبمستران و مقابله با اسپم، قصد بهتر شده های جستجو و جلب رضایت کاربران رو داشته باشه ولی در نقطه مقابل با پیشنهاد اجناس و تبلیغات خود به هر بهونه ای، در راهی مخالف حرکت میکنه. شاید بشه گفت که گوگل در تلاشه تا خود بزرگترین اسپم دنیای اینترنت و جستجو باشه. سیاست دوگانه گوگل در این مورد و ورود به بازیای سیاسی در چند سال گذشته موجب نارضایتی هرچه بیشتر کاربران از این موتور جستجو شده تا جاییکه سهم موتور جستجوی بینگ از این بازار هر روز زیاد می شه و یاهو به این باور رسیده که هنوز امیدی واسه رقابت در این میدون هست.

بطور حتم گوگل با کمی تغییر در رفتار و سیاست خود میتونه به سرعت جایگاه قبلی رو بدست آورده و رقبایش رو دوباره از بین برداره ولی مدیران این شرکت متوجه اشتباهات خود هستن و یا برآورد درستی از اندازه رضایت کاربران دارن؟ بنظر شما تبدیل شدن کم کم گوگل از یه موتور جستجو به کانون تبلیغات و آگهی میتونه بر کارکرد و درآمد آینده این شرکت اثر داشته باشه؟ کاربران بازم به به کار گیری این موتور جستجو ادامه میدن؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *