سال ۲۰۱۸ه و ما هنوز نگران این هستیم که اتو رو از برق نکشیده ایم، لپ تاپمان رو دیشب به برق زده و یا این که باید شارژ گوشیمان رو قبل از شارژ مجد به طور کاملً خالی کنیم.
اینجور باورهایی در مورد وسایل شارژی صحت داره و باید نگرانیمان در این موارد رو بازم حفظ کنیم؟ یا بهتره دست از این عقاید ورداشته و موبایلمان رو همین الان به شارژ بزنیم؟

در مورد وسایلی که باتری قابل شارژ دارن عقاید خاص و کلی هست و از اونجایی که در زندگی روزمره امروزی به طور گسترده از وسایل شارژی استفاده می شه، این باورها بسیار مورد توجه قرار می گیرن. اما باید بدونین که بعضی عقاید ما در مورد این وسایل مدرن بسیار قدیمی و نادرست هستن و در ادامه این مطلب می خوایم دلیل نادرست بودن بعضی از این باورها در مورد وسایل شارژی رو با شما در میان بذاریم.

۱- نباید گوشی موبایل رو صبح تا شب به برق زد

به لطف باتریای لیتیومی امروزی، می تونین خیلی راحت گوشی موبایل خود رو در تموم طول شب تا صبح به برق وصل کنین بدون این که مشکلی واسه خود گوشی یا باتری ان اتفاق بیفته. این باتریا در درون خود کنترل کننده هایی دارن که پس از پر شدن شارژ باتری از ادامه روند شارژ شدن جلوگیری می کنن.

از این رو اصلاً لازم نیس نگران آتیش گرفتن یا ترکیدن باتری گوشی موبایل در اثر شارژ شدن زیادتر از اندازه باشین. تنها چیزی که باید نگران اون باشین داغ شدن زیادتر از اندازه گوشی موبایل س. اگه رد و بدل کردن دمایی بین دستگاه و محیط در شرایط خوبی نباشه و دستگاه نتونه دمای بالای خود رو خوب و به هر دلیلی به محیط منتقل کنه، بهتره از زدن شبونه گوشی موبایل خود به شارژ دوری کنین.

۲- باید قبل از شارژ دوباره شارژ گوشی به صفر برسه

بیایید کمی بیشتر در مورد باتریای لیتیومی صحبت کنیم.
واقعیت اینه که باتریای لیتیومی چرخه های شارژی بسیار محدودی دارن. مثلا این محدودیت در باتریای لیتیومی گوشیای آیفون حدود ۵۰۰ باره. هر چرخه شارژی در واقع یه شارژ کامل از صفر تا ۱۰۰ هستش.
اگه گوشی خودتون رو وقتی که ۹۰ درصد شارژ داره به برق وصل کنین تا ۱۰۰ درصد شارژ شه شما تنها یه دهم از یه چرخه شارژی اونو مصرف کردین. واسه این که یه چرخه شارژی کامل رو از دست ندین بهتره در طول روز و هر زمان که فرصت داشتین گوشی تون رو چند بار شارژ کنین.

به گفته کارشناسان، اگه شارژ باتری وسایل شارژی شما همیشه بین ۴۰ تا ۸۰ درصد باشه عمر باتری شما افزایش پیدا می کنه.
در گذشته کارشناسان پیشنهاد می کردن که قبل از شارژ دوباره تلاش کنین شارژ باتری خود رو به صفر برسونین اما باتریای لیتیومی امروزی یه وسیله کالیبره کردن داخلی در خود دارن. این باتریای هوشمند خودبخود نیاز به کالیبره کردن رو کاهش میدن.
پس اگه باتری گوشی شما به سرعت شارژش رو خالی می کنه باید به صورت دستی اونو کالیبره کنین.

یکی دیگر از مطالب سایت :
جی پی اس گارمین

۳- نباید شارژر رو در پریز رها کنین

بر خلاف این که وقتی شارژر رو در پریز باقی می ذارین دیگه لازم نیس هر بار به دنبال شارژر خود بگردین و این کار بسیار راحت تره اما به دلیل نگرانیای ایمنی می گن که بعد از به کار گیری شارژر بهتره اونو از پریز بکشین. این پیشنهاد بدین دلیل بیان می شه چون ممکنه در نتیجه نوسانات جریان برق آتیش سوزی اتفاق بیفته. اینجور اتفاقی به خصوص در شهرهای امروزی با احتمال خیلی کم اتفاق می افته از این رو نکشیدن شارژر از برق در وقتی که ازش استفاده ای نمی کنین خیلی هم لازم نیس.

با این وجود در ۴ شرایط باید شارژر رو از برق کشید:
    1. خونه شما هیچ سیستم حفاظتی در برابر رعد و برق نداره و اینجوری نوسان جریان الکتریسیته وجود داشته و برق شما معمولاً قطع می شه.
    2. در خونه حیوان یا حیواناتی دارین که آزاد هستن. در این حالت ممکنه اونا سیم شارژر رو گاز زده و بهتره که واسه جلوگیری از این اتفاق، شارژر رو پس از به کار گیری برق بکشین.
  • همسایهاتون با نشت آب به درون خونه روبرو هستن
  1. شارژر شما حتی وقتی که به وسایل شارژی وصل نیس داغ شده و صدایی از اون بلند می شه.

    در این صورت بهتره شارژرتان رو تعویض کنین.

۴- لپ تاپا اگه همیشه به برق وصل باشن ممکنه خراب شن

قوانینی که در مورد گوشی موبایل صدق داشته باشه در مورد لپ تاپ هم درست میشه: باتریای امروزی وقتی که باتری به طور کامل شارژ شه جریان شارژ شدن رو متوقف می کنن. با این وجود کارشناسان پیشنهاد می کنن که در حد ماهی یه بار بهتره شارژ باتری لپ تاپ خود رو به طور کامل خالی کرده و بعد شارژ دوباره انجام بدین. در مورد بیشتر صدماتی که به لپ تاپ یا شارژر اون وارد می شه، داغ شدن زیادتر از اندازه یا کار در شرایط ناجور مقصر هستن. از این رو در بیشتر موارد مشکل از خود استفاده کننده س و شارژر نمی تونه تاثیری در خراب شدن دستگاه داشته باشه.

نتیجه گیری: تکنولوژی مدرن اونقدر پیشرفت کرده که لازم نیس نگران در برق موندن وسایل شارژی خود در طول شب باشیم و اگه این مسئله رو قبول نکنین باید همه وسایل شارژی یا برقی خود از گوشی موبایل گرفته تا تلویزیونو حتی یخچال رو هر شب از برق بکشین.

۵ موضوعی که دلیل خالی شدن باتری موبایل می‌شن

گوشی موبایل خود رو هیچوقت در این جاها قرار ندین

چند نکته ساده واسه اینکه عمر دستگاه لپ تاپ تون رو طولانی کنین