فوبیا به ترسی شدید از نوع بیمارگونه و پایدار میگن که باعث مشکل در زندگی روزمره فرد شه.
ترس از مرگ، تاریکی، ارتفاع، فضاهای بسته و بسیاری موارد دیگری که شاید تا حالا در مورد اونا شنیدین از شکلای جور واجور عادی فوبیا هستن. اما موارد عجیبی هم در فهرست بلندبالای شکلای جور واجور این مشکل هست.

اراکیبوتیروفوبیا Arachibutyrophobia : ترس از چسبیدن کره بادام زمینی به سقف دهن

این حالت واسه همه احساس ناخوشایندیه اما ترس از چسبیدن کره بادام زمینی به سقف دهن واسه بعضی افراد یه فوبیای واقعیه. بعضی از این افراد مشکلی با مقدار کمی از اون ندارن اما تعدادی از اونا به کلی از خوردن کالاهایی که در اونا بادام زمینی هست مثل سسا و بستنیای کره بادام زمینی، دوری می کنن. این مسأله می تونه ریشه در فوبیایی وسیع تر مثل ترس از بافتای چسبنده و خفقان آور داشته باشه، یا می تونه جدا اتفاق بیفته.

آلیومفوبیا Alliumphobia : ترس از سیر

نون سیر مورد علاقه شما می تونه شخصی که ترسی غیر عادی از سیر داره رو دچار حملات عصبی کنه.
افراد گرفتار به این فوبیا فقط از مزه این سبزی بیزار نیستن، بلکه ممکنه در روبرو شدن با سیر یا سبزیجات تند دیگری مثل پیاز و پیازچه شروع به لرزیدن کنن یا حتی احساس کنن قادر به نفس کشیدن نیستن.

فوبوفوبیا Phobophobia : ترس از داشتن فوبیا

بدیش اینه کسایی که از ترس از دچار شدن به یه فوبیا رنج می برن درگیر مقابله ای می شن که نتیجه ای جز شکست نداره.

سسکوپدلوفوبیا Sesquipedalophobia : ترس از کلمات طولانی

شک نداشته باشین کسایی که به این فوبیا دچار هستن علاقه ای به شنیدن نام طولانی مریضی شون ندارن چون ترسی بیمارگونه از کلمات طولانی دارن.

آلبوتوفوبیا Ablutophobia : ترس از حموم کردن و تمیز کردن

اگه با کسی مواجه شدید که بوی ناخوشایندی می داد با عجله قضاوت نکنین؛ ممکنه اون شخص ترس از حموم کردن و تمیز کردن داشته باشه؛ موضوعی که بیشتر در بین زنان و کودکان شایعه. این فوبیا بیشتر ریشه در ضربه ای روحی در گذشته فرد داره و می تونه منتهی به تنهایی اجتماعی اون شه.

دکستروفوبیا Dextrophobia : ترس از حضور چیزی در سمت راست بدن

در این حالت که شکلی از مشکل وسواس فکری-عملیه، فرد نمی تونه حضور چیزی رو در سمت راست بدن خود تحمل کنه.
مثلا، این مسأله می تونه رانندگی در خیابون رو با وجود ماشینای دیگری که در سمت راست در حرکت هستن خیلی سخت کنه.
عکس این حالت یعنی لووفوبیا (Levophobia) به ترس از حضور چیزی در سمت چپ بدن میگن.

سایدروفوبیا Siderophobia : ترس از ستاره ها

شمام شاید از تماشای ستاره ها حال می کنین اما همه افراد اینجور احساسی ندارن. افراد گرفتار به این فوبیا، دچار ترس از ستاره ها هستن و شاید شبا پنجره هاشون رو با پرده می پوشونن تا عظمت و سرکشی جهان، اونا رو در خود غرق نکنه.

آریتموبیا Arithmophobia : ترس از اعداد

شاید در دوران مدرسه از درس ریاضی بیزار بودین، اما آدمایی که دچار ترس از اعداد هستن ممکنه یه جدول ضرب باعث اضطرابی جدی در اونا شه.

لوگوفوبیا Logophobia : ترس از یادگیری خوندن

آدمایی که دچار ترس از کلمات هستن در انجام مکالمات کارکرد خوبی دارن، اما اونا با دیدن کلمات ممکنه به سختی نفس بکشن، دچار لرزش یا حالت پارانوئید شن. بیشتر افراد گرفتار به این فوبیا قادر به خوندن نیستن و از تلاش واسه یادگیری اون دوری می کنن.

پلوتوفوبیا Plutophobia : ترس از پول

شاید بعضی از ما بدمون نیاد اینجور مشکلی داشته باشیم! این فوبیا می تونه به شکل ترس از خود پول، پولدار شدن یا افراد پولدار باشه.

ایدیوفوبیا Ideophobia : ترس از ایده ها

افراد گرفتار به این فوببا، دچار سوء ظن نسبت به ایده ها هستن یا از اونا ترس دارن. شاید واسه همینه که همکار رقابت جوی شما همیشه با ایده هاتون مخالفت می کنه.

یکی دیگر از مطالب سایت :
خدمات شرکت چاپ و بسته بندی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

جلیوفوبیا Geliophobia : ترس از خنده

این فوبیا رو با جلوتوفوبیا (Gelotophobia) که ترس از تمسخر شدنه اشتباه نگیرید. آدمایی که دچار ترس از خنده هستن، از صدای خنده آروم و بلند بقیه بدشون میاد. بعضی از این افراد در این حالت کمی احساس ناخوشایندی دارن اما تعدادی از اونا به نفس نفس می افتن.

اومفلوفوبیا Omphalophobia : ترس از ناف

آدمایی که دچار ترس از ناف هستن تلاش می کنن حتی در حموم از لمس ناف شون دوری کنن و ممکنه ناف خود رو با نوار پانسمان بپوشونن یا از رفتن به مکانایی مثل استخرهای عمومی دوری می کنن تا ناف بقیه رو نبینن.

زانتوفوبیا Xanthophobia : ترس از رنگ زرد

تاکسیای زرد رنگ می تونن احساس بسیار ناخوشایندی در افراد گرفتار به این فوبیا به وجود بیارن. این فوبیا به ترس از رنگ زرد یا واژه اون میگن.

الوتروفوبیا Eleutherophobia : ترس از آزادی

آدمایی که دچار ترس از آزادی هستن عموما نمی تونن کاری رو بدون دستور گرفتن از بقیه بکنن و این فوبیا موجب می شه فرد بیشتر مایل به پیروی باشه تا رهبری. این افراد شاید از مسئولیتای بیشتری که به دنبال آزادی بیشتر به وجود میاد ترس دارن.

چتوفوبیا Chaetophobia : ترس از مو

فرقی نداره موهای خود شخص باشه یا بقیه؛ افراد گرفتار به این فوبیا، دچار ترس از مو هستن. اونا شاید از فرو بردن انگشتان شون در داخل موهاشون بدشون میاد یا از دیدن یه مشت مو روی زمین میخکوب می شن.

اوکتوفوبیا Octophobia : ترس از عدد هشت

کارشناسان فکر می کنن ترس از عدد هشت می تونه ریشه در خرافات داشته باشه چون که با چرخش هشت انگلیسی به یه سمت، این عدد تبدیل به علامت بی انتها می شه.
این فوبیا می تونه به شکل ترس از سمبل عدد هشت یا ترکیبات این عدد باشه.

سیمتروفوبیا Symmetrophobia : ترس از تقارن

کسایی که دچار این فوبیا هستن شاید از دیدن یه دایره بی عیب و مشکل خوششون نمیاد.
این افراد شاید تقارن رو حد کمال یا زیبایی بیشتر از اندازه ای می دونن که لیاقت برخورداری از اونو دارن. عکس این حالت یعنی اسیمتروفوبیا (Asymmetriphobia) به ترس از وسایل نامتقارن میگن.

کاتایزوفوبیا Kathisophobia : ترس از نشستن

خیلی از ما همیشه به دنبال صندلی راحتی واسه نشستن هستیم، اما آدمایی وجود دارن که دچار ترس از نشستن هستن.

آروفوبیا Aurophobia : ترس از طلا

یه گردنبند طلای باشکوه هر کسی رو به وجد نمی آورد، مخصوصا کسایی که ترس از طلا دارن. این افراد با دیدن طلا می تونن دچار حمله های اضطرابی به همراه حالت تهوع، تعریق یا تپش قلب بی نظم شن.

نوستوفوبیا Nostophobia : ترس از برگشت به خونه

در نظر خیلی از ما خونه مکانی دوست داشتنیه، اما کسایی هم وجود دارن که دچار ترس از برگشت به خونه هستن. شاید این افراد در خونه مورد بد رفتاری قرار گرفتن یا در صورت تجربه یه شکست، ترس از شرم به وجود اومده به وسیله اونو دارن.

کالجینفوبیا Caligynephobia : ترس از زنان قشنگتر

این ترس که با عنوان ونوسترافوبیا (Venustraphobia) هم شناخته می شه، بالاتر از احساس اضطراب یا ترس در نزدیکی یه شخص قشنگتر هستش.
افراد گرفتار به این فوبیا با دبدن زنان جذاب، دچار احساس درد در ناحیه قفسه سینه یا احساس کرخی می شن و یا حتی ممکنه بیهوش شن.