۳ تعریف اشتباه از هکر رشد

۳ تعریف اشتباه از هکر رشد (Growth Hacker)

در مقاله هک رشد چیه؟ به تعریف کلی این معنی نوظهور در دنیای کار و کاسبی و استارتاپا پرداختیم. در این مقاله می خوایم توضیح بدیم که یه هکر رشد (Growth hacker) کیست و چه ویژگیایی داره. واسه اینکه به تعریف درست و واضحی از هکر رشد برسیم، بهتره سه تعریف غلط اون که به طور عادی در اینترنت هست رو بررسی کنیم.

۱. یه هکر رشد باید مسلط به برنامه نویسی باشه

با بررسی علم مشهورترین هکرهای رشد در دنیا، میفهمیم که اونا حتما علم برنامه نویسی تخصصی ندارن و خود اهل کدنویسی نیستن. بدیش اینه در اینترنت تعاریف محدودی از هکر رشد ارائه شده و این ایده اشتباه تو ذهن افراد بوجود اومده که یه هکر رشد باید برنامه نویس باشه، اگر این اصلا غلطه. واسه درک بهتر این موضوع به مثال فرضی زیر دقت کنین:

یه تیم استارتاپی کوچیک سه عضو داره که شامل: ۱. هکر رشد ۲. برنامه نویس سمت سرور  ۳. برنامه نویس سمت کلاینته. هکر رشد واسه پیشرفت سریع کار و کاسبی خود فقط به دو برنامه نویس دیگه ایده میده و اونا کارای کدنویسی لازم رو انجام میدن. یعنی هکر رشد مانند یه مشاور، روش هدف دار و تاکتیکای لازم واسه پیشرفت سریع رو در اختیار برنامه نویسان قرار داده و پس از یه مدت زمان مشخص یافته ها رو بررسی می کنه. اون با دریافت بازخورد از فعالیتای انجام شده و مواردی که به نظرش مهم هستن، مبادرت به بهینه سازی فعالیتای انجام گرفته می کنه.

مثلا با بررسی آمار گوگل آنالیتیکز صفحات لندینگ سایت، کیفیت تجربه کاربری (UX) اون رو سنجیده و مبادرت به بهینه سازی اون می کنه. اون گرافیک صفحات لندینگ سایت رو از ابعاد روانشناسی و بازاریابی تحلیل می کنه و اگه متن معرفی اجناس به اندازه کافی جذاب و دارای فرخوان (CTA) مناسب نباشه، اون رو اصلاح می کنه. یه هکر رشد تموم تلاش خود رو واسه افزایش اندازه تبدیل صفحات لندینگ سایت می کنه تا اندازه سود کار و کاسبی زیاد شه.

دیدگاه درست به هکر رشد

۲. یه بازاریاب نمی تونه یه هکر رشد باشه

از اول پیدایش معنی هک رشد، این تصور غلط وجود داشت که بازاریابی نقطه مقابل هک رشده. هر چند اصول هک رشد با مفاهیم بازاریابی سنتی در تناقضه، اما یه بازاریاب اگر بتونه تموم فعالیت هاش رو فقط روی رشد متمرکز کنه و به دنبال به کار گیری روشای خلاقانه هم باشه، می تونه یه هکر رشد شه.

شاون الیس پدرخوانده هک رشد که این واژه رو وارد دنیای کار و کاسبی و استارتاپا کرد، وقتی میخواس جایگزینی واسه خودش در شرکتا پیدا کنه از اصطلاح بازاریاب استفاده می کرد. چون تا قبل از سال ۲۰۱۰ کسی نمی دونست یه هکر رشد (ٖGrowth Hacker) کیست، بازاریاب بهترین برابر واسه اون بود. اما امروزه و با گسترش مفاهیم هک رشد، کمپانیای بین المللی بزرگ شروع به استخدام افراد در سمتایی مانند: مدیر ارشد رشد، سرپرست تیم رشد، هکر رشد و … کردن. پس یه بازاریاب خصوصا اگه با بازاریابی دیجیتال آشنایی داشته باشه، پتانسیل خوبی واسه تبدیل شدن به یه هکر رشد داره.

۳. یه هکر رشد اصول اخلاقی رو زیر پا میذاره

به طور عمومی وقتی هدف از فعالیتا فقط یه چیز باشه (مثلا رشد سریع کار و کاسبی در هک رشد) باقی چیزها ندیده گرفته می شه و ممکنه باعث نارضایتی بعضی از افراد شه. با اینکه در چند سال گذشته بعضی از هکرهای رشد واسه پیشرفت سریع استارتاپا مرزهای رایج رو شکسته ان، اما این دلیل نمی شه که همه هکرهای رشد نسبت به اصول اخلاقی بی توجه باشن.

مثلا در نمونه مشهور هک رشد شرکت Airbnb که در اون تبلیغات خود رو به طور خودکار در فهرست نیازمندیای سایت Craigslist منتشر کرد، کار نادرستی انجام نشد. بلکه شرکت Airbnb فقط با مهندسی برعکس کدهای API سایت Craigslist رو تولید کرد و واسه رشد سریع کار و کاسبی خود مورد استفاده قرار داد. شرکت Craigslist هم پس از اینکه متوجه کار اونا شد، بدون برخورد جدی فقط کدهای سایتش رو عوض کرد تا جلوی اونا رو بگیره.

در خیلی از نمونه های موفق هک رشد در جهان که در اون قوانین فناوری اطلاعات و برنامه نویسی رعایت شده، به دلیل نو بودن بخش های نامبرده، ترسیم مرز خوب و بد بین فعالیتای هک رشد کار سختیه. یعنی، سرعت رشد تکنولوژی به اندازه ای بالاست که در بعضی موارد نمیشه تشخیص داد که حق با چه کسیه و هکرهای رشد هم دقیقا از این شکافای تکنولوژیکی و حقوقی موجود، آخر استفاده رو می برن.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *