بررسی یک روزه ام جی ۳۶۰ توربو؛ سدانی جذاب که قربانی تحریم صنعت خودرو شد

سرگذشت برند MG در ایران رو باید یکی از غم انگیز ترین داستانای چند سال گذشته در بخش بازار خودرو به حساب آورد. شرکت مدیا موتورز به عنوان متولی و وارد کننده اجناس این شرکت به ایران تونست جایگاه به نسبت مناسبی رو واسه خود دست و پا کنه.

اما از وقتی که بحث تولید و مونتاژ MG در ایران با نام سایک اتفاق، کم کم مدیا موتورز از صحنه کنار رفت و نام MG پارس بر سر زبانا افتاد و قرار بود در خط تولید آذربایجان این خودرو تولید شه.

این شرکت نتونست به تعهدات خود در قبال برند مادر MG یعنی سایک چین بکنه و برند MG در ایران وارد آینده ای نامشخص شد. در ادامه شرکت سایک به دنبال یه شریک دیگه در کشور ما گشت که نام بهمن خودرو هم به میان اومد و همینطور بحث تولید در خط تولید سمنان و شرکت خودروسازی فردا هم جزئی از این گمانه زنیا بود.

در هر صورت شرکت آذویکو به عنوان تولید کننده مدل ۳۶۰  این خودرو رو در دو نسخه توربو و تنفس طبیعی دنده دستی به فروش میرسونه. آخرین بروزرسانی ای که این شرکت در مورد قیمت هر دو مدل این خودرو انجام داده مربوط به اردیبهشت ماه سال ۹۷ه که مدل توربو خودکار و تنفس طبیعی دنده دستی به ترتیب برچسبای قیمتی ۸۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومن و ۶۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومن رو به خود گرفتن. البته در بازار آزاد شکاف قیمتی عمیقی واسه این دو مدل مشاهده می شه. ام جی ۳۶۰ توربو در بازار در محدوده قیمتی ۱۴۳ میلیون تومن و تنفس طبیعی ۱۱۰ میلیون تومن خرید و فروش می شه.

در ادامه با ما همراه باشین تا ببینیم ام جی ۳۶۰ چه در چنته خود داره و می تونه موفقیتی مشابه پیشینیانش رو به دست بیاره یا خیر.

 MG GT قبلی

در سال ۹۵ بود که وارد کننده برند MG در ایران یعنی مدیا موتورز محصول جدید این شرکت با نام GT رو معرفی کرد و تست درایوی هم واسه اون برگزار کرد که می تونین اینجا  مطلب اونو بخونین. این خودرو با قیمتی برابر ۱۱۵ میلیون تومن قرار بود عرضه شه که در آخر در تعداد بسیار کمی به فروش رسید و پرونده این شرکت واسه همیشه بسته شد.

حال ام جی ۳۶۰ که دارای اشتراکات بسیار زیادی با  مدل GTه می تونه به عنوان یه گزینه خوش قیمت تر به نسبت مدل GT مطرح شه و با این که امکانات و طراحی GT در سطح بالاتری بود اما در عمل با خودروای مشابهی از نظر فنی طرف هستیم. MG 360 با هر دو برند سایک و MG عرضه می شه و اولین عرضه اون مربوط به سال ۲۰۱۰ه.

طول این خودرو برابر ۴۵۷۹ میلیمتر و عرض اون برابر ۱۸۰۴میلیمتره. وزن خودرو هم ۱۳۳۰ کیلوگرم اعلام شده.

امکانات رفاهی

مدل GT که قرار بود به وسیله شرکت مدیا موتورز در ایران عرضه شه دارای امکانات بیشتری به نسب ۳۶۰ه. به طور مثال مدل GT با ۶ ایربگ قرار بود عرضه شه اما ۳۶۰ تنها ۲ ایربگ داره.

در مدل مورد بررسی خبری از کروز کنترل نبود و تنظیم صندلی راننده و شاگرد به صورت دستی انجام می شد. سانروف برقی، سیستم صوتی مجهز به دو بلندگو و ۲ تیوتر، صفحه نمایش ۸ اینچ با لمس ضربه ای و توانایی کنترل و اتصال به گوشی موبایل، ESP، صندلی با روکش چرمی، چراغ روشنایی روز، سنسور پارک و دوربین دید عقب، سیستمای کمکی ترمز ABS، EBD، BA، CBC ، سیستم نشون دهنده فشار باد هر لاستیک و…از لوازم و امکانات ام جی ۳۶۰ توربو هستن.

هم اینکه این خودرو دارای ۵ ستاره ایمنی از طرف موسسه C-NCAPه.

مشخصات فنی

۳۶۰ از همون موتور و جعبه دنده ای استفاده میکرد که روی مدل GT هم استفاده شده بود. این موتور به حجم دقیق ۱۴۹۸ سی سی به یه توربوشارژر ساخت شرکت هانی ول مجهز شده.

این موتور توانایی تولید ۱۲۷ اسب بخار قدرت در بیشترین حد دور ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و بیشترین حد گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر در بین دوره های ۲۰۰۰ تا ۴۴۰۰ رو دارا هستش. جعبه دنده ۶ سرعته خودکار هم وظیفه انتقال قدرت رو رو دوش داره که در مدل GT همراه با شیفتر پشت فرمون عرضه می شد.

فرمون خودرو هم از نوع برقیه و در مورد سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از تعلیق H شکل یکدست مجهز به میل پیچشی استفاده شده. ترمزا در جلو و عقب خودرو از نوع دیسکیه و چرخا هم ۱۶ اینچی هستن.

مصرف سوخت به صورت ترکیبی به وسیله شرکت برابر ۶٫۹ لیتر اعلام شده و MG قول شتاب صفر تا ۱۰۰ زیر ۱۰ ثانیه رو داده.

طراحی ظاهری

از اون جا که این خودرو انگار فیس لیفت مدل ۳۵۰ه، نباید به دنبال زبون طراحی به طور کامل متفاوتی بود و از این نظر اختلاف مدل GT با ۳۶۰ بیشتر از اختلاف ۳۶۰ با ۳۵۰ه.

در MG GT تماشاگر به کار گیری چراغ عقب یه تیکه و  همینطور طرح اسپرت تری در نمای جلویی بودیم اما اگه از بقل به هر دو خودرو نگاه کنیم تماشاگر یه طرح برابر هستیم. هرچند بخش جلوی مدل GT و همینطور کاپوت اون بلوغ بیشتری به نسبت ۳۶۰ داره.

به کار گیری جلو پنجره سنتی و چراغای LED در دو طرف سپر خودرو و چراغ جلو از نوع هالوژنی با توانایی تنظیم ارتفاع از مهم ترین نکات طراحی در نمای جلوییه. طرح چراغ عقب هم خوب یادآور خودروای کره ایه. طراحی سپر عقب هم جمع و جوره و تنها حجم داده شده.

طراحی داخلی

در این بخش مهم ترین نکته ای که توجه رو به خود جلب می کنه فضای بسیار بزرگ اتاقه که این مورد در بخش صندوق عقب هم به چشم میاد.

در بیشتر نقاط اتاق از پلاستیک سخت استفاده شده و در بخش جایگاه آرنج رودریا تماشاگر به کار گیری چرم نرم هستیم.

طراحی کلی و یه تیکه داشبورد هم مدرنه و طرح صفحه نمایش مرکزی کنسول و خروجی سیستم تهویه مطبوع مثل اجناس شرکت ولووه. در بخش زیرین اونم کلید و ادوات مربوط به سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته.

کیفیت چرم صندلیا هم خوب آزمایش می شه. شاید یکی از بزرگ ترین نقاط ضعف داخل اتاق مربوط به طراحی بخش سرعت سنج و دور موتوره که در نگاه اول به مقدار بسیار زیادی شما رو سردرگم می کنه. خبری از نشون دهنده دور موتور به صورت آنالوگ نیس و دور موتور به صورت دیجیتال نشون داده می شه.

تجربه رانندگی ام جی ۳۶۰

با نشستن پشت فرمون ام جی ۳۶۰ اولین نکته ای که توجه رو به خود جلب می کنه سفتی فرمون به نسبت دیگه رقبای چینیه. طوریکه شاید واسه کسائی که تجربه سواری با خودروای چینی که در بیشتر وقتا فرمون بسیار سبک وزنی دارن، رقابت بر انگیز باشه.

جایگاه صندلی راننده و دید بغل دستی خوب آزمایش می شه اما دید عقب خیلی مناسب نیس و در این مورد باید از دوربین عقب کمک بگیرین.

جعبه دنده خودرو در حالت خودکار علاقه بسیار زیادی به پایین نگه داشتن دور موتور داره طوریکه حتی مرز ۱۵۰۰ دور بر دقیقه رو هم رد می کنه. سرعت تعویض دنده در حالت تیپ ترونیک هم مناسبه و در این حالت تماشاگر تاخیر نیستیم. از نظر نگارنده سنگینی فرمون خودرو یکی از مزیتای مهم اون هستش چون رابطه بهتری با محور جلو برقرار می کنه و باعث بهتر شدن کیفیت رانندگی می شه.

در مورد شتاب گیری ام جی ۳۶۰ مثل مدل GT به کمک توربوشارژر ساخت شرکت هانی ول با این که در زمان تخته کردن پدال گاز کمی شتاب گیری کمی با تاخیر شروع می شه اما اندازه گشتاور به اندازه ای بالا هستش که چرخای جلو رو به هرزگردی مجبور می کنه و به دلیل وزن به نسبت پایین خودرو تماشاگر شتاب گیری قابل قبولی هستیم.

واسه این که بتونیم خودرو رو بیشتر به رقابت بکشیم به جاده کوهستانی چالوس رفتیم. ۳۶۰ در مورد هندلینگ یکی از بهترین خودروای بازه قیمتی خود هستش و سیستم کنترل پایداری از منحرف شدن محور عقب خودرو در سر پیچای تند و در سرعتای بالا جلوگیری می کنه.

کشش خودرو در مسیرای سربالایی هم خوبه و به اصطلاح خودرو از نفس نمی افته و میشه با قرار دادن جعبه دنده در حالت تیپ ترونیک این مورد رو حتی بهتر مدیریت کرد.

در بین این بررسی به دلیل رانندگی در جاده کوهستانی چالوس که بیشتر راه رو با شتاب گیریای پشت سر هم طی کردیم. خودرو مصرف سوخت رو برابر ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر نشون می داد.

نتیجه گیری پایانی

ام جی ۳۶۰ فاکتورای مناسبی واسه موفقیت در بازه قیمتی بین ۱۰۰تا ۱۵۰ میلیون تومن رو ارائه می کرد و تا قبل از افزایش قیمتا از مهم ترین حریف اون چری آریزو ۵ توربو بود که الان قیمت کارخانه ای این خودرو حدوداً ۱۹۲ میلیون تومنه، این در حالیه که قیمت نمونه های صفر کیلومتر MG 360 هم به دلیل عرضه کج دار و مریز این خودرو به بازار خیلی مشخص نیس اما میشه حدس زد که این خودرو هم در محدوده ۱۸۰ الی ۲۰۰ میلیون تومن قیمت می خوره.

با این شرایط در بازه قیمتی نامبرده از جمله رقبای جدید این خودرو میشه به بسترن B30، هیوندای I10 کرمان موتور، چانگان CS35 و دانگ فنگ C30 اشاره کرد. در میان خودروهای دست دوم هم گزینه های پر دردسری مثل پژو ۴۰۷ و سیتروئن C5 قدیمی در همین بازه قیمت قرار می گیرن.

ام جی ۳۶۰ توربو می تونست در بازار داخلی و در بازه قیمتی خودروهای ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومن بسیار موفق شه ولی حالا به دنبال تحریمای اعمال شده در صنعت خودروسازی تقریبا به قطعیت میشه گفت که سرنوشت متفاوتی در انتظار این خودروه.

از نقاط ضعف  MG 360 در شرایط فعلی میشه به کامل نبودن امکانات خودرو، وضعیت نامشخص خدمات پس از فروش و دید ضعیف عقب گفت. باید دید که شرکت آذویکو و طرف چینی قرار داد یعنی سایک موتور می تونن به تعهدات خود به مشتریان جامعه عمل بپوشونن و با گسترش نمایندگیا و خدمات پس از فروش حس اعتماد و اطمینان رو بین مشتریان خود گسترش بدن یا خیر.

تجربه رانندگی با MG GT در پیست آزادی [تماشا کنین]

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *