۵ نکته ساده روانشناسی در طراحی سایت

۵ نکته ساده روانشناسی در طراحی سایت

رعایت بعضی از نکات ساده روانشناسی در طراحی سایت موجب اثر مثبت بر کارکرد و بازدهی سایت می شه. تشخیص راه دیداری بازدیدکنندگان سایت و چیزهای مورد علاقه اونا می تونه روش هدف دار مشخصی رو واسه طراحان مشخص کنه، هم اینکه داشتن اطلاعات کافی از روانشناسی رنگا هم می تونه به بهتر شدن جلب توجه کاربران سایت و افزایش تعداد اعضای سایت، تماس ها، خریدها و … کمک کنه. به طور خلاصه به کار گیری روانشناسی در طراحی سایت می تونه موجب افزایش مشارکت کاربران و اندازه تبدیل سایت شه که در ادامه به ۵ مورد اون اشاره می کنیم.

پادکست

۱. جلب اعتماد کاربران سایت

امروزه تجربه کاربران اینترنت از بازدید سایت ها زیاد شده و خیلی از اون ها اگه به سایتی اعتماد نکنن، هیچ کاری انجام نمی دن و حتی ممکنه خیلی سریعً از اون خارج شن. پس یکی از مهم ترین مسائلی که یه شرکت باید روی اون متمرکز شه، ایجاد اجزاییه که حس اعتماد رو به بازدیدکنندگان سایت القا کنه. این اجزای طراحی سایت عبارتند از:

  • لوگو شرکت و رنگ سازمانی
  • دسترسی آسون به صفحات مهم سایت با منویی منظم در صفحه اصلی سایت
  •  نشانی و اطلاعات تماس شرکت به همراه گواهینامه ها و افتخارات
  • دسترسی سریع به صفحه “تماس با ما” یا “درباره ما”
  • به کار گیری تیترهای روشن و مناسب که مشخص کننده هدف هر صفحه باشه و …

در آخر یکی از اجزایی که وجود اون در صفحه اصلی سایت واسه جلب اعتماد بازدیدکنندگان لازمه، بخش “مشتریان ما ” هستش که به طور واقعی نشون می دهد شما تا الان با چه شرکت هایی کار کرده اید و سطح کیفیت اجناس و خدماتتون در چه حدیه. همه اجزای گفته شده باید به شکلی کنار هم قرار گیرند که حس اعتماد کاربران رو زیاد کرده و تاثیر مثبتی بر بازدیدکنندگان بزاره.

۲. اهمیت برندینگ

برندینگ یکی از چند تا نکته مهم در کاربرد روانشناسی واسه طراحی سایته. ثبات در طراحی هم عامل مهم دیگه ایه که بیشتر وقتا (مخصوصاً در سایت کار و کاسبی های کوچیک) ندیده گرفته می شه. رنگ لوگو شرکت مهمه و باید در ترکیب رنگی طراحی سایت حتی به طور جزئی مانند رنگ آیکون ها یا لینک ها مورد استفاده قرار بگیره. هم اینکه رنگ هایی که در طراحی سایت استفاده می شه باید کنتراست خوبی با همدیگه داشته باشن تا بازدیدکننده به راحتی بتونه اون ها رو بخونه.

لوگوی شرکت شما باید علاوه بر هدر سایت در جاهای دیگری مانند صفحه  “تماس با ما” و “درباره ما” هم نشون داده شه. دلیل این کارا بالاتر از ایجاد حس اعتماد در بازدیدکنندگان سایت بوده و هدف اصلی اون ایجاد یادآوری بهتر برند شما در آینده س. این نکته یکی از حقایق قبول شده در دنیای بازاریابیه، و هر چقدر افراد لوگو یا برند یه شرکت رو بیشتر به خاطر داشته باشن، وقتی که می خواهند خریدی در اون زمینه بکنن تمایل بیشتری به خرید از اون برند خاص دارن. پس نمایش لوگو و تلاش واسه بهبود برندینگ شرکت تون باعث می شه تو ذهن بازدیدکنندگان سایت بمونین.

