بوی بد کولر آبی

بوی بد کولر آبی می تواند دلایل مختلفی مانند کهنگی پوشال ها، باقی ماندن آب در تشتک، استفاده از روغن نامناسب برای سرویس کولر، محل نامناسب نصب کولر آبی و … داشته باشد. برای اینکه بتوانید کولری خوشبو داشته باشید، باید مرحله سرویس کردن کولر را جدی گرفته و در کنار آن از پاک کننده هایی مانند شیشه شور و وایتکس استفاده کنید.

ناودانی ها که روی دریچه کولر تعبیه شده اند، نقش بسیار مهمی در راندمان خنک کردن کولر آبی را ایفا میکنند. چرا که وظیفه رساندن آب بطور یکسان به پوشالها را دارند، و بوسیله پیچهای تنظیم که در دو طرف دریچه ها هستند، توازن رسانیدن آب به تمام قسمت های پدها را بر عهده دارند.

یکی از ضروریترین قطعات برای کولر آبی سایبان است. به دلیل اینکه اگر شما در فصلهای گرم سال سقف کولرهایی که سایبان ندارند را مشاهده و لمس کنید حرارت بسیار بالایی دارند و این امر موجب اتلاف انرژی و در برخی موارد باعث سوختن دینام کولر میشود.

این سوختگی بخاطر این است که فاصله سقف کولر تا دینام بسیار کم است و حرارت بیش از حد سقف باعث سوختن دینام میشود.

پد های پوشالی و سلولزی

در برخی از کولرهای آبی پد پوشالی و در بعضی پد سلولزی استفاده میشود.

پدهای سلولزی نسبت به پدهای پوشالی از راندمان خنکی بیشتری برخوردارند و نیز کولرهای سلولزی خصوصاً در شهرهای آلوده ای مثل تهران به علت فیلتر کردن هوا برای سلامتی افراد بسیار مهمند.

ولی از لحاظ قیمت در موقع خرید و تعویض پدها، کولرهای پوشالی به لحاظ اقتصادی به صرفه تر هستند.

شناور کولر

شناور در کولر آبی وظیفه تنظیم آب کف کولر (تشتک) را دارد. اگر سطح آب کم باشد موجب نرسیدن آب به پدها و خنک نکردن کولر میشود و اگر بیش از حد زیاد باشد آب تشتک از زیرآب سرریز میشود. به همین دلیل باید شناوری مناسب برای کولر نصب کنیم.

هر چه میزان آب تشتک (کف کولر) بیشتر باشد هم پمپاژ آب بهتر انجام میشود هم کولر خنک تر میشود. البته نباید به حدی باشد که سرازیر شود.

توربین

توربین (فن) کولرآبی یکی دیگر از اجزاء بسیار مهم آن میباشد که اگر توسط شرکتهای غیر استاندارد و نامعتبر تولید شده باشد چون به بالانس بودن آن توجه نمیکنند، باعث لرزش کولر، مستهلک شدن آن و ایجاد صدا های نا متعارف برای مصرف کننده میشود.

خنک نکردن کولر آبی

یکی از دلایل خنک نبودن کولر، نبود آب یا کمبود آب در داخل کفی است که اگر این آب از مقدار استاندارد کمتر شود، دیگر پمپ توان خیس کردن پوشال ها را ندارد. همچنین خرابی پمپ آب نیز مانع از انتقال آب شده و کولر به خوبی محیط را خنک خواهد کرد. اگر پارچه برزنتی کولر هم دچار پارگی شده باشد باد کولر به هدر رفته و به داخل کانال وارد نمی شود.

پوسیدگی و سوراخ شدن کفی کولر آبی

وجود املاح در آب در تماس با بدنه فلزی کولر آبی، باعث زنگ زدگی و پوسیدگی کف کولر می شود. راه حل این مشکل عایق کردن کولر آبی است.

کولر آبی یک سیستم سرمایشی است که عموما در بسیاری از منازل و ساختمان ها کاربرد دارد. کوچک ترین اختلال در عملکرد کولر آبی یک هشدار جدی برای خرابی های بزرگتر و بیشتر است. اگر به این هشدارها و خرابی های کوچک توجه نکنیم و به موقع به تعمیرکار کولر با تجربه جهت تعمیرات کولر آبی نشان ندهیم کولر آبی دچار خرابی های بزرگ تری در فصل گرما می شود و در نتیجه تا زمان تعمیر کامل کولر آبی و یا خرید کولر آبی جدید، مجبور به تحمل چند ساعته یا حتی چند روزه گرما خواهید شد.

سوختن پمپ آب کولر آبی

عدم روغن کاری به موقع، گرفتگی در مسیر رسیدن آب به پمپ و کثیف بودن پوشال ها از دلایل مهم سوختن پمپ است. با سرویس به موقع کولر آبی می توانید درون کولر را به خوبی تمیز کنید. همیشه توجه داشته باشید که واتر پمپ در سبد مخصوص خود قرار گرفته باشد تا جرم و اجسام خارجی وارد آن نشود.

کولر آبی

عیب یابی کولر آبی توسط تعمیرکار کولر آبی

در برخی مواقع، روی دادن مواردی جزئی می تواند منجر به از کار افتادن کولر آبی شود. در ادامه به بررسی علل رایج این موارد (عیب یابی کولر آبی) پرداخته ایم.

 

کلیدهای پمپ آب و موتور وصل هستند؛ اما کولر آبی کار نمی کند:

  • برق شبکه قطع است.
  • موتور یا پمپ آب امکان دارد معیوب باشند.

 

کولر آبی کار می کند؛ کولر باد گرم می زند:

  • پمپ آب کار نمی کند
  • کلید پمپ آب قطع است.
  • اتصالات پمپ آب دچار قطعی شده است.
  • مسیر آبرسانی پمپ آب مسدود شده است.
  • تنظیم شناور تغییر کرده است.
  • شیلنگ آب از پایه پمپ آب یا سه راهی جدا شده است.
  • منافذ ناودان های درپوش مسدود است.

با وجود سالم بودن پمپ آب و موتور، کولر آبی هوادهی مطلوب را ندارد:

  • دریچه­ های ورودی کولر نیمه باز یا بسته باشند.
  • تسمه کولر از تنظیم خارج شده است.

 

موتور کولر روشن است؛ اما چرخش ندارد:

  • پولی پروانه و موتور در یک امتداد نیستند.
  • سیم پیچ راه انداز یا سیم پیچی های دور تند خراب شده است.
  • تسمه کولر سفت بسته شده است.

 

کولر آبی با سر و صدا زیادی کار می کند:

  • یاتاقان های موتور یا یاتاقان های پروانه معیوب شده اند.
  • یاتاقان ها به درستی روغن کاری نشده اند.
  • پیچ یاتاقان های دو سر محور پروانه شل شده است.
  • تسمه کولر تنظیم نیست.
  • موتور کولر نیم سوز شده است.

 

موتور فن کولر آبی روشن نمی شود

در این زمان اولین کار بررسی برق موتور کولر آبی است که باید چک شود برق رسانی به موتور به درستی انجام می شود.

در صورتیکه سیم فاز در کلید کولر آبی قطع باشد و یا نول از اتصال خارج شده باشد، برق نمی رسد که باید سیم پیچی برق موتور درست شود. ولی اگر در کلید، برق 220 ولت وجود داشت مشکل از موتور کولر آبی است که باید موتور بررسی گردد. ممکن است موتور سوخته باشد یا قطعی داشته باشد.

پاره شدن تسمه کولر آبی

بیش از اندازه سفت بستن و یا شل بستن تسمه کولر و همچنین فرسوده شدن آن از عمده دلایل پاره شدن تمسه است. هر زمان صدای نامتعارفی از کولر به گوش رسید در ابتدا تسمه را چک کنید.

بهترین زمان سرویس کولرابی و آماده سازی آن، قبل از شروع فصل گرما است. در فصل بهار می توانید برای سرویس دستگاه خود اقدام کنید تا تمامی قطعات آن بررسی شود. بهتر است قبل از استفاده مجدد، از سلامت کلی کولر آبی خود، اطمینان داشته باشید و پس از سرویس و تعمیر کولرآبی، با خیالی راحت از آن استفاده کنید.

سرویس کامل کولر آبی شامل چه مواردی می شود؟

  • تنظیم شناور کولر آبی، جهت کنترل آب ورودی به کفی کولر
  • کنترل پمپ آب و سیستم انتقال آب به پوشال ها
  • بررسی فن و در صورت نیاز تعویض تسمه کولر
  • روغن کاری یاتاقان کولر آبی
  • بررسی و روغن کاری دینام کولر
  • از بین بردن رسوبات کولر آبی
  • بررسی جعبه تقسیم برق کولر
  • شستشوی مخزن حلزونی
  • تنظیم تسمه کولر آبی
  • تعویض پوشال کولر
  • شستشوی بدنه کولر
  • راه اندازی کولر آبی

قطعات الکتریکی کولر آبی

قطعات الکتریکی شامل قسمت هایی هستند که از طریق برق، انرژی لازم برای حرکت را کسب می کنند. این قطعات الکتریکی به قطعات مکانیکی متصل شده و موجب حرکت آن ها می شوند. این قطعات نسبت به سایر بخش ها از حساسیت بیشتری برخوردار هستند. زیرا در صورتی که دچار خرابی شوند یا بسوزند، هزینه تعمیر و یا تعویض شان بسیار گران خواهد بود. پس بیشتر مراقب قسمت های الکتریکی کولر باشید.

یکی دیگر از مطالب سایت :
چطور رﺿﺎﯾﺖ ﻣﺸﺘﺮی در کسب و کارها را بررسی کنیم؟

تعمیر و تعویض این قطعات باید توسط کارشناس مجرب و متخصص در این زمینه انجام شود. خودتان نباید اقدام به تعمیر این بخش ها کنید.

۱- موتور کولر (دینام)

منبع انرژی تمامی کولرهای آبی از طریق موتور تامین می شود و فرآیند گردش هوا را برعهده دارد. موتورهای برق را به صورت دو دور طراحی کرده اند. به این صورت که شما قادر هستید از دو سرعت موتور برق استفاده کنید. با چرخش موتور کولر، پولی کوچک به حرکت درآورده، تسمه را می چرخاند و در نهایت پولی بزرگ شروع به حرکت می کند. با چرخش پولی بزرگ تر، محور پروانه نیز چرخیده و در نهایت پروانه هم حرکت می کند. نتیجه این فرآیند تولید باد است.

موتور برق از احساسیت بالایی برخوردار است و پیشنهاد می شود کولر را در ساعات طولانی با سرعت تند روشن نکنید. استفاده از کولر با دور تند، مصرف انرژی را هم افزایش خواهد داد.

هر زمانی که کولر را سرویس می کنید، موتور را نیز تمیز کرده و در آخر آن را روغن کاری کنید. این روغن کاری موجب می شود موتور روان کار کند و دیرتر فرسوده شود.

مراقب باشید لوله های توزیع آب به شکلی تنظیم نباشند که آب روی موتور پاشیده شود.

۲- پمپ آب کولر (واتر پمپ)

قطعه ی مهم دیگر در کولر آبی، پمپ آب است که نقش آن کمتر از دینام نیست. این بخش فرآیند انتقال آب را انجام می دهد. این قطعه، آب را به بخش هایی بالایی کولر انتقال داده و پوشال ها را خیس می کند.

شما با زدن کلید پمپ آب، آن را روشن می کنید و بعد از خیس شدن پوشال ها، با زدن کلید موتور، دینام را روشن می کنید.

حساسیت این بخش کمتر از موتور نیست و باید در هر بار سرویس کولر، آن را نیز بررسی کنید. پمپ آب داخل تشتک قرار می گیرد و آب از قسمت زیرین آن داخل پمپ کشیده می شود و از طریق شلنگ انتقال به لوله های توزیع وارد می شود. برای اینکه دهانه این شلنگ دچار گرفتگی نشود، در قسمت کف پمپ یک سبد قرار دارد تا هم رسوب آب را بگیرد و هم در صورت وجود اشیاء ریز داخل آب، مانع از ورود آن ها به شلنگ شود.

در زمان سرویس کولر آبی باید سبد پمپ آب را تمیز کنید تا رسوب های آن جدا شوند. با استفاده از یک میله نازک فلزی، شلنگ را تمیز کنید تا در صورت گرفتگی برطرف شود. در نهایت واتر پمپ را روغن کاری کنید.

با دست خیس به جعبه تقسیم برق کولر آبی دست نزنید.

۳- جعبه تقسیم برق کولر آبی

برق کولر باید از طریق یک قطعه تامین و به قطعات الکتریکی منتقل شود. جعبه تقسیم برق کولر انرژی الکتریکی را دریافت کرده و به قطعات کولر می فرستد. شما با قطع و وصل کردن کلید برق، به این جعبه تقسیم فرمان روشن و یا خاموش می دهید. این قسمت هم باید در جایی از بدنه کولر قرار گیرد تا مرطوب نشود و مشکلات جبران ناپذیر پدید نیاورد.

قطعات مکانیکی کولر آبی

قطعات مکانیکی، انرژی حرکتی را از قطعات الکتریکی دریافت می کنند. این قطعات شامل شناور، تسمه، پولی ها و پروانه می شوند. بهترین روش برای نگهداری صحیح از این بخش ها، روغن کاری به موقع است.

۱- شناور کولر آبی

شناور عمل قطع و وصل کردن ورود آب به داخل تشتک را انجام می دهد. در صورتی که تشتک خالی باشد، شناور در پایین ترین وضعیت خود قرار دارد، در این حال، آب تا زمانی که تشتک پر شود، با شدت وارد آن می شود. به محض اینکه تشتک پر شد، شناور به صورت خودکار جریان آب را قطع می کند.

هر بار که مقدار آب موجود در کولر کم شود، شناور دوباره شیر را باز می کند. حال اگر شناور کولر تنظیم نباشد، بیش از حد آب وارد تشتک کولر شده و در نهایت با سرریز شدن آب روبرو خواهید شد. یا برعکس این، اگر کمتر از مقدار استاندارد آب وارد کولر شود، موجب خیش نشدن پوشال ها شده و کولر باد خنک نخواهد داشت. در مقاله نحوه تنظیم شناور کولر آبی در این مورد بیشتر توضیح داده شده است.

شناورهای امروزی دارای درجه بندی روی بنده هستند و برای تنظیمات بهتر به شما کمک می کنند.

۲- پولی های کولر آبی

پولی از اجزا مکانیکی کولر است که موجب حرکت پروانه می شود. پولی کوچک به موتور وصل است و پولی بزرگ به پروانه. تسمه به دور آن ها چرخیده و پروانه را به حرکت درمی آورد. هر زمانی که کولر را سرویس می کنید باید پولی ها را روغن کاری کنید. خشک بودن پولی ها موجب صدای بلند در حین چرخش می شود.

۳- تسمه کولر آبی

تسمه در کولر موجب حرکت پولی بزرگ و در نهایت چرخش پروانه می شود. تسمه به دور پولی کوچک که به موتور متصل است و همچنین پولی بزرگ می چرخد و انرژی حرکتی را به از موتور به پروانه منتقل می کند. اگر تسمه بیش از حد سفت و یا شل باشد، هم صدای آزاردهنده ایجاد می کند و هم ممکن است پاره شود. درصورتی که مشاهده کردید تسمه پوسیده شده، آن را تعویض کنید.

۴- پروانه کولر آبی

در مرکز کولر یک مخزن حلزونی شکل دیده می شود که پروانه داخل آن قرار دارد. با چرخش پروانه باد تولید شده و از طریق کانال وارد ساختمان می شود.

در صورتی که پروانه تنظیم نباشد، به درستی حرکت نمی کند و درصد بالایی از قدرت موتور را هدر می دهد. بالانس نبودن فن یا همان پروانه موجب ایجاد لرزه در تمام بدنه کولر می شود. یاتاقان های پروانه هم باید محکم و روغن کاری شوند تا عملکرد فن را تحت الشعاع قرار ندهند.در صورت خرابی پروانه باید به فکر تعویض پروانه کولر آبی باشید.

قطعات ثابت کولر آبی

در کنار قطعات الکتریکی و مکانیکی، قطعات دیگری هم قرار دارند که ثابت هستند. قطعاتی از قبیل بدنه، دریچه ها، پوشال، شیر تخلیه و شبکه آبرسانی.

قبل از اینکه بدنه کولر آبی را لمس کنید، از قطع بودن برق مطمئن شوید.

۱- بدنه کولر آبی

بدنه کولر آبی مکعب فلزی است که از ۴ ستون، سقف و کفی تشکیل شده است. این بدنه فلزی بسیار مقاوم است و در برابر تغییرات آب وهوایی آسیب پذیر نیست.

برای اینکه عمر بدنه کولر بیشتر شود، درصورتی که قسمت هایی از بدنه دچار رنگ پریدگی شد، بهتر است آن را ترمیم کنید. کف کولر نیز ممکن است دچار پوسیدگی شود که ترمیم سوراخ کف کولر با انواع عایق را باید در اسرع وقت انجام داد.

۲-دریچه های کولر آبی

در سه طرف بدنه کولر دریچه های مشبک قرار دارند و داخل این دریچه ها را پوشال می بندند. در صورتی که روی سطح دریچه ها رسوب مشاهده کردید، با فرچه آن ها را تمیز کنید. وجود رسوب مانع از جریان هوا ب داخل کولر می شود.

۳- پوشال کولر آبی

رشته های کوتاه و نازک چوبی که در بسته های توری قرار می گیرند و روی دریچه ها بسته می شوند پوشال نام دارند. با خیس شدن این پوشال ها، بادی که از چرخش پروانه تولید می شود، خنک شده و فضای خانه لطیف و مرطوب می کند.

تعویض پوشال باید هر دوسال یکبار انجام شود. همچنین در زمان سرویس کولر، باید پوشال ها را بشویید تا مانع از تجمع آلودگی، قارچ و میکروب شود. هرچه پوشال ها سالم تر، تمیزتر و مرطوب تر باشند، فشار کمتری به موتور کولر وارد می شود. در انتخاب پوشال باید دقت شود تا ابعاد آن با سایز کولر یکی باشد.

تعمیر کولر آبی غرب تهران