باور داشتن خود، کلید رسیدن به موفقیته. کتابا و فیلمای زیادی با این موضوع هست اما حقیقت اون هستش که در بیشتر مواقع اعتماد به نفس تنها چیزی نیس که به اون نیاز داریم و حتی بعضی وقتا اعتماد به نفس بالا می تونه خطرناک باشه. منضبط بودن و ایجاد رابطه با بقیه هم همیشه مهم هستن. اما متأسفانه همه آدما این مهارت ها رو ندارن. در عین حال، ترفندهای روانشناختی ای هست که مثل مهارتای ارتباطی به ما کمک می کنن بعضی چیزها رو راحت تر به دست بیار. در ادامه به ۸ ترفند روانشناختی می پردازیم که روی بیشتر آدما موثره.

۱- اثر تأخر

هممون میدونیم که آخرین حرفی که زده می شه بیشتر از تموم صحبت تو ذهن باقی می مونه. اما این اثر فقط در مورد مکالمات صدق نمی کنه.
مثلا تصور کنین که مصاحبه شغلی مهمی دارین و افراد دیگری هم درخواست کننده اون کار هستن. اگه بتونین طوری برنامه ریزی کنین که با مسئول استخدام اول یا آخر از همه ملاقات کنین این مسأله واسه شما یه امتیاز حساب می شه چون احتمال بیشتری هست که مسئول استخدام شما رو به خاطر بسپرد و استخدام تون کنه.
البته شکی نیس که باید خوب بقیه خواهندگان هم باشین.

۲- تقلید کنین

تقلید از رفتار کسی که می خواین مثل اون باشین می تونه روشی واسه بهره مند شدن از همون ویژگیای شخصیتی باشه. این روش همون اثر تلقین رو داره.
در این روش به خودتون می گین که یه ویژگی شخصیتی خاص رو دارین و کم کم به اون ویژگی دست پیدا می کنین. مهم ترین کاری که باید انجام بدین اینه که این کار رو باید تا جایی که می شه زیاد انجام بدین. اگه فقط ماهی یه بار به خودتون تلقین کنین، تأثیری نداره.

این روش در مورد احساسات هم جواب میده. واسه اینکه حال خودتون رو عوض کنین، شروع کنین کارایی انجام بدین که به اون احساس مربوط می شن.
یعنی مثلاً، واسه اینکه حال روحی تون رو بهتر کنین، باید بیشتر لبخند بزنین.

۳- شادی خود رو دوستانه بگید

قرار نیس هر کسی هم که خیلی آشنایی و صمیمیتی با اون ندارین رو در آغوش بکشین. اما اگه با لبخند و به گرمی با بقیه سلام و احوالپرسی کنین، دیر یا زود، اونا همون احساس رو نسبت به شما پیدا می کنن. کاری که انجام می دید اینه که حس مثبتی می دید تا بقیه احساس کنن که از دیدن اونا خوشحال هستین. اینطوری، شخص مقابل تون اول با لبخند جواب شما رو میده و بعد از اون کم کم واقعا از شما خوشش میاد.

 

۴- درمورد فرعیات صحبت کنین

 

تصور کنین که تو یه جلسه کاری ایده خود رو مطرح می کنین و می خواین که بقیه با اون موافقت کنن. تلاش کنین گفتگو رو نه به سمت بحث درمورد امکان عملی شدن ایده، بلکه به سمت جزئیات تحقق اون هدایت کنین. مثلا، شما می خواین که در محوطه شهرکی که زندگی می کنین درخت بکارید. در جلسه اعضای شهرک سوال کنین که کدوم درختا بهتر هستن. یا مثلا اگه می خواین وسایل تفریحی در محوطه نصب کنین، از اونا سوال کنین که چه نوع وسایلی بهتر هستن. با این روش، احتمال بیشتری هست که بقیه ایده مطرح شده رو قبول شده تلقی کنن و تمایل بیشتری به موافقت با شما پیدا کنن.

۵- کاراتون رو پشت گوش نندازین

پشت گوش انداختن کارا عادت بسیار خطرناکیه چون در بیشتر مواقع، «بعداً» تبدیل به «هیچوقت» می شه.
یه ترفند بسیار ساده هست که به شما کمک می کنه با تنبلی خود مقابله کنین. هر کاری رو به محض اینکه یادتون میاد انجام بدین. نکته اینه که ما در ناخودآگاه مون همیشه تلاش می کنیم همه کارا رو تموم کنیم.
خودتون رو مجبور کنین که اون کار رو انجام بدین. بعدا حتماً از خودتون ممنون هستین. حتی اگه اون کار رو کامل انجام ندین، دست کم کاری انجام دادین که به طور قطع بهتر از هیچ کاری انجام ندادنه.

یکی دیگر از مطالب سایت :
خدمات شرکت چاپ و بسته بندی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

۶- از انگیزه درست و مناسبی استفاده کنین

بعضی روانشاناسان این تئوری رو مطرح می کنن که رضایت و نبود رضایت از یه شغل به عوامل به طور کامل مختلفی بستگی داره.
درسته که راحت بودن محیط کار و داشتن بیمه درمانی، تعهد کاری کارکنان رو بیشتر می کنه، اما اینا انگیزه کافی ای واسه اونا نیستن. اگه می خواین که کارکنان مؤثرتری داشته باشین، بالا بردن دستمزد هم کافی نیس.
شما به عنوان کارفرما باید به موفقیت همکاران اونا هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، فرصتی واسه رشد شغلی به وجود بیارین و تا جایی که ممکنه به اون شغل جذابیت بدین.

 

۷- از طعمه استفاده کنین

 

بازاریابا علاقه زیادی به این ترفند دارن، اما شمام می تونین از اون در زندگی واقعی واسه به دست آوردن چیزایی که می خواین استفاده کنین. در حراجا، جنسی که کمترین سود رو داره رو تبدیل به طعمه می کنن. مثلا تصور کنین که باید بین یه لیوان کوچیک قهوه به قیمت ۱ دلار و یه لیوان بزرگ تر از اون به قیمت ۱/۵۰ دلار، یکی رو انتخاب کنین. اما فرق زیادی بین اونا وجود نداره و پس بیشتر مردم لیوان کوچیک تر رو به خاطر ارزون تر بودنش انتخاب می کنن. اما اگه یه گزینه سوم هم وجود داشته باشه که اندازه اون دو برابر لیوان اول باشه اما قیمت اون نه ۲ دلار، بلکه فقط ۱/۷۵ دلار باشه، ورق برمیگرده و از نظر خریدارها لیوان سوم که بیشترین قیمت رو داره به صرفه تر از بقیه س. این ترفند رو یادتون باشه تا از اون در وقتی استفاده کنین که از کسی درخواستی دارین یا در جلسات کاری می خواین ایده خود رو پیشنهاد بدین.

۸- با عجله قضاوت نکنین

جانبداری از یه طرف دعوا همیشه تصمیم درستی نیس.
در اینجور شرایطی شما باید خونسردی خود رو حفظ کنین و رفتار منطقی ای داشته باشین. تا وقتی که صحبتای هر دو طرف دعوا رو نشنیده اید بی طرف بمونین. این کار نشون میده که شما می تونین به دور از تعصب مسائل رو موشکافی کنین. بقیه متوجه این توانایی شما می شن و بیشتر از قبل به شما اعتماد می کنن.

۱۵ ترفند روانشناختی باحال و کاربردی که در زندگی به دردتون می خوره

۱۲ ترفند روانشناختی ساده و کاربردی که زندگی رو راحت تر می کنه

ترفندهای باحال روانشناسی که باعث می شه فکرا بقیه رو بخونین

چند ترفند روانشناختی که کمک می کنه حساب شده خرید کنین