۶ نکته مهم در طراحی تجربه کاربری سایت

طراحی تجربه کاربری (UX) چیه؟

تجربه کاربری (UX) از جمله مفاهیمیه که تعریفی زیادی داره و اگه از چندنفر بخواین اون رو واسه شما توضیح بدن، هر کدوم تعریفی متفاوت ارائه میدن. ولی کلا طراحی تجربه کاربری (UX) به معنی:

طراحی موثر همه جنبه های تجربه کاربر موقع به کار گیری محصول یا خدماته.

تجربه کاربری (UX)  از جمله بخش های علمی بین رشته ای حساب شده و آدمایی با زمینه های علمی و تخصصی جور واجور وارد اون می شن، زمینه هایی مانند: طراحی گرافیک، روانشناسی، تحقیق و … که موجب می شن ما به درک بهتری از رفتار و حالات روحی آدم رسیده و بدونیم چیجوری یه محصول (مانند سایت) رو طراحی کنیم تا کاربر علاوه بر راحتی در به کار گیری اون، حال خوبی رو هم تجربه کنه.

واسه درک بهتر تجربه کاربری (UX) در طراحی محصول به دو تصویر زیر که هرکدوم نشون دهنده یه توستر نون هستن توجه کنین:

تجربه کاربری ضعیف یه توستر نون
توستر نون با تجربه کاربری یا کیفیت

در تصویر ۱ یه توستر ساده نشون داده شده که هر چند کار توست نون رو انجام میده، اما کاربر باید با کشیدن دکمه ای به پایین نون رو گرم کنه. اما در تصویر ۲ یه توستر با تجربه کاربری بهتر نشون داده شده که کاربر می تونه با فشردن (و نه کشیدن) دکمه خیلی راحت کار توست نون رو انجام بده. علاوه بر اون می تونه شروع یا پایان پروسه گرم شدن نون رو از روی توستر مشاهده کنه و حوصله اش سر نره. همونطور که مشخصه هر دوی این توسترها کار برابری رو انجام میدن اما تجربه متفاوتی رو واسه کاربر موقع به کار گیری اون ایجاد می کنن.

۶ نکته مهم در طراحی تجربه کاربری سایت (Web UX)

موارد مختلفی روی تجربه کاربر موقع به کار گیری یه سایت اثر میذاره و امروزه بهبود تجربه کاربری به امر مهمی در طراحی سایت تبدیل شده. گوگل هم در چند سال گذشته به کیفیت تجربه کاربری سایتا اهمیت بیشتری داده و رتبه سایتایی رو که تجربه بهتری به کاربران خود ارائه میدن رو در صفحه یافته های جستجو پیشرفت میده. در واقع تجربه کاربری سایت الان عامل مهمی در سئو (بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجو) حساب می شه. در ادامه به ۶ نکته مهم واسه بهبود تجربه کاربری سایتا اشاره شده:

۱. اهمیت محتوا در تجربه کاربری سایت

محتوای سایت به مجموعه مطالبی می گن که موجب اطلاع بازدیدکننده از بخش فعالیت، اجناس، خدمات و … اون سایت می شه. محتوای سایت فرمتای مختلفی مانند: متن، عکس، صوت، ویدیو، فایل PDF و … داره که هر کدوم کاربرد مختص خود رو دارن. پس از سال ۲۰۱۱ و با بروزرسانی الگوریتمای موتور جستجوی گوگل، تولید محتوای با کیفیت واسه سایت اهمیت زیادی پیدا کرد و بازاریابی محتوایی در اینترنت به سرعت رشد کرد. سایتا واسه جذب کاربران و ایجاد تعامل با اونا نیاز به تولید محتوای با کیفیت دارن، این جوری با ایجاد ارزش واسه مخاطبان خود پروسه فروش اجناس و خدمات شون رو هم ساده تر می کنن.

۲. تاثیر لحن یا روش بیان مطالب در تجربه کاربری سایت

داشتن لحن یا روش بیان برابر در ارائه محتوا و پیام به مخاطبان سایت، اهمیت زیادی داشته و رعایت ترتیب لحن در سراسر محتوای سایت چیزی لازمه. به کار گیری لحن مناسب رابطه مستقیمی با نوع مخاطبان هدف سایت داره، مثلا اینکه بیشتر مخاطبان سایت رو نوجوانان محصل تشکیل میدن یا مدیران شرکتا، به کلی روی لحن و روش بیان مطالب تاثیر میذاره.

اهمیت طراحی تجربه کاربری سایت در افزایش رضایت کاربران

۳. کاربرد پذیری سایت

کاربرد پذیری یه سایت به طور ساده به معنی اون هستش که:

کاربر بتونه بدون مشکلی فعالیت مورد نظر خود رو در سایت انجام بده

کاربرد پذیری با تجربه کاربری (UX) فرق داشته و به شکلی زیر مجموعه اون هستش. طراحی تجربه کاربری (UX) معنی کلی تری بوده و یه سایت وقتی می تونه تجربه کاربری خوبی داشته باشه که واسه کاربر خود کاربرد پذیر هم باشه.

۴. تاثیر برندینگ در تجربه کاربری سایت

هر سایتی به بازدیدکنندگان خود احساس خاصی رو منتقل می کنه. این احساس در واقع همون جز اصلی برندینگ سایت در فضای آنلاینه. اینکه کاربر با ورود به سایت و مشاهده صفحات جور واجور اون چه احساسی رو تجربه می کنه، احساساتی مانند: سرعت، سادگی، کیفیت، زیبایی هنری، تجمل و … همه روی برندینگ سایت تاثیر می ذارن. اگه سایتی برندسازی اینترنتی مناسبی داشته باشه، کاربران اون رو به خاطر خواهند سپرد و در آینده دوباره از اون بازدید می کنن و احتمال اینکه مشتری اجناس و خدمات اون سایت شن هم زیاد می شه.

۵. اهمیت عکس و ویدیو در تجربه کاربری سایت

محتوای تصویری سایت از جمله عکس، ویدیو، انیمیشن و … در کمک به فهم مطالب و هدف سایت بوسیله کاربران بسیار موثره. رعایت کیفیت و استانداردهای گرافیکی در محتوای تصویری سایت از اهمیت خاص ای بهره مند بوده که بدیش اینه خیلی از صاحبان سایتا زمان کافی رو به اون اختصاص نمی دن. محتوای تصویری نسبت به محتوای متنی، تاثیر و نفوذ بیشتری بر ذهن کاربر داشته و در نتیجه گیری ایشون از اینکه سایتی تجربه و حس خوبی رو به اون ارائه داده یا نه، شدیدا موثره.

۶. ضرورت طراحی درست پروسه های سایت

طراحی پروسه های یه سایت شامل بخشای مختلفی بوده و با در نظر گرفتن موضوع اون سایت فرق داره. مثلا کاربر تو یه سایت فروشگاه اینترنتی باید چه مراحلی رو طی کنه تا کالای لازم خود رو بخره، یا یه فرد در سایت دانلود نرم افزار باید از چندین صفحه عبور کنه تا در آخر به لینک اصلی دانلود برسه. طراحی ساده و استاندارد پروسه های سایت نقش مهمی رو در رضایت کاربران اجرا کرده و اگه به درستی طراحی نشه، موجب منصرف شدن درصد خیلی از کاربران از تکمیل پروسه و به طور مثال انصراف از خرید می شه.

رعایت ۶ نکته گفته شده در بالا می تونه در بهبود کیفیت تجربه کاربری سایتا تاثیر مثبتی بزاره و پروسه تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتریان بالقوه و تبدیل مشتریان بالقوه به خریداران پایانی رو آسون کنه.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *