آموزش استفاده از نسخه جدید کنسول جستجوی گوگل برای سئو سایت

لطفا به این مطلب رای بدین

[رای ها: ۵ امتیاز: ۵]

آموزش به کار گیری نسخه جدید کنسول جستجوی گوگل واسه سئو سایت

Google Search Console

 

کنسول جستجوی گوگل چه اهمیتی در پیشبرد اهداف سئو سایت داره؟

کنسول جستجوی گوگل به یه وسیله چندگانه واقعی واسه موشکافی وب تبدیل شده. توابع استاندارد اون شامل ذخیره sitemap.xml و موشکافی صفحات قابل ثبت شده، و این وسیله اطلاعات مفیدی در مورد اشتباهات محتمل HTML در عنوان و توضیحات متا هم جفت و جور می کنه.

شمام کنجکاو شده و می خواین در مورد این وسیله بیشتر بدونین؟

در مقاله آموزش وبمستر تولز یا کنسول جستجوی گوگل شما با چگونگی به کار گیری نسخه قدیمی گوگل کنسول آشنا شدید، در این بخش بیایید نگاهی دقیق تر به ویژگیای کنسول جستجوی جدید بندازیم.

در زیر، ما ده سوال عادی در مورد به کار گیری نسخه جدید GSC (Google Search Console ) رو واسه شما لیست می کنیم، با ویرلن همراه باشین:

 

  1. چیجوری میشه رتبه بندی رو با نسخه جدید Console Search مشخص کرد؟

رابط جدید در بخش «Status/Performance » شامل موشکافی جستجو، یعنی یکی از اصلی ترین ویژگیای کنسول جستجو می شه. شما می تونین از راه داشبورد با کلیک روی ” Open Report” در نمای Performance به موشکافی جستجو دسترسی پیدا کنین.

آموزش به کار گیری نسخه جدید کنسول جستجوی گوگل واسه سئو سایت

اینجا شما می تونین رتبه بندی عبارتهای جستجوی خود رو از راه کنسول جستجو مشخص کنین. این گزارش ساده و روشن بوده و در منطقه بالایی شما می تونین کلیک ها و تاثیرگذاریا رو بر مبنای وب، ویدیو یا تصاویر مرتب کنین.

کنسول جدید جستجوی گوگل

در نمای کلی گزارش کارکرد، چهار تب در بالای صفحه هست:

  • “کل کلیک ها”

  • “کل تاثیرگذاری ها “

  • “متوسط CTR”

  • و ” میانگین رتبه

 

به خاطر بررسی مییزان موفقیت در سئو و دیدن رتبه بندی هر کدوم از صفحات، کوئریای جستجو(queries)، کشور یا دستگاه، می تونین  عنوان” Average position ” رو با کلیک کردن روی اون فعال کنین.

آموزش کنسول جدید جستجوی گوگل

  1. از کدوم چارچوبای وقتی واسه موشکافی داده ها میشه استفاده کرد؟

دوره موشکافی می تونه به صورت جداگونه در کنسول جستجوی جدید گوگل تنظیم شه. حالا داده ها می تونن از یه دوره طولانی تر (تا ۱۶ ماه) مورد موشکافی قرار گیرند. تا قبل از این، داده ها فقط از دوره وقتی ۹۰ روز گذشته، قابل تحلیل بودن.

آموزش گوگل کنسول جدید

با کلیک کردن روی دکمه “Date ” در نوار فیلتر، مدت زمان موشکافی دلخواه خود رو خیلی راحت تنظیم کنین.

 

  1. چیجوری رتبه بندی صفحات رو تک تک مشخص کنم؟

واسه پیدا کردن رتبه بندی  URL های سایت خود به صورت جداگونه، روی تب “Pages ” کلیک کنین.

آموزش گوگل کنسول جدید

به این شکل، شما می تونین رتبه متوسط صفحات خود رو ببینین، بطوری که این وسیله یه دید کلی به درد بخور واسه شما جفت و جور می کنه تا بدونین که کدوم صفحه بهترین رتبه بندی رو داره.

شما هم اینکه می تونین این جور اطلاعات رو با کلیک روی نماد filter فیلتر کنین. مثلا، شما می تونین فیلتری بذارین تا دید کلی فقط صفحاتی رو که دارای رتبه متوسط کمتر از ۲۰ هستن نمایش دهد.

 

  1. چیجوری رتبه بندی رو براساس کلمات کلیدی خاص فیلتر کنیم؟

واسه دیدن کلیکا و تاثیرگذاریا، روی نماد فیلتر کلیک کنین و کادر « queries» رو تیک بزنین. بعد جعبه ای ظاهر می شه که می تونین در اون “عبارت” یا کلید واژه جستجوی خود رو وارد کنین.

آموزش گوگل کنسول جدید

بعضی از فیلترها ، مرتب سازی براساس رتبه بندی رو آسون تر می کنن. مثلا، شما می تونین طوری تنظیم کنین که فقط صفحاتی که در صفحه اول رنک می شن، رو ببینین.

آموزش گوگل کنسول جدید

شما می تونین تموم کلمات کلیدی رو که رتبه پایین تر از موقعیت ۱۰ دارن ببینین. مثلا، می تونین فیلتری تنظیم کنین که همه صفحاتی که موقعیتی بین ۱۰ تا ۲۰ (یعنی در صفحه دوم) دارن رو ببینین، در این صورت در آینده میتونین صفحات دارای موقعیت دوم رو بهینه سازی کنین. صفحاتی که به صورت میانگین موقعیتی مثل ۱۱ در رتبه بندی دارن، دارای پتانسیلی خوبی واسه بهینه سازی سایت هستن.

 

  1. چیجوری میشه تعیین کرد که کدوم صفحات با کدوم کلمات کلیدی رنک می شن؟

جستجوی گوگل می تونه یافته های مختلفی رو با در نظر گرفتن مکان یا دستگاه کاربر نشون بده. کنسول جدید جستجوی گوگل این ویژگی رو هم بکار گرفته. اول روی یه کلید واژه در نمای کلی خود و بعد روی تب ” Pages” کلیک کنین. رتبه بندی این کلید واژه نسبت به رنک URL های سایت شما نشون داده می شه.

آموزش گوگل کنسول جدید

 

  1. چیجوری رتبه بندیا رو براساس کشور مقایسه کنیم؟

اگه سایت شما در کشورای جور واجور ارائه شده، مقایسه براساس کشور بسیار به درد بخور هستش. در قسمت موشکافی کارکرد روی تب “کشورها” کلیک کنین.

آموزش گوگل کنسول جدید

اگه می خواین ببینین که رنک تون در هر کشور چه متفاوتی می کنه، می تونین یه فیلتر اضافه کنین.

 

آموزش گوگل کنسول

 

 

شما می تونین با کلیک روی رتبه بندی یه “عبارت” و بعد انتخاب تب “کشورها” نتیجه مشابهی رو دریافت کنین.

  1. چیجوری رتبه بندیا رو براساس موبایل و دسکتاپ مقایسه کنیم؟

از راه مقایسه رتبه بندی گوشی موبایل و رتبه بندی دسکتاپ، شما می تونین، مثلا بررسی کنین که سایت تون در SERP های گوشی موبایل همونطوری که در جستجوی دسکتاپ ظاهر می شه، عمل می کنه یا نه. وقتی که روی تب « Devices » در گزارش کارکرد کلیک کنین، می تونین یه مقایسه رتبه بندی، بین دستگاه های خود دریافت کنین.

آموزش کنسول گوگل

 

  1. چیجوری میشه یه مقایسه رتبه بندی براساس دوره های وقتی جور واجور درست کرد؟

رنکینگا هیچوقت ایستا نیستن، بلکه هر روز تغییر می کنن. با مقایسه دوره های وقتی جور واجور در کنسول جستجوی گوگل، می تونین ببینین که چیجوری رتبه بندی تون در طول زمان تغییر کرده.

آموزش کنسول جستجوی گوگل

شما می تونین دوره مقایسه خود رو به صورت جداگونه با کلیک روی دکمه فیلتر ” date” و بعد ” Compare” مشخص کنین.

در همین لحظه ، فیلترهای بیشتر هم می تونن براساس کوئریای جستجو تنظیم گردند. با کلیک روی تب ” queries ” حالا شما یه مقایسه سه ماهه از رنکینگا دریافت می کنین:

موشکافی این موارد واسه محدود کردن زیانای احتمالی آینده در رتبه بندی خوبه. موشکافی موقعیت می تونه مثلا، پیشرفت رتبه بندی سایت شما رو در طول یه سال یا بیشتر نشون بده.

 

  1. چیجوری میشه داده های رتبه بندی رو همراه با اندازه کلیکا موشکافی کرد؟

 

با کلیک روی تب ” average CTR “، تموم داده ها با “اندازه کلیک” در SERPs ترکیب می شن.

 

  1. چیجوری میشه داده ها رو دنلود کرد؟

صادر کردن(export) داده ها بسیار ساده س!. در هر تجزیه و تحلیلی ، می تونین ایکن دانلود رو ببینین. وقتی که روی دانلود کلیک می کنین، یه منو باز می شه و از شما خواسته می شه که می خواین داده ها رو به عنوان برگه اکسل صادر کنین یا برگه گوگل؟

وقتی که از کنسول جستجوی گوگل استفاده می کنین، از قبل به حساب کاربری گوگل خود وارد شدین، پس اگه شما روی صادر کردن بر صفحات گوگل کلیک کنین، جدول بدون این دست اون دست کردن تو یه پنجره جدید باز می شه. پس از اون می تونه مستقیما اون رو صادر کرده و یا روی اون کار کنین.

 

نتیجه

داده های رتبه بندی، یه  KPI مهم واسه اندازه گیری اندازه موفقیت اقدامات بهینه سازی سایت و سئو شما هستش. شما باید دائم رتبه بندی خود رو موشکافی و تغییرات رو از نزدیک نظاره کنین. نسخه جدید کنسول جستجوی گوگل واسه شما گزینه های موشکافی و فیلتر بسیاری رو جفت و جور می کنه.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *