۳ مزیت مهم استفاده از اصطکاک در طراحی سایت

تاثیر کیفیت تجربه کاربری سایت بر رتبه گوگل و ضرورت به کار گیری اصطکاک

امروزه واسه طراحی سایت حرفه ای و کاربرپسند، توجه به بهتر شدن کیفیت تجربه کاربری سایت (UX) اهمیت زیادی پیدا کرده. حتی طراحان سایتی که تا چند سال پیش اهمیتی به کیفیت تجربه کاربری سایت (UX) نمی دونن، به دلیل بروزرسانی الگوریتمای رتبه بندی گوگل مجبور شدن تا در تصمیم خود بازنگری کنن. چون گوگل به سایتایی که تجربه کاربری با کیفیتی به کاربران ارائه بدن، رتبه بهتری در موتور جستجوی خود میده. گوگل کیفیت تجربه کاربری سایتا رو با فاکتورهایی مانند:

  • اندازه برگشت (بانس ریت) صفحات سایت
  • میانگین مدت زمان حضور کاربران در سایت
  • تعداد صفحات بازدید شده از سایت بوسیله کاربران
  • اندازه کلیک صفحات سایت (CTR) در نتایج جستجوی گوگل و …

اندازه گیری کرده و واسه رتبه دهی به سایتا در صفحه یافته های جستجو مورد استفاده قرار میده.

اصطکاک در طراحی تجربه کاربری سایت چیه؟

ما در عصری زندگی می کنیم که آدما تمایل دارن کارا رو به آسونی و بدون دردسر بکنن. به خاطر همین ایده سادگی در طراحی سایت و طراحی تجربه کاربری سایت، چندین ساله که به نگاه رایجی در میان طراحان سایت تبدیل شده. به صورتی که در نظر بیشتر اونا طراحی سایت دلخواه به معنی طراحی سایت بدون اصطکاک (Friction) است.

اصطکاک (Friction) در طراحی تجربه کاربری سایت به معنی:

عمل و برهم عمل هاییه که مانع از رسیدن مستقیم و بدون مشکل کاربران به اهداف شون در سایت می شه.

یعنی طراح سایت عمدا پروسه ها و رابط کاربری (UI) سایت رو طوری طراحی کنه که کاربر نتونه خیلی راحت فعالیتای مورد نیازش رو در سایت، مانند: ثبت نام، فرستادن فایل، درج نظرات و … انجام بده. خیلی از مردم هم فکر می کنن که به کار بردن اصطکاک در طراحی سایت باعث آسیب به کیفیت تجربه کاربری سایت (UX) شده و اندازه تبدیل و اندازه فروش سایت رو کم می کنه. این ایده ها شاید در مرحله اول درست به نظر برسن، اما در این مقاله توضیح می دیم که چیجوری اصطکاک می تونه در طراحی تجربه کاربری سایت به درد بخور باشه.

به کار گیری اصطکاک در طراحی سایت

۱. وجود اصطکاک در طراحی سایت می تونه حس خوبی به کاربران دهد

واسه درک این ایده بهتره مثالی از دنیای واقعی بزنیم. شرکت بین المللی IKEA که در مورد طراحی و تولید لوازم خونگی با توانایی مونتاژ سریع فعالیت می کنه، روش جالبی واسه فروش محصولاتش در فروشگاه های خود داره. مشتریان پس از ورود به فروشگاه با کمک یه کارشناس فروش اول قطعات محصول خود رو انتخاب کرده، بعد به انبار می رن تا اون رو تحویل بگیرن و در آخر با مشارکت در ساختش محصول پایانی رو تحویل می گیرن!

شاید در نگاه اول روش شرکت IKEA به طور کامل مخالف اصول تجربه کاربری به نظر برسه، اما اونا در واقع یه اصل پایه ای روانشناسی رو استفاده کردن:

مردم به چیزایی که خودشون میسازن حس خوبی دارن، طوری که انگار نتیجه کار مهمی رو بدست آورده ان.

روش شرکت IKEA واسه فروش محصولاتش به اندازه ای به درد بخور و باحال بود که به اثر IKEA لقب گرفت. محققان فکر می کنند که چون مردم با روش شرکت IKEA احساس لیاقت بیشتری نسبت به بقیه افراد بذست میارن، از اون حال می کنن. چون به طور عمومی تلاش بیشتر واسه رسیدن به اهداف، باعث ایجاد حس غرور و لیاقت در افراد می شه.

همین اصل در طراحی سایت هم هست و سایت پینترست که یه شبکه اجتماعی بر اساس اشتراک گذاری عکس و ویدیوه، نمونه بارزی از اون هستش. کاربران در سایت پینترست با ایجاد بوردهای شخصی و درج عکسایی که خود با جستجو و تلاش پیدا کردن، از اینکه این عکسا رو با بقیه به اشتراک می ذارن احساس غرور می کنن.

۲. وجود اصطکاک در طراحی سایت می تونه کیفیت رو پیشرفت دهد

وقتی شما به جذب کاربران بیشتر واسه سایت خود فکر می کنین شاید در مرحله اول وجود اصطکاک در طراحی سایت عامل منفی به نظر برسه. مثال روشن این ایده در طراحی سایت فروشگاهی اجرا می شه، وقتی فرم ثبت نام و پروسه های خرید به شکل ساده ای طراحی می شن تا کاربران بیشتری به مشتری پایانی تبدیل شن.

اما این ایده فقط وقتی درسته که رضایت کاربران سایت شما به بقیه کاربران ارتباطی نداشته باشه. در مورد طراحی یه پلتفرم مانند: شبکه اجتماعی، انجمن تخصصی آنلاین و … کیفیت کاربران سایت و چگونگی تعامل اونا با بقیه کاربران، تعیین کننده یه محصول و تجربه خوبه.

در واقع در این سایتا واسه اینکه شما کیفیت تجربه کاربری رو بالاتر ببرین، نیازمند به کار گیری اصطکاک در طراحی هستین تا کاربران خوب رو از بد جدا کنین و نذارین هرکسی خیلی راحت عضو سایت شه.

۳. وجود اصطکاک در طراحی سایت می تونه مهارت کاربران رو زیاد کنه

کلا به کار گیری اصطکاک در طراحی موجب افزایش بار فکری کاربران می شه و ممکنه اونا رو خسته و کلافه کنه. در مقابل، به کار گیری اصطکاک در اجناس آموزشی می تونه باعث بهتر شدن نتیجه خروجی شه.

این اصل در طراحی سایت هم هست، شما نه باید همه چیز رو به طور روشن در اختیار کاربران بذارین و نه همه چیز رو سخت و نامفهوم طراحی کنین. بلکه باید موقع طراحی سایت کمی اصطکاک به کار ببرین تا حس کنجکاوی کاربران تحریک شه. با این کار شما به اونا فرصت می دید که تلاش کنن و خودشون مسئله رو حل کنن.

اصطکاک در طراحی سایت خوبه به شرطی که تعامل کاربران با سایت رو بهتر کنه نه اینکه مانع اون شه.

اصطکاک در طراحی سایت از جمله مفاهیمیه که دید عمومی منفی به اون هست، ولی در واقعیت بد نیس و مانند بقیه المانای طراحی بستگی به این داره که ما کجا و چیجوری ازش استفاده کنیم.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *