راهنمای خرید بی ام و ۵۳۰ نسل پنجم؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت، مزایا و معایب

تملک کالاهایی از برنده های لوکس دنیا، موضوعی جذاب واسه بیشتر مردمه اما با در نظر گرفتن قیمت بالای اونا نسبت به اجناس مشابه از برنده های رده پایین تر، در خیلی از کشورای دنیا در حد یه رویا باقی می مونه. اما در مورد خرید خودرو، اگه توان کنار اومدن با انتخاب یه گزینه دست دوم سالم و شاید کم کارکرد رو داشته باشین، روزنه امیدی هست. در بازار ایران که خودروهای کره ای در شاخه لوکس رده بندی می شن، اگه خواهان تجربه مالکیت یه خودروی لوکس واقعی باشین و همینطور جیب خود رو به طور کامل خالی نکنین، بهترین راه حل پیش رو خرید مدلای دست دوم برندایی مثل بنز، ب ام و و لکسوسه. این وسط سری ۵ ب ام و از گزینه های وسوسه کننده بین برنده های آلمانیه. بی ام و ۵۳۰ نسل پنجم هم مطمئنا یکی از همین خودروهاست که حالا در بازار دست دوم گزینه ای جذاب و البته پرحاشیه به نظر می رسه.

روند طراحی و تولید نسل پنجم ب ام و سری پنج که با کد E60 شناخته می شه در سال ۱۹۹۷ کلید خورد و تحت نظارت مدیر بخش طراحی اون زمان، کریس بنگل، تا سال ۲۰۰۲ ادامه پیدا کرد. این مدل در ۵ جولای سال ۲۰۰۳ در اروپا و طی اکتبر ۲۰۰۳ در آمریکا معرفی شد. سری ۵ ب ام و از زمان عرضه اولین نسل خود در سال ۱۹۷۲ تا حالا یکی از پرطرفدارترین سدانای لوکس و اسپرت در دنیاس. تا الان ۷ نسل جور واجور از این سری روونه بازار گشته ان که با کدهای E12، E28، E34، E39، E60، F10 و G30 (آخرین نسل) شناخته می شن که نسل آخر اونم به بازار داخلی کشورمون راه پیدا کرده و با قیمتای سرسام بیاری خرید و فروش می شه. اتاق E60 در بازار ایران حالا خوبیش اینه با تنوع خیلی از دید فنی ارائه شد اما به دلیل محدودیت شماره گذاری خودروهای دارای حجم موتور بالا، مدلای جدیدتر از این مزیت بهره مند نیستن.

از راست به چپ: E12، E28، E34، E39، E60، F10، G30

این نسل از سری ۵ ب ام و پس از مدل ۵۱۸ که در سالای قبل از انقلاب به ایران وارد می شه محبوب ترین در بازار کشوره و به دلیل زیادی مدل بی ام و ۵۳۰i بیشتر مردم اونو با همین نام می شناسن. این خودرو در بین سالای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ در بازار ایران حضور داشت و خیلی از نمونه های ۲۰۰۵ اون در سال ۲۰۰۸ از گمرک ترخیص شدن.

نسخه M مدل E60 (بی ام و M5) در سال ۲۰۰۵ با پیشرانه ۱۰ سیلندر V شکل با حجم ۵ لیتر و قدرت ۵۰۷ اسب بخار معرفی شد. از این سوپر سدان در ۲۰ هزار و ۵۴۸ دستگاه تولید شد و موفق ترین نسل از سری ۵ ب ام و هستش. M5 E60 اولین سدان جهان بود که از پیشرانه V10 بنزینی قدرت می گرفت و به کمک به کار گیری این پیشرانه سریع ترین سدان جهان در اون زمان بود. در این راهنمای خرید نگاهی به جزئیات مدلای کارکرده و کارکرد اونا در بازار ایران میندازیم. در ادامه با سایت ما همراه باشین.

طراحی ظاهری بی ام و سری پنج نسل پنجم

وقتی اولین تصاویر از پنجمین نسل سری ۵ ب ام و در سال ۲۰۰۳ منتشر شدن، به دلیل طراحی ساختار شکنانه بسیاری زبون به انتقاد باز کردن. با این حال و با گذشت زمان نگاه ها نسبت به E60 تغییر کرد و کم کم بالاترین درجه هنر تیم طراحی به سرپرستی کریس بنگل واسه دوست داران قدیمی ب ام و هم رو شد چراکه طراحی این خود رو بالاتر از زمان خود بود.

چراغای چشم گربه ای با لنزای دوگانه زنونی جدای بر افزایش خشونت در دماغه، طرحی موندگار رو تو ذهن بیننده ثبت و در کنار جلو پنجره کلیوی و لگوی آبی سفید باواریاییا خیلی راحت نگاه ها رو محسور خود می کنن. طراحی این چراغا به اندازه ای خاص و متفاوت انجام شده که بقیه بخشای دماغه خودرو به طور کامل ساده به نظر می رسن و همینطور هم هست. این چراغا در بخش بالایی به نواری از LED نارنجی رنگ مزین شدن که بی شباهت به ابروی آدم نیستن و نقش چراغ راهنما رو اجرا می کنن. به جرئت میشه چراغای E60 رو در قسمت جلو، شروع کننده نسلی نوین از چراغا در طراحی خودروهای پس از اون بدونیم.

E60 یکی از اولین خودروهای جهان با سپر جذب شده در بدنه حساب می شه. این سپر قسمت بزرگی از المانای قسمت جلو رو محاصره کرده که جلوپنجره معروف ب ام و هم شامل اونا می شه. در بخش پایینی سپر جلو دو چراغ می شکن گرد و کوچیک قرار دارن و ورودی هوا هم در میان اونا دیده می شه. این ورودی هوا در مدلای فیس لیفت بسیار عریض و کامله در حالی که در مدلای قدیمی تر به صورت ۳ تیکه طراحی شده بود.

۵۳۵i با کیت بدنه ام پاور

در نمای جانبی گلگیرها با حجم و برآمدگی مناسب خوب جلوه می کنن. از بخش انتهایی نوار چراغ جلو خطی سر گرفته که تا چراغ عقب ادامه پیدا کرده. چراغای راهنمای بغل دستی با طرحی سه گوش پشت گلگیر جلو قرار دارن و خبری از راهنمای روی آینه جانبی نیس. چگونگی طراحی دربا و ستونای جانبی ساده بوده اما ترکیب پایانی خوبی رو با شکل بدنه خودرو رقم زده ان.

نمای عقب E60 تا حدودی ساده س! به خصوص با در نظر گرفتن فرمی که در دماغه خودرو انتظارتون رو میکشه. چراغای عقب تا حدودی مدیون نسل قبلی سری ۵ هستن اما با وجود طراحی ساده، ظاهری خشن و جذاب دارن.

خصوصا در مدلای فیس لیفت که گرافیک جدید چراغ هاشون در شب خیره کننده س. سپر عقب حامی دو شبرنگ و خروجیای اگزوز پیشرانه بوده و در کنار سادگی، به دلیل طراحی بی نقض حجم خوبی به این قسمت بدنه میده و بازم می تونه سن و سال بالای E60 رو مخفی نگه داره.

طراحی داخلی

در داخل کابین اندازه متنابهی از چرم و چوب و در تریمای خاصی فلز استفاده شده و طراحی این بخش مثل خارج تا حدودی اسپرت جلوه می کنه. وقتی که درون کابین قرار می گیرین، خیلی سریعً متوجه دو بخش مواج بالای داشبورد میشین که یکی صفحه نمایش و دیگری صفحه آمپر رو تحت پوشش قرار دادن.

در میونه داشبورد تریم چوبی یا فلزی خودرو قرار داره که در مدلای فیس لیفت تا از دو طرف تا رودریا ادامه یافته و در کنسول میانی هم بکار گرفته شده. دریچه های کولر طراحی ذوزنقه ای و ساده دارن.

در بخش پایین دریچه های میانی ادوات تنظیم سیستم تهویه هوا وجود دارن که با سه اهرم دوار و ۵ کلید، تنظیمات متفاوتی در اختیارتون قرار میدن. کمی پایین تر دریچه ها و سیستم سی دی پلیر قرار داره که با در نظر گرفتن سطح آپشن خودرو خروجی خود رو از راه ۶ یا ۱۰ بلندگو به گوش سرنشین میرسونه.

در کنسول میانی زیر آرنجی سرنشینان جلو، دسته دنده و جوی استیک سیستم Idrive وجود دارن و کل این مجموعه ارگونومی بسیار خوبی در اختیار راننده قرار میده، حتی با این وجود که مانند نسلای جدیدتر داشبورد به سمت راننده مایل نیس.

نشانگرهای دور موتور و سرعت سنج E60 از همون طراحی همشگی ب ام وای قبل از خود استفاده میکرد که با نور پس زمینه نارنجی رنگش، در شب جلوه ای خاص و متفاوت داره. فضای داخلی نسل پنجم سری ۵ در ردیف جلو تا حدی مطلوبه و افراد قد بلند از نظر فضای سر در هر دو ردیف با کمبودی مواجه نمی شن.

اما فضای پای سرنشینان عقب واسه خودرویی در این کلاس و با این ابعاد بدنه کافی نیس و انحنای موجود در پشت صندلیای جلو هم به خاطر برطرف کردن این مشکل در نظر گرفته شدن. صندوق عقب ۵۶۰ لیتری E60 فضای بسیار زیادی در اختیار دارنده میذاره که از دیگر مزیتای اون هستش.

در بخش داخلی خودرو تفاوتای بین مدلای فیس لیفت و قدیمی تر هست که به صورت کوتاه به اونا می پردازیم.

اولین مورد غربیلک فرمانه که در مدلای جدیدتر مشابه نمونه استفاده شده در نسل دوم سری ۶ه و از پدال شیفتر استفاده میکرد. مورد دیگه طراحی رودری هاست که در مدلای غیر فیس لیفت فرم خیلی جالبی ندارن و بلعکس در نسخه های فیس لیفت از طرحی بسیار مناسب استفاده میکردن.

دو مورد دیگه دسته دنده و سیستم Idrive هستن که اولی در مدلای فیس لیفت از نوع جوی استیکی بوده و دومی به لطف بعضی بروزرسانیا بسیار کاربرپسندتر از نسخه اول شد؛ چراکه نسخه اولیه سیستم Idrive از رابط کاربری پیچیده ای بهره مند بود. در بخش انتهایی میان داشبورد و در جلوی دسته دنده هم تماشاگر تغییراتی در نحوع قرار گرفتن دکمه های مربوط به گرمکنای صندلیا هستیم.

مشخصات فنی

مدل ۵۳۵ با موتور شش سیلندر توربو با قدرت ۳۰۲ اسب بخار

همونطور که قبلا اشاره کردیم نسل پنجم سری ۵ ب ام و با پیشرانهای بسیار متنوعی در ایران هست. ۴ مدلی که در بازار وجود دارن عبارتند از ۵۲۰i، ۵۲۵i،۵۳۰i و ۵۴۰i که مدل ۵۴۰i به تعداد فوق العاده محدود به کشور وارد شد.

بی ام و ۵۲۰ از پیشرانه ای ۲ لیتری ۴ سیلندر با قدرت ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتون بر متر استفاده میکرد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این مدل در حدود ۱۰٫۶ ثانیه و بیشترین حد سرعت اون ۲۱۹ کیلومتر در ساعته. مصرف سوخت این پیشرانه در E60 حدود ۸٫۲ لیتر در هر ۱۰ کیلومتر محاسبه شده که با در نظر گرفتن ظرفیت مخزن سوخت ۷۰ لیتری و وزن ۱۵۶۵ کیلوگرمی خودرو نوید پیمایشایی طولانی رو میدن.

بی ام و مدل ۵۲۵ تولید ۲۰۰۷ به بعد با جهشی چند پله ای به پیشرانه ۳ لیتری با ۶ سیلندر و  مجهز می شه. این پیشرانه ۲۱۸ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتون متر گشتاور در اختیارتون میذاره و اینجوری طی وقتی برابر ۷٫۹ ثانیه از ایست کامل به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا می کنین.بیشترین حد سرعت این مدل از سری ۵ ب ام و ۲۴۳ کیلومتر در ساعت، مصرف سوختش ۹٫۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و وزن اون ۱۶۰۵ کیلوگرم عنوان شده. مدلای ۵۲۵ تولید قبل از ۲۰۰۷ از پیشرانهای ۲٫۵ لیتری شش سیلندر استفاده میکردن که ۱۸۹ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتون متر گشتاور بوجود میاره. شتاب ۰ تا ۱۰۰ حاصل از این پیشرانها که با کد M54B25 شناخته می شن برابر ۷٫۹ ثانیه و مصرف سوختشون هم برابر ۷٫۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتره.

معروف ترین مدل نسل پنجم سری ۵ ب ام و که همون بی ام و ۵۳۰ه از پیشرانه کد N53B30 استفاده شده در بی ام و ۵۲۵ استفاده میکرد. فرق اصلی در اندازه خروجی این ۲ پیشرانه س. خروجی پیشرانه ۵۳۰ برابر با ۲۷۲ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاوره (مدلای قبل از فیس لیفت قدرت کمتری رو در محدوده ۲۳۱ الی ۲۵۸ اسب بخار ارائه میدن) که این سدان سنگین وزن رو قادر می سازه در ظرف تنها ۶٫۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسه. بیشترین حد سرعت بی ام و ۵۳۰ محدود شده به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت، وزن اون برابر ۱۶۱۵ کیلوگرم و مصرف سوخت متوسط اون ۹٫۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتره. بی ام و ۵۳۰ تولید شده تا قبل از سال ۲۰۰۷ خروجی برابر ۲۵۸ اسب بخار دارن.

برخلاف ۳ مدل قبل که از پیشرانهای خطی مشهور ب ام و سود می بردن بی ام و ۵۴۰ از نیروگاهی V8 به حجم ۴ لیتر نیرو میگیره. ۳۰۶ اسب بخار و ۳۹۰ نیوتون متر گشتاور ناقابل حاصل اینجور ترکیب زیباییست. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این مدل ۶٫۲ ثانیه، بیشترین حد سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت به صورت محدود شده و اندازه مصرف سوخت متوسط ۱۰٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتره. وزن این مدل ۱۷۳۵ کیلومتره.

همه مدلای سری ۵ ب ام و به غیر از مدل ۵۲۰ از رینگای ۱۷ اینچی کارخانه و تایرای ۲۲۵/۵۵ استفاده میکردن. مدل ۵۲۰ دارای رینگایی به شعاع ۱۶ اینچه. گیربکس هر ۴ مدل هم از نوع ۶ سرعته خودکار در نظر گرفته شده که خروجی پیشرانها رو به چرخای عقب انتقال میدن. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین پیشرانهای موجود در مدل ۵۳۰ به دلیل نسبت تراکم بسیار بالای ۱۲ به ۱ به کیفیت سوخت فوق العاده حساسه. البته نسخه های دو دیفرانسیل (X DRIVE) بی ام و ۵۳۰ هم به تعداد محدود به کشور راه پیدا کردن که از نظر مشخصات موتور و گیربکس با گونه های تک دیفرانسیل شباهت دارن.

امکانات ایمنی و رفاهی ب ام و سری پنج نسل پنجم

سری ۵ ب ام و در نمونه فیس لیفت و فول ترین حالتش امکاناتی مثل سیستم نمایشگر هدآپ دیزپلی (HUD)، امکان تنظیم برقی غربیلک و ذخیره اون، تنظیم برقی صندلی ها به همراه تنظیم گودی کمر، ماساژور صندلی (۵۴۰i)، گرمکن صندلیای جلو و عقب و سیستم کامل حافظه صندلی راننده، آینهای جانبی و موقعیت غربیلک، تنظیم برقی آینهای جانبی به همراه گرمکن آینها، سانروف و پرده عقب برقی، اتولایت، چراغای زنون و چرخش لنز چراغ های جلو در پیچ، سنسور باران، سنسور پارک، کروز کنترل هوشمند، سیستم فرمون فعال، تهویه مطبوع خودکار دوگانه با دریچه واسه سرنشینان عقب، چراغ شور، سانروف برقی، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم دید در شب و سیستم صوتی با ۱۰ بلندگو و… رو به سرنشینان ارائه می دهد.

هم اینکه سری ۵ ب ام و با داشتن ترمزای دیسکی در دو محور و مجموعه امکاناتی مثل ABS، EBD، DTC، DSC و DBC به همراه ۶ عدد ایربگ خودرویی ایمن حساب می شه.

تجربه رانندگی با بی ام و ۵۳۰

نام ب ام و از زمانای قدیم با ترکیب راحتی و شور رانندگی آغشته شده. وقتی که پشت فرمون E60 قرار می گیرین فرمون قشنگتر و چرمی اون دست هاتون رو به سمت خود جلب فرا می خونن و به وسیله پدال شیفترها و نشانگرهای سنتی پشت فرمون ترکیبی فوق العاده رقم می خوره که شما رو به هر چی سریعتر قرار دادن سوییچ در محل تعبیه شده و فشردن دکمه استارت/استاپ می بره.

گیربکس ۶ سرعته ساخت شرکت ZF عملکردی تشویق برانگیز داره و فکر نمی کنم خیلی احتیاجی به به کار گیری حالت تعویض دستی پیدا کنین. البته نکته دارای اهمیتی در مورد این نسل سری ۵ ب ام و هست و اون مبدل گشتاور گیربکس ۶ سرعته خودکار این خودروه که پس از هر چند هزار کیلومتر کارکرد دچار ضعف هایی می شه و شروع به حرکت رو با مکثی کوتاه اما محسوس همراه می کنه.

شتاب بیشتر E60ا بازم با گذر مدت خیلی از زمان عرضه شون مطلوب و راضی کننده س، اما به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین رسیدن به اعداد گفته شده به وسیله شرکت در ایران تقریبا غیر ممکنه. در مدلای ۵۲۰ و ۵۲۵ با پیشرانه ۲٫۵ لیتری در سرعتای بالا افت گشتاور به چشم میاد. اما در مدلای ۵۲۵ جدید، بی ام و ۵۳۰ و ۵۴۰ این مورد حس نمی شه و قدرت پیشرانه راضی کننده س. موقع شتاب گیری و ترمزگیری هم گیربکس سری ۵ ب ام و با ذکاوت کامل اقدام به برعکس کشی و سبک کردن دنده ها می کنه.

سیستم تعلیق در سری ۵ ب ام و عملکردی نرم و مطلوب داره و هندلینگ هم به واسطه تقسیم وزن ۵۰:۵۰ واقعا خوبه. صندلیا هم در کنار راحتی، خوب بدن راننده و سرنشین جلو رو در بر می گیرن. به دلیل وجود سیستم DSC هرزگردی چندانی در تایرهای عقب ایجاد نمی شه. البته در صورت خاموش کردن این سیستم میشه کمی هم با این سدان بزرگ اندام به بازیگوشی پرداخت، اما به دلیل اینکه سیستم DSC این خودروها هیچ وقت به طور کامل از مدار خارج نمی شه، نمیشه روح یه محصول خالص باواریایی رو احضار کرد.

البته حسن این محدودیت به افزایش ایمنی و حفظ تعادل مناسب در سر پیچای تند برمیگرده؛ جایی که E60 هیچ وقت کم نمی آورد. در اینجور لحظاتیست که به نشون میان غربیلک فرمون چشم می دوزید و با غروری بیشتر از قبل ادامه راه رو در می نوردید.

قیمت و رقبا در بازار

از رقبای این خودرو در بازار میشه به شکلای جور واجور کارکرده لکسوس مثل سری GS و ES اشاره کرد. مرسدس E350 و E280 هم گزینه های مطلوبی در این رده قیمتی هستن.

مدل ۵۲۰i در گرانترین حالت قیمتی در حدود ۳۵۰ میلیون تومن داره و در مدلای با کارکرد بالا ۱۷۰ میلیون تومن هم قیمت می خوره. ۵۲۵i در بازار، بازه قیمتی بین  ۱۸۰ میلیون تومن تا  میلیون تومن ۳۸۰ رو به خود می بینه. قیمتا واسه مدل پر فروش ۵۳۰i از ۲۱۰ میلیون تومن شروع می شن و بسته به کارکد و سلامت خودرو تا بالای ۴۰۰ میلیون تومن هم پیش می رن. قوی ترین نمونه های سری ۵ ب ام و در ایران که ۵۴۰i هستن در کم تریم حالت خود در حدود ۴۰۰ میلیون تومن قیمت دارن و این رقم می تونه تا بالای ۵۰۰ میلیون تومن در نمونه های سالم جلو رفتن کنه.

راهنمای خرید بی ام و ۵۳۰

در آخر باید گفت که اگه نسبت به خرید یه نمونه از این خودروها تمایل دارین باید به طور کامل بر این واقف باشین که بی ام و ۵۳۰ به نسبت تعداد بیشتر خود نسبت به بقیه مدلا با دردسر نگهداری کمتری همراه س اما به هرحال با یه خودرو آلمانی گرون با عمری در حدود ده سال طرف هستین که از حساسیتای خاصی برخوداره. کارکرد کمتر بی ام و ۵۳۰ می تونه به معنی خطر کمتر خرابیای اون باشه، اما از اونجا که کم کردن کیلومتر در اینجور خودروهایی بسیار رایجه، بهترین کار اینه که قبل از انجام معامله با مراجعه به کارشناس از سلامت اجزای فنی و نداشتن ERRORای جور واجور مطمئن شین چون که این نسل از خودروهای ژرمنا (شامل بی ام و ۵۳۰ نسل پنجم) به شکل یاد گرفتن به مشکلات الکترونیکی مبتلاست. در واقع همونقدر که رانندگی با یه بی ام و ۵۳۰ سالم می تونه هیجان انگیز و جذاب باشه، روندن یه خودرو خراب هم آزاردهنده میشه، از این رو لازمه در انتخاب خودرو مورد توجه خود با احتیاط عمل کنین.

مشکلات و امتیازات سری ۵ ب ام و

نکات مثبت

  • طراحی داخلی و خارجی قشنگتر
  • سطح امکانات قابل قبول
  • گیربکس دقیق
  • هندلینگ خوب و سواری جذاب
  • کیفیت متریال مناسب در کابین

نکات منفی

  • استهلاک و مخارج بالا سری E60
  • فضای کم پا در ردیف عقب
  • سیستم اینفوتینمنت (اطلاعات-سرگرمی) دیگه کاربرد خاصی نداره

 

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *