خیلی از ما گاه سوالاتی ساده از خود یا بقیه می پرسیم که پاسخی واسه اونا نداریم. این بدون دلیل نیس که پاسخی واسه این سوالات وجود نداره بلکه بیشتر به این دلیله که این سوالات جوری عادی و عادی هستن که کسی واسه پیدا کردن پاسخشان دست به کار نمی شه.
با این وجود پازلای معمولی همیشه پاسخایی عجیب دارن. مثلا یه راز باحال در مورد رژیم غذایی فقطً بامبویی پانداها یا علاقه پشها به گروهی از افراد خاص هست.
کودکان هنگام یادگیری زبون جدید نسبت به بزرگسالان برتریایی دارن و هر چند باران بی بوه اما اینکه آدما قبل از باریدن باران هم می تونن بوی طوفان رو حس کنن دلایل خاص خود رو داره.

۱۰- گاو نر واقعاً از رنگ قرمز بدش میاد؟

در سال ۲۰۰۷، کانال دیسکاوری یه بار واسه همیشه به این سوال جواب داد. تو یه برنامه به نام MythBusters، تلاش شد که با سه تست یه گاو نر رو تحریک کرد.
درزمان تست اول، محققان سه پرچم رو تو یه فضای بسته محل قرار گرفتن گاو نر قرار دادن. تنها یکی از این پرچما قرمز رنگ بود و حیوان به سمت اون حمله برد. اما گاو با همون خشونت به سمت پرچمای سفید و آبی هم حمله کرد.
در تست دوم، سه آدمک در وسط میدون قرار داده شدن که یکی سفید، دیگری آبی و سومی هم قرمز رنگ بود. گاو نر به سمت هر سه این آدمکا حمله برد اما اول آدمکای سفید و آبی رو مورد حمله قرار داد.

درزمان تست آخر، اون مردی که با لباسای قرمز در وسط میدون انتظار اونو می کشید رو ندیده گرفته و دو مردی که با لباسای متفاوت در حال فرار بودن رو تعقیب کرد.
واقعیت اینه که گاوها رنگ قرمز رو تشخیص نمی دن و چیزی که باعث عصبانیت گاو می شه حرکت اشیاءه. گاوبازها معمولاً در طول نمایشای خود از دو نوع شنل استفاده می کنن. شنل بزرگ تر که در بخش بزرگ نمایش استفاده میشن قرمز رنگ نیس.
شنل قرمز رنگ که کوچکتر هم هست در آخرین دقایق نمایش عیان می شه و اون بدین دلیله که از دیده شدن خون حیوان نگون بخت جلوگیری کنه.

۹- به چه دلیل مفاصل ما صدا میدن؟

بازی با مفاصل و صدایی که از اونا تولید می شه بسیار رایجه و پزشکان از اون با عنوان «crepitus» به معنی صدای مفصل یاد می کنن. وقتی که مفاصل از هم جدا می شن، حبابایی از گاز در مایع بین استخوانا ایجاد می شه.
اولین تحقیق در مورد این پدیده در سال ۱۹۴۷ انجام شد و نتیجه این شد که این صداها در اثر شکل گرفتن حبابا بین مفاصل اتفاق می افته. یه گروه دیگه از محققان بر این باور بودن که این صدا در اثر ترکیدن حبابا اتفاق می افته. در سال ۲۰۱۵، تحقیقی در این مورد انجام شده و مشخص شد که صدای نامبرده موقع شکل گرفتن حبابای مفصلی ایجاد می شه و نه ترکیدن اونا. مفاصل می تونن از هم جده شده و به دلایل جور واجور باعث ایجاد حبابای گازی شن.

این دلایل می تونه حرکات طبیعی، حرکات از قصد از طرف فرد،شرایطی هم فعالیت و جنب و جوش زیادتر از اندازه یه مفصل، آرتروز یا حتی پیری باشن. سوال مهم دیگری در مورد این صدا هست و اون این که شکستن انگشتان یا همون قولنج گرفتن از اونا باعث دچار شدن به آرتروز می شه.
جواب منفیه و چندین تحقیق این موضوع رو تایید کردن. در یکی از این موارد، یه محقق معتقد به مدت ۶۰ سال این کار رو با تنها یکی از دستای خود انجام داد و پس از اسکن مشخص شد که هیچ نشونه ای از آرتروز یا بیماریای مفصلی در دست اون دیده نمی شه.

۸- به چه دلیل افراد دچار شوک الکتریسیته ساکن می شن؟

خیلی از افراد با شوک الکتریسیته ساکن آشنا هستن. این ترسای ناخوشایند از تماس دست با دستگیره در، دیگه وسایل فلزی و حتی از تماس انگشتان دو فرد هم ایجاد می شه.
علاوه بر این، انگار تعداد این شوکا در فصل زمستون بیشتره. در بطن این نیش بی خطر الکتریسیته ساکن قرار داره.این نوع از انرژی الکتریسیته روی سطح اشیایی مانند فرش ایجاد می شه.
وقتی که فردی روی یه فرش راه میره، این جریان الکتریسیته به وسیله اون ورداشته می شه.
در واقع میلیونا الکترون اضافی جذب بدن فرد شده و وقتی اون با شیئی رسانا تماس برقرار می کنه، این الکترونا به وسیله نامبرده منتقل شده و حسی شوک آور رو به فرد منتقل می کنن. بعضی وقتا این روند به ترتیبی عکس اتفاق می افته.

یکی دیگر از مطالب سایت :
۴ باور غلط در مورد وسایل شارژی که باید کنار بگذاریم

در این مورد الکترونای اضافی اون وسیله به انگشتای فرد منتقل می شن و به دلیل خشکی هوا در فصل سرد، شوک الکتریسیته در زمستون بیشتر اتفاق می افته. در فصل تابستون، رطوبت جوی مانند یه رسانا عمل می کنه و این رطوبت مانند یه کانال، الکترونای بدن رو به شکل انفجارهایی کوچیک که قابل درک و مشاهده نیستن از بدن خارج می کنه.
از اونجایی که در فصل زمستون رطوبت کمتره، الکترونا به جای منتقل شدن، روی هم جمع شده و انفجارهایی بزرگ و قابل حس رو ایجاد می کنن که از اونا با عنوان شوک الکتریسیته ساکن یاد می کنیم.

۷- به چه دلیل بعضی افراد پشها رو بیشتر به خود جلب می کنن؟

مطمئنا شمام یکی از افراد خونواده یا دوستانتون رو دیدین که بیشتر از شما پشها رو به خود جلب می کنه.
حتی در مواردی که افراد دیگری هم در کنار این فرد هستن، پشهای بیشتری به این فرد خاص جذب می شن.
اینجوری محققان به این نتیجه رسیدن که پشها بعضی افراد رو به بقیه بهتر می دونن. عادات غذایی پشها به طور کامل بررسی شده به خصوص به خاطر این که این حشرات بیماریای زیاد و مهمی رو از راه همین عادات غذایی منتقل می کنن. در این تحقیقات مشخص شده که فاکتورهایی مانند گروه خونی و رنگ پوست که بسیاری اونا رو در جذب شدن پشها به بعضی افراد خاص موثر می دونن هیچ تاثیری در این موضوع ندارن بلکه این حشرات به چیزی که در درون پوست افراد زندگی می کنه جذب می شن.

در واقع بدن و پوست آدما میزبان میلیونا قارچ و باکتری مختلفه. تنوع و ترکیب این موجودات به مکانی که شخص این موجودات رو از اونجا گرفته وابسته، مانند چیزایی که به اونا دست می زنیم، غذاهایی که می خوریم و لباسایی که می پوشیم. هر کدوم از این گروه های جمعیتی کوچیک روی پوست، ترکیباتی ارگانیک از خود ترشح می کنن و این بو براساس ترکیب این گروه های میکروسکوپی هم متفاوت میشه. بوی بعضی از این ترکیبات خاص واسه پشها جذابه اما محققان هنوز کشف نکردن که به چه دلیل پشها یه بوی خاص رو به دیگر بوها بهتر می دونن.

۶- قوم مایا بازندگان مسابقات ورزشی رو قربونی می کردن؟

مایاها و دیگه تمدنای آمریکای مرکزی یه بازی توپی مشترک داشتن. این توپ از لاستیک ساخته شده و دو تیم تو یه زمین بازی بلند و باریک به شکل حرف L انگلیسی با هم رقابت می کردن. در این بازی، توپ تا حد ممکن باید در هوا نگه داشته می شد و افراد حق نداشتن با دست یا پا اونو لمس کنن. رسوندن توپ به هر دو انتهای زمین بازی می تونست منتهی به امتیاز می شد و معمولاً هنگام اشتباه هر کدوم از تیما رخ می داد. این بازی ارتباطاتی سمبلیک با خدایان و جهان هستی هم داشت. وقتی که اسپانیاییا در دهه ۱٫۵۰۰ میلادی واسه اولین بار با این ورزش آشنا شدن، حیرت زده شده اما خیلی زود تصمیم به نابود کردن اون گرفتن چون رابطه این بازی با قربونی کردن آدما و پرستش بتا رو غیرقابل قبول دیدن.

در واقع باور بر این بود که در آخر بازی یکی از دو تیم که معمولاً تیم بازنده بود قتل عام می شدن. در افسانه های بجای مونده از مایاها به گردن زدن یکی از اعضای تیم بازنده به وسیله تیم برنده خدایان اشاره شده.
با این وجود محققان می گن که بازندگان بازی واسه خدایان قربونی نمی شدن. در واقع چیزی که اسپانیاییا دیدن کشته شدن افراد دشمن بود که در جریان مسابقه انجام شد.

واسه این مطلب به این لینک مراجعه کنین.

بیشتر  بخونین: ۹ جواب علمی به سوالاتی مهم که از پرسیدن اونا خجالت می کشید