غده تیروئید هرچند اندازه کوچیکی داره اما کار کنترل خیلی از پروسهای بدن ما (از جمله سوخت و ساز) رو رو دوش داره.
وقتی این غده به درستی کار نکنه، ممکنه کمتر یا بیشتر از نیاز بدن هورمون تولید کنه.
نتیجه هر دو حالت، بروز تغییراتی مثل تغییر یهویی وزن، نوسانات خلقی، مشکلات پوستی و حتی سرطان سینه میشه. در ادامه به عادتای مضری می پردازیم که می تونن روی غده تیروئید اثر بذارن و در نتیجه باعث به هم خوردن تعادل هورمونا در بدن شن.

۱- اضطراب خیلی زیادی دارین

اضطراب روی تموم سیستمای بدن از جمله سیستم غدد درون ریز اثر میذاره.
وقتی همیشه تحت فشار باشین، غده تیروئید دیگه درست کار نمی کنه و هورمونای خیلی زیاد یا خیلی کمی تولید می کنه.
اگه قبل از اینم مشکلات تیروئیدی داشته باشین، اضطراب می تونه منتهی به حمله های عصبی یا ضعف حافظه دراز مدت در شما شه.
کمبود خواب و داشتن شغل پر استرس هم از خطر فاکتورهای مشکل در تیروئید هستن.

سبک زندگی پر شتاب دنیای مدرن باعث شده همیشه در اضطراب باشیم. واسه کم کردن خطرات این مسأله، خواب کافی داشته باشین، زیاد پیاده روی کنین و ورزش کنین. در بعضی موارد، مراجعه به روانشناس گزینه بهتریه. اون می تونه به شما کمک کنه از عهده موقعیتای اضطراب آور زندگی خود بربیایید.

۲- به اندازه کافی چربی مصرف نمی کنین

رژیمای غذایی کم چربی به کاهش وزن کمک می کنن اما خیلی از افراد نه فقط مصرف چربیای مضر رو کنار می ذارن، بلکه چربیای به درد بخور رو هم از رژیم غذایی خود حذف می کنن، در حالی که این چربیا واسه مغز و غده تیروئید شدیدا لازمن.

چربیای به درد بخور در روغن زیتون و تخم کتون، لبنیات، گوشت قرمز، ماهی و جوونه ی گندم پیدا میشه. بهتره مصرف این مواد غذایی رو کنار نذارین . در این صورت، رژیم غذایی تون عواقب خوبی براتون داره و سلامتی بدن تون حفظ می شه.

۳- غذاهای سویا دار زیاد مصرف می کنین

دانه سویا پر از شکلای جور واجور ریز مغذیا و ویتامینا هستش و حتی می تونه جانشین کالاهایی شه که منبع حیوونی دارن. اما مصرف بیشتر از اندازه اجناس سویا پیشنهاد نمی شه چون این مواد غذایی تأثیری منفی بر غده تیروئید دارن و باعث کند شدن کارکرد اون می شن.
با مصرف بیشتر از اندازه سویا، غده تیروئید ید کمتری جذب می کنه، در حالی که این ماده نقش زیادی در کارکرد مناسب تیروئید داره.

اما چیجوری میشه از این مشکل جلوگیری کرد؟ اجناس سویا دار رو کمتر و مواد غذایی ید دار مثل سبزیجات، میوه های توت مانند (مثل گیلاس، توت فرنگی و چیزای دیگه ای به جز اینا) و غذاهای دریایی رو بیشتر استفاده کنین. میگو، صدفای خوراکی و ماهیا بهترین دوستان غده تیروئید هستن.

۴- سبزیجات چلیپایی زیاد مصرف می کنین

 

 

محققان فهمیدن سبزیجات خام چلیپایی (گل کلم، کلم پیچ، شاهی، کلم بروکلی، کلم بروکسل و دیگه سبزیجات برگ دار مشابه) روی کارکرد غده تیروئید اثر می ذارن. پیشنهاد می شه کلم پیچ، کلم قمری و تربچه رو زیاد مصرف نکنین، مخصوصا اگه از کمبود ید رنج می برید.

این سبزیجات شامل ماده گلوکوزینولات هستن، ماده ای که در ترکیب اون نیتروژن و سولفور هست (مزه تقریبا تند این سبزیجات به همین دلیله). این عناصر در بدن، روی تیروئید اثر می ذارن و حتی می تونن باعث بروز مریضی گواتر (بزرگ شدگی غیر طبیعی غده تیروئید) شن. سبزیجاتی مثل چغندر قرمز (لبو)، گوجه و کرفس گزینه های بهتری هستن.

 

۵- سیگار می کشید

 

مصرف سیگار فقط روی ریه ها اثر نمی ذاره. تحقیقات جور واجور نشون داده مصرف سیگار واسه غده تیروئید هم مضره. توتون سیگار کم کم باعث می شه تیروئید هورمونای بیشتر و بیشتری تولید کنه که نتیجه اون پرکاری تیروئید میشه.

یکی دیگر از مطالب سایت :
تمامی نکاتی که باید در نوشتن «بیانیه هدف» خوب در نظر بگیرید

علاوه بر این، سیگار شامل سم هاییه که دفع اونا از بدن ۶ روز زمان میبره. در این مدت، از اندازه ید موجود در غده تیروئید کم می شه.
سطح هورمونای تیروئید در خون بالا میره و کارکرد غده تیروئید دچار مشکل می شه.

۶- مواد غذایی کافئین دار زیاد مصرف می کنین

خوردن قهوه فواید زیادی داره اما مصرف بیشتر از اندازه اون مضره. قهوه و چای شامل ماده کافئین هستن که تولید کورتیزول یا همون هورمون اضطراب در بدن رو زیاد می کنه.
این هورمون روی تیروئید اثر میذاره و سوخت و ساز بدن رو دچار مشکل می کنه.

اینکه مصرف چه مقدار قهوه روی سلامتی اثر نمی ذاره هنوز مورد بحثه و مقدار اعلام شده از ۲ تا ۶ فنجون در روز متغیره.

یادتون باشه که کالاهایی مانند کاکائو، نوشابه و نوشیدنیای انرژی زا هم شامل کافئین هستن.

۷- غذاهایتان شاخص گلیسمی بالایی دارن

شاخص گلیسمی نشون میده کربوهیدراتای درون غذا با چه سرعتی به گلوکز تبدیل می‌شن، یعنی بعد از خوردن یه ماده غذایی چقدر زمان میبره تا قند خون بالا بره. بالا بودن شاخص گلیسمی نشون دهنده اون هستش که روند تجزیه کربوهیدراتا خیلی سریع اتفاق می افته. واسه حفظ سلامت غده تیروئید، توجه به مواد غذایی ای که مصرف می کنین اهمیت زیادی داره.

مواد غذایی ای که شاخص گلیسمی بالایی دارن عبارتند از شیرینی جات، پاستا و برنج سفید. این مواد غذایی کربوهیدرات زیادی دارن و روی روند جذب ید در بدن اثر می ذارن. کمبود ید منتهی به مشکلات تیروئیدی می شه.
البته نمیشه مصرف مواد غذایی ای که شاخص گلیسمی بالایی دارن رو به طور کامل کنار گذاشت اما می تونین از مقدار اونا رو در رژیم غذایی تون کم کنین.

۸- کره های حیوونی و گیاهی مصرف می کنین

اگه علاقه زیادی به کره حیوونی دارین باید خیلی مراقب باشین چون کلسترول بالایی داره.
کلسترول روی توازن چربیای بدن و کارکرد تیروئید اثر میذاره.
بر خلاف این مسأله، پیشنهاد نمی شه مصرف مواد غذایی ای که شامل چربیای حیوونی هستن رو کنار بذارین. مثلا، کره حیوونی منبع سلنیوم و ویتامین دیه و شما می تونین این ماده غذایی رو کنترل شده استفاده کنین.

اما در مورد کره گیاهی یا همون مارگارین بهتره از مصرف این ماده غذایی دوری کنین. مارگارین از چربیای ترانس ساخته می شه که به سیستمای غدد درون ریز و قلبی عروقی ما آسیب میزنن و منتهی به چاقی می شن.

۹- مشروبات الکلی مصرف می کنین

مصرف الکل می تونه ترشحات لوزالمعده رو افزایش یا کم کنه.

هر دو حالت تأثیراتی منفی بر بدن داره.

زنان دچار مشکلاتی در قاعدگی خود می شن و میل جنسی مردان کم میشه. مشکلات تیروئیدی هم اینکه روی دستگاه عصبی خودکار بدن تأثیری منفی داره و ممکنه منتهی به بروز رعشه، تپش قلب، مشکلات روده ای، نوسانات خلقی و دیگر مشکلات شه.

وقتی غده تیروئید به درستی کار نکنه و هورمون بیشتری تولید کنه، از سرعت روند تجزیه الکل در بدن کم شده و در نتیجه اثر منفی الکل بر بدن بیشتر می شه.