انگار روسیه قصد ساخت نسل جدیدی از یه پرنده بزرگ  با توانایی پرواز از روی دریا رو داره که از یه هیولای پرنده مربوط به دوران جنگ سرد الهام گرفته شده.
پرنده جدید «اورلان» (Orlan) براساس یه پرنده قدیمی و حالا از رده خارج شده به نام «هیولای دریای کاسپین» (Caspian Sea Monster) ساخته می شه که روزگاری با سرعت نزدیک به ۶۵۰ کیلومتر بر ساعت از روی دریا بلند شده و به پرواز در می اومد.

رسانه های دولتی روسیه گزارش کردن که «اورلان» حالا در حال ساخت بوده و در سال ۲۰۲۷ آماده استفاده میشه. یوری بوریسوف، معاوننخست وزیر روسیه در مصاحبه با خبرگزاری تاس در این باره اینجور گفت:” برنامه تسلیحاتی دولت واسه سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۷ شامل تحقیقات و پیشرفت اورلانه که روی برنامه ساخت این هواپیمای با توانایی پرواز از روی آب تمرکز داره.
نمونه اولیه این پرنده به عنوان بخشی از این برنامه تسلیحاتی ساخته شده و لوازم موشکی روی اون نصب می شه”.

هواپیماهای با توانایی به کار گیری اثر سطح بر بالا که می تونن از روی سطوح صاف و به صورت افقی به پرواز درآیند طوری طراحی شدن که می تونن روی سطح آب و با به کار گیری هوایی که مانند یه بالش عمل می کنه و با به کار گیری خاصیت آیرودینامیکی که این بالش هوایی بوجود میاره از روی آب بلند شده و به پرواز درآیند. اونا تا حدودی مانند هاورکرافت عمل میکنن اما بلند شدن اونا در نتیجه به کار گیری بالای بزرگ و مثل گلایدرشانه.

این هواپیمای بزرگ مثل مرغ دریایی می تونه بسیار سریع تر از نمونه های قبلی پرواز کرده و سرعت اون به ۲۵۰ تا ۳۵۰ مایل در ساعت (۴۰۰ تا ۵۵۰ کیلومتر بر ساعت) می رسه. در دوران اتحاد جماهیر شوروی چندین نوع از هواپیماهای دارای اینجور قابلیتی ساخته شد که از اون میان میشه به «لون» (Lun) یا «هیولای دریای کاسپین» (Caspian Sea Monster) اشاره کرد که بیشتر از ۷۳ متر طول، نزدیک به ۲۰ متر ارتفاع و طول بالایی برابر با حدود ۴۴ متر داشت. هیولای دریا بیشتر از ۵۵۰ تن وزن داشته و با سرعت بیشتر از ۲٫۰۰۰ کیلومتر بر ساعت پرواز می کرد.
البته این پرنده فقط در ارتفاع نزدیک به ۵ متری سطح زمین حرکت کرده، می تونست لوازم مربوط به نیروی دریایی شوروی رو با خود حمل کرده و با ۶ فروند موشک ضد کشتی موسکیت پی-۲۷۰ مجهز شده بود.

یکی دیگر از مطالب سایت :
۴ باور غلط در مورد وسایل شارژی که باید کنار بگذاریم

این هیولای پرنده در سال ۱۹۶۶ ساخته شده و پس از ۱۵ سال پرواز در سال ۱۹۸۰ در دریا غرق شد.
اتحاد جماهیر شوروی به دلیل قابلیتای مهم این پرنده ها در آبای بومی و مسیرهای آبی محدود که در قلمرو اونا فراوون بود دست به ساخت این پرنده ها زد. این جور پرنده های دو منظوره در دریای خزر، دریای سیاه، دریای برنت و شاید هم دریای اوخوتسک مناسب باشن. براساس گزارش خبرگزاری تاس، اورلان جدید واسه “مراقبت از راه دریایی شمال جایی که زیرساختا از پشتیبانی ضعیفی بهره مند هستن” مورد استفاده قرار می گیره.

هم اینکه این وسیله واسه عملیات جستجو و نجات استفاده شده و مانند هیولای کلاس «لون» از لوازم موشکی بهره مند میشه. هنوز اطلاعاتی در مورد کارکرد و لوازم این هواپیمای خاص مخابره نشده اما در گزارش خبرگذاری نامبرده و به نقل از مقامات ارشد نیروی دریایی روسیه، این هواپیما ظرفیت ۳۰۰ تن بار رو داشته باشه و برخلاف گفته های قبلی مبنی بر آماده شدن اون در سال ۲۰۲۰، رونمایی از اون به سال ۲۰۲۷ افتاده. نمونه کوچیکتری از هیولای دریایی در سال ۲۰۱۷ و با نام «چیکا ای-۰۵۰» ( Chiaka A-050) در سال گذشته رونمایی شد.
هیولای جدید اورلان الان به وسیله شرکت الکسیف سنترال هیدروفویل در نیژنی نوووگراد روسیه در حال ساخته.

«پوسایدون»: اژدر هسته‌ای خوفناک و آخرالزمانی روسیه که سونامی‌های مرگبار تولید می‌کنه

ناوگان مخوف و پرتعداد زیردریاییای روسیه؛ از «بوری» هسته ای تا «کیلو» دیزلی

موشک‌های بالستیک جدید روسیه؛ کابوس‌هایی ترسناک واسه مقامات آمریکا

اس اس- ایکس-۳۰ شیطان ۲: موشک بالستیک قاره پیما و خوفناک جدید روسیه