کاربرد روانشناسی در طراحی سایت واسه جلب اعتماد کاربران

۳. تقویت مفاهیم با تصاویر

خیلی از طراحان سایت تصاویر لازم واسه سایت خود رو از عکس های استوکی انتخاب می کنن که رابطه ساده ای با موضوع هر صفحه داشته باشه. اما کار بهتر به کار گیری تصاویریه که چندین ملاک رو در نظر گیرد و هم اینکه اشاره ای هم به برند شرکت داشته باشه. مثلا واسه معرفی یه سیستم ایمنی خونگی می توان خیلی راحت تصویر یه قفل یا درب بسته رو نشون داد، در حالی که حالت حرفه ای تر به کار گیری فردیه که در حال به کار گیری سیستم ایمنی خونگی بوده و در کنار تصویر هم به طور ضمنی اشاره ای به لوگو شرکت شده. در واقع به کار گیری آدم ها در تصاویر واسه انتقال حس اعتماد بسیار مؤثره. البته یکی از اشتباهات عادی سایت های ایرونی در این مورد، به کار گیری عکس های استوک افراد خارجی واسه بیان مفاهیم و انتقال احساساته. ایراد این کار انتقال حس غریبگی و تقلبی بودن به بازدیدکنندگان سایت می باشه، پس حتماً از تصاویر مردم ایرونی در سایت خود استفاده کنین.

حتما بخوانید :
کد QR چیست؟

۴. روانشناسی رنگ ها

یکی دیگه از نکات روانشناسی در طراحی سایت به کار گیری رنگ مناسبه.  اهمیت روانشناسی رنگ ها و رعایت اون در طراحی سایت بر کسی پوشیده نیس، و استفاده مناسب از رنگ ها در طراحی کمک زیادی در انتقال احساسات جور واجور به کاربران سایت می کنه. واسه نمونه:

  • رنگ نارنجی افراد رو تشویق به انجام اقدامات فوری می کنه.
  • رنگ قرمز انرژی افراد رو افزایش می دهد و به اون ها احساس فوریت و ضرورت القا می کنه.
  • رنگ زرد توجه افراد رو جلب می کنه و سطح پایینی از اضطراب رو به اون ها القا می کنه.
  • رنگ آبی اعتماد افراد رو جلب می کنه و به اون ها حس امنیت می دهد.
  • رنگ سبز نشون دهنده پیشرفت، رشد و آرامش می باشه.

علاوه بر نکات فوق رنگ ها کارکرد فرهنگی مختص خود رو هم دارا بوده و ممکنه هر رنگ در کشوری نماد و نشون دهنده حس متفاوتی باشه، واسه مطالعه بیشتر در این مورد به مقاله “روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت” در وبلاگ وبسیما مراجعه کنین.

۵. به درد بخور بودن محتوای سایت

با تغییر اصول سئو از مباحث تکنیکال به سمت تولید محتوا و بازاریابی محتوایی، اهمیت محتوایی که به کاربران سایت اطلاعات مفیدی ارائه کنه روز به روز زیاد می شه. محتوای با کیفیت علاوه بر پیشرفت رتبه سایت در صفحه یافته های جستجوی گوگل، به دلیل ایجاد ارزش واسه بازدیدکنندگان سایت به اون ها حس اعتماد هم منتقل کرده و شما رو به عنوان متخصصی در بخش کاری تون معرفی می کنه. به زبون ساده تر شما با دادن اطلاعات به درد بخور به بازدیدکنندگان سایت به تصمیم گیری اون ها کمک کرده و اون ها رو از امتیازات و کیفیت اجناس و خدمات خود با خبر می سازید. تحقیقات نشون می دهد افراد تمایل بیشتری به خرید از سایت ها و شرکت هایی دارن که اطلاعات مفیدی در اختیار اون ها قرار داده ان و خود رو به عنوان متخصصی در بخش کاری شون معرفی کرده ان.

می توان در چندین هفته طراحی سایت رو یاد نمی گیرین، اما به کار بردن نکات اصولی روانشناسی، گرافیک، برندینگ و … در طراحی که موجب ایجاد حس اعتماد در بازدیدکنندگان سایت می شه، نیازمند صرف زمان زیادی بوده و به اندازه تجربه طراحان سایت بستگی داره. با رعایت نکات ساده روانشناسی در طراحی سایت می تونین به طور موثر کاربران زیادی رو به سمت سایت خود جذب کنین و موفقیتای بسیاری به دست بیارین.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *