۵ نکته در طراحی فرم جستجو

استانداردهای طراحی فرم جستجو در سایت

جستجوی سایت مثل یه صحبت میان کاربر و سیستم عمل میکنه. کاربران اطلاعات مورد نظر خود رو در اون وارد کرده و در مقابل جواب مناسب رو به شکل لیستی از یافته های مشاهده میکنن. واسه سایتایی که محتوای بسیاری ارائه میکنن به کار گیری یه موتور جستجوی موثر چیزی لازمه. مثلا باکس جستجو در سایتای خبری و فروشگاه های اینترنتی در مقایسه با بقیه سایتای اینترنتی پرکاربردتره.

در این مقاله تلاش میکنیم ۵ نکته مهم در طراحی باکس جستجوی سایت رو به شما یادآوری کنیم. نکاتی که اجباری واسه انجام اونا وجود نداره ولی رعایت اونا میتونه تجربه کاربران در سایت شما رو بهتر کنه.

۱- باکس جستجو در جایی باشه که کاربر توقع داره

اگه کاربر واسه پیدا کردن باکس جستجوی شما نیازمند دقت و جستجو در صفحه باشه حتما یه جای کار شما ایراد داشته. معمولا کاربران در فضاهای مشخصی به دنبال باکس جستجو هستن چون تجربه اونا از حضور در سایتای محبوب و پربازدید این تصور رو براشون ایجاد کرده.

نمودار زیر براساس یه تحقیق علمی به دست اومده و نشون دهنده فضاهایی از صفحه س که کاربران انتظار حضور باکس جستجو در اونا رو دارن. براساس یافته های این تحقیق، بهترین فضا واسه نمایش فرم جستجو در بالای صفحه و سمت راست و چپ اون هستش و بهترین فضا سمت راسته.

محل قرار گرفتن واسه نمایش باکس جستجو

در نتیجه طراحی سایت خود رو به شکلی انجام بدین که باکس جستجو در گوشه بالا سمت راست یا وسط صفحه قرار بگیره.

هم اینکه واسه اینکه کاربران بتونن سریعتر فضای جستجو رو پیدا کنن می تونین از آیکونای شناخته شده و تغییر رنگ فضای جستجو اضافه کنین. هرچقدر اهمیت جستجو در سایت شما بیشتر باشه این تغییر رنگ و در دسترس بودن فرم جستجو هم شدیدتر میشه. مثلا در تصویر زیر نمونه باکس جستجو در سایت eBay رو می بینین که با قرار دادن جستجو در فضای مناسب و فرق رنگ اون با زمینه دسترسی رو واسه کاربران بسیار ساده کرده.

طراحی فرم جستجو در سایت ebay

۲- فضای کافی واسه باکس جستجو در نظر بگیرین

یکی از اشتباهات عادی در طراحی فرم جستجوی سایت، در نظر گرفتن فضایی کوچیک واسه تایپ عبارت جستجوئه. اگر کاربران عبارات طولانی تری رو جستجو کنن بخشی از عبارت تایپ شده رو نمی بینن و واسه ویرایش اون با مشکل مواجه می شن.

فضای لازم واسه جستجو بستگی مستقیم به نوع محتوای شما و رفتار کاربران در اون داره. شما می تونین طی یه بازه وقتی دو ماهه رفتار کاربران و عبارات جستجو شده رو بررسی کرده و فضای لازم واسه فرم جستجو رو تخمین بزنین. اگه در نقطه شروع طراحی سایت خود هستین و هنوز تخمین درستی از رفتار کاربران ندارین پیشنهاد میکنم باکس جستجوی شما دست کم واسه تایپ ۲۷ کاراکتر فضا داشته باشه، در اینصورت بیشتر از ۹۰ درصد کاربران شما رضایت دارن.

۳- مشخص کنین کاربر در چه نوع محتوایی جستجو میکنه

سایت شما ممکنه بخشای متنوعی واسه ارائه محتوا داشته باشه. مثلا سایت وبسیما دارای دو بخش جدا از هم واسه ارائه مقالات و نمایش نمونه کارا هستش. با به کار گیری عبارات مناسب می تونین واسه کاربران مشخص کنین که هنگام جستجو در کدوم یکی از این بخشا یافته ها رو دریافت میکنن.

معمولا سایتایی که تنوع محتوایی بالاتری دارن به کاربران خود اجازه میدن نوع محتوای مورد جستجو رو همزمان با وارد کردن عبارت انتخاب کنن. این روش به کاربر اجازه می ده جستجوی خود رو به صورت تخصصی و دقیق انجام بده.

فرم جستجوی شما قابل تفکیک باشه

باکس جستجو فضایی با عنوان placeholder داره که به شما اجازه می ده یه متن نمونه در اون بذارین که با شروع به نوشتن کاربر پنهون میشه. بهتره در این فضا از نمونه های مناسب واسه جستجو استفاده کنین تا کاربران یاد بگیرن به چه صورتی باید در سایت شما جستجو کنن.

۴- عبارت جستجو شده به کاربر نشون داده شه

پس از اینکه کاربر عبارت مورد نظر خود رو تایپ کرده و دکمه جستجو رو فشار می ده معمولا به صفحه دیگری از سایت شما وارد میشه. در این صفحه شما دوباره فرم جستجو رو به کاربر نمایش میدین و بهتره که در این باکس متن وارد شده بوسیله خود رو مشاهد کنه.

اگه کاربر در اولین جستجوی خود نتیجه مورد نظر رو پیدا نکنه تلاش میکنه تا عبارت جستجو رو تغییر داده و دوباره پروسه رو تکرار کنه، در این شرایط دسترسی به عبارت ابتدایی میتونه کار رو بسیار ساده تر کنه.

۵- از پیشنهادات آنی و جستجوی Ajax استفاده کنین

با ورود تکنولوژیای نو در طراحی سایت مانند angular و ajax دیگری احتیاجی نیس که کاربران واسه نمایش یافته های جستجو به صفحه جدیدی از سایت برگشت داده شن. شما می تونین یافته های متناسب با عبارت جستجو شده رو به سرعت در پایین باکس جستجو نشون داده و یا دست کم مسیرهای میانبر و پیشنهادات مناسب واسه جستجوی دقیق تر رو در اختیار کاربر بذارین.

تحقیقات نشون می ده اگه کاربران در جستجوی اولیه خود یافته های لازم رو کسب نکنن با احتمال خیلی کم در جستجوهای بعدی هم موفق می شن. ارائه عبارتای پیشنهادی به کاربر شانس اون رو واسه پیدا کردن یافته های درست زیاد کرده و به شما کمک میکنه راه دسترسی به مراحل بعدی رو واسه کاربر مشخص کنین.

پیشنهادات موقع جستجو در گوگل

یافته های جستجو بهتره خیلی سریع در اختیار کاربر قرار داده شن و معمولا بعد از تایپ سومین کاراکتر از طرف کاربر جستجو در سایت انجام میشه. این موارد بهتره کمتر از ۱۰ عدد باشن تا کاربر بتونه به سرعت گزینه مورد نظر خود رو در میان اونا پیدا کنه. هم اینکه با هایلایت کردن عبارت جستجو شده در نتایجی که نمایش میدین می تونین سرعت رسیدن به نتیجه پایانی رو واسه کاربران خود زیاد کنین.

جمع بندی

طراحی یه فرم جستجو مثل هر جزء دیگری از سایت شما میتونه بر تجربه کاربری و زمان حضور در سایت شما اثر داشته باشه. موارد گفته شده ممکنه همه واسه سایت شما مناسب یا قابل اجرا نباشن ولی در نظر داشته باشین این موارد شانس شما واسه جلب رضایت بیشتر کاربران رو زیاد می کنن. شما هم خوب می دونین که بهبود تجربه کاربری سایت میتونه در سئو اون هم تاثیر مثبت داشته باشه.

اگه شمام تکنیکای جذاب و مناسبی در طراحی فرمای جستجو مشاهده کردین در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بذارین.

 

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *