Bounce Rate چیست؟ همه چیز درباره دفع کاربر

bounce rate اندازه دفع بازدید کننده از سایته.هر چقدر کاربران بیشتر از سایت شما فراری باشن این مقدار که به صورت درصدیه افزایش می باید(بدتر می شه).تعریف دقیق بونس ریت اینه که کاربر، اولین صفحه ای که از سایت شما باز کرده، آخرین صفحه نباشه.یعنی روی لینک داخلی از سایت شما کلیک کنه.

اشتباهی که هنوزم خیلی از کاربران غیر حرفه ای مرتکب می شن، توجه زیادتر از اندازه به رتبه الکساه.رتبه الکسا با bounce rate بالا به هیچ دردینمی خوره!اگه شما در سایتی با رتبه الکسای ۱۰۰ ایران که دارای bounce rate بالای ۸۰ درصده، تبلیغ بگیرین، انگار در هیچ سایتی تبلیغ نکردین! چون کاربران زورکی (معمولا از راه پاپ آپ) وارد ان سایت شدن و بدون این دست اون دست کردن سایت رو می بندن.

اهمیت به کاربر، امروزه یکی از اصلای اساسی سئوست.همونطور که در پست تاثیر رتبه الکسا گفتم، اندازه بازدید ارتباطی به سئو نداره.ولی نگه داشتن کاربر در سایت، به طور کامل به سئو ربط داره.گوگل حالا این جور شعار میده: واسه کاربر به درد بخور باش و کاربر رو راضی نگه دار! من هم با تو دوست می شم! پس قبل از هر چیز، تلاش در پایین نگه داشتن bounce rate سایتتون داشته باشین.

اما عدد مناسب bounce rate چه عددیه؟

نمیشه واسه همه سایتا یه نسخه پیچید! اما شک نکنین bounce rate بالای ۶۰ درصد اصلا عدد خوبی نیس.وقتی بالای ۶۰ میره (۷۰ و ۸۰) ۹۹ درصد مربوط به سایتهاییه که از وسیله شوم پاپ اپ استفاده کردن که جز ضرر براشون چیزی نداره.

عدد ایده آل bounce rate بین ۰ تا ۲۰ درصده.(صفر وجود نداره.از ۱۰ درصد شروع می شه).

عدد طبیعی و مناسب و قابل افتخار واسه یه سایت ۳۰ تا ۴۰ درصده.

عددی که قابل تحمله ۵۰ درصده و ۶۰ درصد عددیه که باید به خود آیید که یه جای کارتون ایراد داره.درباره بالای ۶۰ درصد هم اصلا صحبت نکنین!

سایتای آموزشی، که مطالب به درد بخور و منحصر به فرد و جذاب دارن، ۳۰ و ۴۰ درصد، بسیار مناسبه.این سایتا می تونن به کمتر از عدد ۳۰ درصد هم برسن!

سایتایی که کاربر کار زیادی در انجا نداره، مثل قیمت ارز، خرید شارژ، بین ۴۰ تا ۵۰ درصد عدد خیلی خوبیه.

قیمت

سایتایی که جستجو محور هستن، مثل سایتای نیازمندی (املاک، خودرو، عمومی،صنعت، ساختمون،ارتباطات و …) ، بین ۳۰ تا ۴۵ درصد عدد مناسبیه.

سایتای شرکتی و خدماتی که کاربر فقط در اون چند محصول و تلفن تماس می بینه، ۵۰ درصد عدد مناسبیه.

عدد مناسب bounce rate استثنا هم داره؟

بله! اعداد یاد شده با فرض اینه که هیچ بازدید مصنوعی و پاپ آپی در کار نباشه.

هم اینکه پایین بودن رتبه سایت شما در صفحه اول گوگل (پایین صفحه اول گوگل)، می تونه منتهی به افزایش bounce rate شه که در این صورت چاره ای نیس و اشکالی نداره و اعداد یاد شده در این حالت افزایش می باید و جای نگرانی نیس.چون وقتی کاربر به سایت شما می رسه، دیگه خسته شده و قبل از اون سایتای مشابه دیگه رو دیده.پس سایتای جدید رو نگاهی میندازه و زودتر خارج می شه(حوصله گشت و گذار کاربر کمتر شده).

Bounce Rate چیجوری به وسیله موتورهای جستجو تشخیص داده می شه؟

این تصور هست که وقتی کاربر روی کلید back مرورگر کلیک می کنه نشون از اینه که کاربر از اون صفحه خوشش نیامده و برمیگرده و bounce rate بالا میره.من این دیدگاه رو به دلایل زیر رد می کنم:

سایت الکسا تا حد زیادی bounce rate رو درست تشخیص میده.به کار گیری DNS سرورا و لایه های عمیق تر شبکه در سطح اینترنت، واسه تشخیص اینکه چه مقدار درخواست (آموزش درخواست و جواب در وب رو بخونین) در چه بازه وقتی به سایت اومده و سایت قبلی قبل از درخواست چه سایتی بوده، می تونه عواملی باشه که الکسا یا موتورهای جستجو بتونن از این روش ها، به اطلاعات نسبی درباره bounce rate یه سایت دست پیدا کنن.

گوگل هم طبیعتا میتونه مثل الکسا، تا حد زیادی به این اطلاعات سایتا دسترسی داشته باشه.

چیکار کنیم که bounce rate کم بشه؟

راه کارای زیر شدیدا در افزایش bounce rate موثره.

۱- جستجوی خوب و خوش دست با نمایش درست یافته ها در سایت

مخصوصا واسه سایتای جستجو محور مثل سایتای نیازمندی.اگه کاربر از جستجو لذت ببره، وقت زیادی رو در سایت شما واسه جستجو می گذرونه.علاوه بر این از کاربران ثابت شما می شه.در نتیجه bounce rate کم میشه.

۲-وجود پستای در رابطه در مطالب

.مخصوصا واسه سایتای آموزشی و دانلود.در کل وجود  هر گونه لینک در رابطه به صورت عکس و متن، شدیدا در کاهش bounce rate موثره.وقتی کاربر موضوعی از سایت شما رو می خواند، ممکنه به موضوعات مشابه اون علاقه مند باشه.حتی اگه به موضوعی که حالا در حال مطالعه انه علاقه مند نباشه و سرسری اونو می خواند، یه لینک داخلی در رابطه، ممکنه همونی باشه، که کاربر به دنبال اون بوده.پس کاربر واقف می شه، روی اون کلیک کنه و مطلب بعدی رو مطالعه کنه.در نتیجه bounce rate کم میشه و کاربر رو بیشتر می تونین در سایت نگه دارین.

۳-وجود لینکای داخلی مناسب.

ممکنه کاربر بعضی اصطلاحات سایت شما رو ندونه.بهتره در لای متن خود عبارت ها و کلمات در رابطه رو لینک کنین که  اگه کاربر درباره اون کلمه یا عبارت چیزی نمی دونست، روی اون کلیک کنه و مطلب در رابطه رو مشاهده کنه.همین لینکا خود لینکای مفیدیه که علاوه بر اینکه در سئو، نقش مهمی داره، موجب کاهش bounce rate سایت شما می شه.

۴-UI قوی.

داشتن User Interface یا ظاهر سایت قشنگتر هم نقش مهمی در جذب و نگه داری کاربر داره.هیچکی دوست نداره در جای بیریخت گشت و گذار کنه.هر چند گشت و گذار اون شامل محتوای به درد بخور باشه.

۵- UX قوی

User Experience قوی یا راحت کار کردن کاربر با سایت شما شدیدا در کاهش bounce rate موثره.UX قوی کار هر کسی نیس و تنها گرافیستای وب حرفه ای با اصول اون آشنا هستن.شما باید بتونه کاربر رو راغب کنین که روی کلیدا و عکسای سایت شما کلیک کنه و از کلیک کردن اون لذت ببره.باید کاری کنین، کاربر به خاطر لذت خودش هم که شده با سایت شما ور بره(بله دقیقا ور بره و بازی بازی کنه!).باید کاری کنین وقتی روی کلید درج نظر شما کلیک کرد، و پیغام نظر شما ثبت شد ظاهر شد، کاربر احساس کنه عسل شیرینی خورده.و یا کاری کنین که کاربر از بازی کردن با فیلترای جستجوی سایت شما و تایپ در Text box شما، به حس خوبی برسه.همه اینا هم اینکه هر چیزی که به ذهن شما می رسه، به معنی UX قویه که بدیش اینه در ایران کارشناسان حرفه ای کمی در این مورد  وجود دارن و در ایران به UI بیشتر از UX اهمیت میدن.

۶-سرعت بارگذاری مناسب و نبود قطعی تکراری سایت

سرعت بارگذاری بسیار خیلی مهمه.هیچکی دوست نداره تو یه سایت کنه، گشت و گذار کنه.شما باید فرض کنین همه اینترنت کم سرعت دارن.به چه دلیل صفحات یه مگابایتی و بالاتر تحویل کاربر می دید؟به چه دلیل از سرورا و هاستای کنه استفاده می کنین؟ به چه دلیل عکسی که می تونه در همون ابعاد در مانیتورا و دستگاه ها، با همون کیفیت، با حجم کمتر نشون داده شه، با حجم بالا در سایت خود آپلود می کنین؟شما خیلی راحت می تونین، با چند کلیک ساده در فتوشاپ، تصاویر خود رو واسه استفاده در وب، کم به شکل معجزه آسایی کم حجم کنین که به زودی آموزش کاهش حجم تصاویر در فتوشاپ واسه استفاده در وب رو قرار میدم.

هم اینکه می تونین،فایلای js و css سایت خود رو فشرده کنین و اونا رو cache کنین.اگه تصاویر شما مرتب تغییر نمی کنن، می تونین تصاویر خود رو هم cache کنین.کش کردن تصاویر، از انجا که واسه هر سیستم مدیریت محتوا و زبون برنامه نویسی، فرق داره، بعدا به ان پرداخته می شه.

۷- وجود قوانین سخت گیرانه واسه سایتای وب ۲

چه معنی میده که چندین قانون سفت و سخت در سایت خود پیاده کنین.کاربر به شما لطف می کنه که وارد سایت شما می شه و در اون فعالیت می کنه.پس با قوانین سخت گیرانه کاربر رو دفع نکنین.کاری نکنین کاربر تا ابد با سایت شما قهر کنه!

۸- محتوا و خدمات عالی!

محتوا و خدمات عالی باعث می شه، در خاطر کاربر موندگار شید و کاربر به شما علاقه مند شه.همین علاقه مندی موجب گشت و گذار بیشتر کاربر در سایت شما و کاهش bounce rate می شه.