دونستن مقررات گمرکی هم واسه صادرکنندگان کالا و خدمات و هم واسه گردشگران ورودی و خروجی از کشور اهمیت فراوون داره و بی اطلاعی از این قوانین، علاوه بر صدمات مادی، منتهی به انجام فعالیت مجرمانه و تعقیب کیفری میشه.

پس پیشنهاد میکنیم اگه قصد خروج از کشور در ماه های آینده رو دارین، مقررات گمرکی مربوطه رو که در این گفتار ارائه شده بخونین و اگه با پرسشی مواجه شدید، با فرودگاه بین المللی امام خمینی یا روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی در میان بذارین.

با گزارش امروز سرویس دانستنیای ما در قسمت اول همراه باشین.

مقررات گمرکی جمهوری اسلامی ایران

گمرک جمهوری اسلامی ایران با درک رسالتی که همیشه به عنوان مرزبان اقتصادی کشور،‌ امین دولت و خدمتگزار ملت بر دوش داشته و تلاشی که درجهت کسب شناخت عمیق از اهداف هدف دار دولت در استفاده ازتجارت خارجی به عنوان اهرمی کارساز واسه تحقق پیشرفت پایدار و همه جانبه به عمل آورده. جزییات بیشتر رو در گمرک دنبال کنین.

از اونجا که یعنی گمرک پل ارتباطی سیاستهای مالی و بازرگانی دولت حساب می شه، در شرایط حاضر علاوه بر اجرای وظایف سنتی و قانونی خود در تأمین حقوق حقه دولت و پشتیبانی از تولیدات داخلی ضمن ملحوظ داشتن قوانین و مقررات مربوطه ،‌انجام بستر سازیای لازم جهت جفت و جور کنی بیشترین حد تسهیلات در جریان بازرگانی خارجی ، مخصوصا افزایش صادرات جنسای غیرنفتی رو ، در اولویت برنامه های جاری خود قرار داده.

درباره آرم گمرک جمهوری اسلامی ایران 

آرم گمرک جمهوری اسلامی ایران نمادی از واژه گمرک و در بردارنده مفاهیمی به توضیح زیره :

    • در آرم فوق به معنی واژه گمرک به اعتبار دروازه و دروازه بان اقتصادی توجه شده .

 

  • نوار سبز به معنی ورود و ارسال آزاد کالا هستش.

 

  • نوار قرمز به معنی ورود و ارسال ممنوع و کنترل شده کالا هستش.
  • نوار سبز و قرمز با فضای سفید بین اونا بیان کننده پرچم جمهوری اسلامی ایرانه.
  • دو نوار مشکی در دو زاویه آرم ، چهارچوب دروازه و نشون دهنده کنترل گمرکی و اعمال قانونه.
  • خطوط تشکیل دهنده آرم نمادی از حروف مقطع واژه گمرکه.

مقررات گمرکی مربوط به کالای همراه مسافر

 

الف – مسافران خروجی

 

همه مسافران می تونن هنگام خروج از کشور لوازم شخصی و وسایل سفر خود رو در حد معمولی و غیرتجاری از کشور خارج کنن. خروج صنایع دستی و مصنوعات ایرونی به هر اندازه (غیر از فرش که مقررات اون جداگونه آماده س )‌،‌بدون محدودیت ارزش به همراه مسافر بلامانعه . این جنسا نباید جنبه تجاری پیدا کنن . خروج شکلای جور واجور جنسای خارجی به همراه مسافر فقط تا سقف ارزش ۸۰ دلار مجازه.

 

 

خشکبار

 

 

خروج شکلای جور واجور خشکبار به همراه مسافر، به مقداری که جنبه تجاری نداشته باشه ،‌بلامانعه. بیشترین حد مقدار مجاز پسته واسه خروج به ازای هر گذرنامه ۱۰ کیلوگرم و زعفران به ازای هر گذرنامه ۱۰۰ گرمه. همراهان نمی تونن زعفران یا پسته حتی به مقدار مجاز همراه داشته.

فرش و گلیم

مسافرایی که از مرزهای هوایی کشورخارج می شن می تونن در ازای هر گذرنامه یه قطعه فرش دست باف به همراه خود از کشور خارج کنن ،‌به شرط اینکه مساحت فرش بیشتر از ۶ متر مربع نباشه. این مقدار فرش باید یه قطعه باشه. پس خروج دو قطعه فرش کمتر از ۶ مترمربع هم مجاز نیس . واسه خروج فرش ارائه گذرنامه و بلیط هواپیما لازمه. همراهانی که گذرنامه جداگونه ندارن ، مجاز به خارج کردن فرش نیستن. خروج فرش واسه مسافران راهی امارات متحده عربی ،‌عربستان و سوریه ممنوعه.

زایران عتبات عالیات و یا بقیه اماکن مقدسه مجاز به خروج فرش نیستن. ضمنأ‌ خروج پسته , مغز پسته ، خشکبار و زعفران هم واسه این رده از مسافران ممنوعه. خروج فرشهای نفیس و بقیه اشیایی که دارای ارزشهای تاریخی و میراث فرهنگی هستن، به همراه مسافر ممنوعه.

ارز

طلا و نقره

هر مسافر می تونه هنگام خروج از کشور بیشترین حد ۱۵۰ گمرک طلای ساخته شده بدون نگین و تا سه کیلوگرم نقره ساخته شده بدون نگین با خود همراه داشته باشه.

آثار هنری و اشیای عتیقه

خروج اشیای عتیقه ،‌ آثار هنری اصیل ، کتابای خطی و چاپ سنگی ، قطعات خوشنویسی شده ، اوراق مینیاتور ، شکلای جور واجور سکه های گرانبها و هر نوع اشیای تاریخی و میراث فرهنگی ممنوعه.

اسلحه و مهمات
خروج اسلحه و مهمات و لوازم نظامی از کشور ممنوعه.

 

 

 

مواد مخدر

خارج کردن مواد مخدر و دیگه کالاهایی که مشمول ممنوعیتای کلی واردات و صادرات کالا هستش ممنوع میشه.

یکی دیگر از مطالب سایت :
درختی قاتلی که با طعمه قرار دادن حشرات به شکار پرنده ها می پردازد