۴ قدم برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

۴ قدم واسه تدوین روش هدف دار دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیه؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین به مجموعه فعالیت هایی گفته می شه که در جهت افزایش فروش، و بهبود برندینگ و بازاریابی شرکت ها در فضای آنلاین انجام می شه. دیجیتال مارکتینگ یه بخش بین رشته ای حساب شده و پیشرفت در اون نیازمند داشتن اطلاعات مناسب در مورد های زیر می باشه:

  • بازاریابی و تبلیغات
  • سئو (بهینه سازی سایت)
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی محتوایی
  • برندینگ
  • گرافیک
  • تحلیل بازار و …

الان شرکت های بزرگ در جهان و ایران در حال شروع یا گسترش فعالیت های دیجیتال مارکتینگ خود هستن و در تلاشند سهم بودجه تبلیغات و بازاریابی سنتی خود رو کم کنن و اون سهم رو روی بازاریابی و تبلیغات اینترنتی متمرکز کنن.

دیجیتال مارکتینگ

تدوین روش هدف دار دیجیتال مارکتینگ واسه یه شرکت جهت تعیین اهداف و الویت های بازاریابی در فضای آنلاین خیلی با اهمیته. با در نظر گرفتن جدید بودن بخش دیجیتال مارکتینگ در سراسر دنیا، تنها ۴۷٪ از شرکت ها مبادرت به تدوین روش هدف دار دیجیتال مارکتینگ واسه کار و کاسبی خود نکرده ان. یعنی اون ها فعالیت هایی واسه بازاریابی آنلاین انجام میدن ولی برنامه و روش هدف دار جامعی واسه اون ندارن. تدوین روش هدف دار دیجیتال مارکتینگ می تونه واسه شرکت ها مزیت رقابتی بسازه و اون ها رو واسه رسیدن سریع تر به اهدافشون کمک دهد.

روش هدف دار دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین چیه؟

به طور ساده روش هدف دار به معنی تعریف اولویت ها، اهداف اصلی و قدم های آینده واسه رسیدن به اهدافه، و روش هدف دار دیجیتال مارکتینگ به معنی تعیین الویت ها و اهداف یه شرکت واسه حضور موثر در فضای آنلاینه.

احتیاجی نیس که تدوین روش هدف دار دیجیتال مارکتینگ رو به چشم فرآیندی پیچیده و سخت نگاه کنین، بلکه این روش هدف دار تشکیل شده از قدم های کوچیک و مرحله به مرحله واسه رسیدن به اهدافه.

۴ قدم واسه تدوین روش هدف دار دیجیتال مارکتینگ

۱.تعیین اهداف

اولین قدم واسه تدوین روش هدف دار دیجیتال مارکتینگ تعیین اهداف کار و کاسبی تون به گونه ایه که بشه مراحل بعدی رو واسه رسیدن به اون ها مشخص کرد. بدین منظور باید چندین سوال کلیدی در مورد شرکت تون رو از خود سوال کنین، سوالاتی مانند:

  • کار و کاسبی ما قصد بهبود چی رو داره؟
  • چه احتیاجی در بازار هست که ما می تونیم اون رو برطرف کنیم؟
  • مزیت رقابتی ما چیه؟
  • چیجوری برنامه خود رو اجرایی کنیم؟

سوالات این چنینی به شما کمک می کنه تا به درک روشن تری از راه هدف دار دیجیتال مارکتینگ شرکت خود و نقش اون در رشد کار و کاسبی تون رسیده، و انگیزه شما رو واسه پیمودن قدم های کوچیک واسه رسیدن به اهداف تون زیاد کنه.

۲.تحلیل و مستند سازی

تحلیل باید به شما کمک کنه تا اطلاعات بیشتری درباره موارد زیر بدست بیارید:

  • مخاطبان هدف
  • کار و کاسبی
  • بازار هدف
  • اهداف
  • منابع موجود

یکی از مهم ترین فعالیت ها در این بخش شناخت مخاطبان هدف و آشنایی با سلایق و چیزهای مورد علاقه اوناس. این شناخت موجب می شه تا تاثیر روش هدف دار دیجیتال مارکتینگ شما زیاد شده و مشارکت و توجه مخاطبان به این فعالیت های شرکت جلب شه.

هم اینکه شما باید لیست کاملی از رسانه هایی که می تونن شما رو در اجرا روش هدف دار دیجیتال مارکتینگ شرکت تون کمک بدن جفت و جور کنین. بعد از این رسانه ها با در نظر گرفتن اندازه هزینه و سودشون به صورت ترکیبی استفاده کنین.

 رسانه های شخصی

این رسانه ها در واقع همون کانال های اختصاصی شرکت تون هستن که شما می تونید روش هدف دار دیجیتال خود رو در اون ها اجرا کنین. این رسانه ها شخصی بوده و هزینه مستقیم کمی واسه شما به دنبال داره.  این رسانه ها عبارتند از:

  • طراحی سایت و وبلاگ شرکت تون
  • شبکه های اجتماعی رسمی شرکت تون
  • خبرنامه ایمیلی سایت تون

و کلا هر چیزی که مختص کار و کاسبی شماس

رسانه های غیرشخصی

رسانه های غیر شخصی به مجموعه رسانه هایی گفته می شه که شما از ارتباطات تون بدست میارید، مانند:

  • پست مهمون تو یه سایت معتبر
  • روابط عمومی (PR) و معرفی رایگان شما
  • پیشنهاد ها و نظرات بقیه در مورد شرکت شما  و …

رسانه های پولی

رسانه های پولی هم به مجموعه رسانه هایی می گن که با پرداخت پول شرکت خود رو در اون معرفی می کنین، مانند:

  • تبلیغات کلیکی و بنری در سایتای دیگه
  • تبلیغات ریپورتاژ در سایتای معتبر
  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی و …

۳.برنامه ریزی

تعریف اهداف، تحلیل و مستند سازی منتهی به تشکیل برنامه ای واسه اجرا روش هدف دار دیجیتال مارکتینگ می شه. این برنامه شما رو در رسیدن به اهداف تون کمک کرده و می تونه افقای وقتی مختلفی (روزانه، هفتگی، ماهیانه و …) داشته باشه. پرسیدن سوالات زیر از خود می تونه واسه برنامه ریزی بهتر به درد بخور باشه:

  • چیجوری می تونین اهداف تعیین شده رو عملی کنین؟
  • الویتاتون واسه شروع فعالیتای بازاریابی آنلاین چیه؟
  • از چند کانال باید استفاده کنین؟
  • کمپین شما باید چند عضو داشته باشه؟
  • اهداف بلندمدت و کوتاه مدت شما چیه؟

نکته مهم در برنامه ریزی واسه دیجیتال مارکتینگ اینه که چون سرعت تغییرات در این بخش بشدت بالاست، نباید از برنامه ریزی های دراز مدت واسه اون استفاده کرد. یعنی داشتن برنامه دراز مدت همیشه خوبه اما نباید افق وقتی اون خیلی طولانی باشه.

۴.اجرا و اندازه گیری

این مرحله ایه که در اون برنامه های قبلی اجرایی می شه. هرچقدر برنامه با جزییات بیشتری آماده شده باشه، اجرا اون ساده تر بوده و اتفاقات غیرقابل پیش بینی کمتر در اون اتفاق می افته.

یکی از مزیت های مهم کمپین های دیجیتال مارکتینگ بررسی آمار اون به طور زنده و لحظه ایه. یعنی باید با تحلیل آمارها در بین اجرای روش هدف دار دیجیتال مارکتینگ، از کارایی کانال های جور واجور اطمینان حاصل کرد و در صورت بروز مشکلات خیلی سریع اون ها رو بر طرف کرد. هماهنگی اعضای جور واجور شرکت در اجرای موفق برنامه و اعمال تغییرات لازم بسیاری لازمه.

شما واسه بررسی موفقیت در اجرای برنامه خود می بایست چندین شاخص کلیدی کارکرد (KPI) واسه کمپین تون تعریف کرده و تغییرات اون رو در بین اجرای روش هدف دار در نظر بگیرین. این کار به شما کمک می کنه تا از نقطه ضعف های برنامه خود باخبر شده و راهی واسه بهبود اون پیدا کنین.

مثلا اگه هدف شما افزایش فروش اجناس سایت تون بوده ولی عوضش فقط بازدید سایت تون زیاد شده، نشون دهنده اون هستش که کمپین شما اندازه تبدیل پایینی داشته و ایرادی در چگونگی اجرای برنامه ها هست.

همه ۴ قدم فوق شما رو در رسیدن به اهداف تون کمک می کنه. هر شرکتی واسه مستندسازی روش هدف دار دیجیتال مارکتینگ خود زمان و انرژی صرف نمی کنه و فقط با اجرای یه برنامه معمولی منتظر نتیجه می شه، این وسط داشتن یه روش هدف دار مرتب می تونه شما رو در پیمودن مراحل جور واجور بازاریابی آنلاین کمک کرده و احتمال موفقیت تون رو زیاد کنه.

 

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *