پولدار شدن و موفقیت از اون دسته اهدافی هستن که کمتر کسی به دنبال اونا نیس یا نبوده. شاید بسیاری کارایی رو به خاطر پولدار شدن انجام ندن اما موفقیت معمولاً با پولدرا شدن همراه س. اپرا وینفری یه بار در این مورد اینجور گفته بود:” من موفق شدم به اینجور موفقیت تجاری دست پیدا کنم چون هیچ وقت پول هدف اصلی من نبوده” و این همون اصلیه که خیلی از میلیاردرهای جهان بر اون تاکید داشتن. امروزه هدف اصلی ثروتمندان جهان فقطً مال اندوزی بیشتر نیس؛ مثلا هدف مارک زاکربرگ تغییر دنیا و هدف ایلان ماسک ساختن شهری بزرگ روی کره مریخه.

کسایی که امروزه در بالاترین جایگاه ثروتمندترین مردان و زنان جهان قرار داره حتماً کلاهبردارانی موفق یا فرزندانی که ثروت زیادی به اونا رسیده نیستن. امروزه آدمایی که به موفقیت تجاری دست پیدا کردن مورد تشویق قرار می گیرن. اونا تحصیلکرده، مودب و متین بوده و جایگاه اجتماعی شون نه براساس ثروت و داراییایی که دارن بلکه براساس کارای خیرخواهانه و بشردوستانه ای که انجام میدن سنجیده می شه.
از همه مهم تر از این قهرمانان که تونسته ان با تلاش خود به ثروت و موفقیتی بزرگ برسن میشه روشای پولدار شدن رو یاد نمی گیرین. در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با عادات و سبک زندگی خیلی از میلیاردرهای جهان آشنا کنیم که سهم زیادی در پولدار شدن اونا داشته و شمام می تونین با بهره بردن از اونا تغییر کلی ای در زندگی خود بسازین.

۱۰- هدف خود رو یافته و واسه اون برنامه ریزی کنین

با در نظر گرفتن این که عناصر متحرک واسه حرکت خود هدفی دارن و همین موضوع ساده فرق نظم و شلختگی و بی برنامگی رو تدوین می کنه.
این هدف، فکرا و رویاهای در مورد اوناس که به ما کمک می کنه خود رو سرحال و علاقه مند نگه داشته و وقتی که به نظر می رسه همه انتخابا به شکست منجر می شه انتخاب درستی داشته باشیم. استیو جابز قصد ساخت گوشی موبایل در اندازه گسترده نداشت. هدف اون تنها ساخت تلفن همراهی بود که بتونه مانند کامپیوتر بکنه اما به کار گیری اون آسون باشه. اگه در فکر پولدار شدن هستین باید هدف شما خاص و مشخص شده باشه. مثلا شما دوست دارین کیک بپزید و دوست دارین این کار رو هر روز انجام بدین و البته انجام دادن این کار واسه پول هم از نظر شما ایده بدی نیس.

اگه بخواین واسه این هدف خود برنامه ریزی کرده و اونو فرمول بندی کنین نباید بگید:” می خوام واسه پولدار شدن کیک بپزم”. هدف درست بدین شرحه:” هدف من باز کردن یه شیرینی فروشیه که بتونم کیک ام رو در اون جا بفروشم”. اگه در رویای یه تور جهانی هستین اشتباهه که هدفتون این جوری باشه:” می خوام به سراسر جهان سفر کنم”. بهترین هدف گذاری این جوره:” می خوام ۲۰٫۰۰۰ دلار واسه تامین هزینه سفرهایم بدست بیارم”.

۲- نقشه ای کشیده و اونو دنبال کنین

چیجوری می خواین به سراسر جهان سفر کنین؟ از چه نوع سیستم حمل و نقلی استفاده می کنین؟ راه شما چیجوری میشه؟ چه زمان سفر خود رو شروع می کنین؟ ایلان ماسک می خواد که جوامعی انسانی در مریخ بسازه. ایشون پس از این که نقشه این کار رو آماده کرد به این نتیجه رسید که بزرگ ترین مانع اون در این راه هزینه سفر به سیاره سرخه. از این رو ایشون حالا در تلاشه که یه سیستم حمل و نقل فضایی مقرون به صرفه رو واسه سفر به مریخ طراحی کرده و بسازه.

عادت برنامه ریزی واسه اهداف کوتاه مدت و دراز مدت به خاطر پولدار شدن به شما کمک می کنه که ضعفای کلی و وظایف کلی که باید روی اونا تمرکز کرد شناسایی شن. شاید بعد از برنامه ریزی و نقشه کشیدن به این نتیجه برسین که هدف شما گرفتن ۲۰٫۰۰۰ دلار واسه یه سفر دور دنیا نباشه بلکه هدفتون پیدا کردن آدمایی با ذهنیتای مشابه خودتونه که با اونا دور دنیا رو بگردین.

۸- خودتون رو عقب نگه ندارین

شاید شمام در مورد هوش عاطفی و احساسی چیزی شنیدین. توانایی و هوش عاطفی در واقع سرکوب کردن اون نیس بلکه کانالیزه کرده و مدیریت کردن اون هستش.
یعنی توانایی نشون دادن احساسات در جا و زمان مناسب به شما کمک می کنه به اهدافتون برسین. علاوه بر این، سرکوب کردن احساسات، سلامتی جسمی رو هم به خطر میندازه. از این رو اگه قصد پولدار شدن و رسیدن به اهداف جاه طلبانه دارین از بروز دادن احساسات و احساسات خود دوری نکنین، دستکم واسه این که سلامت جسمی خود رو به خطر نندازین.

۷- کاری که دوست دارین رو انجام بدین

اگه زیادتر از اندازه به کارتون و هدفتون علاقه نداشته و روی اونا تمرکز نداشته باشین راه شما واسه موفقیت و پولدار شدن بسیار طولانی و شاید هم ناتموم میشه. داستان مورد علاقه مارک زاکربرگ در این بخش شنیدنیه: در سال ۱۹۶۲، جون کندی از مرکز فضایی ناسا دیدن کرد.
در یکی از اتاقا متوجه شخصی شد که مشغول تمیز کردن کف زمین و این کار رو با اونقدر دقیق شدن و فوکوس کردن ودقتی انجام می داد که متوجه وارد شدن اون به اتاق نشد.
کندی خطاب بهش اینجور گفت: سلام، من جون کندی هستم، شما اینجا چیکار می کنی؟ مرد سرایدار اینجور جواب داد: من دارم کار می کنم که بشر بتونه به ماه بره، آقای رییس جمهور”.

اشتیاق به کار رو نمیشه به صورت آگاهانه بالا برد و اگه عاشق کارتون نباشین به سختی میشه دیدگاه شما در مورد اونو تغییر بدین. اگه هم نتونین اون کار رو رها کنین باید دلیلی واسه دوست داشتن و ادامه کار خود و البته باور به اون پیدا کنین؛ دقیقاً مانند همون چیزی که در مورد سرایدار مرکز فضایی وجود داشت و اینجوری به موفقیت و یا همون پولدار شدن که دنبال اون هستین دست پیدا می کنین. در اینجور شرایطی باید کارتون رو به عنوان ابزاری واسه رسیدن به اهداف خود در نظر بگیرین.

۶- آگاهانه پول خرج کنین

اگه لازمه یه لباس نو بخرین این کار رو انجام بدین. اما قبل از این که این کار رو بکنین به این فکر کنین که این لباس جدید چقدر شما رو به هدفتون نزدیک می کنه.
استیو جابز میگه:” خرج کردن متفکرانه و هوشمندانه یه دلار خیلی سخت تر از گرفتن اون هستش”. مگه نمی خواستین به دور دنیا سفر کنین؟ شاید بهتره یه جفت کفش ورزشی بخرین که در طول مسافرت طولانی آینده خود احساس راحتی بیشتری بکنین یا تو یه کلاس یادگیری زبون خارجی شرکت کنین که بدون اون برنامه ریزی واسه سفر و تامین هزینه های اون سخت میشه. اگه واقعاً روی هدفتون تمرکز کرده و فکر و ذکرتون رو به ان اختصاص دادین مطمئنا دست برداشتن از وسوسه خرید یه لباس جدید یا دیگه خریدهای غیرضروری و هوسی بسیار آسون می شه.

۵- از وقتتون هوشمندانه استفاده کنین

زمان دارایی ارزشمندیه و درست مانند هزینه کردن سرمایه، در مورد صرف زمان هم باید بسیار هوشمندانه انجام داد. منظورمون این نیس که هر لحظه و هر دقیقه مشغول کار و تلاش باشین بلکه درست برعکس این رو می گیم. از زمان هوشمندانه استفاده کنین یعنی این که همیشه وقتی رو به بازسازی روحی و جسمی خود اختصاص داده و تلاش کنین اصلا از راه رسیدن به اهدافتون خارج نشید. مارک زاکربرگ در این باره میگه:” من می خوام زندگی ام رو از چیزایی که هیچ معنی ندارن پاک کنم. به نظرم اگه بخشی از انرژیم رو صرف چیزای احمقانه و الکی در زندگی خود مانند انتخاب لباس کنم نمی تونم روی هدفم تمرکز کرده و کارم رو انجام دهم”.

یکی دیگر از مطالب سایت :
«جشنواره فیلم کن» و واقعیاتی باور نکردنی درباره مخارج سرسام آور برگزاری و شرکت در آن

هممون کارای زمانبر بیفایده بیشتری نسبت به انتخاب لباس داریم. مثلا نبود توانایی در «نه» گفتن. به شایعه، رسانه های اجتماعی، تمایل به انجام چند کار به طور همزمان و بعد رها کردن در نیمه راه نه بگید. همه این موارد وقت و زمان با ارزش شما رو مصرف می کنن و بهتره این جور زمانا رو هم مانند دیگه منابعی که در اختیار دارین به خود و هدفتون که موفقیت و پولدار شدنه اختصاص بدین.

۴- اولویت بندی کنین

موفق شدن در همه امور تقریباً شدنی نیس.
اگه هدفتون فروش کلوچهای زنجبیلی تو یه شیرینی فروشیه اما روش پخت این کلوچها رو نمی دونین، لازم نیس که حتماً یه مهارت تازه در این مورد یاد بگیرین. شاید راه موثرتر و بهتر اینه که یه کارشناس در بخش پخت کلوچهای زنجبیلی پیدا کرده و با اون کارتون رو شروع کنین. ایلان ماسک به وجود منظومه شمسی باور داره اما می دونه که توانایی کافی واسه همه چیز رو نداره. به خاطر همین تموم تلاش خود رو در کمپانیای تسلا و اسپیس ایکس متمرکز کرده و مدیریت پروژه شهر خورشیدی رو به کارشناسان دیگه سپرده س.

روزای دوشنبه و پنج شنبه ماسک به دفتر کارش در اسپیس ایکس میره و سه شنبه ها و چه هارشنبها در دفتر کارش در شرکت تسلا کار می کنه.
عادت اولویت بندی نه فقط در کار خیلی خوبه بلکه در جنبه های دیگه زندگی هم ارزش خود رو نشون میده. اگه کارای زیادی واسه انجام دادن دارین، تلاش نکنین همه این کارا رو به طور همزمان پیش ببرین بلکه روی یکی از این کارا تمرکز داشته باشین. اگه تصمیم گرفتید شب رو با خونواده بگذرونین تلاش کنین با کار و صحبت کردن با دوستان، لذت در کنار خونواده بودن رو از دست ندین. میل به موفقیت در همه چیز نه فقط به شکست منجر می شه بلکه انرژی شما رو هم نابود می کنه.

۳- زندگیتون رو پیچیده نکنین

پیشرفت تکنولوژی خیلی از کارا رو آسون ساخته. خرید کردن و رزور کردن در اینترنت، وسایل خونگی خودکار، وسایل مدرن ارتباطی- همه اینا باعث شده که قسمت بزرگی از وقتمون رو ذخیره کنیم و به مقدار خیلی از سختی تلاش هامون کم بشه. با این وجود بعضی وقتا سختیای زندگی نه از بیرون بکله از درون خودمون برامون مشکل ساز می شن.
ریچارد برانسون در این باره میگه:” میل به پیچیده کردن مسایل دشمن شماس. هر کسی می تونه چیزای پیچیده بسازه. انجام دادن کارا به روشی ساده سخته”.

خیلی از راه حس گناه داشتن زندگی خود رو پیچیده می کنن، یه سریای دیگه از راه همراهی با آدمای نفرت انگیزی که با اونا رابطه دارن و دسته ای دیگه از راه تلاش واسه راضی نگه داشتن همه. یکی از کلماتی که بیشتر از هر چیز دیگری به وسیله این آدما به کار برده می شه واژه «باید» است. مشکلات نه فقط وقتی بوجود میان که مطمئن هستیم چیزی به بقیه بدهکاریم بلکه وقتی که فکر می کنیم بقیه و تموم دنیا به ما بدهکاره هم واسه خود مشکل درست کرده و همه چیز رو پیچیده می کنیم.
فرد اگه بخواد زنده بمونه باید نفس بکشه، آب بخوره و غذا بخوره. همه اش همین! در هیچ موضوع دیگه ای نباید واژه «باید» وجود داشته باشه. بایدها شما رو از رسیدن به موفقیت و پولدار شدن باز دارن.

۲- به کلیشه ها و اولویتای بقیه نه بگید

جای زن در آشپزخانه س، مردان واقعی گریه نمی کنن، ما به بچه نیاز داریم تا وقتی که پیر شدیم کسی رو داشته باشیم از ما مراقبت کنه و تموم دیگه کلیشه های اینطوری نه فقط درک ما از واقعیت رو خراب می کنن بلکه ما رو از داشتن یه زندگی خوب، رسیدن به اهداف و شاید بودن باز می دارن. استیو جابز در این باره میگه:” زمان شما محدوده. به خاطر همین نباید اونو با زندگی کردن در نقشای بقیه تلف کنین. در دام تعصب نیفتید. اجازه ندین سر و صدای بقیه و عقایدشون  صدای دورن شما رو نابود کنه”. انگیزه متفاوت بودن نسبت به بقیه بوده که باعث شده خیلی از ثروتمندان جهان به جایگاه الان شون برسن. اگه با دیدگاه ها و کلیشه های بقیه زندگی کنین، زیر پا گذاشتن محدویتا و رد شدن از خط قرمزها و رسیدن به موفقیت واقعی سخت میشه.

۱- فقط واسه خودتون زندگی نکنین

واسه خیلی از میلیاردرهای سرشناس امروزی، کارای خیریه و بشردوستانه یه اولویته. خیلی از اونا پولای زیادی رو واسه کمک به افراد نیازمند، واسه پیشرفت هنر، آموزش و علوم پزشکی صرف می کنن. بیل گیتس و وارن بافت کمپینی راه انداختن که هدف اون جمع آوری ثروتمندانیه که قبول کنن نصف درآمدها و ثروت خود رو صرف امور خیریه و بشردوستانه کنن. بیشتر از ۱۵۰ مرد و زن پولدار جهان در این کمپین هستن که از اون میان میشه به مارک زاکربرگ، جورج لوکاس، ویکتور پینچاک و ولادیمیر پوتانین اشاره کرد.
زاکربرگ میگه:” نسل هزاره یکی از اون نسل هاییه که بیشترین پول رو در طول تاریخ صرف کارای عام المنفعه کرده. اما همه چیز فقط در مورد پول نیس؛ شما می تونین وقتتون رو صرف این کار کنین”.

دادن وقت، توجه و انرژیتان به شخصی دیگه به معنی سرمایه گذاری در اون میشه. با کمک کردن به بقیه، شخص احساس می کنه که به اون نیاز هست و اینجوری در قلب خود به آرامش می رسه که هیچی دیگه ای نمی تونه این آرامش رو به اون ببخشد. درست اولویت بندی کردن خیلی با اهمیته. کودکان در یتیم خونها و حیوانات در مراکز نگهداری به وقت شما نیاز دارن؛ بسیار بیشتر از همسایه ای که از تنبل بودن همسرش شاکیه.

مطمئنا اصولی که در این مطلب به اونا گفته شد به سرعت و به یقین باعث پولدار شدن شما نمی شن. اما موفقیت همیشه به معنی پولدار شدن نیس هر چند در بیشتر موارد این دو همراه هم میان. شادی یعنی داشتن فرصت این که کاری که دوست دارین و می خواین رو انجام بدین و تصمیماتی بگیرین که بنظرتان درست هستن.

با پول میشه «خوشبختی» خرید؛ تحقیقات جدید این رو ثابت کردن

عجیب ترین شغل دنیا؛ مردانی که واسه در صف ایستادن پول می گیرن

نقل قولایی کلیدی از ثروتمندان جهان در مورد پولدار شدن

۱۰ قانون طلایی که واسه میلیاردر شدن باید از اونا پیروی کنین [اینفوگرافیک]