۵ ترفند عالی برای طراحی سایت با اسکرول طولانی

به کار گیری اسکرول در طراحی سایت

اگه نگاهی به سایتای جدید و ترندهای طراحی سایت داشته باشین می فهمین که دوره وب سایتای تک صفحه ای رو به اتمامه. وب سایتای طویل که واسه مشاهده محتوا باید دائم اسکرول کنین تا به انتهای صفحه برسین، به سرعت در حال محبوب شدن هستن چون این فوت وفن خوب در تلفنای همراه جواب میده.

گسترده شدن به کار گیری گوشی موبایل میان کاربران نقش بسیار مهمی در محبوب شدن فوت وفن اسکرول طولانی یا همون long scroll داشته. هر چی صفحه نمایش کوچکتر باشه، اسکرول طولانی تر هستش.

به کار گیری این روش دست طراح رو در طراحی سایت باز میذاره اما این فوت وفن ضعفایی هم داره. در این روش طراح باید دقت بسیار زیادی به محتوا، دسترسی و انیمیشن داشته باشه. در این مقاله به ۵ ترفندی که دلیل می شن کاربر سایت رو با اشتیاق اسکرول کنه می پردازیم.

۱- محتوای اصلی رو در اول صفحه بذارین

طبق تحقیقات انجام شده کاربران به محض بارگذاری صفحه، اسکرول می کنن. پس توجه به محتوای بخش بالای صفحه اصلی خیلی با اهمیته. محتوای قرار گرفته در این قسمت به سرعت بوسیله کاربر دیده شده و دلیل تشکیل برداشت اولیه یا impression از سایت شما می شه. کاربر کیفیت سایت رو از این قسمت سبک و سنگین میکنه. اگه محتوای قرار گرفته در این بخش جذابیت و کیفیت لازم رو داشته باشه کاربر علاقه مند به اسکرول کردن و بازدید از دیگر بخشای سایت می شه.

فضایی که کاربر واسه نمایش اون نیاز به اسکرول نداره

علاوه بر تاثیر این کار بر جلب نظر مخاطب، میشه بر تاثیر اون بر سئو صفحه هم اشاره کرد. محتوایی که در نگاه اول به کاربر نشون داده میشه از نظر گوگل خیلی با اهمیته و همیشه پیشنهاد کرده که عنوان صفحه و توضیحاتی از محتوای اون در این بخش واسه کاربر در دسترس باشه.

واسه اینکه از اسکرول کردن کاربر مطمئن شین، باید محتوایی ارائه کنین که خیلی مهم باشه. واسه اینکار جذاب ترین محتوای خود رو در بخش بالایی صفحه اول بذارین. مثلا نکات جالبی رو بذارین که میدونید کاربر رو دلباخته خود می کنن. از تصاویر دلنشین در طراحی سایت خود استفاده کنین، بازدید کنندگان توجه زیادی به تصاویر می کنن.

۲- با المانای گرافیکی راه حرکت کاربر رو مشخص کنین

بعضی وقتا بهترین روش واسه تشویق کاربران به اسکرول، درخواست کردن از اوناس. به طور روشن به اونا بگید که محتوای بیشتر در پایین صفحه قرار گرفته. یه ترفند زیرکانه قرار دادن فلشی که به سمت پایین نشونه رفته یا قرار دادن متن “لطفا اسکرول کنین” است، با این کار به کاربر اطلاع می دید که بخش بزرگ محتوا در پایین صفحه قرار داره.

اگه المان قرار گرفته در این بخش متحرک باشه جلب نظر بیشتری واسه کاربر داره. هم اینکه می تونین از رنگ دیگری واسه این تصویر یا متن استفاده کنین تا از محتوای دیده شده در صفحه جدا باشه. اگه المان تشویق کننده واسه اسکرول قابل کلیک باشه کاربر میتونه خیلی راحت به بخش مورد نظر شما راهنمایی شه.

به کار گیری آیکون واسه اسکرول در طراحی سایت

۳- منوی سایت رو همیشه در دسترس بذارین

منوی سایت دلیلی تعیین کننده در تجربه مثبت یا منفی کاربر از سایت داره. یکی از ریسکای به کار گیری فوت وفن اسکرول طولانی در طراحی سایت، سردرگم کردن کاربره. اگه هنگام اسکرول کردن منو پنهون شه، کاربر واسه دسترسی به منو باید دوباره به صفحه اول سایت اسکرول و راه رفته رو برگرده. این عمل کاربر رو گیج کرده و حوصله اون رو سر میبره.

راه حل به کار گیری یه منوی استیکی sticky در طراحی وب سایته که به کاربر نشون میده الان در کدوم بخش از سایت قرار داره و چیجوری میتونه به بقیه بخشا دسترسی داشته باشه.

چون صفحه نمایش موبایل کوچکتر از صفحه نمایش کامپیوتره، به کار گیری منوی استیکی بخش بزرگ صفحه رو اشغال می کنه. یکی از راه حلای این موضوع، برنامه نویسی منو به گونه ایه که وقتی کاربر به پایین اسکرول می کنه تا مطالب بیشتری رو بخونه منو پنهون شده و هنگام برگشت به بالا منو ظاهر شه.

به کار گیری منوی لغزان در طراحی سایت

۴- از انیمیشینای کاربردی واسه جذب کاربر استفاده کنین

به کار گیری افکتای زیبای چشمی مانند parallax scrolling و انیمیشنایی که با اسکرول کاربر به نمایش در میان دلیل دلباخته کردن کاربران می شن. به کار گیری اونا اسکرول کردن رو به کاری فرح بخش تبدیل می کنه. کاربر پس از هر بار اسکرول و نمایش انیمیشن کنجکاو شده و به اسکرول کردن ادامه می ده تا انیمیشنای بعدی رو هم ببینه.

مثلا می تونین سایت خود رو به قسمتای قابل اسکرول جور واجور تقسیم کنین و در هر قسمت محتوای خود رو با به کار گیری انیمیشنای خلاقانه معرفی کنین. با هر اسکرول انیمیشنا به نمایش درآمده و با حرکتی خلاقانه کاربر به قسمت بعدی راهنمایی می شه.

طراحی سایت با انیمیشن هنگام اسکرول

پارالاکس افکت محبوب دیگه ایه که دلیل لذت بخش کردن اسکرول می شه. استفاد از این افکت دلیل عمق دهی به تصاویر شده و اینطور انگار عکس پس زمینه با سرعت کمتری از متن روی اون حرکت می کنه. اگه می خواین وب سایتی خلاقانه طراحی کنین که راوی داستانی خطیه، به کار گیری فوت وفن اسکرول طولانی همراه با افکت پارالاکس دلیل ایجاد تجربه ای لذت بخش واسه کاربر می شه.

۵- از Scroll Hijacking استفاده نکنین

وب سایتایی که از اسکرولای جکینگ scroll hijacking استفاده می کنن کنترل اسکرول مرورگر رو به دست گرفته و کارکرد اون رو تحت تاثیر  قرار میدن. به کار گیری این فوت وفن خوب نیس چون کاربر دیگه کنترل کاملی بر اسکرول صفحه نداشته و نمی تونه رفتار اون رو پیش بینی کنه. تعامل کامل کاربر با اسکرول نباید قربونی تجربه روایت صفحه شه.

جمع بندی

به کار گیری اسکرول طولانی می تونه منتهی به تجربه ای دلباخته کننده واسه کاربر شه. میشه راه سفر رو مثل مقصد لذت بخش کرد. وقتی که کاربران محتوای سایت رو پسندیده و رابط کاربری رو خلاقانه پیدا کنن، به طول صفحه توجهی نمی کنن.  ولی در مقابل باید به حجم صفحه و مدت بارگذاری اون هم دقت کنین. طولانی بودن اسکرول نباید زمان انتظار کاربر واسه لود شدن کامل صفحه رو زیاد کنه. واسه مشاهده نمونه های بیشتر پیشنهاد میکنیم به بخش نمونه کارای طراحی سایت در وبسیما مراجعه کنین.

تکنیکایی مانند Lazy Images به شما کمک میکنه تا تصاویر رو تنها وقتی که در دیدرس کاربر هستن لود کنین و با این روش زمان اولیه لود صفحه رو کم کنین.

اگه شمام تجربه ای در به کار گیری اسکرول طولانی در طراحی سایت و تاثیر اون بر رفتار کاربران داشتین در بخش نظرات همین مقاله با ما به اشتراک بذارین.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *