۴ اشتباه رایج در طراحی تجربه کاربری سایت

۴ اشتباه عادی در طراحی تجربه کاربری سایت

تجربه کاربری (UX) تموم جنبه های تعامل کاربر با شرکت، خدمات، اجناس و … رو شامل می شه. طراحی تجربه کاربری در اصل یه معنی غیر دیجیتاله، اما به طور کلی در بخش دیجیتال تعریف و استفاده کرده می شه.

در این مقاله به بررسی ۴ اشتباه عادی در میان طراحان سایت می پردازیم. اشتباهاتی که گاه از اطلاعات بیشتر از اندازه طراحان و یا درگیر شدن زیادتر از اندازه در جزئیات طراحی سایت ناشی می شه. اشتباهاتی که دلیل خیلی از اونا نبود آگاهی طراحان از اندازه درک دیگرونه. نبود آگاهی طراحان از اندازه درک بقیه باعث ایجاد یه شکاف دانشی می شه. این شکاف دانشی ایجاد شده روی طراحی سایت تاثیر میذاره و باعث ایجاد اشتباهات عادی و در عین حال غیرمنتظره در طراحی تجربه کاربری سایت می شه. در ادامه به معرفی ۴ اشتباه عادی طراحان تجربه کاربری سایت می پردازیم.

پادکست

 

۱. انتظار زیادتر از اندازه از کاربران سایت

طراحان افراد منطقی هستن و مدت زمان زیادی رو با رابطای کاربری سر و کله میزنن. اونا در این مورد علم شهودی زیادی دارن و خوب می دونن در دنیای وب آیکونا و نمادهای جور واجور چه نقشی رو اجرا می کنن. اونا در بیشتر موارد، و هم اینکه در مواردی که طراحی تجربه کاربری سایت ضعیفه، به خودشون می گن اینکه خیلی روشنه! و دقیقا مشکل همینجاست! این نکات واسه یه طراح (به دلیل اطلاعاتی که به واسطه حرفه اش داره) چیزی روشن به نظر می رسه، اما واسه یه کاربر عام اینطوری نیس.

طراحان سایت فرض می کنن که:

  • کاربر از کنترلا آگاهی داره.
  • کاربر آیکونا، نمادها و لوگوها رو می شناسه و مفهومش رو درک می کنه.
  • کاربر تموم دقیق شدن و فوکوس کردن وحواسش رو به سایت ما میده.
  • کاربر دستورالعملای سایت ما رو می خواند و …

مشکل این جاست که این فروض طراحان سایت که فرضای منطقی هم به نظر می رسن در خیلی از مواقع واقعیت ندارن. بعضی از کاربران واسه اولین بار آیکونا و نمادها رو می بینن، بعضی از اونا دستورالعملا رو ندیده می گیرن، بسیاری تصاویر رو گیج کننده می دونن و با نوشته راحت ترن و … . این مسائل باعث می شن که در خیلی از موارد فرضای طراحان سایت با واقعیت فرق داشته باشه و در نتیجه اون، تجربه کاربری سایت مطلوب نخواد بود.

۴ اشتباه در طراحی تجربه کاربری سایت

۲. طراحی واسه همه کاربران

“سایت رو واسه کاربر طراحی کن” پیشنهاد اییه که همیشه مانند پتک بر سر طراحان سایت کوبیده می شه. همیشه به طراحان سایت پیشنهاد می شه که روی نیازای کاربران تمرکز کنن و واسه اونا طراحی کنن. کاربر با مخاطب هدف فرق داره و خیلی از کاربران سایت شما، کاربران لازم شما نیستن. مثلا گوگل رو در نظر بگیرین، گوگل تمرکز اصلی خود رو روی جستجوگرها میذاره، کاربرانی که در گوکل به جستجو می پردازن، اما اینا تنها کسائی هستن که از گوگل استفاده می کنن؟ خیر!

تبلیغ کنندگان، رباتا، کلاه برداران (کسائی که با دکمه های دانلود قلابی، نرم افزارهای ناخواسته و ویروسا رو منتشر می کنن) هم از کاربران گوگل هستن، اما گوگل واسه بهتر کردن تجربه کاربری اونا طراحی نمی کنه و فقط به تجربه کاربری جستجوگران توجه می کنه.

اون چیزی که به عنوان طراحی سایت واسه کاربر پیشنهاد می شه در واقع طراحی واسه مخاطب هدفه و خیلی از طراحان این رو در نظر نمی گیرن. طراحی سایت شما باید واسه کاربرانی که اونا رو هدف قرار دادین مناسب باشه. هم اینکه از طرفی پیشنهاد زیادتر از اندازه به توجه به نیازای کاربر باعث ایجاد محدودیت واسه طراح و مانعی واسه طراحی خلاقانه سایت می شه.

۳. استفاده ناجور از اصطکاک در طراحی سایت

اصطکاک (Friction) مقاومتیه که در هر مرحله از پروسه های سایت شما ایجاد می شه. بیشتر طراحان باور دارن که ایجاد اصطکاک واسه کاربر بده. فرض کنین در حال گوش دادن به موسیقی هستین و صدای اون زیادتر از اندازه بلنده، شما چه می کنین؟ صدای اون رو کم می کنین،نه؟ این مثل کاریه که باید با اصطکاک در طراحی سایت انجام داد.

با تنظیم اصطکاک در طراحی سایت و کم و زیاد کردن اون میشه کاربران و تماسای اونا رو کاهش یا بالا برد.

در زیر چند نمونه از به کار گیری اصطکاک در طراحی سایت واسه کاهش یا افزایش تعداد کاربران رو آوردیم:

  • به کار گیری تصاویر امنیتی (Captcha) در فرمای تماس سایت
  • زیاد شدن تعداد مراحل هر پروسه درون سایت
  • به کار گیری صفحات بلند با نوشته های طولانی
  • به کار گیری تعداد فیلدهای زیاد در فرما واسه افزایش خستگی و ایجاد بی میلی در کاربر
  • به کار گیری تعداد فیلدهای خیلی کم واسه ایجاد دسترسی راحت تر واسه همه کاربران
  • پرسیدن اطلاعات شخصی یا مالی کاربران، بدون اینکه اطلاعاتی درباره خود ارائه بدید

۴. طراحی کردن سایتی که مشتری می خواد

طراحی تجربه کاربری سایت به طور درست به جربزه زیادی نیاز داره، هم اینکه واسه طراحی تجربه کاربری به شناسایی درست هدف نیازمندیم. حال مشکلی که پیش میاد اون هستش که رئیس شما، مشتری، هیئت مدیره یا … چیزی رو از شما می خواد که میدونید اشتباهه و نتیجه مطلوبی در طراحی نداره. تجربه شما به شما میگه که چیزی که اونا میخوان باعث شکست شون می شه و به نتیجه نمی رسه. بیشتر طراحان در این مواقع سکوت می کنن و چیزی که از اونا خواسته می شه رو طراحی می کنن، با باخبر شدن از اینکه خروجی مطلوبی نخواد داشت.

با این توجیه که به هر حال رئیس، مشتری یا … کسیه که قراره پول رو پرداخت کنه پس هر چی می خواد رو باید واسه اون طراحی کرد، و هم اینکه ترس از دست دادن شغل یا پروژه باعث می شه که طراحان سایت ساکت بشینن و چیزی نگویند. در واقع در این موارد باید صحبت کرد و مشکلات رو با مشتریان گفت. چون داشتن یه رزومه ضعیف با نمونه کارای سطح پایین باعث بی اعتبار شدن و از دست دادن پروژه های آینده می شه. پس با تصمیم گیرندگان صحبت کنین و واسه اثبات دلایل خود از گزارشا، تحقیقات، داده ها و … استفاده کنین.

شما با کدوم یکی از این چالشا در طراحی تجربه کاربری سایت رو به رو هستین؟ راه حل شما چیه؟ نظرات خود رو با ما در میان بذارین.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *