DS 6 به بازار کراس اوور های ۲۰۰ میلیونی پیوست؛ طراحی فرانسوی و تکنولوژی آلمانی

Author: Sepehr Zangeneh

۲۰۱۶-July-25

برند DS زیرمجموعه لوکس ساز سیتروئن فرانسه س که از حدود ۸ ماه قبل به بازار ایران راه پیدا کرده. شب گذشته نمایشگاه مرکزی این برند در خیابون اندرزگو تهران میزبان مراسم رونمایی از مدل SUV کوچیک (کراس اوور) این برند با عنوان DS6 بود.

خودروهای این برند با تکیه بر طراحی چشم نواز، کابین با کیفیت و پیشرانهای کم مصرف می خوان روحی متفاوت (DS مخفف Different Spirit) از خودروهای فرانسوی رو تجسم کنن.

پس از عرضه DS 5 در ایران، شرکت آینده موتور تصمیم به ارائه DS 6 گرفته که در ادامه به معرفی این خودروی جدید می بپردازیم.

DS 6 یه شاسی بلند کامپکته که در کارخانه مشترک پژو-سیتروئن و چانگان در چین تولید می شه. در اول این خودرو به شکل انحصاری واسه بازار چین در نظر گرفته شده بود، اما شاید به دلیل تغییرات سیاسی انجام شده ایران هم به بازار هدف DS 6 تبدیل شده.

در برخورد اول با این خوش استیل فرانسوی، به احتمال بسیار زیاد از ظاهر پویا و تهاجمی اون خوشتون میاد؛ چون همه بخشای خارجی در بیشترین دقت و ظرافت طراحی شدن.

مخصوصا ترکیب قسمت جلو پنجره و چراغای اصلی که بسیار قشنگتر از آب دراومده. در بخش طراحی خارجی DS 6 نه فقط چیزی از رقبای خود کم نداره، بلکه حتی به لطف ویژگیای گفته شده بهتر از بعضی از اوناس.

داخل کابین اولین چیزی که جلب توجه می کنه، فرمانی اسپرت با لبه صاف در قسمت پایینیه که اصطلاحا D CUT میگن. بعد از اون داشبورد و کنسول مرکزی با طراحی جذاب خودنمایی می کنن.

جنس مواد به کار رفته در داخل کابین در کل رضایت بخشه؛ اما میشه انتقادهایی جزیی به بعضی از قسمتا وارد کرد.

هم اینکه DS6 مثل DS5 با بالاترین سطح آپشنا و لوازم رفاهی قابل سفارش در بازار ایران عرضه می شه و از این نظر نسبت به خودروهایی مانند تویوتا RAV4 برتری زیادی داره.

DS 6 با طراحی ظاهری و کابین بسیار خوب انتظارها رو از خود بالا می بره، ولی در بخش فنی مشخصات جوری هیجان انگیز نیس.

موتور در نظر گرفته شده واسه این اتومبیل یه نمونه ۱٫۶ لیتری توربوه که توانایی تولید ۱۶۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور رو داره.

وظیقه انتقال نیروی تولید شده به چرخا، رو دوش یه گیربکس ۶ سرعته خودکار ساخت آیسین ژاپن (یکی از بهترین سازندگان گیربکس در جهان) گذاشته شده.

با این مشخصات DS 6 شتابی در حدود ۹٫۵ ثانیه داره که تقریبا با همکلاسان خود هم ترازه. اما باحال ترین نکته در بخش فنی مصرف سوخت بسیار پایین این خودروه که در ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی فقط به ۶٫۷ لیتر بنزین نیاز داره.

نگفته نمونه در بخش موتور و سیستم تعلیق امضای آلمانیا دیده می شه، مثلا موتور این خودرو با تکنولوژی مشترک ب ام و و PSA ساخته شده و یکی از موتورهای عادی مورد استفاده واسه مینی کوپره.

شاسی بلند لوکس فرانسوی در قبال ارائه روحی متفاوت، ۲۱۸ میلیون تومن از شما می خواد که این رقم در صورت خرید به شکل نقلی تا حدود ۲۱۴ میلیون کم میشه.

از دید قیمتی DS 6 باید با خودروهای جا افتادی از شرق آسیا مثل هیوندای سانتافه، تویوتا RAV4، کیا سورنتو و حتی هوندا CRV رقابت کنه.

برگ برنده نماینده DS رو در این رقابت میشه طراحی قشنگتر، کابینی لوکس و مصرف سوخت بسیار بهینه دونست. انتخاب این خودرو انعکاسی میشه از خوش سلیقگی، خاص بودن و علاقه به محیط زیست.

اما در نقطه مقابل بازار دست دوم این مدل به اندازه سانتافه یا راو ۴ داغ نیس و هم اینکه DS 6 به عنوان تنها خودرو توربو در میان خودروهای هم قیمت خود، حساسیت بیشتری نسبت به کیفیت سوخت و روغن از خود نشون میده.

جالبه بدونین که برنامه های DS در ایران، معرفی اجناس DS 5 SL (مدل سدان از سری ۵) و DS4 میشه. هم اینکه در دراز مدت احتملا عرضه هاچ بک تند و فرز DS 3 هم دور از ذهن به نظر نمی رسه.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *