آکیلس، مرفیوس یا وایو؛ گیمرها کدام را می خواهند؟

واقعیت مجازی طی سالای گذشته کم کم به جریان اصلی دنیای تکنولوژی تبدیل شد و کار به جایی رسید که در کنفرانس جهانی موبایل بارسلون، بیشتر از اینکه شرکتا از موبایلای شون صحبت کنن، به سراغ هدستای واقعیت مجازی رفتن، دستگاه های بزرگی که اصلا قابل حمل یا به اصطلاح انگلیسی موبایل نیستن.

در حالی که این تکنولوژی می تونه کاربرده های زیادی در زندگی آینده آدما داشته باشه اما گروهی که بیشتر از همه نسبت به داشتن هدستا اشتیاق نشون میدن، گیمرها هستن و در فرآیندی دوطرفه، شرکتای بزرگ دنیای بازی هم می دونن که کلی بازار درآمدزایی شون از این روش.

پس، اگه گوگل، سامسونگ و چند شرکت دیگه که گیمرها رو ندیده گرفتن، ندیده بگیریم، در آخر به ۳ نام بزرگ می رسیم. آکیلس ریفت فیسبوک، پروژه مرفیوس سونی و وایو که با همکاری اچ تی سی و والو ساخته می شه.

به عنوان یه گیمر کدوم رو پسند می کردین و به چه دلیل؟ کدوم یکی بیشتر از دیگری پتانسیلی واسه موفق شدن داره و می تونه رقبای پر طاقت و سمج خود رو کنار زده و به هدست شماره یه دنیا طی چند سال آینده تبدیل شه؟ اصلا هدستای واقعیت مجازی جریان اصلی بازار رو در دست می گیرن یا مثل کینکت و Move به فراموشی سپرده می شن؟

در ادامه با سایت ما همراه باشین تا مروری کلی بر سه هدست واقعیت مجازی مطرح دنیای تکنولوژی داشته باشیم.

Oculus Rift

تاریخ عرضه به بازار: فصل اول سال ۲۰۱۶

مشخصات:

  • رزولوشن: ۹۶۰x1080
  • نمایشگر: ۵٫۷ اینچ OLED (واسه کیت پیشرفت شماره ۲، ممکنه در محصول پایانی عوض شه)
  • اندازه رفرش: ۶۰ هرتز، ۷۲ هرتز و ۷۵ هرتز
  • میدون دید: ۱۰۰ درجه
  • سنسورها: شتاب سنج، ژیروسکوپ، مغناطیس متر
  • اتصالات: HDMI ،USB 2.0 ،USB 3.0

بازیا:

اگه نگران این هستین که کامپیوتر شما توانایی اجرای برنامه های آکیلس ریفت رو داره، نگرانی تون به طور کامل به جاست. تازگیا آکیلس سیستم لازم واسه هدست واقعیت مجازی خود رو اعلام کرد و رو راست باید بگیم که آکیلس ریفت سرگرمی ارزون قیمتی نیس و به آخرین کارتای گرافیکی موجود در بازار نیازمنده.

در زیر می تونین سیستم لازم بازی رو ببینین:

 

  • NVIDIA GTX 970 / AMD 290
  • Intel i5-4590
  • ۸GB+ RAM
  • HDMI 1.3 video output
  • ۲x USB 3.0 ports
  • Windows 7 SP1 یا نسخه های جدیدتر سیستم عامل ویندوز

البته آکیلس ریفت شاید واسه پلی استیشن ۴ و اکس باکس وان هم در نظر گرفته شه اما فعلا تنها سیستمی که می تونه با این هدست همخوانی داشته باشه، یه سیستم قوی ویندوزیه.

شرکت Oculus VR، ماه مارس سال گذشته به وسیله فیسبوک خریداری شد. مارک زاکربرگ، می خواد دست کم ۱۰۰ میلیون واحد از این دستگاه رو به فروش برسونه تا بتونه محتوای لازم رو در بخشای سرگرمی، رسانه، ارتباطات، آموزشی و تحصیلی و … جفت و جور کنه.

اما تا اینجای کار که دقیق شدن و فوکوس کردن روی بازیا بوده و بازیای خوبی هم واسه این هدست ساخته شده یا در حالهه.

عناوین زیر پشتیبانی کامل از Oculus Rift به عمل میارن:

  • Adrift
  • Among the Sleep
  • Daylight
  • Dirt Rally
  • Elite: Dangerous
  • Euro Truck Simulator 2
  • Grid Autosport
  • Half-Life 2
  • Half-Life: Source
  • Hawken
  • Project Cars
  • Slender: The Arrival
  • Strike Suit Zero
  • Surgeon Simulator 2013
  • Team Fortress 2
  • Trackmania 2
  • War Thunder

Project Morpheus

تاریخ عرضه به بازار: نیمه اول سال ۲۰۱۵

مشخصات:

  • رزولوشن: ۱۹۲۰x1080
  • نمایشگر: ۵٫۷ اینچ OLED
  • اندازه رفرش: ۶۰ هرتز و ۱۲۰ هرتز
  • میدون دید: تقریبا ۱۰۰ درجه
  • سنسورها: ژیروسکوپ و شتاب سنج
  • اتصالات: HDMI ،USB

بازیا:

پروژه مرفیوس سونی کلا واسه پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ویتا ساخته شده (بیایید از ویتا بیخیال شین). الان تنها عناوینی که واسه این دستگاه تولید شدن به ۳ عنوان Project Cars،Surgeon Simulator و Among the Sleep محدود ان اما یادتون نره که در مورد سونی صحبت می کنیم، شرکتی که پشتیبانی صدها تولید کننده و ناشر رو واسه پلی استیشن ۴ داره و مرفیوس هم زمینه بزرگ دیگری واسه کسب در اومده.

در جلسه قبلی، سونی نمایشی از ورژنای تغییر یافته بازی Thief و EVE Valkyrie روی پروژه مرفیوس داشت. هم اینکه دو دمو از بازیای The Castle و The Deep از استودیو لندن سونی هم به نمایش درآمد. ورژنای اولیه هدست، پشتیبانی از PlayStation Move رو هم نشون می داد.

سونی هم اینکه انجام مسابقات آنلاین چندنفره رو واسه مرفیوس تائید کرده. اگه دوست دارین سرگرمی خود رو با خونواده به اشتراک بذارین هم باز شاید بازیای چند نفره رو بدون اینترنت انجام بدین.

اولین شرکای سونی در مورد پروژه مرفیوس اپیک گیمز، یونیتی، کرایتک و اتودسک، تولیدکنندگان نرم افزارهای و موتورهای بازی سازی هستن که ورژن مخصوصی از برنامه خود رو واسه این هدست آماده کردن.

استودیو سازنده God of War، سانتا مونیکا هم دموی خاصی تولید کرده که به کاربر اجازه میده در نقش کریتوس ظاهر شه. البته همکاری سونی با ناسا واسه ساخت دمویی که به کاربران اجازه قدم زدن روی سطح کره ماه میده رو هم نباید از یاد ببرم.

در GDC امسال که دو ماه پیش برگزار شد، شوهی یوشیدا، مدیر بخش سرگرمیای سونی اعلام کرد که خیلی از استودیوهای سونی کار روی بازیای مرفیوس رو شروع کردن و شاید از E3 امسال، نمایش بازیای واقعی (و نه دموها) شروع می شه.

HTC Vive

تاریخ عرضه به بازار: تعطیلات پایان سال ۲۰۱۵

مشخصات:

  • رزولوشن: ۱۲۰۰x1080
  • نمایشگر: هنوز اعلام نشده
  • اندازه رفرش: ۹۰ هرتز
  • میدون دید: هنوز اعلام نشده
  • سنسورها: شتاب سنج، ژیروسکوپ و لیزر تشخیص دهنده جایگاه سر
  • اتصالات: HDMI ،USB 2.0 ،USB 3.0

بازیا:

هدست واقعیت مجازی Vive که حاصل تلاش مشترک Valve و HTCه، از نرم افزار SteamVR استفاده می کنه که به وسیله شرکت Valve پیشرفته. بازیای این هدست مستقیما از راه فروشگاه استیم به فروش می رسه. به نظر میاد که HTC از دیگر رقبایش یه قدم جلوتر باشه و اونم در اختیار داشتن فروشگاه نرم افزاری بزرگی چون استیمه که خوب پشتیبانی شده و کاربران میلیونی داره.

استودیوها و شرکتای زیر، پیشرفت بازی، اپلیکیشن و برنامه هاشون رو واسه این هدست اعلام کردن:

  • Dovertail Games (پیشرفت دهنده Microsoft Flight Simulator X)
  • Fireproof Games (پیشرفت دهنده Fireproof Games)
  • Cloudhead
  • Google
  • Lionsgate
  • HBO
  • Owlchemy Labs

در GDC امسال، استودیو Owlchemy Labs اولین بازی استیم ایشون آر رو با عنوان Job Simulator یا مثل ساز شغل معرفی کرد.

Vive از تکنولوژی اتاق روشنایی (Lighthouse) استفاده می کنه. این تکنولوژی حرکات بازیکن در اتاق نشیمن رو بررسی کرده و بعد اونا رو به داده های مجازی تبدیل می کنه تا بازی از راه اون کنترل شه. طبیعتا، وایو از استیم کنترلر هم به عنوان کنترلر اصلی استفاده می کنه.

واسه آنایی که منتظر Half-Life جدید هستن، والو یه چند وقت پیش اعلام کرد که هنوز بازی جدیدی از این سری رو واسه هدستای واقعیت مجازی در نظر نگرفته ان.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *