۵ نکته مهم در سئو تکنیکال سایت

به چه دلیل سئو تکنیکال سایت باعث افزایش بازدید محتوا می شه؟

پس از سال ۲۰۱۱ با تغییراتی که به دلیل معرفی الگوریتمای رتبه بندی گوگل در دنیای سئو و بهینه سازی سایت به وجود اومد، اصول سئو تغییر جهت زیادی رو تجربه کرد. دلیل اصلی این تغییر، افزایش توجه موتور جستجوی گوگل به کیفیت محتوای سایتا بود. این کار باعث بوجود اومدن موج بازاریابی محتوایی در سایتا و شبکه های اجتماعی شد.

بعد از این اتفاق خیلی از بازاریابان و روزنامه نگارا وارد بخش تولید محتوا شدن و سئو رو بیشتر از بعد محتوایی اجرا کردن. در حالی که محتوا اهمیت کمتری نسبت به مباحث سئو تکنیکال سایت و برنامه نویسی داره. اگه ساختار سایتی درست نباشه و اصول سئو در اون به طور درست رعایت نشده باشه، ارزش محتوا سایت هم از بین رفته و به درستی بوسیله گوگل و بقیه موتورهای جستجو ایندکس نمی شه. این جوری سایت در گوگل رتبه خوبی بدست نیاورده و تعداد بازدیدکنندگان اون کم میشه.

اهمیت سئو تکنیکال سایت وقتی مشخص می شه که هدف ارائه یه تجربه کاربری با کیفیت به کاربران و افزایش فروش سایت باشه. وجود مشکلات تکنیکال در راه حرکت کاربر در سایت، باعث پریشونی و گیجی و کلافه شدن اون شده و حتی در موارد زیادی اون رو از خرید منصرف می کنه. این کار به معنی از دست دادن مشتریان و واگذار کردن سهم بازار به رقبا هستش.

پادکست

 

اهمیت سئو تکنیکال سایت وقتی مشخص می شه که هدف ارائه یه تجربه کاربری با کیفیت به کاربران و افزایش فروش سایت باشه. وجود مشکلات تکنیکال در راه حرکت کاربر در سایت، باعث پریشونی و گیجی و کلافه شدن اون شده و حتی در موارد زیادی اون رو از خرید منصرف می کنه. این کار به معنی از دست دادن مشتریان و واگذار کردن سهم بازار به رقبا هستش.

در سئو تکنیکال سایت اشتباهات زیادی اتفاق می افته که بعضی از اونا حتی در سایتای معروف بارها تکرار می شه. در ادامه ۵ نکته مهم در سئو تکنیکال سایت رو بررسی می کنیم.

۱. کدهای وضعیت HTTP

به طور ساده کاربرد کدهای وضعیت HTTP همون ارسال و دریافت درخواستا میان کلاینت (مرورگر) و سروره. شما باید مطمئن شین که محتوای سایت تون به درستی بوسیله گوگل و بقیه موتورهای جستجو ایندکس می شه و کاربران هم می تونن به درستی به اون دسترسی داشته باشن. اگه گوگل نتونه به درستی محتوای سایت تون رو ایندکس کنه، سایت شما در نتایج جستجوی گوگل رتبه خوبی بدست نیاورده و ترافیک ورودی به سایت تون کم میشه. یکی از بهترین کارا واسه خزش بهتر سایت بوسیله گوگل، کاهش کدهای وضعیت ۴xx و ۳xxه.

کدهای کلاس ۳xx معمولا واسه تغییر راه جاری یا راه درخواست استفاده می شن. مثلا کد ۳۰۱ مربوط به ریدایرکت کردن یا تغییر نشانی یه لینک به آدرسی جدیده. کدهای کلاس ۴xx مربوط به خطای HTTP از طرف کاربره، مثلا کد ۴۰۴ به معنی نبود وجود صفحه مورد نظر کاربر در سایته. بهترین کار واسه کاهش این کدهای وضعیت HTTP، بروز رسانی همه صفحاتیه که دارای کدهای وضعیت ۴۰۴, ۳۰۱, ۳۰۲ هستن. همه این تلاشا به این منظوره که وقتی کاربر روی لینکی کلیک کرد، محتوای مورد نظر اون نشون داده شه و با خطای ۴۰۴ یا صفحه ای که نمی خواسته رو به رو نشه. هم اینکه کاهش این کدها موجب جلوگیری از گیج شدن موتورهای جستجو هنگام ایندکس محتوای سایت می شه.

سئو تکنیکال سایت و اهمیت اون

۲. محتوای تکراری سایت

محتوای تکراری می تونه به دلیلای زیادی به وجود بیاد. علاوه بر امکان کپی مطالب از صفحات دیگه سایت یا شباهت زیاد ساختار محتوایی بعضی صفحات با همدیگه، محتوای تکراری ممکنه به دلیل اشتباه در اصول سئو تکنیکال سایت ایجاد شه. مثلا اشتباه در به کار گیری تگ کنونیکال (canonical) می تونه منتهی به تولید صفحاتی با آدرسای متفاوت شه، و یا تنظیمات اشتباه در سیستم مدیریت محتوا سایت (CMS) موجب تولید صفحات مشابه یا اضافی شه. این موارد روی هم رفته باعث گیج شدن گوگل موقع ایندکس مطالب سایت شده و سئو سایت رو با مشکل رو به رو می کنه.

مسئله محتوای تکراری در طراحی سایت فروشگاهی اهمیت زیادی داره، چون صفحه معرفی اجناس معمولا ساختار برابری داشته و بخش کلی ای از محتوای اون تکراریه. واسه جدا کردن این صفحات با همدیگه، باید اندازه تعامل کاربران با سایت رو بالا برد تا اونا با درج نظرات و امتیازات خود به اجناس، محتوای این صفحات رو از همدیگه جدا کنن. کاهش محتوای تکراری باعث افزایش تمرکز کلمات کلیدی جور واجور در صفحات سایت شده و همین امر رتبه بهتری رو در نتایج جستجوی گوگل نصیب سایت می کنه.

۳. ساختار URL سایت

ساختار URL صفحات یه سایت خیلی با اهمیته، چون باعث درک بهتر کاربران و موتورهای جستجو از محتوای سایت می شه. در نشانی URL باید کلمات کلیدی تا حد مناسبی به کار رود و هم اینکه به جای URL های داینامیک حتما از URL های استاتیک استفاده شه. نشانی URL سایت باید از یه ساختار سلسله مراتبی یا درختی پیروی کنه، یعنی هر چی به صفحات داخلی یه دسته بندی میریم محتوا تخصصی تر شده و هر صفحه در عین حال رابطه نزدیکی با دسته موضوعی اصلی خود داشته باشه.

۴. نقشه سایت XML

نقشه سایت XML (زبون نشونه گذاری قابل پیشرفت) در واقع یه فایل متنی شامل تموم نشانی های موجود در سایت شماس. هم اینکه نقشه سایت (سایت مپ) شما می تونه اطلاعات متا هر نشانی از سایت رو مانند: آخرینآپدیت، اندازه اهمیت و چگونگی رابطه اون با صفحات دیگه رو هم شامل شه. نقشه سایت به ایندکس بهتر محتوای سایت شما بوسیله گوگل کمک کرده و اون رو از بروز رسانیای انجام شده باخبر می کنه. واسه آکاهی کامل از اهمیت نقشه سایت و چگونگی ساخت اون حتما مقاله نقشه سایت چیه؟ رو بخونین.

۵. سرعت بارگذاری سایت

سرعت بارگذاری سایت در درجه اول از نظر کیفیت تجربه کاربری (UX) سایت اهمیت داره، یعنی اگه سایتی کند باشه باعث خستگی کاربران شده و حتی ممکنه اونا رو از دیدن باقی محتوا منصرف کنه. چون سرعت بارگذاری روی کیفیت تجربه کاربری سایتا اثر گذاره، گوگل هم به اون اهمیت داده و رتبه بهتری به سایتای سبک و با سرعت بارگذاری بالا میده. سرعت بارگذاری در طراحی سایت شرکتی هم نقش مهمی در بهبود اندازه تبدیل سایت و در آخر افزایش فروش داره.

بهبود سرعت بارگذاری سایت روشای زیادی داره که بیشتر نیازمند علم برنامه نویسی و طراحی سایته. اما ۳ روش عادی و تقریبا راحت واسه افزایش سرعت سایت عبارتند از:

  • فشرده سازی کدهای CSS، جاوااسکریپت و HTML
  • استفاده بیشتر از خاصیت کش مرورگر
  • بهینه سازی تصاویر

وضعیت سئو تکنیکال سایت رو باید هرچند ماه یه بار بررسی کرد و تغییرات لازم رو اعمال کرد. انجام این فعالیتا بی ثمر نبوده و خیلی سریع تاثیر خود رو بر افزایش ترافیک ورودی به سایت از گوگل میذاره.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *