بین وضعیت سلامتی ما و سبک زندگی ما رابطه مستقیم هست.
واسه همینه که همیشه باید از جدیدترین کشفیات علمی که به سلامت آدم مربوط می شن باخبر باشیم. مثلا، محققان تازگیا فهمیدن شدت نور محیط بر کارکرد ذهن اثر داره، خوردن چای داغ می تونه شدیدا خطرناک باشه و باشگاه های ورزشی آلوده تر از توالتای عمومی هستن. در ادامه به چند حقیقت علمی باحال در مورد سلامت بدن آدم می پردازیم که شاید چیزی از اون‎ها نمی‎دونین.

۱- روند پیری مغز از سن ۲۵ سالگی شروع می شه

دانشندان هلندی و بریتانیایی با بررسی جریان تپشی مایع نخاعی فهمیدن بسامد این جریان تپشی از سن ۲۵ سالگی شروع به کم شدن می کنه، یعنی مغز آدم از ۲۵ سالگی شروع به پیر شدن می کنه، نه ۴۰ سالگی که قبل از این تصور می شد.

۲- باکتریای باشگاه های ورزشی بیشتر از باکتریای توالتا هستن

تحقیقی نشون میده خطر دچار شدن به یه عفونت در باشگاه های ورزشی بسیار بیشتر از توالتای عمومیه. این تحقیق میگه باکتریای موجود در باشگاه های ورزشی ۳۲۶ بار بیشتر از باکتریای روی توالت فرنگی هستن. هم اینکه، بیشتر از ۷۰ درصد این باکتریا بالقوه خطرناک هستن و می تونن باعث بیماریایی مثل سرماخوردگی یا امراض پوستی شن. آلوده ترین بخشای باشگاه، دوچرخه های ثابت و تردمیلا هستن. به پیشنهاد کارشناسان می تونین با آسونترین اقدامات پیشگیرانه سلامت خود رو حفظ کنین: از دستمالای ضدعفونی کننده استفاده کنین، دست هاتون رو به صورت تون نزنین و در رختکن و حموم باشگاه پابرهنه نباشین.

۳- خواب کافی می تونه هوس شیرینی رو برطرف کنه

محققان بریتانیایی دست به آزمایشی روی ۴۲ داوطلب زدن. این داوطلبان از سلامت کامل بهره مند بودن و وزن نرمالی داشتن اما شبا کمتر از ۸ ساعت می خوابیدن. نصف اونا به مدت یه ماه، کمتر از مقدار عادی شون خوابیدن. هم اینکه، از اونا خواسته شده بود هر چیزی که می خوردند رو یادداشت کنن. در انتهای آزمایش، مدت زمان خواب اونا به طور میانگین ۲۱ دقیقه زیاد شد.
بررسیا نشون داد حتی همین افزایش کم در مدت خواب منتهی به کاهش مصرف مواد قندی به اندازه روزانه ۱۰ گرم در روز شد.
این اندازه، یه سوم مقدار قندیه که روزانه می تونیم مصرف کنیم.
هم اینکه خواب بیشتر منتهی به کاهش میل به مصرف مواد غذایی شامل کربوهیدرات شد.

۴- چای داغ خطر بروز سرطان رو زیاد می کنه

به ادعای پزشکان چینی نوشیدن چای داغ خطرناکه. این پزشکان طی ۹ سال عادتای غذایی و وضعیت سلامتی ۵۰۰ هزار فرد ۳۰ تا ۷۹ ساله رو مورد بررسی قرار دادن. در میان شرکت کنندگان تحقیق، ۱۷۳۱ مورد دچار شدن به سرطان مری یافت شد.
هم اینکه محققان فهمیدن دچار شدن به این مریضی در میان مریضایی که زیادیً چای داغ می نوشیدن ۵ برابر بیشتر بود. پزشکان به این نتیجه رسیدن که نوشیدنیایی که دمای اونا بالاتر از ۶۵ درجه سانتیگراد باشه می تونن به اندامای داخلی بدن آسیب بزنن. مصرف سیگار و مشروبات الکلی هم باعث بروز همین مشکلات می شن.

همه این عادتای مضر می تونن منتهی به سرطان شن.

۵- نور کم ما رو از جا در آورد ذهن می کنه

تحقیقات محققان امریکایی نشون داده اتاقای کم نور بهره وری مغز رو پایین میارن. محققان در تحقیق خود موشایی رو در نور کم نگه می داشتن. موشایی که در شرایط کم نور بودن بیشتر چیزایی که قبلا یاد گرفته بودن رو از یاد میبردند و کارای که قبل از شروع آزمایش خیلی راحت انجام می دادن براشون سخت می شد.
وقتی موشا رو به محیط روشن تری با نور روز بردن، مغز موشا بازدهی سابقش رو به طور کامل به دست آورد. در مورد آدما هم یه روز ابری همینن اثر اتاق کم نور رو داره.

یکی دیگر از مطالب سایت :
تمامی نکاتی که باید در نوشتن «بیانیه هدف» خوب در نظر بگیرید

محققان به این نتیجه رسیدن که نور کم رابطه بین نورونای مغزی رو کم می کنه و منتهی به کم شدن هوش می شه.

یعنی، نور کم ما رو از جا در آورد ذهن می کنه.

۶- خیالبافی می تونه به کم شدن درد کمک کنه

روانشناسی هلندی به نام کایا پیردمان در جریان تحقیق روی اثر تلقین کشف جالبی کرد.
اگه خیال کنین که آمپول زدن درد نداره، ممکنه واقعا درد کمتری رو احساس کنین. این مسأله با یه آزمایش ثابت شد.
در این آزمایش از شرکت کنندگان خواسته شد دست خود رو واسه یه مدت در آب سرد بذارن. بعد از اونا خواستن دوباره این کار رو تکرار کنن اما این بار همزمان تصور کنن که دستکش ضدآب به دست دارن. باحال اینکه این تلقین مؤثر بود و شرکت کنندگان وقتی بین تصور کردن دست شون رو در آب سرد فرو بردن، واقعا درد کمتری حس کردن.

پیردمان می خواد این روش آرامش درد با به کار گیری تخیل رو روی بیماران حقیقی که در شرف جراحی هستن بررسی کنه.

۷- طاسی زودتر از موعد معمولی می تونه از نشونه های یه مریضی قلبی باشه

محققان در تحقیقی بیشتر از ۲ هزار مرد جوون رو در هند مورد بررسی قرار دادن. اونا فهمیدن کسایی که به مشکلات قلبی عروقی گرفتار بودن، دچار طاسی یا سفیدی زودتر از موعد معمولی مو شدن. پس طاسی زودرس در مردان کمتر از ۴۰ سال می تونه نشون دهنده بروز مشکل در سیستم قلبی عروقی بدن در آینده باشه.

۸- احساس غرور از زمین خوردن افراد سن بالا جلوگیری می کنه

همونطور که شاید میدونید، به دلایلی افراد سن بالا بیشتر از جوونا زمین می خورن. کلی دلایل این مسأله ضعف بینایی، ضعفای حرکتی و سبک زندگی بدون جنب و جوش اونا هستش.

اما تحقیقات محققان اسکاتلندی نشون داده افراد مسنی که اعتماد به نفس دارن و احساس غرور می کنن کمتر از هم سن و سالان شون که اعتماد به نفس کمی دارن زمین می خورن.

۹- راز رسیدن به عمر طولانی کشف شد

محققان امریکایی گروهی از افراد سن بالا بین ۸۰ تا ۱۰۰ سال که کوچیک ترین نشونه ای از زوال عقل نداشتن رو مورد بررسی قرار دادن و به راز طول عمر اونا رو فهمیدن. بیشتر شرکت کنندگان این تحقیق سیگاری بودن، الکل مصرف می کردن، علاقه زیادی به قهوه داشتن، هیچ رژیم غذایی خاصی نداشتن و حتی بعضی از اونا غذاهای مضری مثل سیب زمینی سرخ کرده و همبرگر می خوردند و برخلاف پیشنهاد دکتر، هیچ کدوم از اونا شبا ۸ ساعت نمی خوابیدن. اما نقطه اشتراک همه اونا داشتن نگرشی بسیار خوشبینانه، ثبات عاطفی و فعالیت اجتماعی بود.

محققان به این نتیجه رسیدن که نگاه مثبت به زندگی، بهتر از هر رژیم غذایی یا عادت مفیدی، از ما در برابر زوال عقل مراقبت می کنه.